ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بروز رسانی های سالانه چگونه تجربه کاربری اندروید را بهبود خواهند بخشید؟

[digisqoute person="اندی رابین" image="https://digiato.com/wp-content/uploads/2015/04/andy-rubin-300x300.jpg" ]چرخه بروز رسانی ما در حال حاضر هر دو سال یکبار است که به احتمال زیاد در آینده و زمانی که اوضاع کمی رو به راه تر شود، به یک سال ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰
اندی رابین

اندی رابین

چرخه بروز رسانی ما در حال حاضر هر دو سال یکبار است که به احتمال زیاد در آینده و زمانی که اوضاع کمی رو به راه تر شود، به یک سال یکبار تقلیل پیدا خواهد کرد. سرعت عمل بالاتر به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا در نوآوری ها شریک شوند؛ نمی خواهم آنها صرفا تلاش کنند تا نوآوری های ما که قرار است هر دو سال یکبار از راه برسند را حدس بزنند.

این سخنان را اندی رابین در سال ۲۰۱۰ و زمانی که همچنان مدیریت اندروید را در گوگل بر عهده داشت، به Mercury News گفت.

اگر به عرضه بروز رسانی های اندروید توجه کنید، شاهد بی نظم بودن تاریخ های ارائه نسخه های جدید پلتفرم خواهید شد. در روزهای اول عمر اندروید، تکاپو و تلاش برای رسیدن به سایرین منطقی به نظر می رسید و هر نسخه، دریایی از امکانات را به پلتفرم یاد شده می آورد؛ اما اکنون اندروید دیگر از آن روزهای بحرانی خارج شده و ابتکارهایش را به رخ بقیه پلتفرم های موبایل می کشد.

اکنون پلتفرم یاد شده در حال یافتن یک نظم است تا بتواند آخرین های خود را در یک بازه زمانی مشخص به دست کاربران برساند. اندروید ۵.۰ یک سال پس از نسخه ۴.۴ از راه رسید و گوگل آن را در کنفرانس توسعه دهندگان خود با نام I/O در سال ۲۰۱۴ به دست توسعه دهندگان سپرد و در ماه نوامبر نیز این پلتفرم به دست کاربران رسید. آپدیت های کوچکتر برای بالا بردن ضریب امنیت البته به ناچار و در همه پلتفرم ها، در بازه های زمانی نا مشخص منتشر می گردند.

حال گوگل با اندروید M می خواهد ثابت کند که بالاخره توانسته بروز رسانی های سالیانه و منظم را در بخش توسعه اندروید نهادینه کند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مزایای داشتن سیکل زمانی مشخص برای عرضه نسخه جدید چه هستند؟

Screen Shot 1394-02-27 at 4.54.55 PM

با داشتن تاریخی مشخص برای عرضه نسخه های جدید اندروید، تیم توسعه دهنده پلتفرم می تواند برنامه ریزی های دقیق تری برای رساندن ویژگی های جدید و نوآورانه به این سیستم عامل داشته باشد و دیگر نیازی به عجله کردن و ارائه پلتفرمی ناقص و یا همراه با باگ های فراوان نیست.

توسعه دهندگان و سازندگان موبایل های اندرویدی با ثبات بیشتری می توانند برای عرضه موبایل ها و اپلیکیشن هایشان برنامه ریزی کنند. حدس زدن در این مورد به هیچ عنوان ایده آل نیست و پیشتر نیز باعث گلایه سازندگان به گوگل شده است. با عرضه سالانه و منظم نسخه جدید پلتفرم گوگل، تولید کنندگان تلفن های هوشمند نیز می توانند عرضه پرچمداران خود را با آن هماهنگ سازند.

چنین حالتی حتی باعث می گردد تا تولید کنندگان اسمارت فون ها و توسعه دهندگان با برنامه ریزی بهتری بتوانند به سراغ بروز رسانی محصولات قبلی خود هم بروند. نسخه های پیش نمایشی که قبل از عرضه عمومی توسط گوگل منتشر می شود هم به توسعه دهندگان کمک خواهند کرد تا با اطمینان خاطر، اپلیکیشن هایشان را مورد بررسی قرار داده و همزمان با عرضه نهایی پلتفرم، اپ هایی سازگار با آن داشته باشند.

اما مصرف کنندگان نیز معمولا مایل هستند تا همواره جدیدترین بروز رسانی های اندروید را دریافت کنند و در حال حاضر رویکرد شرکت های تولید کننده موبایل ها و نحوه بروز رسانی محصولات قبلی برای کاربران بسیار نا امید کننده بوده است. گوگل نسخه جدید پلتفرم را منتشر می کند و سپس کاربران باید به انتظار بنشینند و ببینند که کدام تولید کننده ابتدا قصد بروز رسانی محصولاتش را دارد. اما اکنون شکاف های زمانی مشخص در میان هر نسخه از اندروید، می توانند باعث کاهش انتظار کاربران و همچنین زمان بندی دقیق تر تولید کنندگان برای عرضه نسخه های جدید شوند.

آپدیت های سالانه به معنای آن هستند که کاربران می توانند هر سال انتظار لیستی از قابلیت های هیجان انگیز را داشته باشند و دیگر نیازی نیست تا این ویژگی ها در آپدیت های کوچک تر ارائه شده و در نهایت نیز پس از مدت ها به دست کاربران غیر نکسوسی برسند؛ باز هم به نقطه ای می رسیم که تولیدکنندگان موبایل های اندرویدی مجبور به سرعت بخشیدن به کار خود خواهند بود.

معایب چه هستند؟

HTC-Anatomy-of-an-Android-2

اینکه بگوییم گوگل تا کنون قادر نبوده به شکل صحیح و سالانه بروز رسانی های جامعی ارائه کند درست نیست؛ این شرکت تلاش داشته تا با ارائه پر سرعت نوآوری های خود، کاربران را بروز نگه دارد. نکته اینکه با چنین استراتژی، کاربران نکسوس بروز نگه داشته شدند و همکاری لازم از سوی سایر همکاران سخت افزاری این کمپانی صورت نپذیرفت.

حال اگرچه تعداد بیشتری از کاربران پلتفرم اندروید می توانند از قابلیت ها و ویژگی های جدید استفاده کنند اما در هر صورت افرادی که از موبایل های نکسوسی نیز بهره می جویند، باید یک سال در انتظار داشتن جدیدترین ها بمانند.

از سوی دیگر تا کنون چنین بوده که سازندگان سعی می کنند رابط های کاربری خود را خلاقانه تر از دیگران و حتی اندروید خالص نشان دهند؛ با هماهنگ شدن سالانه، احتمال خشک شدن ریشه این خلاقیت وجود دارد.

امنیت نیز همواره یک مسئله مهم در اندروید بوده است. مشخصا همه طیف های کاربران از داشتن بالاترین امنیت استقبال می کنند و می خواهند جلوی آسیب پذیری دستگاه هایشان را بگیرند. اگرچه قرار است گوگل نیز به شکل سالانه بروز رسانی هایش را عرضه کند اما مشخصا ناگزیر، آپدیت های امنیتی به شکل نامنظم عرضه خواهند شد.

آیا عرضه سالانه نسخه جدید اندروید رویکردی صحیح است؟

android-mwc-logo-2015-barcelona-3-710x399

گوگل می خواهد به اندروید نظم ببخشد؛ آنچه تا کنون این پلتفرم (به دلیل عدم همکاری مناسب شرکای سخت افزاری) از آن محروم بوده است. این شرکت می خواهد با ارائه بروز رسانی هایی برای اپلیکیشن های خود، بسیاری از آپدیت ها را به محصولات اندرویدی بیارود و وظیفه سازندگان موبایل و تبلت ها را خود و به شکلی دیگر انجام دهد.

سازمان ها، تجارت ها و توسعه دهندگان نیازمند ثبات هستند و ترجیح می دهند یک چرخه بروز رسانی منظم را مشاهده کنند. هرچند که این چرخه به شکل جدید، شاید پیش نیازی به نظر برسد که به اعتبار و نوآوری های پر سرعت این پلتفرم آسیب نیز وارد کند.

پلتفرم اندروید حال به مرحله بلوغ خود رسیده اگرچه هنوز هم جا برای نوآوری و رشد دارد. به نظر منطقی می رسد اگر سرعت ارائه بروز رسانی های کوچک اندکی کمتر شده  تا جمع بیشتری از کاربران بتوانند از نسخه های جدید و قابلیت های تازه استفاده کنند. هنوز زود است که بگوییم این تصمیم گیری، در نهایت منجر به منظم شدن عرضه آپدیت ها از سوی سازندگان نیز خواهد شد یا خیر اما در هر صورت باید امیدوار بود که کاربران نهایی اندروید در پرچمداران سال گذشته خود، بتوانند از ویژگی های جدید این پلتفرم بهره گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • مجید
    مجید | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    دوستان از کجا میشه فهمید اندروید گوشی قابل ارتقاء هست؟بروز رسانی به چه صورته؟

  • علیرضا
    علیرضا | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    به نظرم گوگل نباید خودشو ملزم به آپدیت های دوره ای بکنه و دیگه اینکه همون طور که گفته شد کاربران اندروید به دو گروه کاربران نکسوسی و غیر نکسوسی تقسیم شدن که لبته این نتیجه کم کاری و سیاست های مالی کمپانی هاست و امیدوارم رفع بشه،البته من خودم جزو کاربران نکسوسی هستم:)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی