ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اندروید دردی از بلک بری درمان نخواهد کرد؟

رویترز روز جمعه گزارش داد که بلک بری، شرکتی که اکنون صرفا کمتر از یک درصد از سهم موبایل های فروخته شده در بازار جهانی را در دست گرفته، قصد ساخت یک موبایل اندرویدی با ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

رویترز روز جمعه گزارش داد که بلک بری، شرکتی که اکنون صرفا کمتر از یک درصد از سهم موبایل های فروخته شده در بازار جهانی را در دست گرفته، قصد ساخت یک موبایل اندرویدی با کیبوردی فیزیکی و کشویی را دارد.

خبرگزاری رویترز اذعان دارد که از چهار منبع نزدیک به بلک بری که این موضوع را تایید نموده اند، دو منبع مدعی شده اند که شرکت کانادایی تمایل دارد تا از برخی پتنت های خود که در سیستم عامل «بلک بری ۱۰» مورد استفاده قرار گرفته اند را به موبایل جدید نیز بیاورد.

زمانی بود که بلک بری، یکی از بزرگ ترین فروشنده های موبایل، با پلتفرم اختصاصی خود به شمار می آمد و اکنون [در صورت به حقیقت پیوستن گفته های رویترز] می توان گفت که شکست را پذیرا شده است. پس از انقلاب اسمارت فون ها، تصمیمات عجیب در ساخت تلفن های هوشمند تبدیل به بخشی از هویت بلک بری گشته اند؛ از نمایشگر عجیب موبایل Storm بگیرید تا عشق به کیبورد های کلاسیک و فیزیکی که هنوز هم در محصولات این شرکت دیده می شود. از همین روی، شکست در کمین موبایل اندرویدی شرکت کانادایی نشسته و چنین محصولی، در اصل نقش تیر آخر را در کمان بلک بری بازی می کند؛ تیری که البته هیچگاه به هدف اصابت نخواهد کرد.

سهم یک درصدی از بازار موبایل که می توان کاربرانش را، عاشقان بلک بری تصور کرد، با پیوستن این شرکت به زنجیره ی اندروید، افزایش پیدا نخواهند کرد. در حقیقت می توان گفت که نه اندروید می تواند به اوضاع کانادایی ها کمکی کند و نه بلک بری قادر است ایجادگر یک حرکت و تحول در اندروید گردد. در این میان صرفا اوضاع برای توسعه دهندگان شرکت مذکور تغییر خواهد کرد که مجبور می شوند تغییر روش داده و خود را با محیط اندروید مطابقت دهند. با دیجیاتو همراه باشید.

همانگونه که قبلا نیز برایتان نوشته بودیم، مدیرعامل فعلی بلک بری، جان چن، دلایل خودش را برای باقی ماندن در تجارت تلفن های هوشمند دارد و گمان می کند با حضورش در این صنعت، می تواند افراد را به سایر خدمات شرکتش نیز علاقه مند سازد. اکنون نیز شایعه ی توسعه یک موبایل اندرویدی، حضور شرکت یاد شده را در بازار تلفن های هوشمند با تثبیت بیشتری همراه می سازد. اندکی قبل نیز شایعاتی مطرح گشته بودند که خبر از توسعه ی یک موبایل جدید و کشویی، همراه با کیبورد فیزیکی و البته نمایشگر لمسی می دادند.

MTMwODQ3MTExNzU0Mjk1OTM5-w600

این کمپانی اصرار دارد که همواره پلتفرم خود به نام «BlackBerry 10» را زنده نگه دارد و در بیانیه ای به Reuters گفته بود که «به پلتفرم خود متعهد خواهد ماند؛ پلتفرمی که از قابلیت های امنیتی و پویایی بی هم تایی برخوردار است.»

نکته ی جالب اینکه بلک بری هم اکنون نیز یک پلتفرم دوگانه را ارائه می کند و موبایل های این شرکت قادر به اجرای اپلیکیشن های اندروید هستند. البته چنین اپ هایی باید از فروشگاه نرم افزاری آمازون که به شکل پیشفرض در موبایل های این شرکت نظیر پاسپورت و کلاسیک قرار گرفته اند نصب شوند. تا اینجا نتیجه می گیریم که دارندگان اسمارت فون های یاد شده، کم و بیش می توانند پا به پای دارندگان موبایل های اندرویدی جلو آمده و اپلیکیشن های مورد نیاز خود را نیز تهیه نمایند.

سوال: علت علاقه مندی بلک بری به تولید یه موبایل اندرویدی چیست؟

جواب: شرکت کانادایی می خواهد به اوج بازگشته و دوباره بتواند بازار را رهبری کند.

MTMwODQ3MTExNzU0MzIzMjE4-w600
پلتفرم بلک بری ۱۰ قادر است اپلیکیشن هایی که برای اندروید ۴.۳ نوشته شده اند را توسط اپ استور آمازون دریافت کرده و اجرا نماید.

بلک بری با اعتماد به نفس کامل می خواهد قابلیت های پلتفرم خود را به اندروید آورده و از دیگران برتری جوید؛ ویژگی های امنیتی، سرویس پیام رسان بلک بری (BBM - که البته مدتی پیش برای اندروید و iOS نیز منتشر شد) و قابلیت های دیگری که به کاربر اجازه می دهند دو محیط کاملا مجزای کاری و شخصی را در یک دستگاه تجربه نماید.

در پایان بزرگ ترین ضربه را، همانگونه که قبلا هم گفتیم، توسعه دهندگان وفادار پلتفرم بلک بری خواهد دید. و در نهایت هم هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد؛ نه بلک بری می تواند وزنه ای مثبت برای پلتفرم اندروید باشد و نه اندروید می تواند راهکاری برای حل مشکلات شرکت مذکور.

به دنبال چاله ای که Nokia X در آن حضور دارد

بر اساس آمارهای ارائه شده از طرف موسسه ی IDC، اکنون ۷۸ درصد از تلفن های هوشمند، در برگیرنده ی پلتفرم اندروید هستند. چنین آماری، نیازی به اضافه شدن کاربران بسیار اندک بلک بری ندارد؛‌ آن هم زمانی که بر اساس جدید ترین بررسی ها، اکنون صرفا سه دهم درصد از موبایل های فروخته شده در بازار تلفن های هوشمند به نام بلک بری مزین گشته اند.

به طور کلی، ساخت یک موبایل اندرویدی از طرف شرکت کانادایی قابل درک نبوده و عقلانی نیست. اکنون پرچمدارانی در سرزمین اندروید حکمرانی می کنند که بلک بری به گرد پایشان هم نخواهد رسید (البته اگر عاشق یک کیبورد فیزیکی باشید، با داستان متفاوتی رو به رو خواهیم بود.) و به طور کلی انجام چنین کاری بیشتر با آبروی سه دهم درصدی مدیران این شرکت بازی خواهد کرد.

MTMwODQ3MjAxNDExNzg4Nzcw-w600

نوکیا در روزهای پایانی سلطنت رو به زوالش، یک موبایل اندرویدی عرضه کرد و تبدیل به یک مثال درخشان در مورد ورود بسیار دیر هنگام به اکوسیستم اندروید شد. این تجربه به سایر تولید کنندگانی که هنوز به سراغ تولید محصولات اندرویدی نرفته بودند، قاعدتا باید می آموخت یک تجربه ی نارس از اندروید هیچگاه نمی تواند تبدیل به جاده ای موفقیت آمیز گردد. اگر چه به دلیل سقوط نوکیا و ناراحتی هواداران، X توانست صرفا در چین به ۱۰ میلیون پیش-سفارش دست پیدا کند اما به طور کلی بررسی ها از یک موبایل اندرویدی بسیار ضعیف با ظاهری شبیه به ویندوزفون خبر می دادند.

پس از خریداری شدن بخش هایی از نوکیا توسط مایکروسافت، پروژه ی تولید موبایل های اندرویدی بعدی در سکوت خبری محکوم به مرگ شدند. اکنون اما مایکروسافت تلاش دارد تا با ویندوز ۱۰، جان تازه ای در کالبد نیمه نفس خرید بزرگش بخشیده و هماهنگی بی نظیر کامپیوترهای شخصی و محصولات همراه را به ارمغان بیاورد.

بلک بری اما از تمام این مزایا محروم است و با عرضه یک موبایل اندرویدی، صرفا دو کار را انجام می دهد: ثابت می کند پلتفرم خانگی اش برای کاربران جذابیتی ندارد و از طرف دیگر نیز توسعه دهندگان وفادارش را به دردسر می اندازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • hojat
    hojat | ۳۰ دی ۱۳۹۴

    من بلک بری z10 دارم وااااااقعا همتای این موبایل و اسمارت فون جایی ندیدم امنیت فوق العاده بالا غیر قابل شنود برای دولت ها غیر قابل رد یابی قطعات استفاده شده در این موبایل عالین دوربین جلو گوشی 2 mp اما واقعا با یه دوربین 3 یا 5 رقابت میکنه روزولیشن صفحه گوشی نحوه کار کردن داشتن هاب این گوشی رو بی همتا کرده فقط کسی که بلک بری داره درک میکنه چی تو دستشه

  • احسان
    احسان | ۶ مهر ۱۳۹۴

    متاسفم براي دوستاني كه حتي يك دقيقه بلك بري در دست نگرفت و ميان نظر ميدن. من بعد از گوشي هايي مثل SII و S4 رفتم سراغ بلك بري z10 از روزي هم كه سيستم عامل بلك بري رو تجربه كردم هيچ وقت حاضر نيستم نزديك آندرويد بشم.در حال حاضر هم Lumia 1520 دارم كه بايد بگم واسه تلفن هوشمند بهترين سيستم عامل متعلق به ويندوز هستش آندروي حرفي واسه گفتن نداره.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی