ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه انتظاراتی از کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل داشته باشیم؟

هر سال در ماه ژوئن، اپل کنفرانس جهانی توسعه دهندگان را برگزار نموده و تغییراتی را که به آیفون، آیپد و مک خواهند آمد را برای توسعه دهندگان شرح می دهد تا آنها نیز بتوانند ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

هر سال در ماه ژوئن، اپل کنفرانس جهانی توسعه دهندگان را برگزار نموده و تغییراتی را که به آیفون، آیپد و مک خواهند آمد را برای توسعه دهندگان شرح می دهد تا آنها نیز بتوانند خود را جریانات جدید هماهنگ سازند. امسال اما می توان انتظارات بسیار بیشتری از صرفا چند آپدیت نرم افزاری داشت.

اگر چه تغییرات بی شماری، که البته بیشترشان مربوط به پایداری و امنیت بیشتر هستند، آماده اند تا به iOS و OS X راه پیدا کنند، اما داستان WWDC، امسال رنگ نت های موسیقی به خود گرفته است. منابع معتبر بسیاری اذعان داشته اند که اپل در مراسم هفته ی آینده خود، قصد معرفی سرویس آنلاین استریم موسیقی اش را دارد که بر اساس پلتفرم موسیقی Beats بنا شده. از سوی دیگر باید انتظار دسته ی جدیدی از اپلیکیشن ها را نیز کشید؛ اپلیکیشن هایی که برای Apple TV و اپ استور اختصاصی اش توسعه پیدا خواهند کرد.

در ادامه می خواهیم همه مواردی که احتمال معرفیشان می رود را برایتان لیست کرده و در مورد آنها توضیحاتی ارائه کنیم. WWDC در روز دوشنبه هجدهم خرداد ماه،‌ ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه به وقت تهران آغاز می گردد و مثل همیشه می توانید با وبلاگ نویسی زنده دیجیاتو، به شکل لحظه به لحظه در جریان اتفاقات کنفرانس مذکور قرار گیرید. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به محصولات، سرویس ها و بروز رسانی هایی که گمان می کنیم در WWDC ۲۰۱۵ رونمایی خواهند شد.

سرویس استریم موسیقی اپل

cookdrecuejimmy-w600

اکنون یک سال از بزرگ ترین خرید چند سال گذشته ی اپل می گذرد و به نظر می رسد این شرکت آماده است تا سرویس آنلاین استریم موسیقی Dr. Dre را رنگ و لعابی بخشیده، توسعه اش داده و سپس با نام خود به کاربران ارائه دهد.

طبق آخرین گزارشات وال استریت ژورنال، اپل قصد دارد به ازای اشتراک ماهانه و دسترسی نامحدود به موسیقی،‌ مبلغ ۱۰ دلار را از کاربران طلب کند؛ کاملا مشابه با اسپاتیفای. هر چند که هنوز مشخص نیست اهالی کوپرتینو چرا فکر می کنند سرویس استریم موسیقی آنها از اسپاتیفای برتر خواهد بود، بخصوص زمانی که احتمال عدم وجود هیچگونه اشتراگ رایگان (علاوه بر گوش دادن به آگهی ها) را در نظر گیریم.

beats-apple-w600

همانند Beats، سرویس موسیقی اپل نیز می خواهد در ابتدا با ارائه قطعه های موسیقی و همچنین آلبوم های پر طرفدار، سر و صدا به پا کند. اپل به حدی روی درآمدزایی این سرویس حساب باز کرده که برای اولین بار، می خواهد یکی از سرویس هایش را در اندروید نیز ارائه کند. اقدامی که تا کنون،‌ از سوی کمپانی یاد شده انجام نگشته و هنوز هم بسیاری باور دارند که این خبر صرفا در حد یک شایعه باقی خواهد ماند.

اپل به Google Now پاسخ خواهد داد

meet-craig-federighi-the-apple-executive-who-dominated-apples-big-presentation-today-w600

کارت های بسیار هوشمند و دقیق گوگل Now،‌ سال هاست که یکی از نقاط قدرتمند اندروید محسوب می گردند و اکنون اپل نیز می خواهد پاسخی به این ویژگی عالی گوگل و اندروید بدهد. بر اساس گزارش 9to5mac، یکی از بارز و مهم ترین ویژگی های iOS 9، رقیبی برای Google Now با نام «Proactive» خواهد بود.

این ویژگی در بخش سمت چپ نمایشگر جای خواهد گرفت و بر اساس اطلاعات وارد شده در تقویم، محل قرارگیری جغرافیایی شما و اینکه معمولا با موبایل خود چه می کنید، اطلاعات مفیدی را در اختیارتان خواهد گذاشت. البته ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که احتمال دارد این ویژگی برای iOS 9، آماده بهره برداری نگردد.

اضافه شدن قابلیت مشاهده وضعیت ترافیک و عبور و مرور در نقشه های اپل

navigation_hero_2x.0-w600

این ویژگی مدت ها پیش باید به نقشه های اپل اضافه می شد و عدم حضورش، بیانگر این موضوع است که اپل در خصوص ارائه نقشه های خود و حذف گوگل مپز، عجله زیادی به خرج داد که همین مسئله بدنامی های زیادی را نیز برایش به ارمغان آورد. کاربران در ایالات متحده سال هاست که می توانند وضعیت ترافیکی را در نقشه های گوگل مشاهده کنند در حالی که دارندگان دیوایس های iOS، هنوز هم از چنین قابلیتی بی بهره بوده و برای دریافت چنین اطلاعاتی، نیازمند دانلود و نصب گوگل مپز هستند.

حال بالاخره گزارش می شود که اپل امکان مشاهده وضعیت ترافیک را به Maps می آورد. از طرف دیگر، بر اساس گزارش 9to5mac، مسیریابی برای رسیدن به وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس، مترو و... نیز در این نقشه ها فراهم آمده است. نکته جالب اینکه هنوز هم بسیاری از شهر های خود ایالات متحده از این سرویس برخوردار نخواهند بود و برای مثال می توان انتظار داشت تا «نیویورک» از این قابلیت بهره مند گردد.

بهبودهایی که iOS به آنها نیازمند است

ios7_main-970-80-w600

حقیقت این است که iOS در نسخه هشتم خود از لحاظ باگ های سیستمی، در حال تجربه کردن وضعیتی بسیار اسفناک است. در دو سال گذشته، پلتفرم نرم افزاری اپل در نسخه های ۷ و ۸ با دگرگونی های گرافیکی و تصویری رو به رو بوده که عده زیادی از کاربران را خشنود کرد اما از طرف دیگر، باگ های ریز و درشت در سال اخیر همواره میهمان iOS بوده اند.

اپل می خواهد به کرش های مکرر آیفون در iOS ۸ پایان دهد؛ پایانی که با iOS ۹ آغاز خواهد شد. مشخصا تیم کوک و یارانش روز دوشنبه در سان فرانسیسکو، وقت زیادی را برای توضیح در خصوص نسخه جدید پلتفرم نرم افزاریشان صرف خواهند کرد.

تقسیم نمایشگر به دو بخش برای داشتن عملکرد چند وظیفه ای بهتر

Craig+Federighi+Apple+Hosts+Annual+Worldwide+OaF_Jeo7LMAl

پویایی آیپد مدت هاست که زیر سوال است؛ از طرفی آیفون ها نیز به نمایشگرهای بزرگ تر مجهز شده اند. چه می شد اگر بتوانیم نمایشگر را به دو قسمت تقسیم نموده و به راحتی و به شکل همزمان، مدیریت و هدایت دو اپلیکیشن را در دست گیریم؟

در سال گذشته شایع شده بود که اپل روی این قابلیت کار می کند و اکنون بر اساس گزارش 9to5mac، زمانش رسیده تا این ویژگی کارآمد،‌ به دست کاربران برسد. از طرفی، گزارش هایی هم وجود دارند که حکایت از صبر پیشه کردن اپل دارند؛ گفته می شود که این شرکت می خواهد ارائه این ویژگی را برای مراسم معرفی آیپدهای بعدی در آستین خود نگه دارد. در هر صورت در این بخش باید گفت: «با تشکر از اهالی کره جنوبی!»

فونت جدید

san-francisco-font-face-610x483

اپل سال گذشته، یک فونت جدید را برای بکار گیری در ساعت هوشمندش معرفی کرد. فونتی که انتظار می رود امسال به همه ی محصولات اپل سرایت کند. فونت مورد بحث «San Francisco» نام دارد و طراحی شده تا خوانایی بیشتری داشته باشد و واقعا هم برتری های زیادی نسبت به فونت زیبا اما بسیار نازک فعلی به نام «Helvetica Neue» دارد. گفته می شود که به زودی، فونت جدید را در iOS و OS X مشاهده خواهیم کرد.

نسخه جدید سیستم عامل OS X

mac-os-x-yosemite-theverge-2_1020-w600

همانند iOS، انتظار می رود که قابلیت های زیادی را در OS X جدید مشاهده نکرده و صرفا پیشرفت هایی مبنی بر پایداری و امنیت بیشتر و ارتقا هسته ی اصلی این پلتفرم نرم افزاری را شاهد باشیم. قبلا برایتان نوشته بودیم که اپل، قابلیت جدیدی را معرفی خواهد کرد که دسترسی به فایل های سیستمی را تقریبا غیرممکن می سازد.

همانگونه که گفتیم، اپل فونت جدید را به پلتفرم یاد شده اضافه خواهد کرد و به احتمال زیاد، بخش Control Center نیز شباهت بیشتری به iOS پیدا خواهد کرد تا کاربران بتوانند به منوی تنظیماتی که بیشترین استفاده را برایشان دارد، سریع تر دسترسی پیدا کنند.

جاده ای به سوی اپلیکیشن های بهتر برای اپل واچ

Iapple_watch_blue_home_screen_hero-w600

اپل در نهایت می خواهد اجازه دهد تا توسعه دهندگان، اپلیکیشن های غیر بومی خود را به ساعت هوشمند این شرکت راه دهند و در روز دوشنبه نیز قصد دارد در همین خصوص با ما صحبت کرده و نحوه کارکردشان را نیز نشان دهد. ابزاری که در روز یاد شده برای نوشتن اپلیکیشن ها به نمایش کشیده خواهد شد، اجازه می دهد تا توسعه دهندگان استفاده بسیار بهتری از سخت افزار به کار رفته در ساعت اپل داشته باشند؛ به خصوص سنسورها و همچنین چرخنده ی دیجیتالی. شاید هم اپلیکیشن ها بدون واسطه ی آیفون، به شکل مستقیم از روی ساعت به اجرا در آیند که در این صورت، شاهد افزایش سرعت بسیار زیادی در اجرای اپ های اسمارت واچ مورد بحث خواهیم بود.

یک Apple TV جدید

AppleTV-w600

دو سالی می شود که Apple TV، رنگ بروز رسانی را به خود ندیده و مدت زمان بسیار زیادیست که این محصول، به شکل جامعی آپدیت نشده. در هر صورت انتظار علاقه مندان برای رسیدن به یک Apple TV جدید، در روز دوشنبه به سر خواهد آمد.

شرکت یاد شده قصد دارد سخت افزار بکار رفته در Apple TV را به شکل قابل توجهی بروز رسانی کرده و از پردازنده آیفون ۶ برای انجام امور پردازشی در این محصول استفاده نماید. نکته مهم دیگر، بهبود رابط کاربری و ورود دستیار دیجیتالی اپل به نام سیری است تا بتوان از راه دور و به شکل صوتی، کنترل بهتری بر روی عملکرد آن داشت. مدتی قبل نیویورک تایمز هم گزارش داده بود که ریموت کنترل این محصول دست خوش تغییرات بسیاری گشته و به یک پد لمسی، برای افزایش کارایی مجهز شده که از قابلیت جدید فورس تاچ نیز بهره می گیرد.

یک اپ استور اختصاصی برای Apple TV

این محصول که در بخش قبلی در موردش توضیح دادیم، همواره از پتانسیل های بسیار بالایی برخوردار بوده؛ پتانسیل هایی که گویا به زودی از آنها استفاده خواهد شد. در کنار سخت افزار جدید، BuzzFeed گزارش می دهد که یک اپ استور اختصاصی نیز برای Apple TV در راه است. با یک اپ استور جداگانه، قابلیت های اپل تی وی چند برابر شده و می تواند به یک پلتفرم بسیار قدرتمند بدل گردد. نباید فراموش کرد که در WWDC، سالن کنفرانس پر از توسعه دهنده است و چه زمانی بهتر برای ارائه ی یک فروشگاه نرم افزاری جدید؟

بهبود هایی برای Apple Pay

applepay-1.0-w600

نیویورک تایمز گزارش می دهد که اپل می خواهد برنامه جدیدی را تحت عنوان پاداش های استفاده از اپل پی مورد استفاده قرار دهد؛ برنامه ای که هنوز هیچ خبر یا شایعه دیگری را در موردش نشنیده ایم.

خانه های هوشمندی که باید «هوشمند تر» شوند

Homekit-w600

اپل سال گذشته از پلتفرم HomeKit رونمایی کرد؛ پلتفرمی که در اصل وظیفه مدیریت خانه هوشمند را بر عهده دارد و به تازگی (دو روز پیش) اولین محصولات مبتنی بر HomeKit به بازار عرضه شده اند. همه ی خبری که اپل در این خصوص خواهد داد، احتمالا همین است و گمان می رود این شرکت در خصوص برنامه های آینده خود برای خانه های هوشمند نیز صحبت هایی داشته باشد. از سوی دیگر حتی گمانه زنی می شود که یک اپلیکیشن اختصاصی به نام Home، به iOS اضافه گردد که در اصل بلندپروازی های اپل در این زمینه را تایید می کند.

انتظار چه مواردی را نداشته باشیم؟

Tim_Cook_hands-w600

همواره شایعات بسیاری در مورد محصول و سرویس های مختلف اپل به گوش می رسد که هیچگاه رنگ واقعیت را به خود نمی بینند. کنفرانس WWDC امسال نیز استثنا نیست.

یکی از مواردی که نباید در کنفرانس هفته آینده انتظارش را کشید، سرویس استریم تلویزیونی اپل است که به دلیل عدم توانایی این شرکت در بستن قرارداد ها و دریافت مجوزهای لازم، فعلا اعلام نخواهد شد. از طرف دیگر گفته شده که اپل فورس تاچ را به آیفون می آورد و می خواهد با دادن این خبر برای نسل بعدی آیفون، از حالا توسعه دهندگان را برای بهینه سازی iOS آماده کند؛ بله، فورس تاچ نیز قطعا به آیفون خواهد آمد اما بعید به نظر می رسد از حالا این شرکت بخواهد چنین خبری را اعلام کند و احتمالا باید تا سپتامبر و زمان رونمایی از آیفون های جدید، منتظر بمانیم. از طرف دیگر اپل سابقه معرفی آیفون را در WWDC نیز داشته اما چند سالیست که چنین اتفاقی تکرار نشده و به هیچ عنوان نمی توان انتظار معرفی آیفون های جدید را داشت؛‌ بخصوص زمانی که موبایل های محبوب این شرکت در سه ماهه سوم پس از عرضه شان، هنوز هم خوب می فروشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • ندا
    ندا | ۱۷ خرداد ۱۳۹۴

    خیلی خوبه که فردا از نسخه iOS 9 رونمایی میشه. الان دیدم که سایت فناوری شاتل لند هم لایو بلاگ فارسیشو می ذاره.....واقعا کنفرانس جذابی باید باشه!

  • ممد جابز
    ممد جابز | ۱۶ خرداد ۱۳۹۴

    سلام
    ببخشید خودتون تو پستای قبلتون نوشته بودید که نباید انتظار اپل تی وی رو داشته باشیم
    حالا تو این پست یکی از عنوان هاتون اپل تی وی جدیده؟
    عجیبه

  • laboos31
    laboos31 | ۱۵ خرداد ۱۳۹۴

    محدوديت ده دقيقه رو برداره
    يك فايل توي دو تا برنامه دو تا جا نگيره
    اگه بشه
    بعد از سه نسل آيفون داشتن
    نسل بعدي رو هم ميخرم

  • dani
    dani | ۱۵ خرداد ۱۳۹۴

    اين باگ هاو كرش هاى اسفناك دقيقاً كجاى ios هست بگيد ما هم ببينيم :/ .
    الان اداى طرف دار دو آتيشه در نميارم ، تو آيفون باگ داريم ولى كرش اسفناك ؟؟؟؟!!!!!! چه لحن تنش زا و خصمانه ايى ، وب سايت theverge اگه عيناً اين رو اورده نويسنده صد درصد آيفون 4S داشته

  • اصغر
    اصغر | ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

    Google I/o=apple W.C!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی