ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

آیا نوکیا در آینه اندروید دوران خوش گذشته را می جوید؟

نام نوکیا برای بسیاری خاطره ساز است؛ از مدل نمادین 3210 گرفته تا موبایل کشویی و محبوب N95 همه و همه مواردی هستند که شنیدن نامشان، خیلی ها را به فکر فرو می برد. سال های قبل از عرضه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

نام نوکیا برای بسیاری خاطره ساز است؛ از مدل نمادین 3210 گرفته تا موبایل کشویی و محبوب N95 همه و همه مواردی هستند که شنیدن نامشان، خیلی ها را به فکر فرو می برد.

سال های قبل از عرضه اسمارت فون ها، دوران اوج نوکیا بود و امروز شمار زیادی از کاربران تلفن های همراه را می توان پیدا کرد که زمانی یکی از موبایل های نوکیا را داشته اند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا در کنار یکدیگر سفری کوتاه داشته باشیم به تاریخچه پر غرور نوکیا و برآوردی از آینده این شرکت فنلاندی خوش نام.

تا پیش از سنت شکنی های شرکت هایی چون اپل، سونی اریکسون و سامسونگ و عرضه موبایل هایی با نمایشگرهای تاچ، نوکیا حضوری پر رنگ و موفق در بازار این محصولات داشت و به نوعی سلطان بلامنازع این عرصه بود تا اینکه ورود آیفون ضربه نهایی را به آن وارد کرد (البته این سقوط به یک باره رخ نداد و در یک بازه زمانی چند ساله و به صورت تدریجی شکل گرفت).

در سال 2011 میلادی نوکیا تصمیم گرفت که از پلتفرم ویندوز فون مایکرسافت برای محصولات تولیدی خود استفاده نماید و چنین اقدامی این سوال را در ذهن علاقمندان به این برند و دنیای فناوری به وجود آورد که چرا این شرکت فنلاندی به جرگه استفاده کنندگان از اندروید نمی پیوندد؟

Nokia-N1-12-792x446

سال ها برای نوکیا، به آرامی در کنار ویندوز فون سپری شد تا اینکه مایکروسافت سال گذشته واحد تولید محصولات و خدمات موبایلی آن را خریداری کرد و چندی پیش خبر رسید این کمپانی فنلاندی به زودی تلفن های هوشمند تازه ای را بر اساس پلتفرم اندروید ارائه خواهد کرد و این دقیقا همان اتفاقی است که در نوامبر سال گذشته و با عرضه تبلت اندرویدی Nokia N1 رخ داد.

اما N1 کاملا هم رنگ و بوی محصولات نوکیا را نداشت چراکه این تبلت صرفا لایسنس نوکیا را دریافت کرده و ساخت آن توسط شرکت دیگری انجام شده است.

هفته گذشته شایعات دیگری در رابطه با ساخت تلفن های هوشمند اندرویدی توسط نوکیا مطرح شد که براساس جدیدترین آنها، احتمالا در ابتدای سال 2016 میلادی یعنی همزمان با اتمام تاریخ قراردادش با مایکروسافت، شاهد رونمایی از یک موبایل اندرویدی با برند نوکیا خواهیم بود.

با این همه، تنها کمی بعد، بیانیه ای از سوی مدیران این شرکت منتشر شد که هرگونه ورود این کمپانی فنلاندی به بازار تلفن های هوشمند اندرویدی را رد می کرد، علیرغم این، نوکیا خاطر نشان کرده بود که ارائه امتیاز به محصولات تولیدی شرکت های دیگر (درست همان کاری که در مورد N1 انجام داد) را در نظر خواهد گرفت و ممکن است مجددا نیز چنین کاری را انجام دهد.

اندروید به عنوان یک پلتفرم، همه آن چیزی که زمانی سیمبین آرزویش را داشت در خود دارد و ارائه امتیاز توسط این برند می تواند احتمالات متعددی را در مورد نوکیا قوت ببخشد.

ساخت یک اسمارت فون نیاز مند سال ها فعالیت در حوزه توسعه و تحقیق، تست و پرسش و پاسخ است و اینها جدای از بودجه هنگفتی هستند که برای این منظور مورد نیاز است.

به همین دلیل بعید به نظر می رسد که به این زودی ها شاهد ارائه یک موبایل اندرویدی از سوی نوکیا باشیم. اما برخی بر این باورند که اندروید قطعا همان عامل محرکی است که نوکیا برای ورود مجددش به بازار تلفن های هوشمند به آن نیاز دارد.

Nokia-N1-16-792x446

با نگاهی به موبایل های تولید شده توسط نوکیا در مراحل پایانی عمر سیمبین و دوران ویندوز فون، در می یابیم که یک چیز روشن است؛ مشکل نوکیا همواره نرم افزاری بوده.

با نگاهی به موبایل های تولید شده توسط نوکیا در مراحل پایانی عمر سیمبین و دوران ویندوز فون، در می یابیم که یک چیز روشن است؛ مشکل نوکیا همواره نرم افزاری بوده

ناتوانی سیمبین در رقابت با آیفون و ناکامی ویندوز فون مایکروسافت برای تسلط بر بازار همگی از جمله عواملی بودند که باعث خروج نوکیا از بازار رقابت شدند و این در حالی است که اندروید می تواند همه این مشکلات را از میان بردارد.

اگر نوکیا اندروید را برای محصولات خود انتخاب کند، علاوه بر اینکه دیگر مجبور به صرف هزینه های هنگفت برای توسعه سیستم عامل اختصاصی خود نخواهد بود، می تواند یک پلتفرم کاملا پخته را روی دستگاه های تولیدی اش داشته باشد و در کنار این مساله شریک خوبی مانند گوگل را خواهد داشت که آن نیز از همکاری با نوکیا خرسند می شود.

استفان الوپ مدیر عامل مایکروسافت زمانی که از تصمیم شرکتش برای استفاده از ویندوز فون روی محصولات نوکیا خبر داد مدعی شد که آنها از این جهت اندروید را کنار گذاشته اند که کار کردن با امکانات آن دشوار بوده است اما لانچر نوکیا به نام Z Launcher به خوبی این مشکل را رفع کرد: این اپلیکیشن در عین حال که کار کردن با پلتفرم پیچیده اندروید را ساده کرده، به همان میزان که گوگل می خواهد نیز قدرتمند ظاهر شد.

از طرفی می توان گفت که برند نوکیا بزرگ ترین سرمایه این شرکت فنلاندی است و در اثبات این امر همین بس که ظرف تنها چهار دقیقه از آغاز فروش تبلت N1 در چین، 20 هزار عدد از آن به فروش رفت و این امر نشان داد که مردم همچنان خواهان خرید محصولات نوکیا هستند.

مساله دیگر این است که نوکیا سهم قابل توجهی از بازار ویندوز فون را به خود اختصاص داد و این برند هم اکنون به اندازه ای قدرتمند هست که بتواند بازگشتی موفق به عرصه موبایل داشته باشد.

بگذارید شفاف باشیم: نوکیا واحد اسمارت فون و توسعه و تحقیق خود را به فروش رساند اما هنوز نامش را دارد، بنابراین ساخت تلفن های هوشمند از سوی آن را نمی توان به کلی مردود دانست چراکه این مساله صرفا مستلزم سرمایه گذاری این شرکت روی افراد، پلتفرم ها و محصولات است.

بعید به نظر می رسد که ظرف یک یا دو سال آینده شاهد ارائه یک موبایل اندرویدی از سوی این شرکت باشیم، با این همه، N1 به ما آموخت که این شرکت هنوز هم می تواند نامش را به دیگر شرکت های تولید کننده محصولات الکترونیکی قرض بدهد.

N1 تبلتی است که در اصل توسط شرکت فاکسکان ساخته شده که دست بر قضا حجم انبوهی از آیپد و آیفون های اپل را نیز می سازد و این به ما نشان می دهد که این روزها، نوکیا برای رسیدن به موفقیت لزوما نباید کل زنجیره عرضه را در اختیار داشته باشد.

در گذشته محصولات این شرکت در کارخانجات خود آن تولید می شدند اما شاید بهترین راهکار برای این شرکت فنلاندی آن باشد که دنباله رو اپل شده و محصولاتش را در جای دیگری بسازد.

با این کار نوکیا می تواند هزینه تولید محصولاتش را پایین بیاورد و زودتر از بازه زمانی پیش بینی شده، تولید محصولات تحت برند خود را از سر بگیرد.

عرضه تلفن های هوشمند اندرویدی از سوی نوکیا، خواسته بسیاری از کاربران است.

عرضه تلفن های هوشمند اندرویدی از سوی نوکیا خواسته بسیاری از کاربران است و این برند به خاطر بسیاری عوامل، از دوربین های فوق العاده (از جمله مدل لومیا 1020 که با دوربین 41 مگاپیکسلی اش گل سر سبد محصولات این شرکت است)، کیفیت ساخت بی نظیر و طراحی فوق العاده گرفته تا عمر باتری مورد تقدیر و تمجید کاربران قرار دارد و همواره به عنوان یکی از معماران اصلی صنعت موبایل از آن یاد می شود.

تردیدی نخواهد بود که عرضه موبایل های اندرویدی از سوی این شرکت فنلاندی درست مانند پرچمداران سامسونگ یا اچ تی سی با استقبال کاربران روبرو خواهد شد.

اینکه نوکیا در آینده موبایل اندرویدی عرضه می کند یا خیر، مساله ای است که تنها با گذشت زمان مشخص می گردد اما بسیاری از طرفداران این برند به  آمدن چنین روزی امید دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • hasan
    hasan | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من 1520 لومیا دارم ولی از ظاهر برند و جنس محصولات نوکیا خوشم نمیاد ،
    امیدوارم حالا که میخواد بیاد اندروید یه تحولی تو دستگاه هاش بده و چیزای مثل تبلت n1 که از نظر ظاهری زیباست ارائه کنه

  • Chris
    Chris | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    فقط کاشکی وقتی برگرده،درست برگرده و یه چیزی بسازه تا چند سال رو دستش نیاد...

  • mm98
    mm98 | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اندروید سال 2011 کی یادشه.
    هنگ؟ لگ؟!
    همیشه سعی میکرد سیستم عامل خودشو داشته باشه.
    meego
    wp
    ولی developer ها کمک نکردن.
    اگر زود تر برای بهینه کردن symbian تلاش میکرد شاید هنوز بازار دستش بود.
    همون سالی که آیفون معرفی شد و اندروید سریع تغییر جهت داد که عقب نمونه.

  • Hossein
    Hossein | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    دیجیاتو عزیز این خبر چقدر موصقه ؟ یعنی امکان بازگشت نوکیا ؟ چون اگه واقعا ی خبری زدید باس بگم خیلی کار بدی می کنید که با احساسات ما بازی می کنیم !!! بی صبرانه منتظر بازگشت نوکیا هستیم .

  • داش مجید اگرسیو
    داش مجید اگرسیو | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    "سال های قبل از عرضه اسمارت فون ها، دوران اوج نوکیا بود"
    این جمله رو کدوم بی سوادی نوشته؟!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی