ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا قصد دارد با این ماهواره کوچک در سیارات دیگر کاوش کند

اغلب ماهواره های مکعبی یا همان CubeSatها که توسط دانشمندان و دانشجویان به فضا فرستاده می شوند در مدار زمین قرار می گیرند و سرنوشت نهایی آنها چرخش بی پایان به گرد این سیاره خاکی است. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

اغلب ماهواره های مکعبی یا همان CubeSatها که توسط دانشمندان و دانشجویان به فضا فرستاده می شوند در مدار زمین قرار می گیرند و سرنوشت نهایی آنها چرخش بی پایان به گرد این سیاره خاکی است.

اما ناسا قصد دارد از این ماهواره ها برای انجام ماموریت هایی استفاده کند که آنها را فراتر از مدار پایینی زمین و جو سیارات دیگر قرار می دهند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

جیمی اسپر یکی از علاقمندان به حوزه تکنولوژی است که مشغول ساخت مدلی مفهومی از این ماهواره ها با نام CAPE (از سرواژه های عبارت CubeSat Application for Planetary Entry Missions به معنای کیوب ست برای انجام ماموریت های ورود به سیارات دیگر) شده است که از دو ماژول تشکیل شده و وزنی در حدود 11 پوند دارد.

یکی از این ماژول ها وظیفه ارسال فضاپیما به مقصدش را دارد و دیگری به عنوان ماهواره وارد شونده به جو سیارات مورد استفاده قرار می گیرد.

بعد از آنکه فضاپیما از بدنه اصلی اش جدا شد تا زمان رسیدن به سیاره مقصد پنل های خورشیدی خود را باز می کند یا اینکه با استفاده از باتری های تعبیه شده در خود انرژی مورد نیازش را تامین می کند.

پس از این مرحله ماژول ارسال کننده از بدنه جدا می شود. این ماژول به گونه ای طراحی شده که تحمل شرایط سخت و دشوار ورود به جو سیارات را داشته باشد.

اسپر در نظر دارد که این ماهواره را همراه با تعداد زیادی سنسور به فضا ارسال کند و از آن برای جمع آوری حجم بالایی از اطلاعات (نظیر دما، فشار جوی و غیره) استفاده نموده و آنها را برای ماهواره مادر یا همان بدنه اصلی ارسال نماید که آن نیز داده ها را برای پایگاه های مستقر روی زمین مخابره می کند.

قیمت CubeSatها بسیار پایین است و به همین دلیل انتظار می رود که در ماموریت های آتی فضایی تعداد زیادی از آنها برای پایش بخش های مختلف سیارات به کار گرفته شوند.

اما پیش از عملیاتی شدن این پیش بینی ها، لازم است که اسپر نشان دهد نمونه مفهومی این ماهواره درست کار می کند. تیم تحت سرپرستی وی در نظر دارد نمونه اولیه این ماهواره را که متشکل از تنها یک ماژول است در تابستان سال جاری از داخل بالنی در ارتفاعات بالا به بیرون پرتاب کنند و انتظار دارند که این ماهواره با سرعتی تقریبا برابر با صوت به سمت زمین حرکت کند.

این تیم قطعا تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این تست با موفقیت کامل انجام شود چراکه امید دارند بتوانند شرکای بالقوه ای را برای مشارکت در ساخت و توسعه این ماهواره جذب نمایند.

اگر برنامه ریزی های این تیم درست پیش برود، اسپر ارتفاع تست ماهواره را بیشتر خواهد کرد و حتی قصد دارد یکی از آنها را تا سال 2016 میلادی از ایستگاه فضایی بین المللی به بیرون پرتاب کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • Mr.M
    Mr.M | ۵ خرداد ۱۳۹۴

    عكس مياد يا نه !

  • Mr.M
    Mr.M | ۵ خرداد ۱۳۹۴

    مطلب هم نمياد من رفتم بخوابم !
    يكوقت نگران نشويد !!
    من بيشتر از اينها هم بيدار موندم !
    ولي گشنم شده ! ميترسم وعده پنجم هم بخورم !!

  • Mr.M
    Mr.M | ۵ خرداد ۱۳۹۴

    خوابم يا بيدارم ؟!! كي ميدونه عكس ٣٦٠ درجه روي آيپد چطوري ذخيره ميشه ؟!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی