ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نوکیا و الجی بر سر استفاده از پتنت های موبایل با یکدیگر توافق کردند

نوکیا هنوز هم از کسب و کار خود در حوزه موبایل پول در می آورد، اما نه از محل فروش محصولات خودش. این شرکت فنلاندی اخیرا توافقی را برای ارائه مجوز استفاده از پتنت با کمپانی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

نوکیا هنوز هم از کسب و کار خود در حوزه موبایل پول در می آورد، اما نه از محل فروش محصولات خودش. این شرکت فنلاندی اخیرا توافقی را برای ارائه مجوز استفاده از پتنت با کمپانی الجی به انجام رسانده است که به موجب آن، شرکت کره ای موظف می شود تا برای استفاده از پتنت های نوکیا در حوزه ارتباطات موبایلی به آن حق امتیاز بپردازد.

البته گفتنی است که مشخص نشده الجی بابت استفاده از کدام پتنت ها قرار است که طرف دوم قرارداد پول بپردازد و این موضوعی است که به مرور زمان مشخص خواهد شد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

با این توافق، الجی نخستین شرکتی لقب خواهد گرفت که پس از فروش واحد دستگاه ها و خدمات موبایل نوکیا به مایکروسافت (در ازای دریافت 7.2 میلیارد دلار) به برنامه مجوزدهی پتنت های موبایل این شرکت فنلاندی ملحق می شود.

گفتنی است که نوکیا هم اکنون در حدود 30 هزار پتنت را به نام خود ثبت کرده که اغلب شان به تکنولوژی های ارتباط موبایلی 2G، 3G و 4G مربوط می شوند و بالغ بر 60 کمپانی مختلف بابت استفاده از آنها به این شرکت پول می دهند.

اما نکته مهمی که می توان از این قرار داد دریافت اهمیتی است که نوکیا همچنان در بازار تلفن های هوشمند دارد. این شرکت دیگر دستگاهی تولید نمی کند اما لیست پتنت هایی که در اختیار دارد بلند بالاست و استفاده از آنها برای برخی از شرکت ها امری ضروری.

این قرارداد همچنین نشان دهنده نقش پر رنگ و مهم نوکیا در عملکرد دستگاه های موبایل است؛ شرکتی که در پشت صحنه به ایفای نقش می پردازد اما حضورش برای بازیگران اصلی این صنعت امری ضروری است.

زمانی که این کمپانی فنلاندی کسب و کار موبایل خود را در سال 2014 به مایکروسافت واگذار کرد، کمپانی خریدار پذیرفت که برای دستیابی به پتنت های نوکیا و استفاده از آنها مبلغ 2.2 میلیارد دلار را به آن بپردازد.

قرارداد مذکور اهمیت بالایی برای مایکروسافت داشت چراکه موفق شد کسب و کار خود در حوزه اسمارت فون را بر مبنای تکنولوژی های ارائه شده از سوی آن بسازد و اهمیت آن برای نوکیا هم کم نبود زیرا هدفی فراتر از تولید تلفن های هوشمند برای آینده را دنبال می کرد.

پتنت هایی که در  اختیار نوکیا قرار دارند به خاطر ابعاد و عمق تکنولوژی های ذکر شده در آنها اهمیت بالایی دارند و از امکانات اصلی و مهم تلفن های هوشمند (شامل نحوه ارتباط دستگاه ها به شبکه های 4G) گرفته تا طراحی دستگاه های موبایل را شامل می شوند.

اهمیت این پتنت ها و همچنین این حقیقت که نوکیا دیگر اسمارت فون تولید نمی کند در سال 2013 میلادی نگرانی قانون گذاران اتحادیه اروپا را در پی داشت.

Joaquin Almunia، کمیساریای رقابت منطقه یورو اظهار امیدواری کرد که نوکیا نقش یک غول پتنت را ایفا نکند و از این مساله سوء استفاده ننماید.

عنوان غول پتنت در مورد شرکت هایی استفاده می شود که محصولی تولید نمی کنند اما از پتنت های خود برای پول در آوردن از نوآوری های دیگر شرکت ها استفاده می کنند. Almunia نگران بود که نوکیا با استفاده از این مساله بر بازار تلفن های هوشمند سلطه پیدا کند و برای کسب پول بیشتر شکایاتی را علیه شرکت های سازنده موبایل تسلیم مراجع قانونی کند.

این نگرانی ها ظاهرا بی مورد نبودند و حالا شرکت مورد بحث عمده تمرکزش را روی کسب و کار اصلی اش یعنی شبکه های موبایل قرار داده و برنامه اعطای مجوز آن برای استفاده از پتنت هایش هم همانطور ثابت مانده است.

توافق اخیر این شرکت فنلاندی درست مانند همان قرار دادی است که دو سال پیش با سامسونگ به امضا رساند که براساس آن، چون طرف های قرارداد نمی توانند در مورد مبلغ حق امتیاز استفاده از پتنت ها با یکدیگر تفاوق کنند، برای تعیین مناسب ترین قیمت به دنبال یک داور و حکم ثالث هستند.

این شرکت ها اعلام نکردند که چرا موفق به توافق نشده اند اما خاطر نشان کرده اند که داوری در این رابطه ممکن است بین یک تا دو سال زمان بگیرد. در این فاصله الجی هم حق دارد که از تکنولوژی های نوکیا استفاده کند.

Ramzi Haidamus در این رابطه اظهار داشت: «ما مفتخریم که ورود الجی به این برنامه را خوشامد بگوییم. ما همکاری های سازنده ای با این شرکت داشته ایم و در نهایت به یک راه حل دو جانبه رسیدیم که برای هر دوی طرف ها سودمند است و برای نمونه قرار شد که برای حل شدن اختلاف قیمت ها از یک طرف مستقل تقاضای داوری کنیم. این توافق راه را برای همکاری های بیشتر ما در آینده هموار خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • SAEED DASTMARD
    SAEED DASTMARD | ۲۷ خرداد ۱۳۹۴

    از این به بعد باید منتظر شاهکارهای الجی باشیم.

  • mohammadmj
    mohammadmj | ۲۷ خرداد ۱۳۹۴

    همون ارتباط موبایلی 3g.4g کلا تو زمینه مخابراته .فکر می کنم روشن کردن صفحه نمایش با دو ضربه هم پتنت نوکیا باشه ....

  • WHITEMAN
    WHITEMAN | ۲۷ خرداد ۱۳۹۴

    من با این ماجرای پتنت مشکل دارم اصن ینی چی اخه هرکی یه چیزو پتنت میکنه بعد کسی نتونه استفاده کنه یکم مسخرس ب نظرم

    • Morteza
      Morteza | ۲۷ خرداد ۱۳۹۴

      واقعا مسخره ست ، حق امتیاز اختراع مفهوم داره و باید رعایت بشه ولی مثلا روشن شدن صفحه با 2 ضربه آخه شد اختراع ؟ گوشی مستطیل سفید شد اختراع ؟ یه چیز بیخود برای جلوگیری از ورود استارتاپ ها به این صنایع هست که این شرکت های بزرگ درست کردن و توش بده بسون میکنن

      اینایی که منفی دادن فازشون چیه ؟!!!

      • WHITEMAN
        WHITEMAN | ۲۷ خرداد ۱۳۹۴

        دقیقا با این کارای مسخره دارن جلو استارتاپ هارو میگیرن اونوقت دوستان منفی میدن انگار حق پتنت نوکیا مستقیم میره تو حساب اینا درک نمیکنن هر گوشی ک میخرن کلی پول پتنتایی ک شرکت سازنده گوشی ب اینو اون میده رو اینا پرداخت میکنن

        • Morteza
          Morteza | ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

          به نظر پتنت هم فن بوی داره :))

  • امیررضا اقبالدوست
    امیررضا اقبالدوست | ۲۷ خرداد ۱۳۹۴

    الجی میتونه خیلی ازشون خوب استفاده کنه!افرین بهش

مطالب پیشنهادی