ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رنگ طلایی از کجا به محصولات اپل آمد؛ همه چیز به آسیا مربوط می شود

تیم کوک مدیر عامل اپل همواره سعی دارد این شرکت را پیشگام در طرح های سبز و مدافع سیاست های ترقی خواهانه اجتماعی معرفی نماید، با این همه، اگر نگاهی به آنچه این شرکت در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۳:۰۰

تیم کوک مدیر عامل اپل همواره سعی دارد این شرکت را پیشگام در طرح های سبز و مدافع سیاست های ترقی خواهانه اجتماعی معرفی نماید، با این همه، اگر نگاهی به آنچه این شرکت در ماه های اخیر به مشتریانش عرضه کرده بیاندازید در خواهید یافت که این محصولات تنها یک پیام را به مخاطبان خود می رسانند و آن تجمل است.

تغییر رویه اپل از آیفون 5S طلایی شروع شد و با آیپد طلایی ادامه یافت و پس از عرضه مک بوک طلایی به نقطه اوج خود رسید.

اما آیا این روند، حاکی از آن است که آمریکا در حال بازگشت به دهه 80 میلادی است؛ یعنی همان دوران که همراه داشتن خروارها طلا و جواهر نمادی از توانگری برای سرمایه داران و متمولانی بود که از راه های غیر قانونی به انباشت سرمایه می پرداختند؟

نخستین آیفون 5S طلایی در خاک ایالات متحده آمریکا به فروش رفت، با این همه بیشتر آن را در دست افراد نوکیسه خواهید دید تا مشتریان تجمل گرای آشنا به مد.

جف کاروالهو، دبیر ارشد سایت بین المللی Highsnobiety که دفتر اصلی اش در نیویورک واقع شده و مد روز و گرایشات مصرف کنندگان را دنبال می کند در این رابطه می گوید: این روزها محصولات طلایی رنگ در خاک آمریکا مطابق با مد روز محسوب نمی شوند.

او در ادامه می گوید که در میان دوستانش کمتر می تواند کسی را پیدا کند که ساعت طلا روی دستش داشته باشد و اغلب آنها ساعت های با بند استیل را ترجیح می دهند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

حال این سوال مطرح می شود که چرا اپل تلاش دارد دوران اوج طراحی اش را با رنگ طلایی به اتمام برساند؟ برای آنکه به پاسخی روشن در این رابطه برسیم شاید بهتر باشد که نگاهی به شرق بیاندازیم.

تاریخچه مختصری از رنگ های اپل

پیش از ظهور رنگ طلایی، محصولات اپل در قالب یکی از این سه حالت عرضه می شدند: ترکیب رنگ های تیره و روشن (آیفون یا آیپد)، نقره ای (مک بوک) یا چند رنگ (آیفون 5C، آیپاد و آی مک). با این همه، مک بوک جدید با یک سنت شکنی قابل توجه، در قالب سه رنگ نقره ای، خاکستری و طلایی عرضه شد.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، آیفون 5S نخستین محصول کمپانی اپل بود که با رنگ طلایی عرضه می شد (در سال 2013). ظاهر این دستگاه بسیاری را شکه کرد و باید بگوییم که این افراد نظر خوبی در رابطه با آن نداشتند.

اما آنها که با این نظر موافق نبودند، عرضه آیفون طلایی را یک اقدام جسورانه دیگر از سوی اپل قلمداد کردند که در راستای عرضه محصولاتی با طراحی بهتر صورت می گرفت.

با این حال، حقیقت اینجاست که هیچیک از این دو گروه توضیح ندادند چرا رنگی خاص که در خاک آمریکا نمادی از انسان های فخر فروش به شمار می رود باید به ناگاه برای اصلی ترین محصول اپل انتخاب شود؟

ipad-mini-3-hands-on-13

کمی بعد، یعنی در سال 2014، اپل محصولات بیشتری را با رنگ طلایی عرضه کرد و آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3 را نیز علاوه بر خاکستری و نقره ای، به رنگ طلایی هم وارد بازار نمود. با این کار، الگوی تازه ای از سوی مدیران کوپرتینو تعریف گشت و براساس آن، درست مانند آیفون 5S اینبار آیپد در قالب سه رنگ نقره ای، خاکستری و طلایی ارائه گردید.

اما از آن طرف، برای آن دسته از طرفدران اپل که بودجه محدودتری برای خرید داشتند، آیفون 5C در رنگ های متنوع که یادآور آی مک در اواخر دهه 90 میلادی بود، عرضه گشت که شامل آبی، سبز، صورتی، زرد و سفید بود. علاوه بر این، آیپاد تاچ (در رنگ های صورتی، زرد، آبی، نقره ای، خاکستری و قرمز)، آیپاد نانو و آیپاد شافل (صورتی، زرد، آبی، نقره ای، بنفش، خاکستری و قرمز) نیز در رنگ های متنوع ارائه گردیدند.

در سبد محصولات اقتصادی هم می توان به مدل های 49 دلاری آیپاد شافل و آیپاد نانو 149 دلاری اشاره کرد که در قالب هشت رنگ مختلف عرضه شدند؛ آیپاد تاچ 199 دلاری در 6 رنگ و آیفون 5C (ارزان ترین مدل آیفون) در قالب 5 رنگ عرضه گردیدند. باید در نظر داشت که هر چه قیمت این محصولات افزایش می یابد، تنوع رنگی آنها نیز کمتر می شود.

gldmcbk (2)

البته اپل تا به حال توضیحی در مورد فلسفه انتخاب رنگ محصولات خود ارائه نکرده است، اما با در نظر داشتن محصولاتی که در سال های اخیر از سوی این شرکت عرضه شده می توان اینگونه نتیجه گرفت که فروشنده های اپل استور، احتمالا این جمله را به مشتریان خود می گویند که اگر در مورد محصول مورد نظر خود مطمئن هستید بهتر است از میان گزینه های نقره ای، خاکستری و طلایی یکی را انتخاب نمایید و اگر هم دوست دارید که تلفن همراه خود را سریع عوض کنید بهتر است نگاهی به مدل های ارزان قیمت ما بیاندازید.

هنس نوبرت مدیر ارشد بخش خلاقیت کمپانی Frog در این رابطه می گوید: «انتخاب رنگ طلایی نوعی پس رفت به حساب می آید چراکه این روزها طلایی، رنگی است که از رده خارج شده و نمی توانم فلسفه ساخت محصولات با آن را درک کنم.»

ناگفته نماند که کمپانی Frog کار طراحی برخی از مدل های اولیه کامپیوترهای اپل در دهه 80 میلادی را بر عهده داشته است.

نابرت می گوید: «جانی آیو مدیر ارشد طراحی محصولات اپل است که چنین رنگ هایی را می پسندد، او فردی است که ساعت های گران قیمتی را روی مچ خود می بندد و تجمل و کالاهای لوکس را دوست دارد.»

او ادامه می دهد: «و اینطور شد که آنها اپل واچ طلا را طراحی کردند که به اعتقاد من یک کامپیوتر ساخته شده از طلاست. از همین رو این سوال در ذهن من شکل گرفته که آیا تیم بازاریابی اپل قصد دارند آن را به عنوان یک شرکت لوکس مطرح نمایند؟»

عقربه قطب نمای طلایی به شرق اشاره دارد

ممکن است که افزودن طلایی به پالت رنگ محصولات اپل استراتژی تازه این شرکت باشد، با این همه، با نگاهی به گذشته آی مک و تغییر طیف رنگی آن ظرف یک دهه اخیر، می توان دریافت که این شرکت در هر برهه زمانی، رنگ های مختلفی را برای تسخیر یک بازار خاص عرضه می کرد.

jnive8976

زمانی که آیمک نسبتا مقرون به صرفه و رنگارنگ در سال 2001 به iMac G3 تغییر یافت و این بار در قالب رنگ های سفید و گرافیتی (مشکی) عرضه گشت، اپل نشان داد که مطالعات صورت گرفته در مورد محبوب ترین رنگ ها در ایالات متحده آمریکا (یعنی سفید و مشکی) را قبول دارد.

ناگفته نماند که براساس گزارش محبوبیت رنگ اتومبیل که توسط موسسه DuPont ارائه شده، در میان این دو رنگ، سفید محبوب ترین رنگ خودرو در ایالات متحده آمریکا محسوب می شود.

آیمک بعدی که در سال 2002 معرفی گردید، با در نظر داشتن همین گزارش به رنگ سفید و با قیمت 1800 دلار عرضه شد که در مقایسه با محصولات دیگر موجود در بازار بالا بود. (در چین، رنگ سفید بیشتر با مرگ و اندوه مترادف است).

سال های زیادی سپری شدند و از آن زمان که آی مک سفید پرچمدار محصولات اپل بود مدت های مدیدی گذشت اما باید بگوییم که انتخاب رنگ محصولات این شرکت همچنان توسط نیروهای بازاریابی این شرکت انجام می شود.

این است که حال، آسیا تبدیل به بازار هدف گسترده ای برای اپل شده؛ جایی که رنگ های مورد علاقه خریداران کاملا از بازارهای دیگر متفاوت است، بخصوص زمانی که پای خرید یک محصول لوکس در میان باشد. حدس زدن اینکه رنگ های مورد علاقه چه هستند، نباید چندان کار سختی برایتان باشد: طلایی، مشکی و نقره ای. رنگ های جدیدی که حالا در آیفون، آیپد، مک بوک و همینطور اپل واچ به کار گرفته شده اند.

stvimc9876

نوبرت می گوید: «همواره اپل را به عنوان شرکتی بازیگوش و اندکی عجیب پنداشته ام که راستش هم یک مدیر از خود راضی ایست و ایده هایی در سر می پروراند که هیچگاه نتوانسته ام درکشان کنم. حال دوباره و پس از مرگ مدیر ارشد، مدیران فعلی به سراغ ایده هایی آمده اند که برای درک کردنشان تلاش بسیاری لازم است. به عنوان یک مصرف کننده، هیچ علاقه ای به این ایده ها ندارم زیرا از نوآوری در آنها خبری نیست.»

نکته تعجب برانگیز آن است که مشتریان اپل به دلیل نوآوری های این شرکت، به آن خو نگرفته اند و حالا بازارهای بزرگ دیگری آماده اند تا ثروت اپل را بیشتر کرده و جایگاهش را نیز به عنوان با ارزش ترین برند جهان مستحکم تر نمایند.

زمانی که تیم کوک در هنگام ارائه آمار مربوط به درآمدهای سال ۲۰۱۳ از بازار چین به عنوان یکی از اهداف اصلی خود یاد کرد، در حال توصیف یکی از مهم ترین ماموریت های اپل بود نه صرفا گرفتن ژستی دیپلماتیک؛ وی هدفی راسخ داشت تا درب های یکی از بزرگترین بازارهای جهان با جمعیت ۱.۳ میلیارد مصرف کننده را به سوی اپل بگشاید.

اکنون چین تبدیل به سریع ترین بازار در حال رشد اپل گشته و صرفا در سه ماهه اخیر، توانسته ۱۶ میلیارد دلار درآمد را به جیب مدیران و سرمایه گذاران این شرکت سرازیر نماید؛ چین، حالا کل قاره اروپا را نیز پشت سر گذاشته و پس از آمریکا، پر سود ترین بازار برای اپل نام گرفته است.

پس از چین اما، ثروتمندترین کشور در آسیای شرقی ژاپن است. اهالی این کشور برای محصولات لوکس، چه رنگی را می پسندند؟ باز هم حدسش باید برایتان آسان باشد: طلایی، مشکی و نقره ای.

بر اساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۳ در میان اهالی کشورهای ژاپن، چین، تایلند و ویتنام، و در بین آقایان و خانم ها برگزار شد، مشخص گشت که مردم برای خرید محصولی لوکس، به سراغ همان سه رنگ یاد شده می روند و این مساله چندان هم به نوع جنسیت و سن و سال مردم این کشور ها ارتباطی ندارد.

برای افرادی که با کشورهای آسیای شرقی آشنایی دارند، نتایج این نظرسنجی جای تعجبی ندارد زیرا «طلا» در این کشورها همواره نشانه ی ثروت بوده و اما سفید، تداعی کننده «مرگ و خاکسپاری». بعث تعجب هم نیست که دوران تعطیلات در کشورهای چین و ژاپن که مردم مشغول مسافرت و خرید می شوند، به «هفته طلایی» معروف است.

appwtch9807

برخی از کاربران آمریکایی، محصولات اپل با رنگ طلایی را بیش از حد پر زرق و برق قلمداد می کنند در حالی که انتخاب رنگ این کمپانی در کشورهای آسیایی، به شدت پرطرفدار بوده است. زمانی که این شرکت در سال ۲۰۱۳ آیفون 5s را با رنگ طلایی معرفی نمود، وال استریت ژورنال گزارش داد که تقاضا برای این رنگ در چین و هنگ کنگ به حدی بالا بوده که اپل از تامین کنندگان قطعات و کارخانه های اسمبل کننده محصولاتش خواسته تا تمرکز خود را بر روی ساخت این مدل، بیشتر معطوف کنند.

رنگی برای لوکس بودن

گزارش تازه ای از HSBC با عنوان «جهان- صدای پای خریداران» بیانگر این موضوع است که چین به تنهایی یک سوم از محصولات لوکس را تولید کرده و انتظار می رود که سهمش در سال های آینده نیز از مقدار فعلی بیشتر گردد.

اپل حال متقاعد شده که کلید رشد کردنش در دست متقاضیان محصولات لوکس در قاره آسیاست؛ این شرکت در پاسخی به این تقاضا، حالا تقریبا تمام محصولات خود را در سه رنگ مورد علاقه آنها یعنی خاکستری، طلایی و نقره ای تولید می کند.

یکی از نویسندگان کتاب China's Super Consumers به نام Savio S. Chan می گوید: «اپل حالا وارد عصری طلایی برای فروش محصولاتش در چین شده و با استفاده از فاکتور طلا، از سایر بازیگران این بازار که تلاش دارند محصولاتشان را به فروش برسانند پیشی گرفته است. مردم چین عاشق رنگ های طلایی و سرخ هستند اما از آنجایی که کمی خنده دار به نظر می رسد اگر یک مرد موفق چینی آیفون ۶ قرمز در دست داشته باشد، رنگ طلایی، بهترین انتخاب برای شرکتی نظیر اپل است تا آیفون پرطرفدار خود را با آن رنگ به مردم این کشور اهدا کند.»

اگرچه استراتژی استفاده از رنگ طلایی در چین برای اپل معقولانه به نظر می رسد اما هنوز هم برخی از کاربران از عرضه یک ساعت طلایی با قیمت ۱۰.۰۰۰ دلار شگفت زده هستند. بر اساس گزارش ساعت سازان سوئیسی در سال ۲۰۱۱، خریداران چینی در آن سال تقریبا ۳۰ درصد از محصولات لوکس آنها را ابتیاع نموده اند که فروشی ۵.۹ میلیارد دلاری را تشکیل می دهد. اپل هم می خواهد از علاقه به محصولات لوکس، سهمی داشته باشد و این سهم، صرفا با ارائه یک ساعت لوکس ۱۰.۰۰۰ دلاری از جنس طلا به دست می آید. شاید بگویید که علاقه به رنگ طلایی در این کشور، یک تب زودگذر است اما احتمالا برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید چند سال پیش، در پکن دستگاه ATMی نصب گردید که به جای پول نقد، صرفا شمش و سکه طلا ارائه می داد.

علاقه بیش از حد چینی ها به طلا زمانی بیش از همیشه نمود پیدا کرد که در سال ۲۰۱۳، مردم این کشور توانستند به مصرف کننده اول طلا در کره زمین بدل شده و در این زمینه از هندی ها نیز پیشی بگیرند (لازم به ذکر است که مردم هند به تازگی دوباره این عنوان را پس گرفته اند.) و طبق تحقیقات جدید گفته می شود که خرید طلا تا سال ۲۰۱۷ در چین بیست درصد افزایش خواهد داشت.

از رنگ محصولات تا اجزای ساخت، اپل در تلاش است تا «طلا» را تبدیل به جزیی از هویت خود کند و شاید بهتر باشد علاقمندان به این برند، این مساله را به عنوان یک حقیقت بپذیرند.

gldaccessr89 (1)

نوبرت یک ساعت کلاسیک و عقربه ای با برند Junghans بر دست دارد که معمولا با قیمت اندکی بیشتر از ۱۰۰۰ دلار به فروش می رسد. وی معتقد است که اپل واچ تبدیل به موفقیت بزرگی برای شرکت ساکن کوپرتینو خواهد شد اما نگرانی خود را نیز از اینکه محصولات اپل همواره با این رنگ عرضه شوند را نیز نشان می دهد: «شگفت زده شدن، همان چیزیست که مردم همیشه از محصولات اپل انتظار دارند. شاید به نظر برسد که حال باور خود را به اپل از دست داده ام، اما چنین نیست؛ همچنان به محصولات این شرکت علاقمند هستم. اما زمانی که اپل مردم را با طلا جذب محصولات خود کرده و بگویید: "ما محصول لوکس می سازیم" و یا: "نگاه کنید محصولاتمان از طلا ساخته شده اند"، کاربرانی که به شما برای نوآوری هایتان علاقه دارند را از دست خواهید داد.»

applwached

نوبرت حقیقت را می گوید؛ این روزها دیگر از آن قدرت سال های آخر عمر استیو جابز که می توانست تکنولوژی به کار رفته در محصولات اپل را به شکلی جادویی به ما بقبولاند، خبری نیست. تیم کوک و جاناتان آیو صرفا می خواهند پس از مرگ نابغه، کمپانی یاد شده را در جاده موفقیت نگه داشته و سودآوری اش را حفظ کنند. موفق هم بوده اند اما صرفا دیگر خبری از آن شگفت زده شدن های دوران جابز نیست.

استیو جابز شیوه ی متفاوتی از «لمس میداس» را در چنگ داشت (پادشاه میداس که پس از لمس اشیا، آنها را تبدیل به طلا می کرد)؛ وی با استفاده از حس کنجکاویمان به تکنولوژی، ما را به محصولات شرکتش علاقمند می ساخت و آنها را به شکل وسیع به فروش می رساند. حال اما اپل می خواهد با استفاده از «عصر طلایی» خود، به دنبال موفقیت های والاتری به عنوان یک برند جهانی باشد؛ گویا در جهان امروز،‌ ایرادی ندارد اگر محصولتان از اندکی درخشش هم برخوردار گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • داود
    داود | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    نمیدونم چرا طراحی هیچ ایفونی مث ایفون 4s سفید و مشکی به دلم نمیشینه خداکنه مدل قویتر و بزرگترشو بزنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی