ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استاندارد USB-C از همین حالا برنده است

اپل همواره تمایل دارد محصولاتی همراه با جدیدترین تکنولوژی ها را ارائه کند که هنوز جهان برایشان آمادگی لازم را کسب ننموده؛ همانگونه که پیشتر هم گفته ایم و خود نیز می دانید، مک بوک ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

اپل همواره تمایل دارد محصولاتی همراه با جدیدترین تکنولوژی ها را ارائه کند که هنوز جهان برایشان آمادگی لازم را کسب ننموده؛ همانگونه که پیشتر هم گفته ایم و خود نیز می دانید، مک بوک لاغراندام این شرکت صرفا از یک پورت USB-C برخوردار است. پورتی جدید که می توان به جرات گفت تا کنون هیچ شرکتی به این گستردگی آن را مورد استفاده قرار نداده و قابلیت های جدیدش را در اختیار میلیون ها کاربر نگذاشته.

این پورت که USB Type-C یا به اختصار، USB-C نام دارد، به زودی تبدیل به یکی از فراگیرترین تکنولوژی های مورد استفاده توسط کاربران خواهد شد. بسیار کوچک است، مهم نیست از کدام طرف آن را مورد استفاده قرار دهید و بیش از همه، کم کم شاهد حضور آن در محصولات الکتریکی و پذیرشش توسط سازندگان هستیم.

Jeff Ravencraft، یکی از مدیران ارشد عملیاتی انجمن توسعه دهنده استاندارد USB می گوید که پیشرفت این پورت به شکلی رویایی جلو رفته است؛ از تبلت نوکیا N1 بگیرید تا مک بوک اپل و همچنین کروم بوک پیکسل. Asus نیز مدتی قبل و در کامپیوتکس از این پورت استقبال خوبی به عمل آورد و آن را در میان برخی از محصولات جدیدش جای داد. هرچند، هنوز یا شاید بهتر است بگوییم برای مدتی، نمی توان حضور دانگل های USB-C را نادیده گرفت و بی اهمیت پنداشت.

Ravencraft می گوید: «شاهد یکی از سریع ترین تغییر و تحولات در دنیای تکنولوژی و در ۱۵ سال اخیر هستیم. همه چیز عالی پیش می رود و ما هم حسابی هیجان زده ایم.»

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

DSC02482.0.0-w600

در ابتدا، بیشتر توجهات به این دلیل به نوع اتصال یاد شده جلب شد که می شد آن را از هر دو سو مورد استفاده قرار داد؛ پیشتر اتصال Lightning به کاربران طعم استفاده ی راحت تر از کابل ها را چشاند و توانست پیش زمینه ی خوبی برای حضور یک کابل USB دوطرفه باشد. راحتی البته یکی از ابعاد استفاده از USB-C بوده و کارایی، نقش مهم تری را ایفا می کند.

استاندارد مورد بحث از مشخصات USB 3.1 پشتیبانی به عمل می آورد و آنقدر هم قدرتمند است که می تواند به راحتی یک لپ تاپ را شارژ کرده و یا حتی یک سیگنال تصویری برای نمایشگر را منتقل سازد. در مجموع می توان گفت USB 3.1 آنقدر سریع است که نیاز کاربر امروز را به راحتی پاسخگوست.

همانگونه که اتصال USB روزی از راه رسید و باعث مرگ استانداردهایی نظیر PS/2 و همچنین FireWire شد، اکنون نیز Type-C می آید تا جایگزینی برای پورت شارژ لپ تاپ ها و همچنین پورت HDMI البته Thunderbolt باشد.

thunder-c.0-w600

مدتی پیش اینتل نیز به این جریان سرعت بخشید. همانگونه که قبلا برایتان نوشتیم، Thunderbolt 3 از یک اتصال USB-C بهره می گیرد اما بر خلاف نسل ۳.۱ از USB که می تواند سرعتی برابر با ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را جا به جا کند، می خواهد طعم سرعتی برابر با ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را در انتقال اطلاعات به کاربران بچشاند. می توانید با تاندربولت ۳، دو نمایشگر را به شکل همزمان با کیفیت 4K مدیریت کنید. چنین حرکتی از سوی اینتل، باعث می گردد تا سایر سازندگان کامپیوترهای شخصی نیز به زودی حضور نوع C را به رسمیت بشناسند. هر چند می توان گفت تاندربولت پیش از این هیچگاه یک موفقیت نبوده و صرفا اپل را می توان به عنوان یکی از طرفداران بزرگش نام برد؛ با این حال باز هم کاربران مک ترجیح می دادند از اتصالاتی نظیر HDMI استفاده کنند تا Mini DisplayPort.

DSCF1940.0-w600

یکی از مدیران بلند پایه ی اینتل به نام Kirk Skaugen به خبرنگاران می گوید: «در زمانه ای که به سوی دنیایی بی سیم در حرکت هستیم، باید ابتدا عادت کردن به یک کابل را یاد بگیریم.»

اینتل نیز همانند سایر شرکت های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی، آینده ای بی سیم برای محصولاتش می بیند. نمایشگر های وایرلس، شارژ وایرلس و البته از همه مهم تر، داده های بی سیم. تبدیل شدن این تصورات به واقعیت، نیازمند پیش زمینه ها و زیرساخت های بی شماری هستند اما در هر صورت روزی با چنین جهانی رو به رو خواهیم بود؛‌ روزی که هنوز از راه نرسیده اما USB-C اکنون در اختیار ماست. USB-C به همراه Thunderbolt 3، همین حالا برای ما «مردم عادی» آماده ی استفاده هستند.

اگرچه USB-C اکنون یک موفقیت بزرگ به نظر می رسد اما مشکلاتی نیز دارد؛ مشکلاتی که باعث گیج شدن کاربران می گردند. قابلیت های USB-C یک طرف، و نوع اتصالات از سوی دیگر. بهتر می بینیم پیش از ادامه ی مقاله و به جهت روشن سازی منظور خود، مروری بر سه نسل از استاندارد های USB با نام های A، B و C که آخرین آنها به شمار می رود داشته باشیم.

USB-A
استاندارد USB-A. در سال ۱۹۹۴، هفت کمپانی به نام های اینتل، مایکروسافت، Compaq، DEC، IBM، NEC و Nortel توسعه ی نسل اول یا همان A از USB را آغاز کردند و در ژانویه سال ۱۹۹۶ این استاندارد معرفی شد.
usbtypebcable
استاندارد A در کنار USB-B که البته چندان نتوانست حضور موفقی در میان محصولات الکتریکی داشته باشد و از طرف کاربران نیز تحویل گرفته نشد.
exoxatptt8qckfc0rgkx
در نهایت نیز به استاندارد C از USB می رسیم که می خواهد به واسطه ی ابعاد بسیار کوچکش، در همه ی محصولات الکتریکی جای گیرد؛ از لپ تاپ ها گرفته تا موبایل های هوشمند.

نکته ای که اکنون می تواند باعث گیج شدن کاربران گردد، از شرکت هایی شروع می شود که محصولاتشان از USB ۲.۰ پشتیبانی می کند، می توانند آن را به راحتی و برای آسان شدن استفاده، با یک رابط USB-C عرضه کنند؛ همانند نوکیا N1 که از سرعت انتقال بالایی بر خوردار نیست و از نسل ۲ بهره می گیرد اما با رابط C عرضه شده.

نکته ی بعدی اینکه نسل اول محصولاتی که از USB ۳.۱ استفاده می کنند، سرعت انتقال داده ای تا ۵ گیگابیت بر ثانیه دارند؛‌ همانند مک بوک جدید اپل و همینطور کروم بوک جدید گوگل به نام پیکسل. در آینده قرار است نسل دوم محصولاتی که از USB ۳.۱ استفاده می کنند بتوانند تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را منتقل کنند. در آینده ای نزدیک، داشتن یک کابل USB-C کارتان را تا حد زیادی راه خواهد انداخت اما باید ببینید که هر کدام از گجت هایتان از کدام نسل USB (از ۱.۰ تا ۳.۱) استفاده می کنند و تا چه سرعتی را پشتیبانی می نمایند و چه قابلیتی بر اساس USB-C در اختیار شما قرار گرفته شده است.

Ravencraft می گوید: «احساس می کنم در آینده کاربران اندکی گیج خواهند شد. صرفا با داشتن یک کابل USB-C، کارایی یا سرعت بسیار بالاتری به دست نمی آورید. نمی توانید یک لپ تاپ را شارژ کنید. کابل، صرفا یک «مجری» برای انجام چنین کارهاییست. در نتیجه اگر می خواهید یک نوت بوک را با آن شارژ نمایید، گجت خودتان باید این قابلیت را داشته باشد، سپس شما هم می توانید با استفاده از هر کابل USB-C این ویژگی را به نوت بوکتان بیاورید.»

گویا بحث به حدی پیچیده بوده که انجمن توسعه USB تصمیم گرفته تا دوره های آموزشی را برای کارمندان فروشگاه های زنجیره ای نظیر Best Buy و Staples در نظر بگیرد تا آنها نیز قادر گردند اطلاعات صحیحی را به مشتریان منتقل سازند.

new-apple-macbook-2015-_-_27.0.0-w600

تاندربولت ۳ البته می آید تا این پیچیدگی ها را به مرحله ای جدید نیز وارد کند. اگرچه این نوع از اتصال بر اساس USB ۳.۱ توسعه یافته و از یک پورت USB-C نیز بهره مند است، اما اینتل می گوید که محصولاتی نظیر مک بوک جدید، کروم بوک پیکسل و همچنین Transformer Book از ایسوس، قابلیت بهره گیری از Thunderbolt 3 و سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه ای آن را به هیچ عنوان ندارند. از طرف دیگر برای بهره گیری از تاندربولت در محصولاتی که از این اتصال پشتیبانی به عمل می آورند، کاربران باید اطمینان حاصل کنند که کابل مورد استفاده شان، حتما از یک لوگوی «صاعقه» برخوردار باشد. [تصویر ابتدای مطلب]

همه ی این عدم هماهنگی ها، باعث می شوند تا نگرانی هایی در خصوص نسل بعدی USB به وجود آید. اما USB-C برای تبدیل شدن به یک محصول فراگیر، باید از یک مانع بسیار بلند بپرد، مانعی به نام USB-A یا همان کابل هایی که اکنون همه ی ما آنها را مورد استفاده قرار داده و در کامپیوترهای شخصی خود از آنها بهره می جوییم. این پورت تقریبا همزمان با ارائه ی ویندوز ۹۸ فراگیر شد و از آن زمان به بعد هم بسیار خوب توانست جای خود را در میان اهالی تکنولوژی و شرکت های مختلف باز کند.

Ravencraft می گوید: «ما چنین تصور می کنیم که Type-C، صرفا یکی دیگر از محصولاتی است که آن را ارائه می دهیم. استاندارد A اکنون در بیش از ۲۰ میلیارد محصول الکتریکی در حال کارکرد است و به هیچ عنوان گمان نمی کنم به این زودی ها به دست فراموشی سپرده شود.»

استاندارد A  می تواند به خوبی از پس مشخصات و سرعت ارائه شده توسط نسل USB 3.1 برآید، در نتیجه می توان انتظار داشت که برخی شرکت ها ریسک نکرده و صرفا تصمیم بگیرند تا آخرین سرعت ها را با همان استاندارد آشنا، روانه ی بازار کنند.

Ravencraft ادامه می دهد: «تایپ C برای محصولاتی طراحی شده که از اندازه ای کوچکتر برخوردار هستند اما اندازه در برخی از محصولات الکتریکی به هیچ عنوان مطرح نیست. در نتیجه انتظار می رود بخش اعظمی از سازندگان سخت افزاری همچنان به استفاده از استاندارد A ادامه دهند؛ همه چیز به سازندگان و نحوه تصمیم گیری آنها بستگی دارد. ما قرار نیست به تولید کنندگان سخت افزاری و یا مردم بگوییم که به نسل جدید یعنی نوع C مهاجرت کنند، باید دید در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد و مردم تا چه حد خواستار یکپارچه سازی اتصالاتشان در محصولات الکتریکی خواهند بود.»

واقعا به نظر می رسد نسل کابل های یک طرفه به سر رسیده، آن هم در سال ۲۰۱۵؛ ولی هنوز هم USB-C آنطور که باید و شاید در میان هواداران تکنولوژی فراگیر نشده، استانداردی که به نظر می رسد در نهایت اما برنده خواهد بود و رضایت اکثریت را نیز جلب خواهد کرد. استاندارد USB-C اگرچه نمی تواند به سرعت جایگزین یار قدیمی، بد قواره و یک طرفه مان به نام USB-A گردد اما به هر حال خود شما هم به زودی حاضر به خرید کامپیوتری که از USB-C محروم باشد، نخواهید شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • Arya
    Arya | ۲۶ خرداد ۱۳۹۴

    درسته که خوب و سریعه ولی یکی دوسال اول بعد از فراگیر شدن همه داستان خواهند داشت:
    این کابل به اون نمیخوره
    این لپتاپ ساپورت نمیکنه
    تبلتم شارژ نداره داداش شارژرت رو بده ای بابا این که به تبلتم نمیخوره و...

  • H A L - 9 0 0 0
    H A L - 9 0 0 0 | ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

    تا حالا دنبال تبدیل usb برای گوشی بودم از حالا باید کم کم به فکر یه تبدیل برای لپ تاپ باشم

  • mohammadmj
    mohammadmj | ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

    usb -c فوق العاده است ولی واقعا نامردیه که روی یه لپ تاپ فقط یه پورت قرار بدن برای فروش لوازم جانبی .......................

    • ReZa
      ReZa | ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

      باید حداقل دوتا میزاشت که اگه هر کدوم به مشکل خورد اون یکی دیگه کار راه انداز باشه

  • BOZORG# :)
    BOZORG# :) | ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

    خیلی از تیپ و قیافش خوشمدمیاد
    اصلا زمخت و بی ریخت نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی