ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شیائومی چگونه توانست بر بازار موبایل در هندوستان چیره شود؟

روز پنجشنبه، کمپانی شیائومی از موبایل جدید خود به نام Mi 4i در شهر دهلی نو، پایتخت هندوستان پرده برداشت. Mi 4i را می توان به عنوان اولین موبایلی نام برد که برای خارج از ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

روز پنجشنبه، کمپانی شیائومی از موبایل جدید خود به نام Mi 4i در شهر دهلی نو، پایتخت هندوستان پرده برداشت. Mi 4i را می توان به عنوان اولین موبایلی نام برد که برای خارج از خاک چین، تهیه شده و توسعه یافته.

برای شرکتی که صرفا ۵ سال از تاسیسش می گذرد، عرضه ی چنین محصولی در یکی از بزرگترین پایتخت های جهان، کاریست بس بزرگ. شرکت مورد بحث صرفا پس از گذشت سه دوره مالی از حضورش در هندوستان، توانسته عنوان پنجمین فروشنده بزرگ موبایل در این کشور را از آن خود نماید و حالا هند، بزرگترین بازار خارجی برای این کمپانی نوپا ولی پرقدرت است.

اما چه نکته ای باعث می گردد تا بگوییم شیائومی شاهکار کرده؟ کمپانی مذکور، صرفا از طریق فروشگاه های آنلاین موبایل هایش را می فروشد، از سوی دیگر فقط ۲۰ درصد از جمعیت هند، به اینترنت دسترسی دارند؛ حال نظرتان چیست؟ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در هند، فروشگاه های فیزیکی همچنان فرمانروایی می کنند اما این نکته را نیز بدانید که راه اندازی فروشگاه آنلاین در این کشور به هیچ عنوان آسان نیست. فروشگاه های آنلاین بزرگ در سایر نقاط جهان اینگونه کار می کنند که با برخی فروشگاه های خرده فروشی بزرگ و فیزیکی نیز همکاری دارند و تقریبا می توان گفت زمانی که محصولی را در انبار خود نیابند، از راه های دیگر آن را در اختیار مشتریان قرار می دهند. اما هند، نه فروشگاه خورده فروشی معتبر دارد و نه فروشگاه های فیزیکی سازمان یافته.

صرفا واسطه هایی وجود دارند که محصولات را در میان مغازه ها تقسیم کرده و به آنها می فروشند. واضح است که وجود هر لایه ی اضافه در این میان، می تواند باعث کاهش سود سازنده (در برخی مواقع هم پرداخت پول بیشتر از سوی خریدار) گردد.

راه یافتن به بازار هند، آنچنان که فکر می کنید آسان نیست.

در فوریه گذشته، موتورولا تصمیم گرفت برای بازار هندوستان لایه های اضافه را حذف کرده و یک راست به سراغ Flipkart برود (بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور مورد بحث که گردانندگانش پیشتر در آمازون کار کرده اند). در نهایت نیز این کمپانی توانست برای مدل های Moto X، Moto G و Moto E، فروشی مناسب رقم زند. موفقیت این شرکت حال تبدیل به جاده ای گشته که سایر شرکت ها، از جمله شیائومی نیز تمایل به قدم گذاشتن در آن را دارند.

اولین موبایلی که شیائومی در هند به فروش رساند، Mi 3 بود. شرکت چینی در ژانویه گذشته آن موبایل را به هند رساند اما همزمان در چین نیز از Mi 4 پرده برداشت؛ در هر صورت، ارائه موبایل جدیدتر در خاک خود مانع از فروش Mi 3 در هند نشد و سرعت فروش این موبایل با سرعت صادر شدنش از چین، یکی بود.

پرسش اصلی این است که چطور شرکتی چینی که نه هزینه ای قابل توجه برای تبلیغات در هند صرف کرده و نه با ستارگان بالیوودی سازش نموده، توانسته به موفقیت هایی یکسان با کشور خودش در هند دست یابد؟ پاسخ را می توان در قیمت این محصولات یافت.

برعکس کشورهای توسعه یافته، خرید یک سیم کارت و یک موبایل هوشمند در هند پروسه هایی کاملا جدا از هم هستند و اپراتورها در این خصوص -به جز موارد بسیار اندک- به کاربران پیشنهاداتی ارائه نمی دهند؛ در نتیجه پرچمداران شرکت های مختلف با قیمت آنلاک و اصلی (که بالا نیز هست) به مشتریان از طریق واسطه ها عرضه می شود.

چگونه برندی ناشناس از چین توانست چنین تاثیری بر بازار هند بگذارد؟

در بازارهایی نظیر هند، عجیب نیست که یک شخص تصمیم بگیرد حقوق چند ماه خود را صرف خرید یک پرچمدار کند؛ پس می توان نتیجه گیری کرد که چگونه محصولی ارزان با مشخصاتی ممتاز، قادر به شکوفا شدن در این بازار است. شیائومی Mi 3 را با برچسب قیمت یک سوم پرچمدارانی نظیر Galaxy S5، LG G3 و Xperia Z3 به هندی ها عرضه نمود؛ تعجبی هم ندارد که آمار مربوط به فروش این موبایل سر به آسمان می کشد.

چینی ها هیچ پولی را صرف تبلیغات مستقیم در هند نکردند؛ صرفا شراکت با Flipkart کافی بود تا اهالی این کشور باور کنند محصولات شرکت چینی با کیفیت هستند؛ مردم هند به این فروشگاه اعتماد عجیبی داشته و صرفا ارائه یک محصول در آن، نشانه داشتن کیفیت و استانداردهایی بالاست. این در حالیست که سایر برندهای چینی نتوانسته اند چنین همکاری با فروشگاه هایی نظیر Flipkart داشته باشند. شرکتی نظیر هوآوی مبالغ بسیاری را صرف تبلیغات کرده و پول های بسیاری را نیز به جیب هنرمندان سرازیر نموده اند تا از محصولات آنها در مکان های عمومی استفاده کنند، اما در نهایت شیائومی توانسته از هوآوی نیز پیشی بگیرد.

چهره ای شناخته شده در گوگل به نام هوگو بارا که در سال ۲۰۱۳ کمپانی ساکن مانتین ویو را به قصد کار در شنژن و همکاری با شیائومی ترک کرد نیز به عنوان سفیر رسمی این برند، نقشی بسیار بزرگ در خیزش شرکت چینی داشته است. بارا در مکان های عمومی همواره با چهره ای بشاش به سوالات خبرنگاران و کاربران پاسخ می گوید؛ رفتاری که از مدیران، در هند به چشم نمی خورد. از سوی دیگر گوگل یکی از پر طرفدارترین شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی در کشور مورد بحث است و هوگو بارا هم از همان کمپانی سربرآورده، پس برای هندی ها دوست داشتنیست.

هوگو بارا نقش بزرگی در خیزش شیائومی بازی کرد.

در روزهای پایانی ژانویه جاری، شیائومی از Mi 4 در هند پرده برداشت اما این بار، برچسب قیمت این محصول تقریبا ۵۰ درصد از Mi 3 گران تر بود. اولین هفته ی فروش خوب پیش رفت اما پس از آن، تقاضا برای اسمارت فون مورد بحث رو به کاهش رفت و دیگر خبری از آن «اتمام موجودی در X ثانیه» ها نبود که پیشتر در توئیتر تبدیل به یک عادت برای شرکت چینی شده بود.

Mi 4 تبدیل به یک دست انداز بزرگ برای شیائومی در جاده موفقیت در کشور هند شد. کسی را هم پیدا نخواهید کرد که به جز قیمت، عامل دیگری را مقصر این موضوع بداند. زمانی که Mi ۳ به هند رسید، از برچسب قیمتی بی نظیری بهره می برد که اهالی آن کشور را شگفت زده کرده بود؛ خریداران کم کم داشتند به داشتن «موبایلی با مشخصات عالی و قیمت اندک» عادت می کردند اما Mi 4 از راه رسید و چنین حسی را از بین برد.

پس از شروع عرضه ی Redmi 2 در دهلی نو، یک نفر از هوگو بارا پرسید: «بله، این موبایل از قیمتی عالی (حدود ۱۰۰ الی ۱۱۰ دلار) برخوردار است اما آن ویژگی های عالی Mi 3 را چرا نمی توان در آن یافت؟» حتی هوگو بارا که به زیرکی در و خونسردی معروف است نیز پاسخی برای این پرسش نداشت.

حال امروز دوباره شیائومی با تلفن هوشمندی دیگر به نام Mi 4i پا به کشور هندوستان نهاده تا این بار هم همانند Mi 3، مشتریان را شگفت زده کند. بر اساس آنچه از این محصول دیده ایم، و بر اساس برچسب قیمت آن، می توان انتظار داشت که کاربران هندی یک بار دیگر با Mi رابطه ای دوستانه پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • امیر
    امیر | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من که عاشق ژیاومی شدم رفت... رام miui 5 4.4.2 رو هم گرفتم ریختم روو گوشیم. آقا نرم افزارش خیلی باحاله هم باتری بهتر نگه میداره هم خیلی امکانات داره لامصب.

  • Hossein
    Hossein | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    از دوستان دیجیاتو ؟ آیا کسی از شما واقعا حاظره روزی این گوشی رو بخره ؟ حتی اگه واقعا از لحاظ سخت افزاری عالی باشه ؟ در واقع می خوام بگم اینکه یک برند کلا چینی تو دستاتون باشه حس خوبی بهتون دست می ده ؟

    • رهگذر
      رهگذر | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

      شخصا Redmi Note E درام. Xiaomi از نظر کیفیت سخت افزار و ساپورت نرم افزاری واقعا در سطح بالایی هست.

    • BuBo
      BuBo | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

      من خودم به شخصه اگه بدونم گوشی پایداری داره و حداقل دو سال آپ دیت میشه حتما میخرمش، البته نه هر برند چینیی، فقط Mi ، من خوشم میاد به شدت از Mi

    • علی
      علی | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

      من مدتی هست که گوشی ردمی 2 شیائومی دستمه و با اینکه مثلا یک گوشی ارزون قیمت هست ولی از لحاظ کیفیت ساخت و سخت افزار خیلی عالیه.
      از لحاظ نرم افزاری هم هر هفته جمعه داره آپدیت میشه

      کلا وقتی از محصولات شیائومی استفاده می کنی نظرت در مورد محصولات چینی عوض میشه

  • tohid_heshmati
    tohid_heshmati | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    یه سوال از دوستان
    به نظرتون طراحی این سایته فلیپ کارت چطوره به عنوان یه فروشگاه اینترنتی؟

    و اینکه به نظرتون کسی میتونه رقیب دیجیکالا بشه تو ایران؟
    و چجوری؟ (با رسم شکل 3 نمره :))

    • Siamak Gol
      Siamak Gol | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

      با تنوع بیشتر محصولات..
      خرید آسون‌تر..
      کالای های بدون‌گارانتی رسمی و ارزون قیمت...
      کلا‌ دیجی‌کالا خیلی کوچیکه.. راخت میشه شکستش داد.. تنوع مهمه.. خیلی مهمه.. نقطه ضعف دیجی همینه.. دیوار رو نگا کن.. تنوعش خیلی عالیه.. ولی خب مدلش فرق داره اما اگه تو هم تنوع بدی سریع معروف میشی..

      • tohid_heshmati
        tohid_heshmati | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

        تنوع محصول سخته خیلی
        تو بازاری که به تجارت الکترونیک چندان اعتمادی نیست دیجیکالا داره یک و نیم میلیارد تومن در روز میفروشه که عدد کوچیکی نیست

        • Siamak Gol
          Siamak Gol | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

          نه‌نه..میزان فروش نه..
          تنوع.. الان تنوع دیجی مثلا تو کالای دیجیتال خیلی کمه.. فقط یه سری مارک‌معروف داره... الان‌ فروشگاهایی که کالای چینی و ارزون‌میارن خیلی دارن فروش میکنن.. .
          اعتماد به خرید اینترنتی به لطف دیجی بوجود اومده... داره بیشتر هم میشه..
          .
          محصولات جدید بیار.. قرعه کشی‌و تخفیف و از اینچیزا... دیجی قدرتش فقط تو‌ خلاقیت تو تخفیفاشه.... وگرنه بقیش خیلی عادیه..

          • tohid_heshmati
            tohid_heshmati | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

            باس در یک فضای مناسب تر صحبت کنیم ببینیم به چه نتیجه ای میشه رسید

  • maket_bivatan
    maket_bivatan | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    فقط فهمیدم گفتی بیا منفی باقی ش به بقایتان منفی فدایتان
    کلن فلسفه م اینطوریه کامنت قبلی منفی دادی بازهم بده
    کسی که تو خواننده های ایرانی منو از خواب خوراک میندازه چیز ه بفهم خودت

    • maket_bivatan
      maket_bivatan | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

      درجواب به سیامک چرا ویرایش کار نمیکنه نمک گندیده!

      • Siamak Gol
        Siamak Gol | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

        کارمیکنه... باید صفحه رو رفرش‌کنی.. هر بار که پاسخ میزنی یا کامنت میدی باید رفرش کنی...
        .
        نه.. من‌چیزو از نظر اهنگی عاشقشم اما معنی نه.. پوچه.. اما به ظاهر پر..

        • Siamak Gol
          Siamak Gol | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

          من ناراحت نیستم از این تلخی.. تلخ نیست.. شوره.. خیلی دوسش دارم... سخته... کسی که فک‌میکنه این دنیا تلخه از. این قشر کوچیک‌نیست.. مشکلی هم‌نیست.. بقیه به نظرم راحت ترن... دنیای شما سخت تره... اما از خارج.. ما از تو داریم تو خودمون خفه میشیم.. اما زنذه ایم.. و داریم‌حال میکنیم.. و شادیم... اینو دوس دارم...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی