ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان در خاک مریخ شیشه پیدا کردند

برای اولین بار، یک سفینه فضایی که اطراف مریخ می چرخید، اثراتی از منابع شیشه در سیاره سرخ پیدا کرد. محققین و دانشمندان فکر می کنند که علت پدید آمدن شیشه، برخورد اجسام خارجی داغ با ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

برای اولین بار، یک سفینه فضایی که اطراف مریخ می چرخید، اثراتی از منابع شیشه در سیاره سرخ پیدا کرد. محققین و دانشمندان فکر می کنند که علت پدید آمدن شیشه، برخورد اجسام خارجی داغ با خاک سرد مریخ بوده.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

محققین برای انجام تحقیقات خود از فضاپیما MRO ناسا استفاده کردند و داده های به دست آمده را در زمین بررسی نمودند. سپس متوجه حضور حجم بسیار زیادی از شیشه در سطح سیاره سرخ شدند.

بیش از اینکه وجود شیشه اهمیت داشته باشد، احتمال یافتن حیات درون آن ها اهمیت دارد. سال گذشته، ناسا اعلام کرد درون شهاب سنگی که به میلیون ها سال پیش به آرژانتین برخورد کرده بود شیشه پیدا کرده اند و درون شیشه، مولکول های ارگانیک و مواد گیاهی یافت شده است.

فضاپیمایی که تحقیقات به وسیله آن انجام شده.
فضاپیمایی که تحقیقات به وسیله آن انجام شده.

Kevin Cannon و Jack Mustard از دانشگاه براون تصمیم گرفتند تا نوع شیشه موجود در مریخ را تشخیص دهند اما حقیقت امر این است که تشخیص ماده ای با میلیون ها کیلومتر فاصله کار چندان ساده ای نیست. بنابراین کار آزمایشگاهی را آغاز نمودند.

Cannon با گرمادادن به پودرهای مخصوص و اندازه گیری طیفی که منتشر می شد توانست مشابه شیشه های موجود در مریخ را بسازد. سپس آزمایش های Cannon و اطلاعات Mustard در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

Mustard چندین نمونه مشابه یافت. داده های MRO نشان می دهد که چندین حفره بزرگ در مریخ، منبع شیشه بوده اند. در واقع ایجاد این حفره ها به علت برخورد شهاب سنگ ها و اجرام بسیار داغ آسمانی بوده. بنابراین منطقی است که بگوییم شیشه ها بر اساس گرمای حاصل از برخورد شهاب سنگ به خاک مریخ به وجود آمده اند.

MRO سال 2006 به مدار مریخ رسید و از آن زمان تاکنون اطلاعات بسیاری به دانشمندان و محققان در سراسر جهان مخابره کرده است.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • آقا حسین
    آقا حسین | ۲۲ خرداد ۱۳۹۴

    اگه تو مریخ شیشه پیدا کردند حتما کار سربازان گمنام نیروی انتظامی بوده. با عملیات راپل ریختند تو مریخ کلی شیشه کشف کردند.

  • mm98
    mm98 | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    فیلم سیلماریلیون رو میگی؟
    من کتابشو نخوندم سارومان نقشی داره؟

  • salar_Sard
    salar_Sard | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    اگه منظورش شیشس که اون در واقع ماده ای حاویه ی سیلیسه وفرداها باید منتظر استخراح از سطح مریخ باشیم،
    اگه اون شیشه اس که خیلی ضایعس...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی