ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل Android M را معرفی کرد

گوگل همین الان نسخه بعدی اندروید را به صورت رسمی معرفی کرد. در ابتدای کنفرانس سالانه Google I/O که اکنون در سانفرانسیسکو در حال برگزاری است، گوگل اعلام کرد که Android M همین امسال عرضه ...

احمد شریف پور
نوشته شده توسط احمد شریف پور | ۷ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۱

گوگل همین الان نسخه بعدی اندروید را به صورت رسمی معرفی کرد. در ابتدای کنفرانس سالانه Google I/O که اکنون در سانفرانسیسکو در حال برگزاری است، گوگل اعلام کرد که Android M همین امسال عرضه خواهد شد. گوگل اعلام کرده است Android M که امروز نسخه پیش نمایش آن ارایه خواهد شد مجموعه ای از قابلیت های جدید را به همراه بهبودی چشمگیر در عملکرد با خود به همراه خواهد آورد. در عین حال سوندار پیچای اعلام کرد که شرکتش برای بهبود کیفیت پلتفرم اندروید «به پایه های اندروید بازگشته است.»

Dave Burke نایب رییس بخش مهندسی گوگل می گوید گوگل به دقت به چیزهایی که سازندگان دیوایس ها به اندروید می افزودند نگاه کرده و بسیاری از این ایده ها را به هسته سیستم اضافه کرده است. در اندروید M گوگل روی ۶ حوزه اصلی تمرکز کزده است که چیزهایی مانند قابلیت های تازه تا بهبود عملکرد و کارایی سیستم عامل را شامل می شوند.

یکی از مهم ترین بخش های اندروید M  سیستم از نو طراحی شده -مجوزدهی اپ ها است. کاربران می توانند هر یک از مجوزهای مورد نیاز اپ ها (مانند استفاده از دوربین، دسترسی به موقعیت مکانی و . . .) را جداگانه و به تنها تایید یا لغو کنند. اکنون در تمام اپ ها تنها 8 دسته از مجوزها وجود خواهند داشت و اپ ها هر زمان که به آن ها نیاز داشته باشند تقاضای دسترسی به آن مجوز را اعلام خواهند کرد. این شیوه با سیستم کنونی اندروید که از کاربر می خواهد کل مجوزها را یک جا در زمان نصب اپ تایید کند متفاوت است. و البته بسیار شبیه شیوه ای است که اپل سال ها است برای مدیریت مجوز برنامه ها مورد استفاده قرار می دهد.

google-io-android-m-0112.0

سیستم درونی لینک اپ ها (که با نام intents هم شناخته می شد) نیز به روز شده و این امکان را فراهم می آورد که محتواهای مختلف مستقیما و بدون متوقف کردن کاربر و نمایش یک پنجره اعلان باز شوند.

اندروید M سیستم پرداخت جدیدی با نام Android Pay را نیز معرفی کرده است. Pay از NFC و Host Card Emulation برای سرویس های پرداخت tap-to-pay استفاده خواهد کرد و در واقع جایگزین اپ Google Wallet خواهد شد. همچنین توسعه دهندگان می توانند Android Pay را با اپ ها ادغام کنند تا پرداخت ها و خریدهای درون اپ از طریق Pay انجام شود.

گوگل می گوید Android Pay به صورت پیش فرض روی دستگاه های AT&T، ورایزون و تی موبایل نصب خواهد شد و در آمریکا هفتصد هزار فروشگاه قابلیت پرداخت با آن را فعال خواهند کرد. Pay به صورت بومی از اسکنرهای اثر انگشت (نظیر آن چه در گلکسی S6 سامسونگ وجود دارد) پشتیبانی می کند. این سیستم با هر دیوایسی که بتواند نسخه کیت کت یا نسخه های بالاتر اندروید را اجرا کند سازگار خواهد بود.

google-io-android-m-5

 به نظر می رسد که گوگل وعده عمر بهتر باتری و کارایی بیشتر را در همه نسخه های اندروید تکرار می کند و البته اندروید M‌ هم از این قاعده مستثنی نیست. اندروید M ویژگی جدیدی با نام Doze خواهد داشت که به سیستم اجازه می دهد پروسه های در حال اجرا در پس زمینه را بهتر مدیریت کند. این قابلیت با استفاده از سنسورهای حرکتی موبایل می تواند درک کند که چه زمانی کاربر از دستگاه استفاده می کند و اگر برای مدتی مشخص هیچ حرکتی احساس نشود، پروسه های در حال اجرا را متوقف می کند. Burke می گوید این قابلیت توانسته است مدت زمان استندبای تبلت Nexus 9 را نسبت به اندروید آب نبات چوبی دو برابر بهتر کند.

اندروید از این نسخه به صورت بومی از USB Type-C‌ نیز پشتیبانی می کند که امکان شارژ سریعتر و ساده تر ابزارها را فراهم خواهد کرد. همچنین به کاربران این امکان را خواهد داد که سایر دستگاه ها را نیز با تلفن اندرویدی خود شارژ کنند. البته این چیزی نیست که کاربران تقاضای زیادی برای آن داشته باشند، اما به هر حال قابلیتی است که گوگل فراهم کرده است!

google-io-android-m-3

گوگل سعی کرده است در اندروید M اشکالاتی جزیی که سال ها بود باعث آزار کاربران می شد را نیز برطرف کند. چیزهای کوچکی نظیر کنترل صدا، کپی و پیست و موارد مشابه در این نسخه به شدت بهبود یافته اند و Burke اندروید M را بهترین نسخه اندروید تا کنون می داند.

 البته اندروید M هنوز برای استفاده نهایی آماده نیست. درست مانند عرضه زودهنگام اندروید L در سال گذشته، امسال هم گوگل اندروید M را به عنوان پیش نمایش مختص توسعه دهندگان و برای دستگاه های Nexus 5, 6 ,9 و همین طور Nexus Player منتشر خواهد کرد و انتشار نسخه نهایی آن را تا آخر امسال به تعویق خواهد انداخت. گوگل امیدوار است که توسعه دهندگان و کاربران مشتاق اولیه این نسخه را ظرف چند ماه آینده تست کنند تا پیش از عرضه نهایی باگ های آن مشخص و رفع گردد و پایداری سیستم هم به سطح قابل قبولی برسد. گوگل می گوید که اطلاعات بیشتر در طول دوره تست به تدریج منتشر خواهند شد که البته این سیاست در هنگام انتشار اندروید آب نبات چوبی برای بسیاری ناراحت کننده بود.

google-io-android-m-4

گوگل وعده های فراوانی را با اندروید M همراه کرده است و البته اگر تا کنون با روند رشد اندروید همراه بوده باشید، بسیاری از آن ها را قبلا شنیده اید. امیدواریم که این بار گوگل توانسته باشد تعادل را میان قابلیت های جدید و پایداری سیستم برقرار کند تا واقعا به یک پلتفرم موبایل استثنایی دست یابد. همچنین در این همایش گوگل پلتفرم های جدید و سیستم هایی را معرفی کرد که با اندروید ترکیب شده و با دستگاه های اندرویدی کار می کنند. از میان این قابلیت ها و پلتفرم ها می توانیم به Brillo و Now on Tap‌ اشاره کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • فرزین
    فرزین | ۸ خرداد ۱۳۹۴

    کلا چی اضافه شده :| هیچی :)

    اون مجوز دسترسی ها رو که پنج ساله iOS داره.
    اون Android Pay هم که همون Apple Pay هست.

    یه چیز خیلی خنده داری درباره بهینه سازی مصرف باتری هست اینه که میگه وقتی گوشیتون پس از یه مدتی حرکتی نکنه، یک سری از فعالیت ها قطع میشه جهت بهینه سازی مصرف باتری.
    خوب خسته نباشید، همون lock شدن گوشی و خاموش شدن صفحه یا تاچ نشدن اسکرین و در همون حالت موندن می‌تونست بهتون کمک کنه این همه نرید سنسور حرکتی درارید از خودتون :) که البته از خودتون نیست.

    که اینم iOS داره خیلی وقته.

    کلا خسته نباشی گوگل :)

    ولی بلاخره خوبه که اینارو اضافی کردی. منم دارم گوشی اندرویدی.

    • Mohammad Reza
      Mohammad Reza | ۸ خرداد ۱۳۹۴

      من واقعا حرفی ندارم جلوی این کامنت بزنم.هیچی

  • Alireza2000
    Alireza2000 | ۸ خرداد ۱۳۹۴

    کاش در کنار معرفی اندروید جدید از یک سیستم جدید آپدیت هم پرده بر میداشت

  • uncoboy
    uncoboy | ۷ خرداد ۱۳۹۴

    واقعا منتظرشم تا دوباره به اندرويد برگردم
    از اين زندان شيك اي او اس خسته شدم
    قبلا نظر نميدادم چون قبل تجربه چيزي نميگم
    اما حالا به جرئت ميتونم بگم اي او اس واسه كسي كه همش گوشي دستشه و كاراشو با گوشي انجام ميده به جز يه زندان شيك چيزي نيس پايدار و سريع و شيك و بدونه لگه اما به جرات ميگم كه زندانه
    مخصوصا سيستم گالري عكس و فيلم و ام پي تري ش كه اصلا به درد ما ايرانيا نميخوره
    اما اندرويد يه سيستم ازاده كه ميشه با توجه به خواسته و كاراتون شخصي سازيش كنيد

  • mm98
    mm98 | ۷ خرداد ۱۳۹۴

    اگر بخواد به پایه هاش برگردنه که دوباره پر لگ میشه.
    راستش نسبت به این نسخه زیاد خوشبین نیستم چون ٥ هم انتظارات رو براورده نکرد

    • BOZORG# ابدی
      BOZORG# ابدی | ۸ خرداد ۱۳۹۴

      نخوندن داداش

  • Mr.M
    Mr.M | ۷ خرداد ۱۳۹۴

    زبونم بند اومده از اين همه كپي از روي ios و امكانات ساعت اپل كه وقتي اومد همش مسخرش ميكردند
    همه كپيهاشو نوشتم تقريبا كل كنفرانس داشت كپي امكانات ios را ميگفت
    پرچمدار سال پيش اندرويدي هم كه كشكه و آپديت براش نمياد !
    كي مياد وسايل خونش و مسپره دست يك سيستم عامل مافوق نا امن مثل اندرويد ؟

    • pika
      pika | ۸ خرداد ۱۳۹۴

      شیطونه میگه یه مسیج بفرستم گوشیش بره قاطی باقالیا!
      :D

      • مهران
        مهران | ۸ خرداد ۱۳۹۴

        خدایی پوکیدم از خنده دمت گرم خوب جوابشو دادی بذم میاد از این ادمایی که هرچی جدید بیاد از نظر اونا کپی از سیستم مسخرشون یا موبایل الکیشونه به شخصه نصف تنفرم از این سیستم برای وجود همین افراده بقیشم برای محدودیتاش و سیاستای مسخره شرکتش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی