ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی سخت افزار

بررسی دیجیاتو: ماوس های Gladius و Strix Claw

آرامش برای هر کسی تعاریف متفاوتی دارد. تعریف این واژه حتی در شرایط متفاوت نیاز به بازبینی و بررسی روانشناسانه خاصی دارد اما لازم است بدانید که یک پی سی گیمر، آرامش را زمانی می ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

آرامش برای هر کسی تعاریف متفاوتی دارد. تعریف این واژه حتی در شرایط متفاوت نیاز به بازبینی و بررسی روانشناسانه خاصی دارد اما لازم است بدانید که یک پی سی گیمر، آرامش را زمانی می یابد که در آغوش کامپیوتر دوست داشتنی اش باشد و ماوس و کیبورد خوبی در اختیار داشته باشد.

برندهای معتبر بسیاری، تجهیزات مخصوص گیمرها را تولید می کنند و یکی از شناخته شده ترین این برندها، Asus با شاخه هایی چون Republic of Gamers (به اختصار ROG) و Strix هستند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ماوس Gladius

IMG_4922

Gladius به خوبی در گودی کف دست می نشیند و در حرکات ناگهانی جایگاه خود را حفظ می کند. رنگ قرمز استفاده شده در آن جلال و جبروت خاصی به آن بخشیده و برند ROG که با شکوه خاصی در قسمت پایینی قرار گرفته به شما حس فوق العاده ای منتقل می کند.

IMG_4812

نکته جالب در مورد گلادیوس، قابل حمل بودن آن است. به این معنی که می توانید هر زمان مایل بودید سیم را از ماوس جدا کرده و ماوس را درون کیسه خاصی که در جعبه ماوس قرار داده شده بگذارید و با خود حمل کنید؛ بدون اینکه نگران ضربه وارد شدن به ماوس تان باشید.

IMG_4828

فاصله نسبتا زیاد دکمه های چپ و راست در بازی ها احساس خوبی ایجاد می کند. به طور کل می دانیم که عملکرد دو دکمه از یکدیگر مجزاست و چنین مسئله ای را با کلیک روی دکمه ها و شلیک کردن به خوبی درک می کنید.

IMG_4847

پد ماوس Whetstone ظاهری زیبا و دلفریب دارد و یکی از ویژگی های اصلی آن، مقاومت در برابر رطوبت است. 2 میلی متر ضخامت دارد و طول و عرض آن 320 در 270 میلی متر در نظر گرفته شده. البته ماده استفاده برای ساخت آن اندکی سنگین است و همین مسئله سبب شده پد مذکور بیش از 200 گرم وزن داشته باشد.

علی رغم سنگینی خاص و ابعاد استاندارد، Whetstone به علت داشتن سطح زیرین صاف، لغزندگی آزار دهنده ای دارد. اما واقعا نمی توان منکر زیبایی آن شد.

طراحی ماوس Strix Claw

IMG_4893

ماوس Strix Claw با استفاده از رنگ زرد زیبایی خاصی پیدا کرده. مخصوصا دکمه چرخان ماوس بسیار زیباست. ایجاد شیارهایی در فواصل مساوی به اسکرول راحت تر منجر خواهد شد. مخصوصا در بازی ها اگر بخواهید میان اسلحه ها چرخش کنید، خیلی ساده تر این مسئله انجام می شود.

IMG_4864

اما سیم پارچه ای مخصوصی که برای آن تهیه شده، محصول را بسیار ایمن می کند. سیم های پارچه ای عمدتا قادر به تحمل شرایط بسیار سخت تری هستند، شرایطی که شاید سیم های پلاستیکی نتوانند تحمل کتتد.

IMG_4879

ماوس پد مخصوصی که همراه با Strix Claw عرضه شده، Strix Glide Control نام دارد که وزن تقریبی آن اندکی بیشتر از 200 گرم است که با توجه به وسعت 400 در 300 میلی متری و ضخامت 3 میلی متری، پد نسبتا بزرگ و خوش وزنی است.

قسمت پشتی پد دارای شیارهای موربی است که ثبات بیشتری را به همراه می آورد. مهم ترین مشخصه ظاهری این پد، وجود 3 خراش بزرگی است که نماد Strix Claw بوده.

IMG_4881

پارچه ای بودن Glide Control مزیت ها و مشکلاتی ایجاد کرده. اول از همه که مانور رنگ روی پارچه نسبتا پایین است و رنگ های استفاده شده چندان زنده به نظر نمی رسند اما مسئله اصلی، جذب رطوبت و عرق دست است.

اگر حین انجام بازی شدیدا عرق می کنید، پس از دو سه ساعت، Glide Control کاملا مرطوب می شود. اگرچه اندکی آزار دهنده است اما به این فکر کنید که اگر این رطوبت جذب نشود و روی سطح پد باقی بماند می تواند ماوس را دچار مشکل کند.

دقت

IMG_4806

سنسور اپتیکال Gladius، دقتی معادل 6400 نقطه در هر اینچ (dpi) دارد در حالی که این رقم برای 5000 نقطه است. بنابراین می توان گفت Gladius نسبتا دقت بالاتری را ارائه می دهد.

IMG_4858
Strix Claw

دو دکمه ای در پشت دکمه چرخان ماوس قرار گرفته اند (توجه داشته باشید که در تصویر بالا تنها دو دکمه وجود دارد و قسمت خاکستری کوچک صرفا جهت زیبایی قرار گرفته و کارایی ندارد) برای تنظیم dpi تعبیه شده اند و کاربر می تواند با کم و زیاد کردن حساسیت ماوس خود سرعت را افزایش یا کاهش دهد.

Strix Claw
Strix Claw

سه دکمه کناری که انگشت شست روی آن ها قرار می گیرد قابل برنامه ریزی هستند و اگر مایل باشید در هر بازی می توانید وظیفه خاصی به آن ها محول کنید. برای مثال پرتاب نارنجک، ضربه نزدیک با اسلحه و یا فعال کردن ویژگی هایی خاص.

IMG_4811
Gladius

اما در Gladius به جای استفاده از دو دکمه برای بالا و پایین بردن dpi، از یک سوییچ دو طرفه استفاده شده. به سادگی می توانید بین دو dpi مختلف و استاندارد سوییچ کنید و هر کدام که بیشتر به کارتان می آمد را استفاده کنید. برای مثال در قسمتی از بازی نیاز به دقت بسیار بالایی دارید، بنابراین سوییچ را به سمت بالا می گذارید و در قسمتی دیگر از بازی می خواهید حرکت های سریع دوربین را داشته باشید، بنابراین میزان dpi را تغییر می دهید.

Gladius
Gladius

در Gladius تنها دو دکمه قابل برنامه ریزی در اختیارتان قرار داده شده اما در عوض حاشیه های کناری دستگاه طراحی های شیار داری دارند که به راحتی انگشت ها کمک بیشتری می کند. در مجموع ماوس گلادیوس واقعا فوق العاده است، هم زیبا و هم کارآمد.

جمع بندی

IMG_4904

شاید حین انجام کارهای روزمره و یا وب گردی، یک ماوس خوب با مدل ارزان قیمت تر تفاوت چندانی نداشته باشد اما وقتی که وارد بازی می شوید تفاوت ها را در می یابید. دقت بالا، وزن قابل قبول (نه خیلی سنگین و نه خیلی سبک) و طراحی عالی، مهم ترین فاکتورهایی هستند که تولیدکنندگان ماوس های گیمینگ باید به آن ها دقت کنند.

هر دو محصولی که در مورد آن ها خواندید علی رغم دقت مناسبی که ارائه می دهند، بسیار زیبا و شکیل هستند. نور ماوس ها در تاریکی شب زیبایی خاصی به اتاق شما می بخشد و این مسئله در مورد Strix Claw بیشتر مطرح است.

IMG_4915

ماوس های گیمینگ به هیچ وجه محصولاتی تزئینی نیستند و ارگونومی آن ها هیچ گاه نباید تحت تاثیر جنبه های زیبایی قرار بگیرد اما گیمرها خریدارانی خوش سلیقه هستند و چند صد هزار تومان بابت ماوس های بدقواره و بدون جذابیت ظاهری نمی پردازند، بنابراین استفاده از نور و علائم خاص می تواند جذابیتی دائمی ایجاد کند.

در واقع طراحی در خدمت کارایی بالاست و در حالی که زیبایی اولویت در خرید یک ماوس نیست اما فاکتور مهمی محسوب می شود. Strix Claw و Gladius هر دو ماوس های حرفه ای و پر کاربردی هستند اما اگر طرفدار ماوس های ساده هستید، شاید این دو چندان شما را تحت تاثیر قرار ندهند.

IMG_4824

سادگی در ماوس ها به خطوط کمتر در سطح و کناره ها ختم نمی شود. برخی ترجیح می دهند ماوس های نسبتا سبک با حداقل تعداد دکمه ها را داشته باشند. برای مثال شاید دکمه های کناری کارایی بالایی برای شما نداشته باشد، بنابراین خرید ماوسی که به سبب وجود این دکمه ها قیمت بالاتری دارد، برای شما منطقی نیست.

همانطور که انتظار می رود، Strix Claw و Gladius درون بازی فوق العاده عالی عمل می کنند. برای مثال در بازی The Witcher 3: Wild Hunt می توانید قدرت های جادویی خاص خود را روی دکمه های کناری تنظیم کنید تا نبردها ساده تر و دلچسب تر شود.

IMG_4838

البته، پد ماوس Whetstone به علت جنس پلاستیکی خاصی که دارد گزینه مناسبی برای بازی روی میزهای شیشه ای و یا چوبی نیست. در حرکت های سریعی که انجام می دهید، پد به سرعت زیر دست تان جا به جا می شود و در کوتاه مدت به کابوسی برای شما تبدیل خواهد شد.

پدهای ایده آل باید ثابت روی سطحی که قرار دارند بمانند و طی زمانی طولانی جا به جایی اندکی داشته باشند. اما اگر حرکت دست و ماوس در همان لحظه سبب جا به جایی ناگهانی شود، آرام و قرار حین بازی از شما گرفته می شود.

IMG_4886

ماجرا چندان برای Strix Glide Control متفاوت نیست. اگرچه به مدد طراحی هوشمندانه تر و توجه کمتر به زیبایی، این ماوس پد به اندازه Whetstone زیبا نیست اما ثبات بیشتری روی میز دارد و در اثر تکان های سریع ماوس و دست، جا به جایی کمتری دارد.

اما فاکتور اول و آخر در مورد پدهای ماوس فقط میزان ثبات آن ها روی میز شما نیست. اگر قرار است برای چندین ساعت متوالی دست تان را روی یک سطح قرار دهید، ترجیح می دهید سطحی نرم و راحت باشد، نه زبر و زننده.

IMG_4873

چند دقیقه ابتدایی مشکلی را تجربه نمی کنید اما بیش از یک ساعت که دست تان روی این پد قرار بگیرد، کم کم در ناحیه بالای مچ، انگشت شست و کناره انگشت کوچک خود سایش را احساس می کنید.

در مجموع اگر اهل برندهای بزرگ هستید و دوست دارید ماوس قدرتمندی در اختیار داشته باشید، Asus گزینه های متنوعی در اختیار شما قرار می دهد که Strix Claw و Gladius از بهترین ها محسوب می شوند. اما شاید بدتان نیاید که پیش از خرید، نگاهی هم به برندهای بزرگی چون Razer بیندازید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • Alireza
    Alireza | ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

    موس موسه دیگه ، من یک موس 20 تومنی میگیرم ، مثل سگ ازش کار میکشم.

  • مهدیار
    مهدیار | ۲۰ خرداد ۱۳۹۴

    دیجیاتو جان اول از همه بزار از بررسی های خوبت تشکر کنم اما به نظر شخصی بنده فقط نفد و بررسی موبایل، تبلت و ساعت های هوشمند رو بزارید این مقایسه های خیلی کاربردی نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی