ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات هوشمندی که قصد دارد تبدیل به دوستی برای انسان شود

همه از اینکه هنوز خودروهای پرنده به حقیقت نپیوسته اند شکایت می کنند، اما هیچکس در مورد ربات ها اعتراضی ندارد. چرا هنوز این گجت ها مثل شخصیت فیلم های Big Hero 6 و Wall-E ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

همه از اینکه هنوز خودروهای پرنده به حقیقت نپیوسته اند شکایت می کنند، اما هیچکس در مورد ربات ها اعتراضی ندارد. چرا هنوز این گجت ها مثل شخصیت فیلم های Big Hero 6 و Wall-E نشده اند؟ شاید ترس عمومی اخیر از پیشرفت بی قاعده هوش مصنوعی باعث کند شدن روند پیشرفت چنین ربات هایی شده باشد، چرا که قطعا هیچکس علاقه ندارد رفیق دیجیتالی دوست داشتنی اش روزی در نقش ترمیناتور شروع به قتل عام نسل بشر کند.

حالا کمپانی هوش مصنوعی AKAStudy برای تغییر دیدگاه فوق، با استفاده از تکنولوژی های خود رباتی به نام Musio طراحی کرده که در ادامه مطلب به معرفی بیشتر آن خواهیم پرداخت. با دیجیاتو همراه باشید.

ربات Musio با استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر «یادگیری ماشینی» و «پردازش زبان های طبیعی» قادر است به مکاله با کاربر پرداخته و به مرور زمان با یادگیری از صحبت های رد و بدل شده قابلیت پاسخگویی خود را بهبود بخشد. چنین قابلیتی می تواند گجت فوق را بیش از یک دستگاه به همدمی برای انسان تبدیل کند.

البته برای تحقق این ایده لازم است تا سرمایه ۵۰ هزار دلاری مورد نیاز در وب سایت Indigogo برای پروژه میزیو جمع آوری شود، رقمی که تا این لحظه و بدون تبلیغات آنچنانی به بیش از ۱۶ هزار دلار رسیده.

ربات Musio را می توان جایگزین فیزیکی و هوشمند تر «سیری» اپل دانست، چرا که علاوه بر خواندن ایمیل ها و یادآوری قرار ملاقات ها، دستگاه فوق قادر است با اتصال به دیگر گجت های موجود در منزل به تعامل با آن ها نیز بپردازد و احساساتش را از طریق چشم هایی که حرکت می کنند به نمایش می گذارد.

musio eyes

شرکت سازنده در ابتدا این ابزار را برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان آسیایی در نظر گرفته بود، اما در نهایت به این نتیجه رسید که نیازهای بسیار گسترده تری برای یک ربات با قابلیت برقراری مکالمه وجود دارد.

Jacob Bradsher زبان شناس این شرکت می گوید: «Musio قرار است شخصیت داشته باشد و به دوستی برای شما تبدیل شود. هرچند بسیاری افراد از هوش مصنوعی وحشت دارند، اما ما می خواهیم نشان دهیم چه کارهای خوبی می شود با دستگاه فوق انجام داد.»

شرکت AKA قصد دارد محصولش را در قیمت های متفاوتی عرضه نماید. ارزانترین مدل ۹۹ دلار هزینه داشته و قادر خواهد بود به انجام مکالمات ساده با کودکان بپردازد. افزونه مجزایی نیز برای تبدیل این دستگاه به یک آموزگار تعاملی در دسترس خواهد بود. مدل بالاتر نسخه «Smart» نام دارد که عمر باتری ۱۱ ساعته را در اختیار کاربر قرار می دهد. در گران ترین حالت نیز یک نسخه پیشرفته از Musio با قیمت ۵۹۹ دلار در اختیار توسعه دهندگان قرار می گیرد.

توسعه دهندگان همچنین می توانند با تهیه یک افزونه، ربات خود را به قطعات متفاوتی متصل کنند که از جمله آن ها می توان به ۳ برد مختلف مبتنی بر تکنولوژی Arduino، سه ماژول Zigbee و یک اپلیکیشن کنترلر برای اندروید اشاره نمود.

ناگفته نماند ابزاری که برای تعامل Musio با گجت های خانگی مورد استفاده قرار می گیرد نیز Sophy نام دارد.

musio side

ربات Musio در حال حاضر در مرحله اولیه توسعه قرار دارد و هنوز نمی توان به تمام قابلیت های آن پی برد، اما در همین وضعیت فعلی هم قادر است کارهایی مثل روشن و خاموش کردن چراغ و پنکه و رادیوی بلوتوثی را به نمایش بگذارد. قدرت تکلم آن هم هنوز کامل نیست و تنها می تواند به سوال های محدودی پاسخ بدهد، اما قدرت یادگیری آن با همین دایره محدود مکالماتش هم مشخص بوده و همین Musio را از بقیه ربات های موجود متمایز می کند.

حتی در صورت عدم موفقیت شرکت سازنده در جمع آوری سرمایه و عدم تولید این ربات، باز هم می توان آن را به عنوان نشانه ای از وجود روش های تازه و متفاوت برای تعامل با ابزار های تکنولوژیک در نظر گرفت. لازم نیست همه دستیارهای هوشمند مثل Amazon Echo با ظاهری استوانه مانند و جدی ساخته شوند، بلکه می توانند آنقدر جذاب باشند که حاضر باشید آن ها را به عنوان دوستی جدید در زندگی خود بپذیرید.

در ادامه می توانید ویدئوی معرفی این گجت جذاب را مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • CafeAndroid
    CafeAndroid | ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

    من همینجوری اینقدر سرم توی کامپیوتر و گوشی هست که پدر و مادر میگن افسردگی داری،حالا اینم جای دوستامو بگیره دیگه باید مستقیم ترامادول مصرف کنم

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    به رباتا علاقه ندارم... :| فک کنم اونا هم به من علاقه ندارن..
    .
    راستی دیجی جان... به دوستان یه نگاهی بکن‌‌.‌..
    ترنج مطالب ماشینش عالیه....

  • HO3EIN-1
    HO3EIN-1 | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    چقد انسانیت و آدمیت نابود شده که آدم همنوعش رو ول کنه و بره با ربات دوست بشه....

  • Divan Greedy (Aj Lee)
    Divan Greedy (Aj Lee) | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    این کجاش جذابه ؟؟ تنها خوبیش همین قیمتشه / تنها روباتی که داخل این زمینه باهاش حال کردم ، فقط و فقط Jibo بوده / خیلی فوق العاده است هم کارکردش هم طرز حرف زدنش هم رابط کاربریش
    / لینک زیر/
    https://www.jibo.com/

    • Divan Greedy (Aj Lee)
      Divan Greedy (Aj Lee) | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

      خدایی ویدیوش هم اصلن خوب نیست / یه نگاهی به ویدیو jibo داخل اپاران کنید / ادم لذت می بره ایکاش هر چه زودتر وارد بازار بشه
      http://www.aparat.com/v/eKCW7

    • reza_zarchi
      reza_zarchi | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

      دقیقا منم میخواستم به همین jibo اشاره کنم که شما گفتین...

  • TROOL
    TROOL | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    قلبش استقلالیه بگین سمت من دور نزنه

مطالب پیشنهادی