ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون وزیر ارتباطات مخالف کاهش تعرفه اینترنت موبایل است

این روزها حوزه ارتباطات کشور در حال تغییر شبکه های قدیمی به فناوری های نوین در بخش تلفن همراه است. مرحله حساس و تاثیر گذار مهاجرت از نسل دوم موبایل به شبکه های 3G و ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

این روزها حوزه ارتباطات کشور در حال تغییر شبکه های قدیمی به فناوری های نوین در بخش تلفن همراه است. مرحله حساس و تاثیر گذار مهاجرت از نسل دوم موبایل به شبکه های 3G و 4G که سختی های خاص خود را دارد.

در این مرحله بسیاری از شرایط برای اپراتورها و مشترکان تغییر می کند و رفتارهای متفاوتی در بخش های تماس، پیامک، دیتا (اینترنت) و خدمات ارزش افزوده، از کاربران نسل های سوم و چهارم تلفن همراه سر خواهد زد.

با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های پیام رسان، هیاهویی در دنیا به راه انداخته و در قلب کاربران اینترنت و موبایل نفوذ کرده اند این تغییر الگوی مصرفی کاربران، بارزتر خواهد بود. پدیده ای که موج آن در کشور ما سرعت زیادی دارد و با توجه به خونگرم و اجتماعی بودن ایرانیان، امری طبیعی و عادی به شمار می آید.

مشترکان نسل سوم و چهارم تلفن همراه در دنیا، رفتار متفاوتی نسبت به نسل دوم از خود نشان می دهند و به جای تماس و پیامک، بیشتر از اینترنت (دیتا) و خدمات نوین ارزش افزوده بهره می برند. این تغییر رفتار به وضوح در بین کاربران ایرانسل و همراه اول قابل مشاهده بوده و سرعت بالای مشترکان برای استفاده از اینترنت موبایل به جای تماس و پیامک، کاملا محسوس است.

این تغییر الگوی مصرف باعث نگرانی مدیران اپراتورهای تلفن همراه در کشور شده. اما حقیقت اینجاست که رفتار جدید کاربران در نهایت به نفع اپراتورهای تلفن همراه پایان می یابد، زیرا هرچند که مشترکان میزان برقراری تماس و ارسال پیام کوتاه خود را کاهش می دهند، اما از طرفی به همان سرعت استفاده از اینترنت تلفن همراه را افزایش داده و این دقیقا همان «از این جیب به آن جیب» است.

با توجه به این موضوع، اگر تعرفه دیتای موبایل کاهش یابد، بازهم مشترکان زیادتری از اینترنت همراه به جای اینترنت ثابت استفاده خواهند کرد که همین امر سبب درآمدزایی و کسب سود بیشتر می شود. اما نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اعتقاد به این تغییر رفتار، مخالف کاهش تعرفه دیتای موبایل است. در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

هر چند که تغییر تعرفه و نظارت بر امور ارتباطاتی و رادیویی وظیفه رئیس رگولاتوری یعنی معاون دیگر وزیر است اما نصرالله جهانگرد به عنوان نماینده دولت در هیات مدیره مخابرات، در مورد حاشیه سود اپراتورها و تغییر رفتار کاربران مطالبی را بیان کرده است.

البته این اظهارات با توجه به نزدیک بودن مجمع عمومی سالانه شرکت مخابرات ایران که قرار است پنج شنبه برگزار گردد، کاملا طبیعی است و برای تسکین ضررهای مالی و کاهش درآمد مخابرات در اجرای طرح «همکد»، بیان گردیده که در ادامه آن را مطالع می کنید.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد «صحت ادعای مدیران اپراتورها مبنی بر کاهش حاشیه سود»، ذکر نمود: این گفته مدیران صحیح است، چرا که در کل دنیا زمان ورود به فضای ارائه خدمات 3G و 4G، رفتار بازار با تغییر مواجه می‌ شود و برهمین اساس مدل‌ های تعرفه‌ ای گذشته دیگر پاسخگو نبوده و لازم است تغییر کنند.

اگر نرخ دیتا را کاهش دهیم، باعث می‌ شود هزینه‌ ها افزایش و میزان درآمد اپراتورها کاهش یابد

نصرالله جهانگرد اظهار کرد: به عوان مثال زمانی که بحث شبکه‌ های اجتماعی موبایل پیش می‌آید بخشی از مکالمات صوتی و پیام‌ ها به سمت آنها می‌ رود. حال در چنین شرایطی اگر نرخ دیتا را هم کاهش دهیم، باعث می‌ شود هزینه‌ ها افزایش و میزان درآمد کاهش یابد. برهمین اساس لازم است تعرفه اینترنت موبایل با نرخ پیامک‌ ها و تماس‌ های حذف شده تراز گردد.

وی اضافه کرد: در این رابطه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و اپراتورها در حال مطالعه و بررسی تغییرات هستند و در حال حاضر نیز بحث «اجرای طرح همکد‌سازی باعث کاهش درآمد‌های محلی شرکت مخابرات شده» مطرح گردیده و این موضوع را رگولاتوری پذیرفته و در حال انجام بررسی‌ هایی برای اصلاح تعرفه‌ هاست.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مورد ساختار حوزه ارتباطات در دنیای امروزی توضیح داد: در تلکام به ‌طور کلی رفتار بازار به گونه‌ ای است که استفاده مشترکان از سرویس‌ های تماس و پیامک به سمت دیتا در حال انتقال است و در این میان، درآمد در سرویس‌ های ارزش افزوده خواهد بود که لازم است در این بخش خدمات جدیدی توسط اپراتورها ایجاد شود.

اگر تعرفه ها افزایش یابد، مشترکان از خدمات پایه اپراتورها فراری می شوند

جهانگرد افزود: اکنون اپراتورهای ما در آستانه ارائه این سرویس های نوین هستند. با این وجود باید دقت داشت اگر ما فشار خود را روی تعرفه پایه بگذاریم این مسئله باعث تغییر رفتار مشتری خواهد شد و به عبارت دیگر مشترک از خدمات پایه فراری گردیده و به سمت شبکه‌های پیام رسان موبایلی روی خواهد آورد؛ به همین دلیل اکنون بحث تغییرات تعرفه‌ ای تابعی از چند پارامتر خواهد بود که پارامترهای جدیدی هم وارد این موضوع شده است که باید آنها را نیز مورد توجه قرار داد.

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و اپراتورهای موبایل در حال مذاکره و گفتگو هستند که ظرف مدت کوتاهی در این حوزه تصمیمات جدیدی گرفته خواهد شد.

آیا این حرف معاون وزیر به معنی تغییر تعرفه های اینترنت موبایل است؟ جهانگرد به این سوال پاسخ داده.

وی گفت: خیر. آنچه طرح شد صورت کلی ماجرا بود و تاکید بر این‌که مدل‌ های قدیمی تعرفه برای شرایط جدید کفایت نمی‌کند. به همین دلیل ما برای آینده از مدل‌ های جدید بهره خواهیم گرفت.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اضافه کرد: در این میان نیز علاوه بر تعرفه پایه دیتا، مکالمات صوتی و پیامک، بحث‌ هایی مانند ظرفیت‌ مورد توجه قرار خواهد گرفت تا درنهایت هدف ما که ارائه کالای ارزانتر و با کیفیت تر به مشتری است محقق شود.حال اینکه این خدمات از طریق چه سبدی در خدمت مشترک قرار بگیرد موضوعی است که دستخوش تغییر خواهد گشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • javad.H
    javad.H | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    یک کله اینترنت قطع کنید بشیم کره شمالی دیگه!!این طوری منافع کسی در خطر نمیفته!همه جا امن و امان است آسوده بخوابید!!

  • aromin
    aromin | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    خوب معلومه دیگه اول اینها به اپراتورها چراغ سبز میدن
    اپراتورها از دیوار مردم بالا میرن و اخر ماه هم میشینند و سکه هایی که جیرینگی جیرینگی میکنه رو با هم تقسیم میکنند
    ورداره بره
    .

  • SAEEDH
    SAEEDH | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    خیلی ممنون که مخالفی دست درد نکنه حالا اعلام مخالفت هم نمیکردی بازم اینا بسته هاشون رو به ما میندازن
    :happy:


    در ضمن رضا سلام

  • TURK Oglan
    TURK Oglan | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اگر نرخ دیتا را کاهش دهیم، باعث می‌ شود هزینه‌ ها افزایش و میزان درآمد اپراتورها کاهش یابد

    :|
    پس مردم چی ؟ :|

    • دونباله رو
      دونباله رو | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

      اپراتور میخاد درامدش کم بشه
      این میگه نه تو رو خدا کم نکن ضرر میکنی

    • TWRP
      TWRP | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

      مردم کیلو چنده باو
      مهم اپراتوره ک پول پارو کنه :)))

  • Mehdia_St
    Mehdia_St | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    پول تو جیبش با همین حرفا باید پر بشه نمیدونستین !!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی