ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرنوشت اپلیکیشن های پیام رسان خارجی در داخل کشور چه خواهد بود؟

چندی است که درآمد اپراتورها از محل پیامک و تماس به خاطر فعالیت اپلیکیشن های خارجی تحت تاثیر قرار گرفته است. این روزها نرم افزارهایی مانند وایبر، واتس اپ، لاین، تلگرام و دیگر اپلیکیشن های مشابه ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰

چندی است که درآمد اپراتورها از محل پیامک و تماس به خاطر فعالیت اپلیکیشن های خارجی تحت تاثیر قرار گرفته است. این روزها نرم افزارهایی مانند وایبر، واتس اپ، لاین، تلگرام و دیگر اپلیکیشن های مشابه در بین ایرانیان محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و به صورت قارچ گونه در بین کاربران تلفن همراه گسترش می یابند.

این افزایش محبوبیت پیام رسان ها، سبب گردیده که درآمد اپراتور ها از محل پیامک و تماس به شدت کاهش یابد چراکه مشترکان این شرکت ها بیشتر از این برنامه ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند تا شبکه های داخلی.

هر چند که به نظر می رسید با اختلالات به وجود آمده در وایبر این استقبال عمومی کمی کاهش یابد اما با جایگزینی واتس اپ و تلگرام نه تنها این روند با کاهش مواجه نگشت بلکه سرعت بیشتری به خود گرفت؛ موضوعی که مدیران سه اپراتور موبایل را بابت ادامه این روند نگران کرده و آنها را به فکر وا داشته.

البته تنها سه شرکت یاد شده نگران ادامه این روند نیستند و دولت به عنوان شریک تجاری اپراتورهای تلفن همراه نیز به دنبال راهکاری برای کاهش نیافتن درآمدهای خود از این محل است.

در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

از طرفی بسیاری از مشترکان تلفن همراه که کاربران این اپلیکیشن های پیام رسان به شمار می روند، نگران مسدودسازی یا قطع این برنامه ها و ارجاع آنان به سمت پیام رسان های داخلی هستند.

هر چند OTTهای ایرانی (یا همان سرویس های پیام رسان داخلی) در حال پیشرفت و گذر به مراحل حرفه ای تر هستند اما به خاطر وجود برخی مشکلات ابتدایی شان، پاسخگوی نیاز های داخلی نخواهند بود. وزیر ارتباطات نیز به این مسئله پی برده و سر سختانه مقابل مسدودسازی اپلیکیشن های وایبر، واتساپ و لاین ایستاده است.

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد نباید جلوی این اپلیکیشن های خارجی را گرفت و به جای این کار باید برای پیشرفت پیام رسان های داخلی، از آنها حمایت کرد تا بتوانند پاسخگوی نیاز داخلی باشند.

واعظی معتقد است اگر مردم ببینند پیام رسان های داخلی پیشرفت کرده و می توانند با سرعت بالا و آسان، ارتباط مورد نظر کاربران را برقرار کنند، مطمئنا به این نرم افزارها روی آورده و دیگر نیازی به مسدودسازی یا فیلترینگ اپلیکیشن های خارجی نیست.

اما در آن سوی قضیه، نظر وزیر ارتباطات به مذاق مدیران اپراتورهای همراه خوش نیامده و به جدیت خواستار راهکاری مناسب برای جلوگیری از کاهش درآمدهای خود هستند. آنها معتقدند باید کاربران را به صورت غیر مستقیم مجبور کرد، از پیام رسان های داخلی (که توسط شرکت های طرف قرارداد اپراتورها طراحی و تولید شده) استفاده نمایند.

دو برابر شدن تعرفه استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان خارجی نسبت به داخلی ها راهکاری است که این افراد و موافقانشان در کنار مسدود سازی OTTهای خارجی ارائه می دهند.

راهکاری که اجرای آن با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد که بارزترین آنها، نحوه محاسبه این تعرفه برای بسته های اینترنتی اپراتورهای موبایل و در زمان استفاده کاربران با اینترنت های پرسرعت ثابت است. به عبارت ساده تر وقتی شما از بسته های تخفیفی دیتای اپراتورهای همراه یا اینترنت منزل و محل کار خود برای اتصال به اینترنت استفاده می کنید، چگونه باید این تعرفه دو برابری برای استفاده از اپلیکیشن های خارجی، محاسبه گردد؟

ضمنا اختلال های زیادی برای محاسبه این هزینه در اپراتورهای تلفن همراه بوجود می آید و مشترکان زیادی را با کاهش بیش از حد اعتبار یا افزایش غیرمتعارف صورت حساب های دوره ای، مواجه می سازد.

راهکار دیگری که از طرف کارشناسان و متخصصان ارائه شده و به نظر مناسب تر و منطقی تر خواهد بود، امضای قرارداد اپراتورها با این اپلیکیشن های پیام رسان و استقرار سرورهای داخل کشور است (درست مانند برخی از اپراتورهای دیگر کشورها). در همین نزدیکی نیز، برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس با یک یا دو پیام رسان قرارداد همکاری بسته و دیگر پیام رسان ها را از دسترس خارج ساخته اند.

البته این را هم باید در نظر داشت که لزومی به عقد قرارداد با همه اپلیکیشن های پیام رسان نیست و می توان برای ایجاد سرورهای داخل کشور و مشارکت در سود آنها، تنها با برخی از شرکت های ارائه دهنده این خدمات مذاکره نمود.

گرچه هم اکنون، مشخص نیست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روی کدام راهکار نظر خواهد داشت، اما اگر نظرات وزیر در این مورد تغییر نکند حداقل تا 6 ماه آینده با مسدودسازی OTTها مواجه نخواهیم بود و کاربران به راحتی می توانند در این برنامه ها فعالیت نمایند.

به نظر شما کدام سناریو برای اقدام در برابر اپلیکیشن های پیام رسان خارجی مناسب تر است؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • sanamrezaee
    sanamrezaee | ۱۵ دی ۱۳۹۴

    از هر نرم افزار و برنامه ای می شه درست استفاده کرد مسئولین باید فرهنگ سازی کنن استفاده از فیس بوک ایرادی نداره ولی متاسفانه خیلی از ماها بلد نیستیم ازشون درست استفاده کنیم

  • شهاب
    شهاب | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    نه حال کردم از تخصصهاتون خخخخ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی