ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روند توسعه پهنای باند کشور در 8 سال اخیر چگونه بوده؟

این روزها توسعه پهنای باند بین الملل کشور یکی از سوژه هایی است که هم کاربران و هم مسئولان در هفته های گذشته به آن پرداخته اند. موضوعی که نه تنها توسعه ICT، بلکه توسعه ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

این روزها توسعه پهنای باند بین الملل کشور یکی از سوژه هایی است که هم کاربران و هم مسئولان در هفته های گذشته به آن پرداخته اند. موضوعی که نه تنها توسعه ICT، بلکه توسعه در تمامی امور از جمله علوم، فناوری، اقتصاد و دیگر مباحث را به همراه خواهد داشت.

در یک کلام می توان گفت توسعه شبکه ملی و اینترنت در کنار هم پیشران توسعه همه جانبه کشور است و می تواند به همه بخش های جامعه کمک شایانی داشته باشد که کاهش هزینه ها و سرمایه گذاری های کلان دولتی و خصوصی برای پیشرفت جامعه را در بردارد.

هر چند توسعه محتوایی و پیشرفت در امور مرتبط با نرم افزار، همگام با پیشرفت زیر ساخت های ارتباطی، لازم و ضروری است اما تا مشکلات موجود زیر بنایی در بخش اتصال به شبکه حل نشود، نباید توقع داشت که میزان محتوای فارسی افزایش یافته و خدمات نرم افزاری در کشور گسترش یابد.

در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

همانطور که در سال های اخیر مشاهده شده با افزایش پهنای باند داخلی و خارجی، میزان استفاده مردم از خدمات الکترونیک در بستر شبکه افزایش یافته و امور اداری مبتنی بر کاغذ جای خود را به سرویس های اینترنتی داده اند، که این موضوع سبب کاهش اشتباهات انسانی گردیده و افزایش سرعت خدمت رسانی به مردم نیز یکی دیگر از مزایای آن به شمار می رود.

امروزه خدمات رایج در کشور ما همانند روند تمام دنیا به صف E (الکترونیکی) شده ها می پیودند، تا با دیجیتالی شدن، هم کیفیت و هم سرعتشان را افزایش دهند.

توسعه خدمات همراه در کنار خدمات الکترونیک

هر چند دولت الکترونیک، پلیس الکترونیک، امور قضایی الکترونیک و آموزش الکترونیک در کشور ما اجرایی شده و دیگر امور مانند سلامت نیز به این صف اضافه می شوند ولی با رشد سریع اسمارت فونها در ایران که از میانگین جهانی نیز بسیار بالاتر است، صف سرویس های M شده یا موبایلی هم تشکیل گشته و به سرعت در حال رواج است.

با راه اندازی و توسعه شبکه های 3G و 4G در اپراتورهای سراسری تلفن همراه، توقع ارائه سریع خدماتی نظیر دولت همراه، پلیس همراه، سلامت همراه، شهرداری همراه و آموزش همراه، انتظار به جا و معقولی محسوب می شود.

اما همگان بر این باورند که تنها راه اندازی خدمات الکترونیک و همراه کافی نیست و باید زیرساخت های استفاده تمامی ایرانیان از این سرویس ها در بستر اینترنت فراهم گردد.

توسعه پهنای باند بین الملل زیرساخت استفاده از محتواهای زبان فارسی

مهمترین زیرساخت جهت استفاده از این سرویس ها و محتواهای اینترنتی زبان شیرین فارسی برای ایرانیان، توسعه پهنای باند به ویژه در بخش بین المللی است. توسعه این بخش طی 8 سال گذشته در کشورمان، با روندی عجیب و همراه با فراز و نشیب های بسیار مواجه بوده ، که آن را در این مطلب برایتان بازگو می نماییم.

شاید برای افرادی که طی 3 سال اخیر با گسترش ابزارهای همراه یا ارتقای محدوده جغرافیایی شرکت های ارائه دهنده اینترنت به جمع کاربران ثابت و همیشگی اینترنت پیوسته اند، باورش سخت باشد که در سال 1386 (8 سال قبل) پهنای باند بین المللی ایران مجموعا 6.05 گیگابیت بر ثانیه بوده است.

در حالی این رقم طی سال 87  توسط وزارت ارتباطات با هدایت محمدرضا سلیمانی، حدودا دو برابر شده و به 11.94 گیگابیت بر ثانیه رسیده که حدود 15.5 میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود داشته اند. بنا بر این آمار سرانه پهنای باند مصرفی هر کاربر در سال 87 تنها 0.8 کیلوبیت بر ثانیه بوده است.

روند افزایش پهنای باند در سالهای 88 و 89 کند می شود و دولت دهم پس از روی کار آمدن، در این دو سال به ترتیب تنها 9 و 5 گیگابیت بر ثانیه به ظرفیت پهنای باند بین المللی کشور می افزاید. این روند رشد پهنای باند در حالی رخ می دهد، که تعداد کاربران اینترنت 10 میلیون نفر افزایش می یابد.

وزارت ارتباطات با مدیریت رضا تقی پور در سال 90، به یک باره می خواهد روند دو سال اخیر خود را جبران نمایند و بدین ترتیب، پهنای باند درگاه های ارتباطی بین المللی را حدود 37.5 گیگابیت بر ثانیه افزایش می دهند تا مجموع آن برای 25 میلیون کاربر ایرانی اینترنت به 64.3 گیگابیت بر ثانیه رسیده و رقم سرانه پهنای باند بین المللی هر کاربر اینترنت در کشورمان به 2.6 کیلو بیت بر ثانیه برسد.

تمرکز بر سوژه های جنجالی چون گوگل ارث اسلامی و عضویت در هیات مدیره پرسپولیس

سال 91 همزمان با سال پایان کار دولت دهم اینترنت از بین پروژه های پر اهمیت کنار زده می شود. در میانه این سال نامی به جای تقی پور بر مسند هدایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می نشیند. وزیر جدید تصمیم به تمرکز بر سوژه های جنجالی چون گوگل ارث بومی و عضویت در هیات مدیره پرسپولیس می گیرد تا توسعه پهنای باند به کلی فراموش شود. توسعه 7.4 گیگابیت بر ثانیه ای اینترنت در این سال آخرین تلاش رضا تقی پور در سمت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 92 و سکانداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط محمود واعظی، 51 گیگابیت بر ثانیه به پهنای باند بین المللی کشور افزوده می شود. البته این تنها اقدام واعظی نبود و او با جدیت به کاهش قیمت اینترنت تاکید می کرد.

20672_orig

این روند مثبت سال پیش نیز ادامه یافت و وزارت ارتباطات راه اندازی شبکه موبایل باند پهن (نسل سوم و بالاتر) را از انحصار رایتل خارج ساخت تا کاربران ایرانی تشنه به استفاده از اینترنت 3G و 4G با استفاده از این دو شبکه میزان مصرف اینترنت موبایل در کشور را 10 ها برابر کنند.

در سال 93، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به گسترش پهنای باند داخلی و خارجی به صورت همزمان اقدام نمود. این وزارتخانه میزان پهنای باند داخلی را به 2400 گیگابیت بر ثانیه و بین المللی را به 170 گیگابیت بر ثانیه می رساند. (البته این شکل مربوط به آمار رسمی بوده که تا پایان آذر 93 اعلام و پهنای باند خارجی در آن زمان 142.45 گیگابیت در ثانیه اعلام گردیده)

البته روند اعلام کاربران اینترنت در سال 92 اصلاح و به واقعیت نزدیک می گردد. یعنی رقم 45 میلیون کاربر که در سال 91 اعلام شده بود در سال 92 و سه ماهه اول سال 93 به ترتیب 36 میلیون و 40 میلیون نفر اعلام می شود.

با توجه به این آمار سرانه پهنای باند خارجی برای هر کاربر 4.5 کیلوبیت بر ثانیه و در مجموع (پهنای باند داخلی و بین المللی) به 63 کیلوبیت بر ثانیه رسیده است. البته توجه داشته باشید، این رقم، میزان سرانه پهنای باند برای هر کاربر بوده و ارتباطی به میانگین سرعت یا پهنای باند مصرفی کاربران ایرانی ندارد.

امسال پهنای باند دوبرابر می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قول داده امسال پهنای باند خارجی و داخلی دو برابر شود. یعنی به ارقام 340 و 4800 گیگابیت بر ثانیه به ترتیب در پهنای باند بین المللی و داخلی برسد. البته طبق برنامه پنجم توسعه کشور پهنای باند داخلی و خارجی تا پایان سال 95 باید به ترتیب 4 و 20 ترابیت بر ثانیه (معادل 4096 و 20408 گیگابیت بر ثانیه) باشد.

حال باید اذعان کرد که پهنای باند بین المللی ایران هر چند در 8 سال اخیر رشد 20 برابری به خود دیده است اما این آمار در برابر روند رشد پهنای باند دیگر کشور ها و میزان نیاز کاربران داخلی، بسیار ناچیز بوده و نیاز به توجه بیشتر مسئولان و رسیدن به اهداف برنامه پنجم توسعه دارد.

باید توجه داشت هرچه روند افزایش پهنای باند بین المللی در کشور افزایش یابد، روند تولید علم و پیشرفت میهن مان نیز به همان میزان با افزایش روبرو خواهد شد و سبب چرخیدن سریعتر چرخ های صنعت و اقتصاد می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • مجتبی
    مجتبی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    آقا ما نمی خوایم پهنای باند رو افزایش بدن ، لطفا اینترنت رو برگردونین به همون وضع سابق در سال 91 قبل از تصویب موصبه 152 کذائی !

  • amir hosein
    amir hosein | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    علاوه بر روند توسعه یه چیزی یادشون رفت که بگن اونم لنگر کشتی هست که یهو در روزای خاصی میزنه و اینترنتو قطع میکنه یه فکری هم باید برای اون کرد

    • عـــامـروفـسـکی
      عـــامـروفـسـکی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

      اون لنگر مقدسه و محاله براش فکری بشه ، همینطور که اینستاگرام جولانگاهی شده برای پیاده کردن جدیدترین روش های فیلترینگ این لنگر هم همیشگیه

  • عـــامـروفـسـکی
    عـــامـروفـسـکی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    تو نه ماه از سال 93 به بیشترین حدش رسیده پیشرفت رو کاغذ هست اما من به شخصه تو اینترنت خودم فقط کاهش رو شاهد بودم نمیدونم چرا این دروغه یا من دروغ میبینم و به چشمم اعتمادی نیست ، خلاصه اینکه حرفای زیبایی میزنن
    --------------------------
    نرود میخ آهن به سنگ

    • V@hid$28
      V@hid$28 | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

      یا کامل تر : نرود میخ آهنین در خر

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    در مورد مطلب بالا هیچ نظری ندارم اما کنفرانس اصلی روز دوم build 51 دقیقه دیگه شروع می شه ، مطمئنن مثل دیروز نیست اما خبر های جذابی هم مطمئنن داخلش هست، لینک زیر برای دیدنش
    http://channel9.msdn.com/?wt.mc_id=build_hp

    • Mr. Android
      Mr. Android | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

      نظر نداری لزوم نداره اسپم بدی شورشو دیگه در آوردی

      • mm98
        mm98 | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

        شما که میدونم کلا رابطه خوبی با microsoft نداری.

      • Divan Greedy (thankyouaj)
        Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

        من اسپم دادم ، شما چرا اسپم می دی ؟؟ نظری نداری نیا جواب بده ، خیلی ها دوست دارن مراسم رو ببینن

        • Mr. Android
          Mr. Android | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

          گفتم شاید کمی تاثیر گذار باشه جایگاه سایت و نظرات بیاد دستت گویا دوباره اینجا رو با توییتر و فیسبوک اشتباه گرفتی. بعضی از اون خیلی هایی هم که اسپم هات رو تایید میکنن ، متعصب هایی مثل خودتن.

          • Divan Greedy (thankyouaj)
            Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

            از این به بعد اطلاع رسانی شده متعصب بودن ؟؟؟؟ جدن حسود بودن صفت خوبی نیست

    • goylard
      goylard | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

      نظر نداری پس بیجا میکنی میای زیرش کامنت میدی درباره یه چیز دیگه ...
      شورشو با این مایکروسافت در آوردی ...اه

      • Leo Plus
        Leo Plus | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

        الان شما صاحبه سایتی که میای میگی چیکار کنه چیکار نکنه؟؟
        الان منی که پی کنفرانس بودم تکلیفم چیه که لینک ایشون واسم مفید بود؟؟؟؟
        اینجا سایت IT هست، هرچیزی که مربوط بهش باشه بی ربط نیست، واسه شما مفید نبوده ازش رد شو
        کی یه سری مسائل ساده رو میخوایم یاد بگیریم

        • goylard
          goylard | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

          میشه بگی چرا همش زیر پستای اپل اسپم میده؟؟؟

    • محسن
      محسن | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

      من می خواستم همین پیشنهاد بدم من دیشب این سایت به بسیاری از دوستام پیشنهاد دادم سرعت سایت خوبه کیفیت میشه تنظیم کرد نیازی به خورد کردن کیبورد و موس موقع دیدن ویدیو آنلاین نیست :)
      درباره دیروز و حواشی و مصاحبه مختلف دیروز هم هست
      من کنفرانس به برنامه نویسان (net. ) و دیتابیس کاران (sql server ) و حتی به دوستم خوب پایتون کارم که فردا میخوایم بریم دومین کنفرانس پایتون ایران پیشنهاد میکنم
      پخش زنده همین الان شروع شد

مطالب پیشنهادی