ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسخه ششم از نرم افزار لایت روم با ابزارهای جدید و بهبود کارایی عرضه شد

عکاسان و ویرایشگران تصاویر امروز شاهد انتشار خبری بودند که مدت های زیادی انتظار شنیدش را می کشیدند؛ نسخه نهایی لایت روم ۶ عاقبت آماده ی استفاده گشته و عموم می توانند هم اکنون از ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۰

عکاسان و ویرایشگران تصاویر امروز شاهد انتشار خبری بودند که مدت های زیادی انتظار شنیدش را می کشیدند؛ نسخه نهایی لایت روم ۶ عاقبت آماده ی استفاده گشته و عموم می توانند هم اکنون از آن بهره بگیرند.

محصول یاد شده به عنوان بخشی از سرویس حق اشتراکی Creative Cloud کمپانی ادوبی تحت عنوان "Lightroom CC" و همچنین به شکل یک نرم افزار مستقل با نام لایت روم 6 عرضه شده و البته نمی توان در رابطه با قابلیت های جدیدش با هیجان بسیار زیادی صحبت کرد، زیرا تنها با یک به روز رسانی معمول طرف هستیم، نه ورژنی که دچار دگرگونی های انقلابی شده باشد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تقریباً دو سال از هنگامی که لایت روم ۵ به بازار عرضه گشت می گذرد، در آن زمان بر روی نسخه ی یاد شده از نظر ظاهری و کارایی تغییرات متعدد و قابل توجهی صورت گرفته بود. اما در حال حاضر بالا رفتن سرعت نرم افزار مورد بحث بزرگترین دگرگونی بوده که در آن رخ داده است.

اکنون بار کارایی و عملکرد بهینه لایت روم تا حد زیادی بر روی دوش GPU یا همان پردازشگر گرافیکی کامپیوتر تان منتقل شده و ادوبی تاکید می کند این روند منجر به افزایش سرعت نرم افزارش بر روی اکثر سیستم های مدرن گشته است.

البته ناگفته نماند در توضیحات مرتبط آمده که حتی اگر کاربری از یک مک بوک پروی متعلق به چهار سال پیش نیز بهره بگیرد باز هم شاهد افزایش کارایی و سرعت ابزارهای مختلف موجود در لایت روم جدید خواهد بود.

Screen_Shot_2015-04-20_at_4.00.24_PM.0

از جمله بزرگترین تحولات صورت پذیرفته را می توان در افزایش سرعت رندر تصاویر تحت ویرایش ابزارهای اکسپوژر و همچنین اعوجاج ملاحظه نمود. ضمناً وارد کردن تعداد زیادی از عکس ها به کاتالوگ های لایت روم هم بهبود یافته و اکنون در بازه ی زمانی کوتاه تری انجام می گردد، هر چند که هنوز هم در حین انجام اینکار اندک زمانی را برای چک کردن اشتراک های شبکه های اجتماعی مختلف خود در اختیار خواهید داشت.

رندر نمودن تصاویر با فرمت های خام هنوز قدری وقت گیر است و لایت روم برای نمایش کامل عکس های تحت این فرمت ها به چند ثانیه ای زمان نیاز دارد، از همین رو اگر قصد دارید بسیار سریع تصاویری که تهیه کرده اید را با رزولوشن کامل از نظر بگذرانید شاید بد نباشد نرم افزار کمکی را بدین منظور برگزینید.

HDR merge و Panorama merge دو قابلیت حائز اهمیتی به حساب می آیند که حالا شاهد حضور آنها در محصول جدید ادوبی هستیم. در حالیکه ابزارهای HDR و همچنین پانوراما دگرگونی چندان بزرگی را تجربه نکرده اند اما دو گزینه ای که پیش تر به آنها اشاره شد می توانند عکس های مطلوبی با فرمت DNG را تولید نمایند که کاربر دیگر در حین انجام ویرایش های ثانویه بر رویشان نگرانی در رابطه با از دست رفتن کیفیت تصویر نداشته باشد.

اضافه شدن قابلیت تشخیص چهره ها و بهبود ابزار graduated filter نیز از سایر مشخصه های نسخه ی جدید نرم افزار مدیریت تصاویر ادوبی هستند.

در کنار همه ی این تفاسیر پشتیبانی از ویرایش تصاویر DNG (در نسخه اندرویدی لایت روم) برای برخی از ابزارهایی که اندروید آب نبات چوبی را اجرا می کنند نیز در نظر گرفته شده، البته قابلیت مذکور تنها برای عکس هایی که با خود موبایل ثبت گشته باشند کاربرد دارد. ناگفته نماند که فعلا تنها چند اسمارت فون خاص همچون OnePlus One و نکسوس ۵ و ۶ می توانند تصاویری با فرمت یاد شده را تهیه نمایند.

Lr6_WebGalleries_Channelimg.0

امکان سینک کتابخانه تصاویر در ابزارهای مختلف از دیگر تغییرات بزرگی به حساب می آید که ادوبی در لایت روم ۶ پیاده سازی کرده، ضمنا از این به بعد می توان بر روی هر گجتی که نرم افزار مورد بحث در آن حضور دارد اقدام به ایجاد فولدر هوشند (smart folder) نمود و البته فولدرهای ایجاد شده بلافاصله در سایر دیوایس های مورد استفاده کاربر حاضر گشته و آماده ی بکارگیری هستند.

در چنین شرایطی اگر فایل تصویری را در لپ تاپ خود و به وسیله لایت روم مورد ویرایش قرار داده ولی فراموش کرده باشید آن را در دراپ باکس آپلود نمایید، تا قبل از آنکه از درب منزل خارج گردید، فایل مذکور در موبایل تان و اپ لایت روم به همراه تغییرات صورت پذیرفته حضور خواهد یافت و سپس می توانید از آنجا نسبت به بازبینی و اشتراک گذاریش با سایرین اقدام نمایید.

نسخه جداگانه لایت روم ۶ برای کامپیوترهای شخصی ۱۴۹ دلار قیمت گذاری شده که البته با پرداخت این رقم، به امکانات مرتبط به همسان سازی فایل ها در پلتفرم های گوناگون دسترسی نخواهید داشت و بدین منظور باید لایسنسی جداگانه را تهیه کنید.

البته در این بین با خرید حق اشتراک ماهیانه ی بهره گیری از مجموعه Creative Cloud ادوبی، امکان خواهید یافت تا نسخه های دسکتاپ، موبایل و تحت وب لایت روم CC را مورد استفاده قرار داده و از همسان سازی فایل ها در آنها بهره بگیرید، ضمن اینکه برنامه های دیگری همچون فتوشاپ را هم در اختیار خواهید داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • نازلی
    نازلی | ۳ فروردین ۱۳۹۵

    ببخشید حدود قیمت دوربین فیلم برداری و عکاسی رو میخام لطفا جواب بدید

  • ashen_Cold
    ashen_Cold | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    نظر بنده حاوی چه مواردی بوده که کماکان در انتظار تاییده ؟
    جالبه این نظری که موجوده خیلی مرتبطه که تایید شده یحتمل
    روزتون خوش

  • ashen_Cold
    ashen_Cold | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اینکه از جی پی ی. استفاده میکنه خیلی خوبه امیدورام تو تب دولوپر با فرمت راو هم افزایش سرعت داشته باشه چون در حال حاضر من تو این قسمت یکم کندی حس میکنم بعضی اوقات هم تو زوم بالای 1:1 کند میشه به طور محسوس البت فقط موقع پردازش راو فایل ها
    خروجی دی ان جی اچ دی آر هم 16 بیته که خوبه دیگه
    من که از 5 راضیم ولی از همین الان آمادگی دارم که پرست ها رو آماده کوچ به 6 بکنم فقط غمم گرفته اون همه پرست رو چطوری ایمپورت کنم !

  • Chris
    Chris | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    گرونه :|

    .


    .


    .

    http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=e5d9cc82-7970-4980-b719-3dbc3340e6be

مطالب پیشنهادی