ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا ثروتمندترین مرد آسیا به دنبال سرمایه گذاری در آمریکاست؟

در یکی از روزهای سرد ماه مارس، لیموزینی مشکی رنگ در خیابان چهل و دوم نزدیک به میدان تایمز آمریکا توقف کرد و ونگ ژیانلین در حالی که در احاطه همراهانش قرار داشت از آن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

در یکی از روزهای سرد ماه مارس، لیموزینی مشکی رنگ در خیابان چهل و دوم نزدیک به میدان تایمز آمریکا توقف کرد و ونگ ژیانلین در حالی که در احاطه همراهانش قرار داشت از آن خارج شد.

این نخستین باری بود که سینما امپایر با 103 سال قدمت با مالک چینی اش که حالا با 37.5 میلیارد دلار سرمایه ثروتمندترین فرد در آسیاست، ملاقات می کرد.

ونگ بارانی قهوه ای رنگ ساده ای بر تن داشت و به آرامی قدم به داخل فضای ساختمان امپایر گذاشت؛ در این حین یکی از شرکایش به وی گفت، این ساختمان یکی از پر فروش ترین سالن های سینما در دنیاست.

او که در یکی از لابی های مجلل ساختمان ایستاده بود، با شنیدن این حرف درنگ کوتاهی کرد و با صدایی که به سادگی شنیده می شد شروع به حساب و کتاب کرد و گفت: «شاید مجموع فروش سالن های سینمای امپایر در دنیا بیشترین باشد، اما قطعا این مساله در مورد تک تک سالن های آن صدق نمی کند.»

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر در مورد ثروتمندترین آسیایی بدانید.

او در ادامه حرف هایش گفت که فروش هر سالن سینما در Wujiaochang (در شانگهای) باید بیشتر از این میزان باشد.

آقای ونگ در سال 2012 میلادی با پرداخت 2.6 میلیارد دلار کمپانی AMC را خرید و به این ترتیب برای نخستین بار نام خود را در دنیا مطرح کرد. حالا سهم او در بزرگ ترین سینماهای زنجیره ای ایالات متحده آمریکا ارزشی برابر با 2.2 میلیارد دلار دارد و با احتساب عرضه سهام دارایی هایش در چین که اخیرا صورت گرفت، این تاجر ناشناخته چینی نامش را به عنوان سیزدهمین میلیاردر دنیا مطرح نمود و حتی مارک زاکربرگ، شلدون آدلسون و لی کا شینگ (فردی که تا پیش از این ثروتمندترین مرد آسیا لقب داشت) را نیز پشت سر گذاشت.

283

ونگ شرکت دیگری به نام املاک تجاری دالیان واندا دارد که سهام آن به ارزش 3.7 میلیارد دلار با موفقیت وارد بازارهای بورس شد و توانست در لیست جهانی دو هزارتاریی فوربز جایگاه 234 را به خود اختصاص دهد.

این آسیایی عنوان ثروتمندترین و اثرگذارترین فرد سرمایه دار را در چین به خود اختصاص داده است، با این همه، این عناوین او را راضی نمی کنند و دوست دارد که در حوزه های دیگر هم نخستین باشد. ونگ اهداف بزرگ تر و قدیمی تری برای موفقیت دالیان واندا و خود دارد و طبق برآوردهای صورت گرفته میزان فروش این شرکت تا سال 2020 میلادی به رقم 100 میلیارد دلار می رسد (در حال حاضر این رقم برابر با 40 میلیارد دلار است) که دست کم یک پنجم این مبلغ از آن سوی مرزهای چین خواهند آمد.

ونگ تمام تلاش خود را به خدمت گرفته تا واندا را به یک شرکت جهانی بدل کند و آن را هم رده نام های بزرگی چون گوگل و IBM قرار دهد. به همین منظور او در پنج سال اخیر 10 میلیارد دلار را صرف سرمایه گذاری در کشورهای خارجی و خرید ملک در آنها نمود که نیمی از این مبلغ تنها در ایالات متحده آمریکا (و از جمله AMC و سرمایه گذاری هایش در شیکاگو و بورلی هیلز) صرف شد.

بعد از ظهر روز سه شنبه ونگ در سوئیت خود در هتل St. Regis که در خیابان پنجم قرار داشت پای گپ و گفتی کوتاه با خبرنگار فوربز نشست تا از اهداف جهانی خود بگوید.

او در طول سفرش به ایالات متحده آمریکا اقامت کوتاهی در این کشور داشت با این همه با افراد مهم بسیاری ملاقات نمود: وی ضمن توقفش در واشنگتن دی سی ملاقاتی شخصی با اباما داشت و پس از آن به دیدار بیل دو بلاسیو شهردار نیویورک رفت و سپس برای دیدار با اندرو کومو فرماندار آلبانی راهی آنجا شد.

اما پس از این دیدادها زمانی که از ونگ 60 ساله در مورد خریدهای اخیرش در کشورهای خارجی و سفرهایش سوال شد، با انرژی وضف ناشدنی به سوال ها پاسخ داد و از برنامه فشرده دیدارهایش گفت.

او در حالی که به صندلی خود تکیه زده بود به زبان چینی گفت: «ما از خرید املاک در کشورهای خارجی اهداف روشنی را دنبال می کنیم: سرگرمی و ورزش.» او در ادامه توضیح داد که سرگرمی و ورزش به یک خانواده تعلق دارند و آن «فرهنگ باشکوه» است. اینها صنایعی نیستند که رشد بالایی داشته باشند، با این همه چنانچه برای طبقه میانی مردم چین که رو به رشد هم هستند بهینه سازی گردند می توانند ارزش بالایی داشته باشند.»

«برای نمونه اسکی را در نظر بگیرید. در حال حاضر چین تنها چند میلیون اسکی باز دارد که تقریبا رقم بسیار پایینی محسوب می گردد و حتی می توان آن را نادیده گرفت». او در ادامه می گوید: «اما زمانی که چین بتواند در بازی های المپیک زمستانی خوب ظاهر شود، آنگاه دیگر از صدها میلیون اسکی باز صحبت خواهیم کرد. همین مساله در مورد فوتبال و دیگر فرصت های موجود در «فرهنگ باشکوه» صدق می کند.»

زمانی که چین کشور فقیری بود، جمعیت نوعی بار بر دوش آن محسوب می شد اما وقتی که ما ثروتمندتر شدیم، جمعیت عظیم کشورمان به یک بازار عظیم بدل گردید.

20150120_014743_wang-jianlin

با این همه، بخش دوم معمای توسعه فعالیت های ونگ در خارج از خاک چین املاک لوکسی است که فعالیت اصلی ونگ را تشکیل می دهند. او که سرباز ارتش و یک کارمند دولتی سابق است نخستین سودش را از املاک به جیب زد و حالا بیش از 430 مغازه، مرکز خرید، سالن سینما و هتل لوکس را در چین تحت تملک خود دارد.

وی در سال گذشته دو جواهر درخشان دیگر به نام املاک تجاری Dalian Wanda و Wanda Cinema Line را به این لیست افزود. به خاطر رقابت سنگینی که هم اکنون در بازار چین وجود دارد، هر دوی این شرکت ها به ترتیب رشدی 48 و 131 درصدی را ظرف دو ماه گذشته تجربه کردند و با رساندن سرمایه ونگ به 13 میلیارد دلار نامش را به جای لی هیجونگ ثروتمندترین مرد چین (که در بازار انرژی خورشیدی فعالیت داشت) به ثبت رساندند.

ونگ در ادامه می گوید: من در نظر دارم که 10 سال آینده را به برندسازی و مطرح کردن نام شرکت هایم به عنوان بهترین در دنیا صرف کنم. او مدعی می شود که هتل های زنجیره ای واندا حتی از Shangri-La (برترین و گران ترین هتل آسیا که متعلق به یک میلیاردر مالزیایی به نام Robert Kwok است) هم لوکس تر خواهند بود.

ونگ با سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری خود در شیکاگو و بورلی هیلز و همچنین تصمیمش برای صرف سرمایه در نیویورک و سانفرانسیسکو امید دارد که تا سال 2025 هتل های زنجیره ای اش را در 30 شهر مهم دنیا (از لندن گرفته تا سیدنی) راه اندازی کند.

در واقع ایده جهانی شدن ده سالی است که در ذهن این آسیایی تبار پرورش یافته هرچند که به تایید خودش، برداشتن نخستین گام ها بیش از اندازه برایش وحشتناک بود.

ونگ  می گوید: «ما شرکت بسیار موفقی در چین بودیم و به همین دلیل اگر تصمیم می گرفتیم که قدم به عرصه های جهانی بگذاریم و در نهایت با شکست روبرو می شدیم، مردم به ما می خندیدند و وجه خوبمان خدشه دار می شد.»

شکست دیگر شرکت های چینی نظیر هوآوی (غول صنعت مخابرات) در بازارهای خارجی از دیگر عواملی بود که بر ترس او دامن می زد.

به تدریح و با نزدیک شدن به سال 2010، نظر ونگ هم در این رابطه تغییر کرد و کلید این کار خرید شرکت AMC بود. او می گوید: پس از مذاکرات متعدد داخلی به این نتیجه رسیدیم که خواه شکست در انتظارمان باشد و خواه پیروزی باید نخستین گام ها را برداریم. ما شانس خود را آزمودیم و باید بگوییم که خرید هر واحد سینما در یک مجموعه سینمایی به مراتب ارزان تر از همان خرید در چین تمام می شد.

اما راضی نگه داشتن مدیران و سرمایه گذاران کار دشواری بود. یکی از نگرانی هایمان این بود که اگر شرکت را می خریدیم و هیئت مدیره آن را ترک می کرد چه اتفاقی برایمان می افتاد. از همین رو، برای ترغیب کردن آنها به ماندن، به مدیران AMC وعده دادیم که اگر قرار داد پنج ساله با ما امضا کنند، سود آتی را با آنها شریک می شویم.

ظاهرا این خرید موفقیت آمیز بود و ظرف نخستین سال، این شرکت AMC نخستین سود خالص خود را از سال 2010 (ونگ می گوید که به خاطر مفاد در نظر گرفته شده در قرارداد، فضای کافی برای زیان دهی شرکت ظرف دو سال اولیه خرید در نظر گرفته شده بود) را اعلام نمود.

در دسامبر سال 2013، سهام AMC به ارزش 332 میلیون دلار در بازار بورس نیویورک عرضه شد و از آن زمان، ارزش سهام آن تا 57 درصد افزایش پیدا کرد.

در حال حاضر این سرمایه دار چینی بیشترین تعداد سینما در دنیا را تحت تملک خود دارد با این همه آنطور که خودش می گوید سالانه تنها دو یا سه فیلم را مشاهده می کند.

او علاقمندی و اهداف بلند پروازانه اش در مورد هالیوود را هم از کسی پنهان نمی کند و مانند بسیاری از چینی ها، فاکتورهایی نظیر اندازه و موقعیت را بیش از سایر موارد در نظر می گیرد؛ برای نمونه ونگ هم اکنون در حال سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری است تا بزرگ ترین استودیوی تولید فیلم در Qingdao را بسازد و فرش قرمز خود را برای فیلمسازان مطرح جهانی در آن پهن کند.

جالب است بدانید که فیلم های مستقل در این استودیو ساخته نخواهند شد و تنها عناوینی پذیرفته می شوند که بودجه شان بیشتر از 50 میلیون دلار باشد.

او در مورد خریدهای خارجی دیگرش، رنج قیمیتی 800 میلیون تا 1.6 میلیارد دلار را در نظر می گیرد. در حال حاضر شرکت وندا دیگر برای خرید استودیوهای فیلم سازی Lionsgate و MGM با آنها مذاکره نمی کند با این همه، همچنان به خریدهای خود ادامه می دهد و وعده داده که در چند سال آینده شاهد مجموعه ای از خریدهای تازه این شرکت باشیم و در این رابطه گفت: «ما اشتهایمان زیاد است.»

اما سرعت نیز همچون فاکتور اندازه برای ونگ اهمیت دارد. او می گوید: «توسعه گستره تحت تملک ما در خارج از مرزها چین به میزان زیادی به این خریدها وابسته است.» وی ادامه می دهد: اینکه به جای ساخت و ساز در کشورهای خارجی تصمیم می گیریم املاک از پیش ساخته را خریداری کنیم به معنای نتوانستن ما نیست بلکه از این طریق کارها سرعت بیشتری می گیرند.

در واقع واندا با گشتن به دنبال برندهای نامدار و کسب و کارهای تثبیت شده قصد دارد که دنباله رو دیگر شرکت های چینی نظیر لنوو باشد که واحد ThinkPad شرکت IBM را برای دسترسی پیدا کردن به بازار آمریکا در سال 2005 خریداری نمود.

اما جنبه مورد علاقه ونگ از سرمایه گذاری در ایالات متحده آمریکا برای آنها که با فرهنگ خاص چین برای جلو بردن کسب و کار با استفاده از روابط آشنایی دارند، چندان هم عجیب نخواهد بود. او می گوید، جنبه مورد علاقه من قطعیت، شفافیت و منصفانه بودن معاملات در خاک این کشور است.

او ادامه می دهد: زمانی که در ایالات متحده آمریکا کار می کنید دیگر به درخواست کمک از فرمانداران و شهرداران فکر نمی کنید چراکه روابط در خاک این کشور معنایی ندارند و بی فایده اند.

البته کمی بعد ونگ در مورد دیدارش با اباما سخن گفت که در جریان کنفرانس electUSA در وزارت بازرگانی این کشور اتفاق افتاد. اباما در سخنرانی اش در کنفرانس مذکور اظهار داشت که برنامه هایش برای سرمایه گذاری خارجی که در سال 2011 میلادی پی ریزی شد در هر صورت ادامه خواهند یافت و فرقی ندارد که اکثریت اعضای کاخ سفید را دمکرات ها تشکیل بدهند یا جمهوری خواهان.

selctUSA

ونگ در ادامه گفت: «سیاست های کلی ایالات متحده آمریکا به خواست احزاب تغییر پیدا نمی کند و اصلا به همین دلیل است که سرمایه گذاری در ایالات متحده آمریکا را دوست دارم.»

تعریف و تمجید ونگ از شفافیت کسب و کار در ایالات متحده آمریکا ممکن است که به مزاق برخی از ناظران چینی خوش نیاید. پیشرفت سریع این میلیاردر در سرزمین اژدهای سرخ مدت هاست که مورد توجه رسانه هایی نظیر نیویورک تایمز قرار گرفته و حتی باعث فاش شدن توافقاتش با رهبران حزب کمونیست و نزدیکان آنها شد.

ونگ که یک کارفرمای موفق چینی است به خوبی بر اهمیت روابط در کشورش آگاه است و تقدیر و تمجیدش از انصاف و شفافیت کسب و کار در آمریکا در واقع به پاره ای اهداف سیاسی پنهان وی باز می گردد.

بزرگ ترین تغییری که ظرف 5 سال گذشته تا کنون در اظهار نظرهای ونگ قابل رویت است به اعتماد به نفس او مربوط می شود.

او با لبخند می گوید: من از وارد شدن به قراردادهای بزرگ باکی نداشتم و حالا علاقه ای به قراردادهای کوچک ندارم. او این روزها به عنوان ثرتمندترین فرد آسیا بیشتر مورد احترام است و با غرور می گوید که تنها او و وارن بافت اجازه سخنرانی در کنفرانس SelectUSA را یافتند.

اعتماد به نفس رو به رشد ونگ در عرصه های جهانی و حس غرورش نسبت به وطن خود، ونگ را به ایده آل ترین گزینه برای پرچمداری قدرت نرم اقتصادی چین در خارج از مرزهای این کشور بدل کرده است.

چون چین و رهبران سیاسی این کشور تلاش دارند تا وجهه جهانی آن را از نو بسازند و نام این سرزمین را به عنوان یک کشور تولید کننده و صادرات محور مطرح نمایند، اقدامات ونگ در خارج از مرزهای این کشور (از هالیوود گرفته تا خرید املاک مجلل) او را در مرکز توجه قرار داده و حتی تمجید بیشتر هموطنانش را به دنبال داشته.

او می گوید: وندا همواره عملکردی فراتر از اهداف تعیین شده ما داشت و ما رکورد فروش 100 میلیارد دلاری برای آن را خواهیم شکست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • SAEED DASTMARD
    SAEED DASTMARD | ۸ خرداد ۱۳۹۴

  • کامبیز
    کامبیز | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سپاسگذارم . لطفا از این قبیل مقالات بیشتر ترجمه بفرمائید .

  • بیژن
    بیژن | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    این هتل شانگریلا توی مالزی عظمتیه ..شخصا اونجا بودم..خیلی شیکه خارج از تصوره .حالا ببین اینی که این میگه چی از آب در میاد
    تفاوت چین و خودمون رو ببین..اونجا هرکی هم پولداره برای عظمت چین و پیش بردن مردم چین کارهای عام المنفعه می کنن و ثروتشون رو برای پیشرفت جمعی استفاده می کنن..اینجا هم یکی ثروته همه رو می دزده می بره..اسمشو هم نمی ارن مثلا م ا همه رو دزدید:)) یعنی اختلاص کرد ببخشید..اینجا کسی چیزی نمی دزده راستی..راند می خورن گاهی اختلاص می کنن..نه اصلا دزدی نمی کنن..معذرت می خوام:))

    • بیژن
      بیژن | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

      راند = رانت

  • salar_Sard
    salar_Sard | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    فکرنکنم اقای ونگ مثل وارن بافت باشه؟
    به هرحال اونجا چینه وداخل چین هم بندپ باعث موفقیتش شده.
    اما وارن بافت یه چیز دیگس...

  • دادا
    دادا | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    این جمله فقط.....
    زمانی که در ایالات متحده آمریکا کار می کنید دیگر به درخواست کمک از فرمانداران و شهرداران فکر نمی کنید چراکه روابط در خاک این کشور معنایی ندارند و بی فایده اند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی