ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه گلکسی اس 6 و One M9 [به همراه بررسی ویدیویی]

کارشناسان پیش بینی می کنند که در سال ۲۰۱۵، بیش از یک و نیم میلیارد تلفن هوشمند به فروش رسد. چنین عدد سرسام آوری از اهمیت این بازار برای شرکت های تکنولوژی خبر می دهد ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۸

کارشناسان پیش بینی می کنند که در سال ۲۰۱۵، بیش از یک و نیم میلیارد تلفن هوشمند به فروش رسد. چنین عدد سرسام آوری از اهمیت این بازار برای شرکت های تکنولوژی خبر می دهد و نشان از رقابتی جدی در این حوزه دارد.

حضور بازیگران متعدد در صنعت موبایل، آنچنان رقابت را تنگاتنگ کرده که کوچکترین غفلتی می تواند میلیون ها دلار ضرر را برای شرکت ها به همراه داشته باشد. سطح توقع کاربران این روز ها به شدت بالا رفته است و تنها شرکت هایی می توانند در این بازی باقی بمانند که نوآوری را سرلوحه قرارداده و بهترین محصول ممکن را در اختیار مشتریان قرار دهند.

چالش های موجود و جدال بر سر سهم بازار بیشتر، حتی به غولی همچون سامسونگ نیز اجازه نمی دهد تا در باد موفقیت های قبلی بخوابد. کره ای ها برای اینکه سلطه خود بر بازار تلفن های هوشمند را از دست ندهند، تصمیم گرفتند کهکشانی های جدید را با ظاهری متفاوت و امکاناتی کاربردی به بازار عرضه نمایند.

IMG_3457

گلکسی اس 6 (بررسی دیجیاتو) با بدنه ای ساخته شده از شیشه و آلمینیوم، آمده است تا سال ۲۰۱۵ را با نام خود عجین نماید و به لطف سخت افزار قدرتمندی که دارد، دیگر رقبا را به زانو در آورد. سامسونگ که در سال گذشته بابت بدنه پلاستیکی گلکسی اس 5 به شدت زیر فشار انتقادات قرار داشت، اکنون از گذشته درس گرفته است؛ کره ای ها اینبار آمده اند تا از کاربران دلربایی کنند و موفقیتی بزرگ را برای گلکسی اس 6 رقم زنند.

البته نباید فراموش کرد که مسیر موفقیت برای سامسونگ چندان هم هموار نیست، و همیشه رقبایی وجود دارند تا از سهم بازار شرکت کره ای بکاهند. HTC یکی از همین شرکت هاست.

HTC در سال ۱۹۹۷ تأسیس شده و سامسونگ از سال ۱۹۸۵ مشغول تولید موبایل است؛ این موضوع به خوبی نشان می دهد که شرکت تایوانی از لحاظ قدمت و عظمت به هیچ وجه در حد و اندازه های سامسونگ به شمار نمی رود. با این حال HTC در طول سالیان گذشته به لطف تمرکزش بر روی مبحث طراحی، موفق شده پرچمدارانی قابل توجه را به بازار عرضه نماید.

One M8 با بدنه تمام آلمینیومی خود در سال ۲۰۱۴ غوغا به پا کرد و عنوان یکی از برترین موبایل های اندرویدی را به خود اختصاص داد. اما این دستگاه علیرغم تمام مزیت هایی که داشت، باز هم نتوانست HTC را در به دست آوردن سهم بازار بیشتر یاری نماید. تایوانی ها در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۰.۷ درصد از بازار تلفن های هوشمند را در اختیار داشتند، اما بنا به دلایل مختلف موفق به حفظ آن نشدند و در نهایت سال ۲۰۱۴ را با سهمی کمتر از ۲ درصد به پایان رساندند.

با توجه به این شرایط انتظار می رفت تا تایوانی ها به نوآوری هایی که از زمان One M7 آغاز کرده بودند، ادامه دهند و با کمک پرچمدار سال ۲۰۱۵ خود تلاش نمایند تا اوضاع آشفته سهم بازارشان را بهبود بخشند.

IMG_5134

سرانجام One M9 به بازار آمد (بررسی دیجیاتو) و خیلی سریع گرد ناامیدی را بر روی پیکره HTC پاشید. پرچمدار جدید همان مدل سال قبل بود که تنها بهبود هایی کوچک را با خود به همراه داشت و نشانی از نوآوری را بروز نمی داد.

واکنش منفی کاربران به شباهت بیش از حد M9 به M8، موج عجیبی را علیه HTC به راه انداخت؛ موجی که آثار آن سرانجام لایه های مدیریتی شرکت تایوانی را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. HTC درست چند روز مانده به عرضه پرچمدار جدید، تصمیم گرفت تا مدیرعامل خود را تغییر دهد و بدین شکلی سیاست های جدیدی را برای آینده تبیین نماید.

تغییر مدیریت HTC شاید در سال های بعدی تاثیر خود را بر روی این شرکت نشان دهد، اما فعلا تایوانی ها باید سال ۲۰۱۵ را با One M9 سرکنند. موبایلی که بر خلاف سال گذشته خود، دیگر رقیب پلاستیکی را پیش روی خود ندارد و باید به جدال محصولی رود که کره ای ها آن را تا نوک دندان مسلح کرده اند.

بر خلاف سامسونگ که در جبهه های مختلف دنیای تکنولوژی مشغول به فعالیت است، تایوانی ها تنها بر روی حوزه موبایل تمرکز نموده اند. همین موضوع حساسیت این جدال را دو چندان می کند؛ HTC اگر رقابت را واگذار کند، بقایش با خطر مواجه می شود. تایوانی ها همین حالا بازار چین را به شرکت هایی همچون هوآوی و شیائومی واگذار کرده اند و در کشور بزرگی همچون آمریکا نیز با حضور اپل، حرف چندانی برای گفتن ندارند.

با این تفاسیر آیا M9 می تواند HTC را از شرایط کنونی نجات دهد؟ قطعا یکی از شرطهای این موضوع، غلبه کردن بر گلکسی اس 6 است.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا این دوستگاه را در برابر یکدیگر قرار داده و نقاط ضعف و قوتشان را نسبت به یکدیگر، مورد سنجش قرار دهیم.

بررسی ویدیویی دیجیاتو

طراحی

image

قبل از اینکه این قسمت را شروع کنیم، اجازه دهید نگاهی بیندازیم به یکی از پاراگراف های مطلب مقایسه M8 و S5 که نزدیک به یک سال قبل در دیجیاتو منتشر کردیم:

Digiato

Digiato

در حالی که بدنه M8 به دقت صیقل خورده، اس ۵ از هرگونه ظرافتی در طراحی و بافت بدنه بی بهره است. همین پرداختن به جزئیات است که M8 را تبدیل به محصولی شیک و لوکس می کند و اس ۵ را از ماموریت ربودن قلب مشتری در اولین -یا حتی چندمین- نگاه، معاف!

اکنون و در سال ۲۰۱۵، پاراگراف بالا دیگر صدق نمی کند. حال پرچمدار سامسونگ تبدیل به یک دستگاه مجذوب کننده شده و محصول سازنده تایوانی، تنها یک طراحی تکراری را با خود به همراه دارد.

البته بی انصافی است اگر صرفا به خاطر تکراری بودن، زیبایی های One M9 را نادیده بگیریم. این دستگاه همچنان به لطف بدنه تمام آلمینیومی خود، یکی از خاص ترین موبایل های اندرویدی به شمار می رود، اما خب همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، پرچمدار HTC یک دژاوو به تمام معنا است.

از سوی دیگر تازگی اس ۶ و تفاوتش با مدل های قبلی تبدیل به یکی از برگ های برنده پرچمدار سامسونگ شده. قاب آلمینیومی اطراف دستگاه ترکیب فوق العاده ای را با شیشه به کار رفته در پشت آن ایجاد کرده و به همین دلیل سامسونگ موفق شده با کمی الهام از اپل، سرانجام یک دستگاه لوکس را تولید نماید.

image

اما اگر بخواهیم دو محصول را از لحاظ طراحی با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که اس ۶ از لحاظ ارگونومی دارای شرایط بهتری است و نسبت به M9 راحت تر در دستان شما جای می گیرد.

HTC در مقایسه با مدل سال قبل، M9 را با گوشه های تیز تری تولید کرده و همین موضوع سبب شده تا دستگاه دیگر آن خوش دستی سابق را نداشته باشد. علاوه بر این موضوع، محل اتصال بدنه آلمینومی پشت دستگاه با نمایشگر، باعث به وجود آمدن لبه های تیزی شده است؛ لبه هایی که لمس آن ها به هیچ وجه حس خوبی را به شما منتقل نمی کنند.

از طرفی اس 6 گوشه هایی کاملا منحنی دارد و می تواند به راحتی در دستان شما آرام گیرد. البته گوشه های منحنی تنها دلیلی نیستند که از لحاظ ارگونومی، کفه ترازو را به نفع محصول سامسونگ سنگین می کنند.

IMG_5270

از لحاظ وزن و ضخامت، مقایسه این دو محصول مانند این است که یک مدل لباس را در برابر یک وزنه بردار قرار دهید. در حالی که پرچمدار سامسونگ بر روی ترازو عدد ۱۳۸ گرم را از خود بر جای می گذارد، محصول HTC با ۱۵۷ گرم، یک سنگین وزن به تمام معنا به حساب می آید.

علاوه بر وزن بالا، M9 از ضخامت زیاد نیز رنج می برد. این دستگاه با ۹.۶ میلیمتر ضخامت، بالغ بر ۲.۸ میلیمتر از محصول سامسونگ کلفت تر است و به همین علت به شدت در دستان شما بی تابی می کند.

جالب اینکه وزن کمتر S6 در شرایطی رقم می خورد که این دستگاه نسبت به M9، نمایشگری بزرگ تر دارد. البته باید اشاره کنیم که 0.1 اینچ ابعاد بیشتر برای صفحه نمایش، بر روی عرض دستگاه تاثیر گذار بوده و پرچمدار سامسونگ در مقایسه با رقیب، 0.8 میلیمتر عریض تر است.

000

در پایین نمایشگر M9 و درست بالای اسپیکر بوم ساند یک حاشیه مشکی رنگ قرار دارد که لوگوی HTC در میان آن حک شده است. سازنده تایوانی می توانست از این فضای بیهوده، برای قراردادن دکمه های کنترل اندروید استفاده نماید، اما در عوض این شرکت تصمیم گرفته تا دکمه ها را به داخل نمایشگر بیاورد و فضای صفحه را برای کاربر کوچک نماید.در سوی مقابل سامسونگ فضای صفحه نمایش را قربانی این دکمه ها نکرده و ترجیح داده آنها را به صورت خازنی در پایین نمایشگر و در اطراف دکمه Home قرار دهد.

کج سلیقگی اچ تی سی در مورد محل قرار گیری دکمه های کنترل صدا و Power نیز صادق است. در حالی که سامسونگ دکمه های صدا را در سمت راست تعبیه کرده و دکمه Power را در سمت چپ دستگاه خود قرار داده، در M9 همه این موارد در سمت راست دیده می شوند؛ همین موضوع باعث می شود که بسیاری از اوقات اشتباها به جای دکمه های صدا، دکمه Power فشار داده شود و بدین شکل عملکرد دستگاه مختل گردد.

IMG_3475

اگر گلکسی اس 6 را به پشت برگردانیم، بی شک اولین موضوعی که به چشم می آید، برجستگی بیش از حد دوربین آن است. این برجستگی هرچند از نظر ما موضوع چندان تاثیر گذاری به شمار نمی رود، اما به هر حال ممکن است با سلیقه برخی از کاربران همخوانی نداشته باشد.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، بدنه پشتی اس 6 از شیشه ساخته شده. سامسونگ برای این قسمت از گوریلا گلس ۴ استفاده کرده است؛ این موضوع خیال کاربر را تا حدی از خط افتادن شیشه راحت می کند. هرچند بدنه شیشه ای، زیبایی خاصی به پرچمدار سامسونگ بخشیده، اما ثبت اثر انگشت و چربی دست بر روی این قسمت، نکته ای منفی است که مهندسین کره ای موفق نشده اند برای آن راه حل خاصی را پیدا کنند.

در نهایت باید بگوییم که گلکسی اس 6 در چهار رنگ سفید، طلایی، سرمه ای و آبی به بازار عرضه می شود و M9 نیز در رنگ های نقره ای، خاکستری، صورتی و طلایی ارائه می گردد.

نرم افزار

software-w600

هر دو دستگاه به صورت پیش فرض با اندروید ۵.۰.۲ عرضه می شوند. شاید سامسونگ و HTC هر دو از سیستم عامل گوگل برای دستگاه خود استفاده کرده باشند، اما واقعیت این است که استفاده از رابط های کاربری اختصاصی، به شدت این دو دستگاه را از لحاظ نرم افزاری، متفاوت کرده است.

TouchWiz و Sense هر دو از جمله بهترین رابط های کاربری اندروید به شمار می روند. حال سؤالی که مطرح می شود این است که کدام یک از آن ها نسبت به دیگری برتری دارد؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه جمع بندی این بخش را ارائه دهیم، باید بگوییم که رابط کاربری Sence از ظاهری ساده تر برخوردار است و در نگاه اول جلوه شیک تری دارد. با این حال TouchWiz در زمینه ارائه امکانات متفاوت، از رقیب جلو تر است و کار کردن با آن لذت بیشتری را به همراه دارد.

در ادامه عملکرد نرم افزاری دو دستگاه در برخی از بخش ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

Lockscreen

lockscreen-w600

در اندروید آبنبات چوبی، اعلان ها باید بر روی Lockscreen به نمایش در بیایند و در این زمینه هر دو شرکت از دستورالعمل گوگل تبعیت می کنند.

رابط کاربری Sense به شما اجازه می دهد تا چهار برنامه محبوب خود را انتخاب کنید و آیکون آن ها را در پایین Lockscreen قرار دهید. اما Touchwiz در این زمینه آزادی عمل کمتری دارد و تنها دو گزینه دوربین و تلفن را در اختیار شما قرار می دهد.

در HTC One M9 کاربر می تواند با دو بار ضربه زدن به صفحه نمایش، قفل دستگاه را باز کند. این ویژگی کاربردی در گلکسی اس ۶ وجود ندارد، اما خب فراموش نکنیم که سامسونگ یک دکمه Home بزرگ را در پایین نمایشگر قرار داده که با فشردن آن می توان به راحتی دستگاه را از خواب بیدار کرد.

در این قسمت HTC گزینه های دیگری را نیز ارائه می دهد. برای مثال شما می توانید با سوایپ کردن از اطراف نمایشگر، لاک اسکرین را دور زده و مستقیما وارد صفحه Home شوید.

Notifications

notif-w600

در بخش اعلان ها، HTC تا حد بسیاری طراحی اصلی گوگل را بر روی Sense پیاده سازی کرده است. در این حالت شما با یک بار سوایپ کردن از بالای صفحه می توانید اعلان ها را مشاهده کنید و با سوایپی دیگر قادر خواهید بود تا گزینه های مربوط به تنظیمات را در اختیار داشته باشید.

سامسونگ اما در تاچ ویز رویه ای دیگر را برای قسمت اعلان ها در پیش گرفته است. در این رابط کاربری همه چیز با یک بار سوایپ کردن از بالا، در برابر شما قرار می گیرد. در بالای قسمتی که اعلان ها به نمایش در می آیند، گزینه ای برای کم و زیاد کردن نور نمایشگر قرار دارد و در بالای آن نیز لیستی از تنظیمات مختلف دیده می شود.

بر خلاف Sense که تمام گزینه های مربوط به تنظیمات را در یک نما به تصویر می کشد، در تاچ ویز شما مجبور هستید با سوایپ کردن به سمت چپ و راست، در میان گزینه ها جا به جا شوید و این موضوع اندکی پیدا کردن آنچه که به دنبالش هستید را دشوار می کند.

امنیت

IMG_3460

بی شک پر رنگ ترین ویژگی اس 6 در این زمینه، سنسور تشخیص اثر انگشت آن است. این سنسور در زیر دکمه Home قرار گرفته و عملکرد آن نسبت به مدل قبلی، بهبود چشمگیری پیدا کرده است. کاربران اکنون می توانند تنها با چند ثانیه نگه داشتن انگشت خود بر روی دکمه Home، قفل دستگاه را باز کرده و به صفحات داخلی دسترسی پیدا کنند.

نکته جالب اینکه اثر انگشت شما می تواند بعدا به عنوان نام کاربری و رمز عبور سایت های مختلف نیز ایفای نقش کند. در واقع هنگامی که از طریق مرورگر وارد سایتی شدید و برای بار اول مشخصات عبور خود را وارد نمودید، این مشخصات در حافظه دستگاه ذخیره می شود و در دفعات بعدی، تنها از شما خواسته می شود تا به جای تایپ آن ها، انگشت خود را بر روی دکمه Home قرار دهید.

هر دو دستگاه از قابلیتی به نام Smart Lock بهره می برند. این ویژگی که چندی پیش توسط گوگل به اندروید آبنبات چوبی اضافه شد، به کاربر این امکان را می دهد تا در شرایط خاص، نیازی به باز کردن قفل دستگاه خود نداشته باشد.

برای مثال با فعال کردن گزینه Trusted Places شما می توانید مکان های خاصی را برای دستگاه تعریف کنید تا زمانی که در آن ها حضور دارید، دیگر قفل دستگاه فعال نگردد.

M9 با وجود اینکه از سنسور اثر انگشت بی بهره است، اما به شما این امکان را می دهد تا قفل دستگاه را با سیستم تشخیص صدا و یا چهره باز نمایید. این گزینه ها هرچند می توانند برای بعضی از کاربران جذاب باشند، اما واقعیت این است که در عمل هیچ کدام به خوبی اثر انگشت، ظاهر نمی شوند.

Multitasking

multitasking-w600

در بخش مولتی تسکنیگ تاچ ویز با قابلیت Multi Window رقیب تایوانی را پشت سر می گذارد. شما با کمک این قابلیت می توانید دو برنامه را به صورت همزمان بر روی صفحه اجرا کنید و از کار کردن با هر دوی آن ها لذت ببرید.

علاوه بر این موضوع سامسونگ به شما اجازه می دهد تا اپلیکیشن های مختلف را در قالب پنجره هایی شناور در آورید و از آن ها بر روی دیگر برنامه ها، استفاده نمایید. برای مثال فرض کنید که مشغول تماشای فیلمی هستید و ناگهان هوس می کنید که اخبار دیجیاتو را چک کنید؛ در این شرایط می توانید پنجره اپلیکیشن فیلم را به صورت شناور درآورده و در پس زمینه، مرورگر را باز نمایید.

Health

IMG_3959

اگر از کاربرانی هستید که به سلامت خود اهمیت می دهند، باید بگوییم که سامسونگ در مقایسه با رقیب تایوانی، امکانات بهتری را در این زمینه ارائه می دهد.

کره ای ها با اپلیکیشن S Health یک مربی ورزشی حرفه ای را در اختیار شما می گذارند. این اپلیکیشن قادر است تا برنامه غذایی شما را ثبت کند و بر اساس شرایطی که دارید، ورزش های مناسب را پیشنهاد دهد. شمارش تعداد قدم های برداشته شده و یا میزان کالری سوزانده شده، از جمله دیگر قابلیت هایی است که با S Health به همراه می آید.

S Health از امکانات سخت افزاری اس 6 نیز نهایت استفاده را می کند؛ شما با استفاده از سنسور اثر انگشت می توانید میزان ضربان قلب خود را در S Health مشاهده نمایید و یا حتی از درجه استرسی که دارید نیز مطلع شوید. این اطلاعات در حافظه اپلیکیشن سلامت سامسونگ ذخیره می شود و به مرور پرونده ای کامل برای سلامت شما شکل می گیرد.

هرچند HTC از امکانات سخت افزاری سامسونگ در زمینه سلامت برخوردار نیست، اما تایوانی ها برای خالی نبودن عریضه، اپلیکیشن Fun Fit را به صورت پیش فرض بر روی پرچمدار خود قرار داده اند. این اپلیکیشن قادر است قدم های برداشته شده را شمارش کند و میزان کالری سوزانده شده را به نمایش در بیاورد. یکی از قسمت های جالب Fun Fit امکان رقابت با دوستانتان در راستای رسیدن به اهداف ورزشی است.

نمایشگر

image

پرچمدار HTC از نمایشگری ۵ اینچی برخوردار است که می تواند تصاویر را با رزولوشن 1080×1920 به نمایش درآورد. این نمایشگر یکی از خوب های بازار به حساب می آید و با چگالی ۴۴۱ پیکسل در هر اینچ، تصاویر را با دقت بالایی در برابر چشمان شما قرار میدهد.

با این وجود تایوانی ها احتمالا فراموش کرده اند که در بازار رقابتی امروز، خوب بودن دیگر کافی نیست و موفقیت نیاز به عالی بودن دارد. بله، «عالی» همان صفتی است که می توان برای نمایشگر اس ۶ به کار برد.

پرچمدار سامسونگ با نمایشگر ۵.۱ اینچی، از رزولوشن 1440×2560 بهره می برد و به لطف چگالی ۵۷۷ پیکسل در هر اینچ، دقتی بی نظیر دارد.

هنگامی که دو دستگاه را در کنار یکدیگر قرار دهیم، تفاوت میان آن ها به خوبی نمایان می شود. رنگ ها در محصول سامسونگ طراوت بسیاری دارند و برخلاف آنچه که در HTC نمایش داده می شود، از کنتراست بالایی برخوردار هستند.

محصول سامسونگ در نمایش رنگ ها، دقت بسیار بالایی دارد و همین موضوع باعث می شود تصاویری که در آن نقش می بندند، چشم نواز تر باشند. در زیر نتیجه سنجش دقت رنگ دو دستگاه را می توانید مشاهده نمایید؛ در این آزمایش همخوانی بیشتر دایره ها با مربع های علامت گذاری شده، بدین معنی است که دستگاه دقت رنگ بالاتری دارد.

image

حرکت ماؤس به سمت راست دقت رنگ S6 و به سمت چپ دقت رنگ M9 را نشان می دهد

اگر بخواهیم دقیق تر موضوع دقت رنگ را بررسی کنیم، می توانیم از جداول زیر نیز کمک بگیریم. در این تصاویر ردیف پایین رنگی است که نمایشگر ها وظیفه تولید آن را دارند و ردیف بالا رنگی است که در عمل تولید می شود. نیاز به توضیح نیست که هرچه این دو رنگ به یکدیگر شباهت بیشتری داشته باشند، دقت رنگ دستگاه بالا تر است.

دقت رنگ نمایشگر M9
دقت رنگ نمایشگر M9
دقت رنگ نمایشگر S6
دقت رنگ نمایشگر S6

از بحث دقت رنگ که گذر کنیم، نوبت به میزان روشنایی می رسد. اس 6 در این قسمت نیز عملکرد بهتری دارد و میزان روشنایی بالاتری را از خود به ثبت می رساند. محصول سامسونگ در این زمینه ساختار جالبی دارد؛ کاربر در حالت تنظیمات دستی تنها می تواند میزان روشنایی را تا 470nits بالا ببرد، اما هنگامی که تنظیمات خودکار فعال باشد، حداکثر روشنایی به 750nits نیز می رسد.

در سوی دیگر حداکثر میزان روشنایی محصول رقیب، حداکثر 530nits است. این تفاوت شاید در محیط های بسته چندان به چشم نیاید، اما زمانی که در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید مشغول به کار باشید، به خوبی تاثیر آن نمایان می شود.

سخت افزار

IMG_5271

سامسونگ از سال ۱۹۸۳ سرمایه گذاری بر روی تجارت نیمه رساناها را آغاز کرد؛ در آن زمان کمپانی های آمریکایی و ژاپنی پیشروی این صنعت به شمار می رفتند و کمتر کسی فکر می کرد که کره ای ها روزگاری بتوانند در این راه موفق شوند. اما چشم بادامی ها با صرف هزینه های بسیار و البته پشتکاری مثال زدنی، به راه خود ادامه دادند و در نهایت توانستند با کنار زدن رقبا، لبه تکنولوژی را در این حوزه به خود اختصاص دهند.

بر اساس آخرین گزارش مالی سامسونگ، تجارت نیمه رساناها در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵، بیش از ۲ میلیارد دلار برای این شرکت درآمد داشته است، اما آنچه که این واحد برای شرکت کره ای به همراه می آورد چیزی فراتر از یک درآمد صرف است؛ سامسونگ به لطف مهارتی که در این حوزه پیدا کرده، اکنون سلطه خود در بخش سخت افزار را به دیگر موبایل سازان دیکته می کند.

در حالی که پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ به کار رفته در M9 با تکنولوژی ۲۰ نانومتری تولید شده، سامسونگ برای اس 6 از چیپ های ۱۴ نانومتری ساخته خود استفاده کرده است. در مقایسه با چیپ های ۲۰ نانومتری، تکنولوژی ۱۴ نانومتری FinFET تا ۲۰ درصد کارایی بیشتر و ۳۵ درصد مصرف انرژی کمتر را با خود به همراه می آورد. فناوری FinFET این قابلیت را به سازندگان می دهد تا بتوانند ترانزیستور های بیشتری را در کنار یکدیگر چیده و از قدرت پردازشی بالاتری بهره مند گردند.

هرچند در عمل هر دو دستگاه به شدت سریع هستند، اما در نهایت این گلکسی اس 6 است که مکث های کمتری را از خود بر جای می گذارد. برتری پرچمدار سامسونگ در این بخش، در بنچ مارک ها نیز به خوبی نمایان است. همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می کنید، اس 6 موفق شده در هر دو آزمایش آنتوتو و Basemark OS II امتیاز بالاتری را نسبت به رقیب تایوانی، به خود اختصاص دهد.

bench-os-mark-w600
امتیاز S6 در چپ و M9 در راست

 

در این قسمت بد نیست اشاره کنیم که هر دو پردازنده Snapdragon 810 و Exynos 7420 ، از هشت هسته جهت تامین قدرت دستگاه استفاده می کنند. هسته های به کار رفته در این پردازنده ها، از نوع Cortex A57 و Cortex A53 است که معماری هر دوی آن ها توسط شرکت ARM صورت پذیرفته است.

یکی دیگر از تفاوت های سخت افزاری این دو پرچمدار، به پردازشگر گرافیکی آن ها باز می گردد. در حالی که HTC ترجیح داده از Adreno 430، ساخت کؤالکام، در دستگاه خود استفاده کند، ساموسنگ برای این قسمت پردازشگر طراحی شده توسط ARM را انتخاب کرده و از Mali-T760 در داخل S6 بهره گرفته است.

grafic-bench-w600
امتیاز گرافیکی M9 در سمت راست و S6 در سمت چپ

 

در این قسمت رزولوشن بالای گلکسی اس 6 برای آن دردسر ساز می شود و فشار زیادی را به پردازنده گرافیکی وارد می کند. همین اتفاق باعث می شود تا M9 به لطف رزولوشن کم تر، امتیاز بالاتری را در تست GFXBench به دست آورد. با این حال در عمل هر دو دستگاه به خوبی از پس اجرای سنگین ترین بازی های اندروید بر می آیند.

در نهایت در بخش سخت افزار باید به اختلاف سرعت دو دستگاه در زمینه جابه‌جایی اطلاعات نیز اشاره کنیم. سامسونگ برای بهبود عملکرد پرچمدار خود در این قسمت، تصمیم گرفت تا با حافظه MicroSD خداحافظی کند و دستگاه خود را تنها با حافظه داخلی در اختیار کاربر قرار دهد.

دلیل این تصمیم استفاده از استاندارد جدید UFS 2.0 است. این استاندارد در مقایسه با دیگر تلفن های هوشمند، ۲.۷ برابر عملکرد سریع تری دارد و سرعت بالاتری را برای دستگاه به ارمغان می آورد. حال اگر سامسونگ از حافظه MicroSD استفاده می کرد، سرعت UFS 2.0 تحت تاثیر قرار می گرفت و کاربر نمی توانست از پتانسیل کامل دستگاه خود لذت ببرد.

هرچند گلکسی اس 6 از حافظه جانبی پشتیبانی نمی کند، اما سامسونگ این دستگاه را در سه مدل ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت به بازار عرضه می کند. در سوی مقابل One M9 تنها دارای یک مدل ۳۲ گیگابایتی است که البته با استفاده از حافظه جانبی می توان تا ۱۲۸ گیگابایت دیگر را نیز به آن اضافه کرد.

دوربین

IMG_5269

HTC برای دوربین M9 سرانجام دور تکنولوژی UltraPixel خط قرمز کشید و تصمیم گرفت از سنسوری ۲۰ مگاپیکسلی برای پرچمدار خود استفاده نماید. ابعاد این سنسور 1/2.3” است و گشودگی دهانه لنز آن نیز f/2.2 برآورد می شود. دوربین M8 یکی از نقاط ضعف اصلی آن به شمار می رفت و زمانی که اعلام شد، سازنده تایوانی برای پرچمدار جدید دیگر از UltraPixel استفاده نخواهد کرد، بسیاری از کاربران امیدوار بودند این نقطه ضعف برطرف گردد. اما HTC در نهایت باز هم طرفداران خود را ناامید کرد.

ضعف دوربین M9 زمانی بیشتر نمایان می شود که بخواهیم عکس های آن را با پرچمدار سامسونگ مقایسه کنیم. کره ای ها همواره در ساخت دوربین مهارت داشته اند و این رویه را در S6 نیز بهتر از همیشه رعایت کرده اند. دوربین سامسونگ سنسوری ۱۶ مگاپیکسلی دارد و با ابعاد 1/2.6” از گشودگی دهانه لنز f/1.9 بهره می برد.

در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید، هر دو دستگاه قادر هستند عکس های دلچسبی را شکار کنند و در این زمینه هیچ یک برتری چشمگیری نسبت به دیگری ندارند؛ هرچند که اس ۶ قادر است رنگ ها را با گرمی بیشتری به ثبت رساند و همین موضوع باعث می شود عکس های آن تا حدی چشم نواز تر باشند.

جالب اینکه بر روی کاغذ M9 به خاطر تعداد مگاپیکسل بالاتری که دارد، باید قادر باشد تا جزییات بیشتری را به ثبت رساند، اما در نهایت این S6 است که به خاطر موتور پردازشی قوی ترش می تواند جزییات را هنگام زوم کردن، با شفافیت بیشتری به ثبت رساند.

اما چالش اصلی دوربین های موبایل، عکاسی در محیط های بسته و کم نور است، یعنی دقیقا همان شرایطی که کاربران در آن بیشترین عکس ها را به ثبت می رسانند. در این زمینه S6 به معنای واقعی کلمه استاندارد ها را در میان موبایل های اندرویدی ارتقا داده و عملکردی بی نظیر را از خود بر جای میگذارد.

image

حرکت ماؤس به سمت راست نمونه عکس S6 ، و به سمت چپ نمونه عکس One M9 را نشان می دهد

پرچمدار سامسونگ نهایت نور ممکن را از محیط جذب می کند و به همین علت قادر است تا عکس ها را با روشنایی خوبی به ثبت رساند. این دستگاه همچنین از تکنولوژی لرزشگیر اپتیکال بهره می برد که همین موضوع به آن کمک می کند تا کیفیت تصاویری که در شب به ثبت می رسند را بالاتر برد.

در سوی مقابل اما M9 کیلومتر ها با عکس هایی که S6 می گیرد، فاصله دارد. تصاویری که این دستگاه در شب شکار می کند، از نور کمی برخوردار هستند و به علت نویز های بسیار، کیفیت پایینی دارند. بسیاری از سوژه ها در عکس های این دستگاه، تار هستند و رنگ واقعی آن ها به هیچ وجه نمایان نمی شود.

image

حرکت ماؤس به سمت راست نمونه عکس S6 ، و به سمت چپ نمونه عکس One M9 را نشان می دهد

 

همچنین باید اشاره کنیم که اختلاف دو دستگاه در زمینه ضبط ویدیو نیز پا بر جا می ماند و HTC در این بخش نیز بازی را به سامسونگ واگذار می کند.

اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، باید بگوییم که HTC چندان هم بیکار ننشسته و یکی از ضعف های وحشتناک M8 را برطرف کرده است. شیشه به کار رفته بر روی لنز دوربین پرچمدار قبلی به شدت در برابر خط و خش آسیب پذیر بود و به همین علت پس از مدتی کیفیت عکس ها به شکل قابل توجهی با افت مواجه می شد. تایوانی ها اما این بار برای دوربین M9 از یاقوت کبود بهره گرفته اند و به این ترتیب موفق شده اند مشکل خط و خش برداشتن را برطرف سازند.

اما اگر بخواهیم عملکرد دو دستگاه را از لحاظ سرعت و دقت عکاسی مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که باز هم این سامسونگ است که از رقیب خود پیشی می گیرد. دقت S6 در فوکوس کردن آنقدر بالا است که به احتمال زیاد همان عکس اولی که شکار می کنید، رضایتتان را جلب خواهد کرد. اما در M9 قطعا مجبور خواهید شد خودتان چند بار فوکوس بر روی سوژه ها را تغییر دهید تا در نهایت بتوانید عکس خوبی را به ثبت رسانید.

هر دو شرکت سازنده راه میانبری را برای اجرای اپلیکیشن دوربین در نظر گرفته اند. در M9 باید دستگاه را در حالت افقی نگه دارید و دکمه زیاد کردن صدا را برای چند ثانیه فشار دهید. در S6 نیز با دو بار فشردن دکمه Home قادر خواهید بود تا به اپلیکیشن دوربین دسترسی پیدا کنید. در این قسمت بد نیست اشاره کنیم که پرچمدار سامسونگ برای ثبت تصاویر تنها به ۲.۲ ثانیه زمان نیاز دارد و محصول HTC برای این منظور ۳.۷۵ ثانیه را به خود اختصاص می دهد.

در نهایت از لحاظ نرم افزاری، این M9 است که گزینه های بسیار بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد. در حالی که سامسونگ تلاش کرده تا محیطی ساده را فراهم آورد، HTC با گنجاندن تنظیمات بسیار در اپلیکیشن دوربین خود، شرایط را به نحوی رقم می زند که کاربر بتواند محیط عکس را مطابق با سلیقه خود دستخوش تغییر کند.

باتری

IMG_5252

در حالی که گلکسی اس 5 از یک باتری ۲۸۰۰ میلی آمپری برخوردار بود، سامسونگ در پرچمدار جدید مجبور شد به خاطر کاهش ضخامت دستگاه، از یک باتری ۲۵۵۰ میلی آمپری استفاده نماید. در سوی مقابل HTC کاملا بر عکس عمل کرده و باتری ۲۶۰۰ میلی آمپری M7 را در محصول جدید به ۲۸۴۰ میلی آمپر ارتقا داده است.

کاهش توان باتری اس ۶ برای HTC یک فرصت طلایی بود تا بتواند حداقل در یکی از بخش ها بر رقیب کره ای چیره شود؛ اما تایوانی ها بدشانس بودند که سامسونگ برای پرچمدار جدیدش از چیپ های ۱۴ نانومتری استفاده کرد. همانطور که در بخش سخت افزار نیز اشاره کردیم، این چیپ ها مصرف بهینه تری نسبت به دیگر پردازنده ها دارند و به سامسونگ این اجازه را می دهند تا علیرغم داشتن یک باتری ضعیف تر، عملکردی بهتر را از خود بر جای بگذارد.

باتری هر دو دستگاه را می توان از جمله نقاط قوت آن ها دانست. M9 و S6 هر دو می توانند تا پایان یک روز سخت کاری همراه شما باشند و حتی برای ساعاتی در روز دوم نیز به فعالیت خود ادامه دهند. با این حال اگر قرار به مقایسه باشد، باز هم پرچمدار سامسونگ است که امتیاز بالاتری را به خود اختصاص می دهد.

در آزمایش پخش ممتد ویدیو، در حالی که شارژ M9 پس از ۸ ساعت و سی دقیقه به پایان رسید، S6 موفق شد رکورد ۱۲ ساعت را از خود برجای بگذارد.

هر دو دستگاه از تکنولوژی شارژ سریع بهره می برند و اما تفاوت مهمی بین آن ها وجود دارد؛ شارژری که سامسونگ به صورت پیش فرض در جعبه قرار می دهد از قابلیت شارژ سریع برخوردار است، اما HTC کاربران خود را مجبور می کند برای استفاده از این ویژگی، شارژری جداگانه را خریداری نمایند.

جمع بندی

IMG_5250

همانطور که در مقدمه این مطلب نیز اشاره کردیم، نوآوری شرط اصلی پیروزی در رقابت تلفن های هوشمند است و درجا زدن می تواند مرگ شرکت های سازنده را با خود به همراه بیاورد.

متاسفانه HTC این موضوع را چندان جدی نگرفته و در باد موفقیت پرچمدار سال گذشته، به خوابی زمستانی فرو رفته است. M9 نه تنها از لحاظ ظاهری حرف جدیدی برای گفتن ندارد، بلکه از لحاظ سخت افزاری نیز عرصه را به رقیبی همچون S6 واگذار می کند.

کارشناسان در اواخر سال ۲۰۱۴ پیش بینی کردند که سهم بازار اچ تی سی در سال ۲۰۱۵ باز هم افت خواهد کرد و به عددی بالغ بر ۱.۴ درصد خواهد رسید. در آن زمان نوآوری در پرچمدار بعدی یکی از راه های فرار HTC از بحران به شمار می رفت ، اما اکنون همانطور که می بینید این مبحث در M9 جایی ندارد.

کسی چه می داند، شاید تایوانی ها به همین سهم بازار اندک از ۱.۵ میلیارد موبایلی که در سال قرار است فروخته شود، راضی هستند و انتظار تلاش بیشتر از سوی آن ها، کاملا بیهوده است.

جالب اینکه در سوی مقابل، کره ای ها با سهم بازاری ۳۲ درصدی، تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا محصولی متفاوت تر از همیشه را به بازار عرضه نمایند و انصافا نیز در این امر موفق عمل کرده اند. بر اساس اخباری که تا کنون منتشر شده، کاربران تا کنون استقبال بسیار خوبی از گلکسی اس 6 به عمل آورده اند و حسابی مجذوب محصول جدید سامسونگ شده اند.

در نهایت اگر قصد دارید یکی از این دو محصول را برای خرید انتخاب کنید، بر اساس آنچه که در بالا خواندید، بی شک Galaxy S6 انتخاب عاقلانه تری به شمار می رود. اما اگر چندان با برند سامسونگ رابطه خوبی ندارید و قصد دارید بدنه جذاب و آلمینیومی HTC را تجربه کنید، پیشنهاد می کنیم که در هزینه کردن صرفه جویی کنید و M8 را به جای M9 انتخاب کنید. پرچمدار قدیمی HTC نه تنها با مدل جدید تفاوت چندانی ندارد، بلکه قیمت آن نیز بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان ارزان تر است.

گلکسی اس 6 هم اکنون در بازار ایران با قیمت ۲.۱۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسد و HTC One M9 نیز با هزینه ۱.۹۳۵.۰۰۰ تومان قابل تهیه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (85 مورد)
  • امیرعلی
    امیرعلی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    سلام دوستان.
    من دارم میگردم یه گوشی خوب پیدا کنم بخرم که سر زدم به این سایت؛ واقعیتش این نقد و مقایسه پر واضح است که متعصبانه گفته شده. برای همین میرم به جست وج وم تو سایتای دیگه ادامه میدم.
    همگی موفق باشین.
    امیدوارم این سایت نظرمو بذاره

  • m e t i
    m e t i | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    htcاز نظر من یعنی لمس زیبایی......از بهترین طراحی جهان بگم ک با فلز برس خورده ساخت و حتی اپل با اون عظمتش با کمی دسکاری همون طراحی رو رو ایفونش انجام داد..بعد سامسونگ رفت از رو اپل همون طراحیو بدون تغییر کرد تو اس6.... از اسپیکرای فوقعاده اش بگم ک وقتی میخوام کسیو تحت تاثیر قرار بدم فقط ی اهنگ براش میزارم... واقعا درکش برام سخته اینکه سامسونگیا کجای تاچ ویز رو با سنس مقایسه میکنن...یعنی واقعا روتون میشه این دوتا رو باهم مقایسه کنید؟ عکاسی در روزه این دوتام فرقی باهم نداره انچنان...فقط تو شب یکم مشکل داشت m9....حالا من از شما سوال دارم بجز عکاسی در شب درچه موردی s6 از m9قوی تر و بهتره؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی