ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا سولو هوشمندترین پهپاد ساخته شده در تاریخ دنیاست؟

هر هواپیمایی که به برواز در می آید عاقبت باید روی زمین بنشیند و اگر آن پرنده یک درون باشد، به بدترین شکل ممکن این اتفاق رخ خواهد داد؛ با درختان برخورد می کند، سر از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰

هر هواپیمایی که به برواز در می آید عاقبت باید روی زمین بنشیند و اگر آن پرنده یک درون باشد، به بدترین شکل ممکن این اتفاق رخ خواهد داد؛ با درختان برخورد می کند، سر از بزرگراه ها و تونل ها در می آورد و یا با بالاترین شدت به ساختمانی برخورد کرده و نابود می شود.

در برخی موارد هم که هم چیز خوب پیش می رود دستگاه باتری تمام می کند و به داخل یک منطقه آبی فرود می آید. به بیان دیگر استفاده بهینه از هزینه ای که برای خرید این پرنده ها پرداخت می کنید تا حدود زیادی به مهارت شما در کنترل آن وابسته است.

اما اگر قرار باشد هدایت 3D Robotics را در اختیار بگیرید که به گفته شرکت سازنده اش هوشمندترین درون ساخته شده تا به امروز است، اوضاع کمی متفاوت خواهد بود.

اما رقابت برای دریافت این عنوان (یعنی هوشمندترین پهپاد) همواره در میان شرکت ها داغ بوده است و اگر خاطرتان باشد همین یک هفته پیش بود که کمپانی چینی DJI خبر از ساخت محصول تازه خود با نام فانتوم 3 را داد که در واقع نسل تازه ای از درون های غیرنظامی و پرفروش این شرکت است و آنطور که سازنده اش می گوید عملکرد دوربین کار گذاشته شده روی بدنه آن به میزان قابل توجهی بهبود یافته و قادر است به صورت زنده فیلم های ضبط شده توسط درون را دریافت کرده و روی یوتوب پخش کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اما آنطور که مدیران 3D Robotics می گویند سولو یک گام جلوتر از محصول DJI است و در توجیه این گفته نیز به امکاناتی از قبیل کامپیوترهای آنبورد در کنترلر و داخل بدنه هواپیما اشاره نمودند که هدایت دستگاه را در سطوح بالاتری امکان پذیر می کند.

از دیگر مشخصات این محصول می توان از دسترسی کامل به قالبیت های کنترلی دوربین GoPro در حین پرواز و نرم افزاری یاد کرد که به افراد مبتدی امکان می دهد تنها با فشردن چند دکمه شات های چند مرحله ای و همراه با جزئیات از سوژه بگیرند.

خدمات پشتیبانی در نظر گرفته شده برای سولو نیز در سطحی است که تا پیش از این کمتر در صنعت شاهدش بودیم. برای نمونه در صورتی که از محصول خریداری شده رضایت نداشته باشید یا اینکه درون شما در حین پرواز خراب شود می توانید در بازه زمانی 30 روزه از زمان خرید، وجه خود را پس بگیرید.

شرکت سازنده پیش بینی نموده که این محصول قطعا مورد توجه علاقمندان به این پرنده های هدایت شونده قرار خواهد گرفت و مدعی شده که سولو می تواند نقشی بنیادین در تحولی را ایفا نماید که فانتوم 3 آغازگر آن بود و محض اطلاع تان باید خاطر نشان شویم که کمپانی سازنده تاکنون موفق شده 85 میلیون دلار سرمایه برای پروژه خود کسب نماید.

کالین گوین از شرکت 3DR اظهار داشته: «ما یکی از بازیگران این صنعت هستیم و رقابت سختی را نیز در پیش داریم.»

3dr-solo-_-_16.0

با Guinn بیشتر آشنا شوید

گوین از DJI به شرکت 3DR ملحق شد و در آنجا سمت مدیرعاملی بخش آمریکای شمالی را بر عهده داشت. وی در طراحی و بازاریابی فانتوم (پهپاد معروف و محبوب این شرکت) نقشی کلیدی را ایفا کرد.

گوین پس از انتشار سری ویدئوهای پرطرفداری که در رابطه با توانمندی های فانتوم تهیه و روی سایت یوتوب منتشر شده بود به خوبی در میان علاقمندان به حوزه سرگرمی شناخته شد.

3dr-solo-_-_17.0

3dr-solo-_-_11.0

اما به تدریج روابط گویین با مدیران DJI در چین به تیرگی گرایید و پس از مطرح نمودن چند پرونده قضایی علیه وی (که هیچکدامشان هم به نتیجه نرسیدند)، تصمیم گرفت که ترک DJI بگوید و راهی 3DR شود.

حالا او سمت مدیر ارشد فروش را دارد اما حوزه مسئولیت ها و اختیاراتش به مراتب بیشتر از چیزی است که در عنوان شغلی اش می بینید و پهپاد پلاستیکی یک و نیم کیلویی سولو حاصل تلاش ها و زحمات خودش است که با دقت و ظرافت تمام مهندسی اش کرده.

ما در ازای دریافت 1000 دلار به کاربران خود نیرویی خارق العاده می دهیم.

اما همه اینها حتی ذره ای از فعالیت ها و زندگی حرفه ای وی را که تحت تاثیر پهپادها قرار گرفته نشان نمی دهد؛ وی زمانی مدیریت یک شرکت عکسبرداری هوایی را بر عهده داشت و برای فیلم های هالیوودی تصویر برداری می کرد و به همین دلیل دانش فراگیر و بسیار خوبی در زمینه ساخت فیلم در آسمان دارد.

از حرف هایش می توان اینطور استنباط کرد که به اعتقاد وی هر کسی که درون داشته باشد مجهز به نیرویی خارق العاده است و اگر این قدرت را در اختیار داشته باشید دنیا بیشتر بر وفق مرادش خواهد بود.

او در ادامه اشاره ای به تاریخچه کتاب های مصور و کاراکترهای خیالی شان می کند که می توانند دنیا را از منظره چشمان یک پرنده ببینند و می گوید: «چه تفاوتی میان آن نیروهای ماورایی و سولو وجود دارد که می تواند تصاویری با کیفیت اچ دی را با استفاده از یک دوربین GoPro در اختیار کاربر قرار دهد؟ ما در ازای دریافت تنها هزار دلار این قدرت فرازمینی را در اختیار افراد قرار می دهیم.»

حالا زمان آن رسیده که گوین قدرت خود را به ما نشان دهد.

3dr-solo-_-_18.0

پرواز سولو

گوین در حالی که بادهای سنگینی در شهر برکلی کالیفرنیا می وزید یک نمونه پیش تولیدی از سولو را روی پشت بام دفتر اصلی 3DR برد و آن را از کوله ای که به صورت جداگانه در کنار درون به فروش می رود، بیرون آورد.

نگاهی به باتری انداخت و یک عدد دوربین GoPro را به دستگاه متصل کرد و جالب است بدانید که کل این فرایند در کمتر از 60 ثانیه به انجام رسید.

گوین در ادامه دکمه ای تحت عنوان پرواز (Fly) را روی کنترلر دستگاه فشار داد. آرمیچرها شروع به چرخیدن کردند و پهپاد به یکباره از زمین بلند شد و به ارتفاعی در حدود 3 متر از سطح رسید.

با  اسفاده از امکانی به نام اتوپایلت پرنده در جای خود ثابت نگه داشته شده بود و در مرحله بعد گوین باید تصمیم گرفت که چه کاری را انجام دهد. در همین لحظه تصمیم گرفت که یک عکس سلفی بگیرد که کدهای لازم برای این منظور نیز از قبل برای دستگاه نوشته شده و از طریق اپلیکیشنی که روی تبلت شما نصب می شود، می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

با دو اشاره دیگر زوم دوربین سولو روی آسمان تنظیم شد و کمی بعد، به آرامی روی گوین و همراهش قرار گرفت و به گونه ای تنظیم شد که هر دویشان (گوین و خبرنگار The Verge) در داخل کادر باشند. جالب اینجاست که کلیه این فرایندها را می شد از طریق آیپد مینی او که به کنترلر متصل بود، مشاهده نمود و امکان دسترسی به کلیه قابلیت ها و امکانات کنترلی سولو از طریق آن تبلت وجود داشت.

پس از اتمام فرایند، فیلم ضبط شده در بخش camera roll آیپد ذخیره شد و در صورت تمایل می شد آن را در اینستاگرام یا دیگر وبسایت های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

3dr-solo-_-_19.0

3dr-solo-_-_10.0

اما سولو توانایی گرفتن تصاویر پیچیده تری را هم دارد. با استفاده از قابلیتی به نام Cable Cam می توانید یک مسیر مجازی را در آسمان برای آن ترسیم نمایید و دستگاه را به گونه ای تنظیم کنید که از آن عبور کند، درست مثل آنکه به یک سیم متصل شده.

گوین با استفاده از این قابلیت، تصاویری زیبا را از مسیر حرکت قطاری که ریل آن در نزدکی دفتر اصلی شرکت قرار داشت ضبط نمود و فیلمی خارق العاده از خلیج سانفرانسیسکو را از طریق آن دریافت کرد.

همین قابلیت توجه بسیاری از شرکت های فیلم ساز را به سولو جلب نمود و باعث شد که این پرنده هوشمند را برای انجام پروژه های سینمایی خود خریداری نمایند.

خبرنگار The Verge که در این ماجراجویی کوتاه، گوین را همراه می کرد در این رابطه گفت: مطمئنم که اگر بفهمم دکمه خاموش کردن وضعیت اتوپایلوت کجاست آن را به مرز نابودی خواهم برد. در مدت 20 دقیقه ای که با این دستگاه کار کردم اصلا به خودم زحمت ندادم که نحوه عملکرد دسته کنترلر را یاد بگیرم و صرفا با استفاده از آزمون و خطا آن را هدایت کردم.

او در ادامه گفت: این قابلیت در نوع خود امکانی لوکس به حساب می آید و تا کنون از سوی شرکت های دیگر عرضه نشده است و با استفاده از آن، با چنان آرامشی سولو را هدایت کردم که در یک سال گذشته در حین کار کردن با هیچ محصول مشابهی تجربه اش نکرده بودم.

در پایان یکی از پروازها نیوتون (خبرنگار The Verge) متوجه می شود که در حین گرفتن عکس و در حالی که اصلا متوجه نبوده، به عقب حرکت می کرده و نگاهش به پهپادی بوده که مقابل او در آسمان پرواز می کرده که ناگهان به زمین می خورد. در این لحظه قطعات مختلفی از کنترلر پلاستیکی دستگاه از بدنه آن جدا شده و به اطراف پرتاب می شوند و باتری هم در جای خود می لغزد.

می خواهید بدانید که چه اتفاقی برای سولو افتاد، باید بگوییم که خوشبختانه مشکلی برای آن به وجود نیامد و همچنان در آسمان مشغول پرواز بود و در حالی که باد با سرعت 20 مایل بر ساعت در حال وزیدن بود، سولو این آمادگی را داشت که هر فرمانی را به اجرا در آورد و این در حالی بود که همچنان 70 درصد از باتری آن باقی مانده بود.

در ادامه قسمت های جدا شده از کنترلر سر هم شدند و با فشردن تنها دو دکمه پرنده به سلامت روی سقف فرود آمد.

3dr-solo-_-_13.0

عملکرد دستگاه چگونه است؟

شرکت 3DR این پهپاد را روز گذشته در انجمن ملی نمایش فیلم آمریکا (National Association of Broadcasters Show) در لاس وگاس به نمایش گذاشت و عرضه آن را به صورت رسمی از چند هفته دیگر آغاز خواهد کرد.

قیمت پایه تعیین شده برای این دستگاه برابر با 999 دلار است و در صورت تمایل می توان با پرداخت 399 دلار دیگر امکانات پیشرفته کنترلی برای دوربین را هم خریداری نمود و باید به اطلاع تان برسانیم که سولو نخستین درونی است که همراه با کلیه تجهیزات جانبی دوربین GoPro عرضه می شود.

اما به نظر می رسد که یکپارچه نمودن دوربین با دستگاه مورد بحث اصلی ترین کار سازندگان سولو بوده است چراکه با این پهپاد می توانید به سادگی فرایند ضبط فیلم را آغاز کرده یا متوقف نمایید یا اینکه نرخ فریم دوربین یا دیگر تنظیمات آن را در حین پرواز تغییر دهید و باید بگوییم که این دستگاه همان چیزی است که فیلم سازان به دنبالش بوده اند.

3dr-solo-_-_3.0 3dr-solo-_-_8.0

اغلب پهپادها تنها یک کامپیوتر دارند که درست در واحد پروازی آنها تعبیه شده است و دوربین با استفاده از کنترلر، سیگنال هایش را برای آن ارسال می کند. اما برای سولو دو چیپست یک گیگاهرتزی در نظر گرفته شده که یکی در داخل کنترلر و دیگری درون بدنه پرنده جایگذاری شده است.

پردازنده ای که برای هلی کوپتر چهار پره در نظر گرفته شده صرفا به انجام کارکردهای مربوط به قابلیت اتوپایلوت اختصاص دارد و در عین حال، کنترلر دستگاه هم نقش «کورتکس جلویی» را ایفا کرده و فعالیت های سطح بالاتری را بر عهده دارد که البته برخی از آنها نیز پس از عرضه آپدیت های جدید در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت.

اما یکی از جالب ترین این قابلیت ها «بازگشت» پرواز نام دارد و برای استفاده از آن کافی است که دکمه pause را فشار داده و نگه دارید تا دستگاه عملکردی شبیه به ترمز اضطراری را از خود نشان دهد و مسیر طی شده را باز گردد.

اپلیکیشن طراحی شده برای سولو نیز زمانی که باتری دستگاه در حال تمام شدن باشد به شما هشدارهای لازم را می دهد و به صورت خودکار به آشیانه باز می گردد تا مطمئن شود که به موقع آن را شارژ خواهید کرد (در نظر داشته باشید که می توانید این قابلیت را غیرفعال نمایید اما در این صورت کنترلر تا زمانی که پرنده را فرود بیاورید شروع به لرزش خواهد کرد).

شرکت سازنده همچنین پرهزینه ترین خدمات پس از فروش را برای این محصول در نظر گرفته و تنها در صورتی نمی توانید از خدمات آن بهرمند شوید که پهپاد خود را گم کنید.

باید به اطلاع تان برسانیم که سولو نخستین پهپاد ساخته شده در دنیاست که ضمانت بازگشت پول 30 روزه دارد و خریدارانی که از محصول رضایت نداشته باشند می توانند در بازه زمانی اعلام شده، وجه خود را پس بگیرند و برای این منظور صرفا کافی است که به پنج سوال پاسخ دهند و از این طریق شرکت سازنده را برای بهبود محصولات آتی اش یاری نمایند.

در کنار این مسأله، تیمی متشکل از 100 تکنیسین هم آماده اند تا در هر زمان که خریداران سولو به کمک نیاز داشتند وارد عمل شوند.

اپلیکیشن دستگاه موارد سوانح هوایی را تحت نظر می گیرد و در چنین مواردی به کاربر پیشنهاد می دهد که با استفاده از بلیط دردسر (trouble ticket ) از واحد پشتیبانی درخواست کمک نمایید.

اگر سانحه به وجود آمده به خاطر خطای هدایت کننده اش باشد، شرکت به او پیشنهاد خواهد داد که یک مدل بازسازی شده را در ازای پرداخت مبلغی پایین تر خریداری نماید و اگر گزارشات اپلیکیشن حاکی از نقص در عملکرد خود دستگاه باشد، شرکت پهپاد خراب را با یکی دیگر جایگزین نموده و در کنار این، تجهیزات جانبی و دوربین GoPro شما را نیز تعویض می کند.

رقابت با فانتوم

3dr-solo-_-_2.0

آیا این امکانات به حدی بزرگ و قابل توجه هستند که 3DR را بزرگ ترین بازیگر این صنعت بخوانیم؟ احتمالا به زودی چنین اتفاقی خواهد افتاد. این شرکت در سال 2009 میلادی توسط کریس اندرسون و جردی مانوز راه اندازی شد.

این دو نفر در یک انجمن اینترنتی به نام DIY Drones (یا درون های دست ساز) آشنا شده بودند که توسط اندرسون راه اندازی شده بود و در زمینه توسعه نرم افزارهای متن باز برای کنترل اشیاه پرنده فعالیت داشت. امروز این شرکت 300 کارمند دارد و دفاتر آن هم در برکلی، سن دیگو، آستن، تگزاس و Tijuana دایر است.

در پاییز سال گذشته 3DR پهپادی به نام Iris+ را طراحی کرد اما به خاطر فعالیت شرکت هایی نظیر DJI این محصول فروش موفقی نداشت. کمپانی چینی DJI سال گذشته موفق شد 500 میلیون دلار را از محل فروش محصولات خود که برای افراد حرفه ای و آماتور ساخته شده بود و در عکسبرداری و فیلم برداری هوایی مورد استفاده قرار می گرفت به جیب بزند. ناگفته نماند که بازار پهپادهای مصرفی هم اکنونی ارزشی کمتر از یک میلیارد دلار دارد.

البته به پرواز در آوردن این پرنده ها در آسمان مسأله ای بود که با موانع قانونی متعددی در خاک آمریکا روبرو بود و با وضع قوانین تازه در این رابطه که در فوریه امسال صورت گرفت چنین مشکلاتی نیز تا حدودی از میان رفت و حالا شاهد روند تدریجی کاهش قیمت این پرنده ها هستیم.

هر سه نام مطرح این صنعت بر این باورند که اگر کار کردن با این دستگاه ها کمی ساده تر شود و طیف گسترده تری از اپلیکیشن نیز برای آنها تهیه شود، بازار از این محصولات پر خواهد شد.

اندرسون می گوید: با پیچیده تر شدن این دستگاه ها، دیگر نیازی به مهارت داشتن کاربر نخواهد بود و اپل نیز به همین طریق موفق شد که با گنجاندن تنها یک دکمه روی آیفون، صنعت تلفن های همراه را متحول نماید و به این ترتیب توانست تمام آن پپیچیدگی ها را در یک دکمه خلاصه نماید.

کاری که سولو انجام می دهد نیز این است که تمامی پیچیدگی های پرواز، ربات و فرایند دریافت اطلاعات را در یک جا جمع کرده و آنها در یک دکمه خلاصه کند.

به اعتقاد مدیران 3DR ساخت چنین محصولاتی می تواند آغازگر عصری تازه در صنعت درون ها باشد. نخستین دوره پیشرفت صنعت با پرواز ربات ها رقم خورد و مرحله بعدی ساده تر نمودن فرایند پرواز آنها بود.

اما مرحله تازه به هیچ وجه به مقوله پرواز کردن مربوط نمی شود و در عوض به هوش این ربات ها باز می گردد، به نحوی که می توان آنها را تقریبا به حال خود رها کرد و فرایند پرواز را به خودشان محول نمود.

آینده

طبق گفته نیوتون، شرکت 3DR تاکنون حتی یک نمونه تولیدی واقعی از سولو را نساخته و در حالی که تنها چند روز تا آغاز فروش این محصول باقی مانده تیم سازنده هنوز هم مشغول بهینه سازی نرم افزار و سخت افزار آن است.

اگر بخواهیم برآیندی از عملکرد این دستگاه داشته باشیم باید بگوییم که همه چیز دقیقا طبق پیش بینی ها جلو رفت اما پهپاد مورد بحث در برخی موارد برای ثابت ایستادن در موقعیت خود با مشکل روبرو بود. از طرف دیگر به خاطر انعکاس نور روی صحفه نمایش تبلت ها (که امری رایج و البته آزاردهنده هم به حساب می آید) به سختی می توان نتیجه شات های گرفته شده را مشاهده کرد.

مسأله دیگر اینکه این دستگاه با چنین قابلیتی کمتر به کار شما خواهد آمد و بیشتر افرادی از آن استقبال می کنند که دائما در حرکت و سفر هستند و سلفی گرفتن با چنین پرنده ای هر قدر هم که به نظرتان جذاب باشد، عاقبت باعث دلزدگی شما خواهد شد.

اینکه بازار درون ها فضای لازم برای فعالیت سه بازیگر اصلی را داشته باشد یا نه، مساله ایست که تنها با گذر زمان روشن می شود، اما بی تردید 3DR از باقی ماندن در جایگاه سوم این جدول رضایت ندارد.

گوین نیز در این رابطه می گوید که شرکت متبوعش در حال حاضر نسبت به رقیب خود کمتر شناخته می شود با این حال اعتقاد دارد که این موضوع به زودی تغییر خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد که سولو در 10 کشور دنیا عرضه می شود و امیدوار است که به زودی هزاران فروشگاه در سراسر دنیا آن را عرضه کنند و در پایان گفت: «دنیا می فهمد که 3DR کیست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • Taimaz Sanayi
    Taimaz Sanayi | ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

    اين اولين باري بود كه راجب درون ها مطلبي ميخوندم
    جذابيت خاص خودشونو دارن
    واسم جالبه بدون ايا در كشور ما هم شركتي در اين رابطه فعاليت داره؟

  • mohammad_hashemi_1
    mohammad_hashemi_1 | ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

    عجب درون جذابی هست ولی واس ما گرونه
    من برم همون یدونشو بسازم بهتره

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

    اقا من دیگه تموم کردم اون بحثو ، هر کی هر جوری دوست داره هر چیزی رو بگه به شیامی و چینی ها ، ایرانسل و ... هر چی دوست دارید بگید و مخفف کنید اینم ازادی بیان اما با هرگونه صحبتی در مورد خودم اونم موقعی که نیستم به شدت مخالفم / ختم کلام/ والا موقعی هم که نیستم با اجازتون یا خوابم یا کالج هستم یا دارم بازی می کنم و ... الانم با اجازتون نشستم داخل burger king دارم غذا می خورم / این drone هم خیلی باحاله من یکی حسابی با rolling spider دارم حال می کنم یه drone عالیه

    • sajjad
      sajjad | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

      اگه توببخشی اونم میبخشه پس ببخش.

    • رضا
      رضا | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

      برو اون مستند سوپر سایز می رو نگاه کن ببین فست فود چه بلایی سر بدن مورگان اسپرلاک درمیاره.

      • Divan Greedy (thankyouaj)
        Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

        شما اگه بلدی اشپزی کنی ، در خدمتم / ادرس بدم بیایی ؟؟

        • رضا
          رضا | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

          من کاملن آشپزی بلدم. هر چی بخوای واست میپزم. الان هم خیلی روزها ظهرها تو دفترم خودم غذا درست میکنم البته چون وقت ندارم و اینجا هم همیشه گاز نداره، به کمک پلوپز و اینا. یه مدت هم خام گیاه خوار شدم که بیماری مزمنی که دارم درمان بشه که کلی کمک کرد. الان هم تصمیم دارم از یکی دو ماه دیگه برگردم خام گیاهخواری.

    • Siamak Gol
      Siamak Gol | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

      خام گیاه خاری؟ چطوریاس؟ تا به حال از نزدیک ندیدم .. اصا مگه میشه ادم گوشت نخوره؟ من اصا تحمل ندارم.. اصا بش اعتقاد ندارم..
      اتفاقا کباب عالی درست میکنم.. هر کی خواست بگه براش میفرستم. :D
      .
      اقا یه همبری هست تو خیابون فاضل زیتون اگه اشتباه نکنم.. شایدم فتاح بود..
      یه پیرمردیه..یعنی عالیه همبراش.. لامصب یه چیز برگری درست میکنه هروقت میرم پیشش دوتا میخورم یکی فایده نداره

      • sajjad
        sajjad | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

        یعنی گیاهی رو خام بخوری. خخخ

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

    عاشق parrot, sphero , DJI!
    عالی!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی