ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بخش موبایل سامسونگ به دنبال راهکاری برای فرار از زیر سایه اپل

در سال های اخیر، همواره یک داستان در میان بزرگترین سازندگان موبایل تکرار و تکرار شده که از چنین سناریویی برخوردار است: «اپل با نوآوری به میدان می آید و ایده های جدیدش، دنیا را ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

در سال های اخیر، همواره یک داستان در میان بزرگترین سازندگان موبایل تکرار و تکرار شده که از چنین سناریویی برخوردار است: «اپل با نوآوری به میدان می آید و ایده های جدیدش، دنیا را تغییر می دهند و موفق می شود تعداد بیشماری از محصولات خود را به فروش برساند. سپس سامسونگ از راه می رسد، نگاهی به ایده ها می اندازد و محصولات بعدی اش را می سازد؛ که البته فروش هم دارند اما نه به اندازه محصولات اپل.»

خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، هرآنچه را که در موبایل های سامسونگ می پسندید، ایده اش از سوی اپل آمده است؛ صرفا باید کمی واقع بین بود.

حال جالب این است که مهارت های تکنیکی اپل بالا هستند اما، هنوز هم نمی توان مشخصه هایی کاربردی نظیر «مقاومت در برابر آب» یا «یا استفاده از باتری جایگزین» را در آیفون دید. طراحی کلی این تلفن همراه، سال هاست که تقریبا یکسان مانده و مشخصات سخت افزاری موبایل ساخته شده به دست اپل نیز، «معمولا» یارای رقابت با سایر پرچمداران اندرویدی را ندارد.

در چنین نقطه ای خانواده گلکسی اس ۶ وارد داستان می شوند؛ موبایل هایی که پس از گلکسی اس ۵ و گلکسی آلفا به بازار آمده بودند. در سال ۲۰۱۴ گلکسی S5 را می شد یکی از موبایل های «منم همینطور» سامسونگ خواند و در تولید آلفا نیز صرفا به طراحی توجه شده بود نه سایر بخش های سخت افزاری. اما امسال، سامسونگ با ارائه پرچمداران جدیدش، بیش از هر زمان دیگری تلاش می کند تا لقب «سریع ترین کپی کننده اپل» را از دوش خود پایین بکشد. با دیجیاتو همراه باشید.

iphone6plus_v-galaxys6edge_06

امسال سامسونگ با Edge به میزبانی کاربران آمده؛ موبایلی که با همه اسمارت فون های بازار، تفاوت های بارزی دارد. شرکت کره ای برای ساخت این موبایل، هزینه های زیادی را متحمل شد که می توان گفت Note Edge و برنامه آزمایشی اش که می خواست درصد علاقه کاربران را بسنجد، یکی از همان هزینه ها بود.

اج موبایلی خاص است و سامسونگ بالاخره توانسته با قوس دادن شیشه و فلز، یک نمایشگر خمیده را در شاسی این تلفن همراه جای دهد و برای همیشه از زیر بار سخنانی نظیر «مطمئن هستید این تلفن شبیه به آیفون طراحی نشده؟» رهایی بخشد.

سامسونگ امسال صرفا تلاش نکرد تا خود را از طراحی اپل دور کند؛ بلکه با کنار زدن چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ و انتخاب نکردنش، توانست از سایر موبایل های اندرویدی که از پردازنده های ۶۴ بیت بهره می گرفتند نیز جدا شود. اکنون گلکسی های جدید صرفا متفاوتند؛ نه تنها از آیفون، بلکه حتی از هم قطاران.

اگرچه این روزها بیشتر اسمارت فون ها بر مبنای پلتفرم اندروید به تولید می رسند اما هر شرکت، برای خود یک رابط کاربری را به اندروید خالص می افزاید. قابلیت اضافه کردن یک پوسته نرم افزاری، به معنای آن است که تولیدکنندگان تلفن همراه به شکل جداگانه می کوشند تا هویت خود را بر مبنای اندروید، به کاربران بشناسانند. سامسونگ نیز این کار را با رابط کاربری تاچ ویز می کند و شاید بتوان این رابط را یکی از بخش هایی خواند که همچنان مسلتزم بهینه سازیست.

تاچ ویز در کنار تمام بهبود هایی که به خود دیده، هنوز هم سنگین است و از لحاظ سرعت، کاملا از iOS جا می ماند. سرعت این رابط کاربری حتی نسبت به اندروید خالص نیز از افت مشهودی برخوردار است. از طرف دیگر نمی توان گفت که نسخه جدید تاچ ویز شباهتی به iOS ندارد و سامسونگ برای خارج شدن از سلطه اپل، نیازمند ایجاد تغییری جدی در این بخش نیز هست.

iphone6plus_v-galaxys6edge_09

خارج شدن از زیر سایه اپل، کاری آسان برای سامسونگ نیست. شرکت کره ای باید سال ها ابتکار و نوآوری به خرج دهد تا بتواند خاطرات گذشته را از اذهان عمومی پاک کند و همین امر، مستلزم شجاعت زیادیست.

حافظه و ذهن مصرف کنندگان بسیار قوی بوده و وابستگی سامسونگ به اپل، راحت فراموش شدنی نیست. هدف مدیران شرکت کره ای حال باید این باشد که تلاش کنند هر چقدر که می توانند، خود را از شرکت آمریکایی دور کرده تا ذهن مصرف کننده نیز به این باور برسد که واقعا این اتفاق روی داده است.

در حالی که تیم تولید کننده گجت های سامسونگ تلاش می کند تا از اپل دوری کرده و با یافتن راهی، درآمد های دوران گلکسی اس ۳ و اس ۴ را تکرار کند، بخش ساخت و ساز چیپست سامسونگ بیش از هر زمان دیگری به اپل و سفارش هایش متکی گشته است. قبلا برایتان نوشته بودیم که چیپست A9 برای استفاده در خانواده بعدی آیفون های اپل، به دست سامسونگ ساخته خواهد شد. کره ای ها اکنون نه تنها برای اپل چیپست هایش را می سازند، بلکه بخشی از رم، چیپ های NAND و باتری های محصولات این شرکت را نیز تامین می کنند. روابط تجاری هر دو کمپانی سال هاست که کم و بیش بسیار عمیق شده و جدایی انها از هم، می تواند منجر به تجربه تلخی برای هر دو طرف گردد.

iphone6plus_v-galaxys6edge_04

کلید پیروزی سامسونگ در بازار اسمارت فون ها، رهایی یافتن از سایه اپل و یا هر سازنده اندرویدی دیگریست و یافتن ابداعاتی که طراحی نو و سامسونگ-گونه را در ذهن مشتری تداعی کنند، تاثیر بسیار مثبتی بر روی درآمد های این شرکت خواهد داشت.

به همین دلیل هم گلکسی اس ۶ اج، موبایلی بسیار مهم است. از این تلفن هوشمند می توان به عنوان اولین قدم های سازنده بزرگ کره ای به سوی ایده های جدید، خود-محور و کپی نشده یاد کرد. باید منتظر ماند و دید که قدم متفاوت دوم در این راه چه خواهد بود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (60 مورد)
  • HM-ROYAL
    HM-ROYAL | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سامسونگ تولید کننده است و قطعات سفارشی کمپانی اپل و... رو تامین میکنه ولی خودش نمیتونه پردازنده های اپل را طراحی کنه چون نه اجازه اش رو داره نه نقشه ساختش رو فقط به صورت انبوه تولید میکند اگر اجازه داشت الآن به جای پروسسورهای n هسته ای از پروسسورهای اپل در محصولات خود استفاده میکرد چرا که با آنها برابری میکند و درمواقعی بهتر عمل کرده
    اپل هم میتواند کارخانه ساخت پروسسور را راه اندازی کند ولی بخاطر مسائلی مثل هزینه های بسیار سنگین راه اندازی، قیمت تمام شده و مقرون به صرفه نبودن ترجیح میدهد سایر کمپانیها پروسسور مورد نظرش را برایش تولید انبوه کنند . کمپانی سامسونگ باید این رویه اش رو مثل بقیه کمپانیها تغییر بدهد و راه خودش رو بره تا کی میخواد از دستآوردهای اپل استفاده کنه و کپی کاری کنه ... چرا به سونی و HTC , LG نمیگن کپی کار سامسونگ هر سال منتظره اپل یه کاری انجام بده اونم همین کار رو انجام بده ودر آخر هم به حرف اپل رسیده باتری داخلی ، استفاده از رم داخلی و پر سرعت و حذف درگاه مموری کارت تکنولوژی بهتر Touch ID برای اسکن اثر انگشت نسبت به تکنولوژی قدیمی انگشت کشیدن بروی سنسور ،مزایای OS سبک و سریعتر، قابلیتهای نرم افزاری و....

    • زامبی
      زامبی | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

      داداش فقط ساین این کردم که به تو منفی بدم :)

  • ★Saeed ★saye
    ★Saeed ★saye | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    آقا A توی کلمه SAMSUNG

    از A در کلمه APPLE تقلید شده !! قبول نداری مستکین جون؟

    • sam
      sam | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

      شما به جای ترول کردن سعی کن تعصبت رو کنار بزاری ‎:)‎

  • Arya
    Arya | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    فبلت هم که قطعا ایده ی اپل بوده و سامسونگ ازش دزدیده و اپل چند سال بعد از گلکسی نوت ایفون6پلاس زد یا اصلا nfc یا نمایشگر فول اچ دی یا حتی اپل واچ یا ضربان سنج یا ایفون 4.7اینچی اصلا همه چیز تو دنیا از روی طرح های اپل ساخته شده
    اقا من امروز رفتم یه کیلو سیب خریدم فکر میکنم منم از اپل تقلید کردم

  • ★Saeed ★saye
    ★Saeed ★saye | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سایت تکنولوژی انقد متعصب ؟

    حالمونو به هم زدین بابا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی