ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اختراعی ساده اما خلاقانه، تزریق و تهیه نمونه خون را آسان تر می کند

فرو رفتن سوزن نوک تیز درون پوست و گوشت و سپس بیرون کشیدن محتویات درون رگ های خونی، نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان هم تجربه ای دردآور است. اما اختراع جدید دانشجویان دانشگاه ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

فرو رفتن سوزن نوک تیز درون پوست و گوشت و سپس بیرون کشیدن محتویات درون رگ های خونی، نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان هم تجربه ای دردآور است. اما اختراع جدید دانشجویان دانشگاه رایس منجر به پدید آمدن دستگاهی شده که محل تزریق را حین برداشت خون، کاملا بی حس می کند.

این تیم 3 نفره دستگاهی توسعه داده اند که متشکل از یک سیلندر کوچک پرینت شده با کفه ای فلزی در یک انتهایش است. درون سیلند یک بار مصرف، دو محفظه وجود دارد، درون یکی آب قرار کرده و درون دیگری آمونیوم نیترات.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

زمانی که آب و آمونیوم نیترات با یکدیگر ترکیب می شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و محلولی بسیار سرد به وجود می آید. سرمای ایجاد شده از طریق کفه فلزی به پوست منتقل می شود و فرآیند تزریق را آسان تر می کند.

اما چرا پزشکان باید استفاده از این دستگاه را به کمپرس های یخ (آیس پک ها) ترجیح دهند؟ دانشجویان معتقدند که دستگاه آن ها فرآیند بی حس سازی و تزریق را در یک آن انجام می دهد و بسیار تکامل یافته تر از شیوه های قدیمی است.

اما از آنجایی که توسعه دهندگان وسیله مذکور، دانشجویان سال اولی هستند و هنوز واحد درسی دانش پیشرفته مواد را پشت سر نگذاشته اند، محلولی که در انتها درون دستگاه ساخته می شود بسیار ابتدایی است.

گرگ آلیسون در بیانیه ای گفت: "به این دلیل که ما مهارت های لازم در برخی از بخش ها را نداریم، مجبور بودیم که به راه حلی بسیار ساده تر فکر کنیم. محدود بودن، ما را به راهی بسیار خلاقانه و در عین حال ساده و ظریف رساند."

آلیسون که دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر است در کنار اندی ژانگ، دانشجوی زیست مهندسی و مایک هوآ، دانشجوی مهندسی مکانیک این دستگاه را ساخته اند که می تواند در عرض 60 ثانیه محل مورد نظر را بی حس کند؛ پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به دیگر راه های سنتی است.

این تیم حالا در پی ثبت پتنت دستگاه شان است. آن ها می گویند اگرچه وسیله ای که ساخته اند می تواند در حوزه های دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد اما استانداردهای آن ها برای استفاده های پزشکی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • كيان
    كيان | ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

    كاملا مزخرفه اين دستگاه.فقط ميتونه زيرجلدي تزريق كنه. تزريق عضلاني و خونگيري رو نميتونه.چون واسه عضلاني نيدل تا عمق عضله فرو ميره و ربطي ب بيحسي موضعي نداره ، واسه خونگيري هم بايد رگ و پيدا كنه و با زاويه درست و ب اندازه نيدل رو فرو كنه ك اين تو همه يكسان نيست ب نظر من ك ك...شره.در ضمن من خودم پرستارم

  • گهینوم
    گهینوم | ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

    جالب بود.مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی