ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

صداگرافی ؛ راهی هنرمندانه برای جاودانه نمودن صداها

فرض کنید که یک روز معمولی در خانه نشسته اید که ناگهان زنگ را می زنند. پستچی از طرف دوستی برایتان بسته ای آورده که از ابعاد آن پیداست احتمالا یک تابلوی نقاشی باشد. بسته را باز می ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۰:۲۴

فرض کنید که یک روز معمولی در خانه نشسته اید که ناگهان زنگ را می زنند. پستچی از طرف دوستی برایتان بسته ای آورده که از ابعاد آن پیداست احتمالا یک تابلوی نقاشی باشد. بسته را باز می کنید و بله، در مورد تابلو درست حدس زده اید؛ اما روی این تابلو، به جای نقاشی کوه و دشت و مناظر طبیعی، تنها یک نمودار صوتی می بینید.

شاید در نظر اول تصور کنید که دوستتان عقلش را از دست داده، اما سخت در اشتباهید. این دوست گرانقدر به شما نه فقط یک تابلو بلکه یک "صدا" هدیه داده؛ صدایی که با اسکن QR Code گوشه تابلو با موبایل به گوش خواهد رسید و با هر بار پخش، یاد و خاطره دوست عزیزتان را در گوشه گوشه خانه زنده خواهد کرد.

"صداگرافی" صاحب این ایده خلاقانه است؛ وبسایتی که از صداها تابلوهای سفارشی می سازد و آنها را در ابعاد مختلف به درب منازل شهروندان ارسال می کند. برای آشنایی بیشتر با ایده صداگرافی، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید. 

Sedagraphy 2

" گفتار ما تجلی افکار و باورهای ماست ٬صداها برای مدت کوتاهی زنده‌اند و سپس می‌میرند. صداگرافی تجسم هنری جملات و نگهداری احساسات از طریق ثبت تصویری لحظات شنیداری زندگی ماست." جمله ای که خواندید، توصیف سازنده وبسایت در مورد ایده صداگرافی است.

استارتاپ صداگرافی را دو دانشجوی دانشگاه تهران به نامهای علیرضا اسکندری و کوثر موحدی در پاییز 93 کلید زده اند و از آن زمان تاکنون، در تلاشند تا با ایده ساخت تابلوهای صوتی و به کارگیری ابزار عصر تکنولوژی، راه نوین و هنرمندانه ای برای جاودانه کردن صداها را پیش پای مردم بگذارند.

همان طور که گفتیم، با ورود به وبسایت می توانید صدا را داده و یک تابلوی صداگرافی تحویل بگیرید. این صدا می تواند هر چیزی باشد؛ صدای یک نوزاد تازه متولد شده، صدای بله گفتن عروس در مراسم عقد، آهنگی را که دوست دارید یا شعری که خودتان خوانده اید. این که از چه صدایی برای ساخت یک تابلوی صداگرافی استفاده کنید بستگی به خلاقیت و ذوق هنری شما دارد و خوشبختانه برای چنین موردی دستانتان کاملا باز است.

تابلوها در ابعاد و قیمت های مختلف به دست مشتری می رسند و بنابر گفته صاحبان مجموعه، مادامی که وبسایت صداگرافی پابرجاست صدای تابلوها با اسکن QR Code رویشان قابل شنیدن خواهد بود.

Sedagraphy 3

اما بپردازیم به چگونگی ثبت سفارش در صداگرافی. این فرآیند بسیار ساده و آسان است و شاید پنج دقیقه هم وقتتان را نگیرد. صاحبان وبسایت عنوان "سه گام تا تابلو!" را برای پروسه ثبت نام در نظر گرفته اند که نخستین مرحله آن، انتخاب قالب تابلوست. تابلوها از ابعاد کوچک (20x30) تا خیلی بزرگ (100x70) هستند و از رنج قیمتی 30 هزار تومان آغاز و به 80 هزار تومان می رسند. کمی گران است نه؟

بله، شاید از نظر بزرگ تر های ما پرداخت مبلغ 80 هزار تومان برای تابلویی که رویش چیزی جز چند خط خطی مبهم نیست دیوانگی باشد! اما اگر کمی منطقی تر (و شاید کمی آرتیستیک تر) نگاه کنیم، در خواهیم یافت که پرداخت این هزینه تقریبا بالا صرفا به خاطر ارزش هنری این تابلوست و نه محتوای نقش بسته روی آن. هر چند صاحبان مجموعه هم تا حدی حق دارند که هزینه خوبی از کاربر بابت ارائه خلاقیت و ایده شان دریافت کنند.

Sedagraphy 4

در هر صورت، مرحله بعدی انتخاب قالب رنگی تابلوست. فعلا شش رنگ نه چندان دلچسب را می توان سفارش داد که امیدواریم بر تعدادشان افزوده شود. گام دوم، آپلود صداست. صدا را می توان از فایل های آماده در رایانه روی سایت آپلود کرد یا اینکه با کلیک بر گزینه ضبط کننده آنلاین، از طریق مراجعه به وبسایت Vocaroo این کار را انجام داد. در نهایت می توان به دلخواه، متنی را نیز به تابلوی صداگرافی اضافه نمود.

Sedagraphy 5

گام سوم و آخر، پر کردن فرم مشخصات و انتخاب نحوه پرداخت است. در همین قسمت هم می توانید صداگرافی را به صورت هدیه سفارش بدهید تا مستقیما در تاریخی مشخص به دست فرد مورد نظرتان برسد. هزینه ارسال برای ساکنان تهران رایگان بوده اما برای شهرستانی ها هزینه ارسال یا به صورت نقدی در محل و یا از طریق پست پرداخت خواهد شد.

Sedagraphy 6

صداگرافی ضمنا یک بخش نمونه های آماده هم دارد که در آن تابلوهایی مثل صدای باران، صدای سکوت، تلاوت قرآن یا حتی نمونه های جالب تری مثل صدای مودم های قدیمی و دوست داشتنی دایال آپ هم پیدا می شود.

Sedagraphy 7

به طور کلی می توان گفت که ایده صداگرافی، حقیقتا ایده جالبیست. اگر یک نمونه از این تابلوها را در اتاقتان داشته باشید، مطمئنا چشمان افراد حاضر در اتاق به سمت آن خیره خواهد شد و توجهات را به عنوان یک اثر هنری عجیب و خلاقانه به سمت خود جلب خواهد کرد. مطمئنا با اضافه شدن موارد بیشتر برای شخصی سازی تابلوها (از جمله رنگ های بیشتر، تغییر حالات بوم و تغییر فونت) ارزش آن ها به عنوان یک وسیله دکوراسیون از حالا هم فراتر خواهد رفت.

Sedagraphy 8

صداگرافی مثالی بسیار عالی از ترکیب هنر و تکنولوژی است و ایده پشت آن برای جاودانه کردن صداها، واقعا شایسته تحسین است. بی شک زیباترین و بهترین نکته در مورد تابلوهای صداگرافی، هدیه دادن آنها و ارزش معنوی بالایی است که برای دریافت کننده این هدیه خواهد داشت.

اگر دوست دارید که عزیزانتان را با یک هدیه عجیب، اما زیبا و جاودانه سورپرایز کنید، توصیه می کنیم حتما وبسایت صداگرافی را برای این منظور در ذهنتان داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • geekookie
    geekookie | ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

    صداگرافی عالیه!
    اصلا از خوندن کامنتای اینجا متعجبم !! من هفته ی پیش برای تولد همسرم ازشون خرید کردم ، قبلش تو تلگرام خیلی با حوصله جواب همه ی سوالای منو دادن و با اینکه گفته بودن 10 روزه میرسه 5 روزه رسید
    یا ادمای اینجا الکی انتقاد کزدن از صداگرافی ، یا اینم که خودشون ایراداشونو یرطرف کردن و بهتر شدن. بهرحال من شدیدا توصیه شون میکنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی