ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاسیو در گذر زمان؛ این ساعت ها پیش از اسمارت واچ ها فرمانروایی می کردند

کاسیو امروزه بیشتر به عنوان سازنده ساعت های مقاوم و مستحکم G-Shock شناخته می شود و بخش عمده درآمد خود را نیز از راه ساخت همین سری محصولات به دست می آورد. اما اگر روزی بشنویم ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

کاسیو امروزه بیشتر به عنوان سازنده ساعت های مقاوم و مستحکم G-Shock شناخته می شود و بخش عمده درآمد خود را نیز از راه ساخت همین سری محصولات به دست می آورد. اما اگر روزی بشنویم ادعا کرده به گردن صنعت اسمارت واچ ها حق دارد نباید از این موضوع تعجب کرد، چرا که این ساعت ساز کهنه کار ژاپنی از دهه ها پیش مشغول ابداع و توسعه قابلیت های ویژه برای ساعت های دیجیتالی اش بوده است که بسیاری از آنها در زمان خود شگفت انگیز محسوب می شده اند.

ساعت مجهز به GPS در سال ۱۹۹۹، ساعت مخصوص بازی با امکانات ویژه، ساعت ضد آب با قابلیت جلوگیری از صدمه دیدن پوست فرد در اثر آفتاب گرفتن بیش از اندازه و بسیاری امکانات دیگر که شاید در آینده برای ساعت های هوشمند امکاناتی ابتدایی به شمار روند، اما نباید فراموش کرد زمانی که کاسیو ساعت های مجهز به این قابلیت ها را تولید می کرد بسیاری از کاربران حتی ایده ساعت هوشمند هم در ذهنشان نمی گنجید.

در ادامه برای مشاهده تعدادی از این محصولات کاسیو که امکانات منحصر به فردی داشتند با دیجیاتو همراه باشید.

اولین ساعت کاسیو
همه چیز با تولید مدل Casiotron در سال ۱۹۷۴ آغاز شد. اولین ساعت دیجیتالی دارای تقویم که در زمان خود با قیمت ۵۸ هزار ین فروخته می شد اما با در نظر گرفتن تورم، اگر این گجت امروز تولید می شد بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت داشت. قیمتی که هزینه مدل های گران قیمت اپل واچ را کاملا توجیه می کند.
ساعت با نمایشگر لمسی
سری ساعت های Databank کاسیو از جمله مدل DB-1000 که در سال ۱۹۸۴ ارائه شد، با حسگری ساخته شده بودند که کاربر را قادر می کردند با انگشت اعداد را روی صفحه نوشته و به دستگاه وارد کند، دهه ها پیش از آنکه اپل واچ با قابلیت فرستادن پیغام به این شکل، وجود داشته باشد.
ساعت حافظه دار
در ماه جاری نمایشگاه ویژه ای از این ساعت ها در خانه پیشین Toshio Kashio در حال برگزاریست. وی مهندس ارشد و یکی از ۴ برادری بود که کمپانی کاسیو را مدیریت می کردند و پس از مرگش خانه او برای نمایش زندگی و اختراعاش تبدیل به موزه شد.
ساعت جادویی
اگر تابحال LCD های سیاه و سفید به چشمتان نخورده باشد، حق دارید فکر کنید که استفاده از آنها در یک ساعت هوشمند اشکالی ندارد. کاسیو اما چند سال پیش با ترکیب بند های طلایی و نقره ای با چنین نمایشگری، یک ساعت جادویی ساخت که با آن می شد تردستی و شعبده اجرا کرد. این مدل یکی از آخرین ساعت های کاسیو است که از قابلیت های اضافه بهره می برد، که البته از عجیب ترین ها نیز به شمار می رود.
ساعت دوربین دار
یک دهه پیش از سامسونگ، کاسیو بود که درون بند ساعت های خود دوربین قرار می داد. اولین نمونه از این مدل با دوربین و نمایشگر سیاه سفید ارائه شد، اما یک سال بعد مدل مجهز به نمایشگر و دوربین رنگی آن نیز عرضه شد.
ساعت حرارت سنج
در آن زمان حتی اگر نیاز به ساعتی داشتید که به حسگر حرارتی مادون قرمز (infrared thermal temperature sensor) مجهز باشد نیز می توانستید به سراغ کاسیو رفته و چنین محصولی را تهیه کنید. این ساعت کاربردهای متفاوتی داشت که باعث شد از فروش بالایی برخوردار شده و سود زیادی هم برای کاسیو به ارمغان آورد.
بازی های حرکتی
اگر حسگر حرارتی به اندازه کافی جذاب نبود، ساعت Cyber Cross را تصور کنید که از طریق اضافه کردن یک rumble-pack به آن می شد با استفاده از اشعه مادون قرمز و لرزش ویبره به انجام بازی با دیگر افرادی پرداخت، هرچند یافتن فرد دیگری که این ساعت را داشته باشد احتمالا بسیار سخت بوده. نمونه بعدی این مدل به حسگرهای حرکتی مجهز بوده و از طریق آن می شد با جمع کردن دست در مقابل حملات دشمن دفاع و با پرتاب دست به حریف ضربه وارد کرد.
مدل T-1500 که در سال ۱۹۸۲ عرضه شد به دیکشنری ژاپنی-انگلیسی مجهز بود که کلمات تا سطح دبیرستان را در حافظه خود داشت، هرچند استفاده از آن بخاطر وجود تنها ۲ کمه بسیار سخت بود و وارد کردن هر کلمه به دستگاه بسته به تعداد حروف آن می توانست چندین دقیقه زمان ببرد.
مدل T-1500 که در سال ۱۹۸۲ عرضه شد به دیکشنری ژاپنی-انگلیسی مجهز بود که کلمات تا سطح دبیرستان را در حافظه خود داشت، هرچند استفاده از آن بخاطر وجود تنها ۲ کمه بسیار سخت بود و وارد کردن هر کلمه به دستگاه بسته به تعداد حروف آن می توانست چندین دقیقه زمان ببرد.
با استفاده از اشعه مادون قرمز مدل CMD-10 می شد به کنترل تلویزیون و دستگاه های صوتی تصویری پرداخت. وظیفه ای که اکنون تلفن های هوشمند آن را به عهده گرفته اند، اما احتمالا به زودی دوباره به ساعت هایمان برگردد.
با استفاده از اشعه مادون قرمز مدل CMD-10 می شد به کنترل تلویزیون و دستگاه های صوتی تصویری پرداخت. وظیفه ای که اکنون تلفن های هوشمند آن را به عهده گرفته اند، اما با توسعه هرچه بیشتر ساعت های هوشمند گمان می رود در آینده نزدیک چنین قابلیتی مجددا به ساعت های مچی بازگردند.
تفریحات تابستانی
سری UV کاسیو به حسگرهای ماورای بنفش مجهز بود که با بررسی میزان اشعه جذب شده، از طریق لرزش به شما اطلاع می داد آفتاب گرفتن کافی است. چنین قابلیتی از لحاظ سلامتی مفید بود، اما کاربر پس از بازگشت از ساحل باید فکری به حال جای ساعت باقی مانده روی مچ دستش می کرد.
ساعت دیجیتالی برای نقشه های کاغذی
درون دکمه بزرگ سمت راست این ساعت قطعه چرخنده ای قرار داده شده بود که کاربر می توانست با کشیدن آن روی نقشه های کاغذی، مسافت بین نقاط را محاسبه کند. قابلیتی که در سال ۱۹۸۹ و در نبود نمونه هایی همچون گوگل مپ، در مواقع سفر بسیار کاربردی به شمار می رفت.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • عبدالله
    عبدالله | ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

    طراحی هاش هم تو اون دوران خیلی جالب بود. یه جور مدرن بودن خاص اون دوران و کارتن های ژاپنی و ... اون کنترلی رو داشتم. هنوز هم کاسیو دارم. سه تا سنسور داره از سری پروترک. ارتفاع، درجه حرارت، فشار. به اضافه قطب نما و البته خورشیدیه و نیاز به باتری هم نداره. الان هفت سالشه! عین روز اول. تا ساعت های هوشمند نتونستن این مشکل باتری رو حل کنن من یکی که اصلا طرفشون نمی رم.

  • Mamadsandy
    Mamadsandy | ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

    لامصب سامورایی ها تو همه چی رو دست ندارن

  • M o h s e n
    M o h s e n | ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

    "ساعت" به اینا میگن نه به محصولاتی که اسمش ساعته ولی چند بار در هفته باید شارژ بشه !... .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی