ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه مسئولان بخش بازاریابی شما را ترغیب به خرید جدیدترین موبایل ها می کنند؟

موبایل های هوشمند عمر کوتاهی دارند اما در همین مدت کوتاه، یک موضوع را به خوبی نهادینه کرده اند؛ اینکه هر سال باید انتظار نمونه ی جدیدشان را بکشیم. فرض کنید اکنون یک یا دو سالی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۰۰

موبایل های هوشمند عمر کوتاهی دارند اما در همین مدت کوتاه، یک موضوع را به خوبی نهادینه کرده اند؛ اینکه هر سال باید انتظار نمونه ی جدیدشان را بکشیم. فرض کنید اکنون یک یا دو سالی می شود که موبایل هوشمند خود را خریده اید و کم کم در حال توجه نشان دادن به تبلیغات مربوط به موبایل های هوشمند در اطراف خود هستید.

توجهتان به دوربین های ۲۰ مگاپیکسلی جلب شده و نمایشگرهای 2K نیز جلوه گر زیبایی ها می شوند، در حالی که رم های ۳ گیگابایتی را نیز نباید به دست فراموشی سپرد.

اهالی حوزه تبلیغات و همچنین سازندگان، عاشق بالا بردن اعداد و ارقام هستند؛ بخصوص در اکوسیستم اندروید. تولیدکنندگان موبایل ها، محصولات برتر خود را با جدیدترین سخت افزارها همراه می سازند؛ سخت افزارهایی که هنوز اپلیکیشنی تولید نگشته تا بتواند از بالاترین سطح قدرتشان بهره گیرد اما همین مشخصات هستند که موبایل های جدید را در چشمان کاربران زیبا و نو جلو می دهند.

در ادامه می خواهیم به مباحثی بپردازیم که شاید برای عاشقان امتحان کردن و خریدن جدیدترین گجت های الکتریکی چندان جذاب نباشد؛ اینکه چگونه نگذاریم تبلیغات در این حوزه، بر ذهن و عملکرد ما تاثیر بگذارد. با دیجیاتو همراه باشید.

دو، چهار، هشت هسته؟

چنین عباراتی را مشخصا پیشتر شنیده اید، تعداد هسته های موجود در یک پردازنده. برای مثال گلکسی اس ۶ از یک پردازنده ی ۸ هسته ای و ۶۴ بیت بهره می گیرد. اما این اعداد و ارقام دقیقا به چه معنایی هستند؟

gs6-octacore-w600

قبلا بحث کاملی را از وب سایت های فوربس و همچنین Android Authority برایتان منتشر نموده ایم که به نحوه کارکرد پردازنده های ۸ هسته ای اشاره داشته اند.

به طور خلاصه، برای استفاده صحیح از یک پردازنده ی ۴ یا ۸ هسته ای، پلتفرم باید آمادگی لازم را داشته و بتواند در مواقع مناسب از هسته های مشخص شده ای بهره گیرد. اپلیکیشن هایی که امروز بر روی موبایل خود نصب دارید، به سختی می توانند صرفا دو هسته ی موجود در پردازنده ی موبایل هوشمند سطح بالایتان را درگیر خود کرده و آنها را به زحمت اندازند. پردازنده های ۴ و ۸ هسته ای بیشتر برای کسانی مفید هستند که علاقه ای وصف نشدنی برای انجام بازی های سنگین در موبایل ها دارند که البته بیشتر پردازش در آن حوزه نیز به عهده ی GPU یا همان پردازنده ی گرافیکی است.

مشخصا همه چیز در تعداد هسته ها خلاصه نگشته و امروز، یک پردازنده ی ۲ هسته ای قدرتمند می تواند عملکردی بهتر از یک پردازنده ی ۸ هسته ای معمولی داشته باشد.

گول هسته های بالاتر را نخورید؛ صرفا با توجه به نحوه ی استفاده ی خود از موبایل،‌ آن را انتخاب کنید. می توانید به راحتی به فروشگاه ها سر زده و با جدیدترین محصولات کار کنید، در صورتی که با توجه به نیازتان مشکلی نداشته باشد، چه دلیلی دارد که برای داشتن بالاترین تعداد پردازنده هزینه کنید؟

آیا مگاپیکسل های بیشتر برابر با تصاویر بهتر است؟

210118_img650x420_img650x420_crop

چنین تصور می شود که مگاپیکسل های بیشتر، همواره به معنای تصاویر بهتر است؛ که البته همواره هم درست نیست. اهالی حوزه تبلیغات دوست دارند تا در مورد مگاپیکسل های بالاتر رجزخوانی کنند؛ برای مثال می بینید که کمپانی های مختلفی نظیر سامسونگ، سونی، ال جی و اچ تی سی چگونه در تبلیغاتشان در خصوص مگاپیکسل های بیشتر صحبت کرده و آنها را به رخ می کشند.

اگرچه دروبین موبایل ها در چند سال اخیر پیشرفت های بسیار خوبی داشته اند اما اکنون هم که به تبلیغات نگاه کنید، چنین برداشت می شود که هر محصول می تواند کمر سایر محصولات دیگر را به خاک بمالد.

دوربین گلکسی اس ۶ دارای ۱۶ مگاپیکسل است در حالی که دوربین آیفون ۶ به ۸ مگاپیکسل قناعت ورزیده. انتخاب دروبین بهتر معمولا به سلیقه ی کاربران واگذار می شود اما می توان دوربین های دو موبایل یاد شده را رقیبی سرسخت برای یکدیگر دانست. برای ثبت یک تصویر عالی، مگاپیکسل های بالاتر ملاک نیستند. گشودگی دهانه لنر، سرعت شاتر، اندازه سنسور و البته ابعاد بسیار دیگری، می توانند تعیین کننده ی عالی بودن یک دوربین باشند. در نتیجه بالاتر بودن مگاپیکسل ها، صرفا ملاک بهتر بودن یک دوربین نیست.

نمایشگر Full HD، 2K و یا 4K؟

اخیرا بحث های بسیاری در مورد نوع پنل به کار رفته در صفحه نمایش موبایل ها انجام شده است. در سال های گذشته 720p تبدیل به یک استاندارد شده بود اما سازندگان تصمیم گرفتند تا به نمایشگر های با رزولوشن 1080p مهاجرت کنند. تفاوت را در آن زمان می شد حس کرد اما چندان هم زیاد نبود.

اکنون ولی به نقطه ای رسیده ایم که بیشتر نمایشگرهای ۵ اینچ با رزولوشن ۱۰۸۰ عرضه می شوند و می توان گفت چگالی پیکسلی تا حدی بالاست که به هیچ عنوان نمی توان هر پیکسل را به شکل مجزا دید.

اپل پس از رسیدن چگالی پیکسلی نمایشگرهایش به بالاتر از ۳۰۰ پیکسل در هر اینچ، نام Retina Display را بر آنها می گذارد در حالی که اکنون بیشتر موبایل های پرچمدار از چگالی بیشتر از ۴۰۰ و یا ۵۰۰ پیکسل در هر اینچ بهره می گیرند.

در ویدیویی فوق، سامسونگ در خصوص چگالی بالای پسکل ها در نمایشگر Quad HD بکار رفته در گلکسی اس ۶ سخن سر می دهد. این رزولوشن با نام 2K نیز شناخته شده و دارای ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است که در مجموع نیز چگالی ۵۷۷ پیکسل را در نمایشگر اس ۶ به ارمغان می آورد. عالیست و مشخصا نخواهید توانست پیکسل ها را مشاهده کنید اما خیالتان راحت باشد که نخواهید توانست پیکسل های یک نمایشگر 1080 را نیز به شکل جداگانه با چشمانتان ببینید.

تعداد بالاتر پیکسل ها، بیشتر باعث کاهش سریع تر زمان کارکرد باتری موبایل شما می شود. موبایلتان مجبور است انرژی مورد نیاز همه این پیکسل ها را تهیه کند و همین موضوع نیز صرفا از طریق باتری انجام خواهد شد. از یک طرف شما نخواهید توانست تفاوت چندانی را مشاهده کنید و از سوی دیگر عمر باتری قربانی استفاده از چنین پنلی شده است.

آیا مقدار رم مهم است؟

بله، رم مشخصا مهم است اما باید به نوع پلتفرم مورد استفاده نیز توجه داشت.

iphone-gs6-comparison-w600

تا کنون در مورد پردازنده و همچنین تعداد مگاپیکسل ها و البته پنل های صفحه نمایش صحبت کرده ایم، اکنون نوبت به RAM می رسد. به تصویر فوق نگاهی داشته باشید؛ اینگونه به نظر می رسد که آیفون ۶، هیچ حرفی برای گفتن در برابر گلکسی اس ۶ نداشته و امور چندوظیفه ای در محصول سامسونگ، بسیار بهتر انجام می گیرند.

اما در واقع چنین نیست. نمی توان گفت آیفون ۶ با رم ۱ گیگاباتی اش می تواند عملکردی بهتر از گلکسی اس ۶ با ۳ گیگابایت رم داشته باشد اما اگر هر دو را کنار هم قرار دهید، مشخصا تفاوت چندانی نمی توان در میان آنها دید و عملکردشان نیز برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارد.

همانگونه که گفتیم، همه چیز به نوع پلتفرم بر می گردد؛ در صورتی که به اکوسیستم اندروید علاقه دارید، بهتر است به رم بیشتر توجه داشته باشید. داشتن یک گیگابایت رم در یک موبایل اندرویدی مشخصا نمی تواند تجربه ای روان را برایتان به ارمغان بیاورد و شاید برخی بازی ها نیز به سختی اجرا شده و یا به طور کلی اجرا نگردند.

اما iOS به شکل ذاتی، رم کمتری را مورد استفاده قرار داده و می تواند با همین مقدار کم، تجربه کاربری روانی و خوبی را به نمایش گذاشته و بازی ها را نیز بدون مشکل اجرا کند. در صورتی که اطلاعی از میزان رم به کار رفته در گلکسی اس ۶ و آیفون ۶ نداشته باشید، به هیچ عنوان نمی توانید تشخیص دهید که آیفون صرفا از یک سوم آنچه در گلکسی به کار رفته برخوردار است.

آیا می توانیم با موبایل های هوشمند خود صحبت کنیم؟

گاهی اوقات برخی تبلیغات برای موبایل های جدید را می بینید که سرشار از قابلیت های جدید و جذاب هستند؛‌ می توانیم از موبایل خود سوالی را پرسیده و آن نیز به راحتی به ما پاسخ می گوید. اما در حقیقت بعضی اوقات و در تبلیغات یک موبایل خاص، برخی از ویژگی ها به نمایش کشیده می شوند که در اصل در بیشتر موبایل های آن اکوسیستم وجود دارند.

قابلیت های گوگل، در اختیار همه ی موبایل های اندرویدی هستند و می توانید از دستور OK Google در همه موبایل های مبتنی بر این پلتفرم، در اپلیکیشن گوگل بهره گیرید. اپلیکیشن دوربین گوگل نیز در فروشگاه پلی موجود بوده و می توانید آن را در موبایل اندرویدی خود به راحتی نصب کنید. حتی گوگل اعلام نموده که اکنون همه کاربران می توانند از سرویس Photos به شکل نامحدود استفاده کرده و تصاویر خود را در آن آپلود نمایند.

در نتیجه می توان گفت تبلیغانی که بر چنین ویژگی های در یک موبایل خاص به نمایش کشیده می شوند کاملا نامربوط هستند.

از توجه بیش از حد به تبلیغات اجتناب کنید

شغل شخصی که در زمینه تبلیغات فعالیت می کند این است که شما را به این باور برساند که یک موبایل خاص، بهترین تلفن هوشمند موجود در کره ی زمین بوده و از همه ی گزینه های دیگر نیز برتر است. در نتیجه همواره می توان تبلیغات مربوط به اسمارت فون ها را نادیده گرفت و تحقیقات شخصی را آغاز کرد.

شاید ترجیح دهید یک رابط کاربری ساده را با iOS و آیفون ۶ تجربه کنید؛‌ شاید هم به ویژگی های گلکسی اس ۶ و نوع طراحی اج علاقه مند شوید. از سوی دیگر ممکن است کیفیت بالای سری One از اچ تی سی توجه شما را جلب کند. در نهایت، سعی کنید تصمیم گیرنده خودتان باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • ؟
    ؟ | ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

    Macbook Pro 15 2015 (Radeon GPU) باهاش کار کردین تا ببینین چقدر با windows مشکل داره؟
    کیفیت display حتی پایین تر از مدل 2014, شارژر ها همه از دم معیوب، گارانتی هم که نداره.
    قیمتش هم که هر سال تخیلی تر از سال پیش مثل iphone.
    با قیمتش میشه بهترین gaming notebook خرید.
    Apple فقط ی برند فشن هست، نه چیز دیگه.
    Samsung هم فقط بازارو پر می کنه با کلی گوشی های رنگارنگ مثل هم، مثل sony و lg.
    Microsoft و Blackberry هم شوت.
    Htc هم که.

  • سیاوش
    سیاوش | ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

    راستشو بخواه هیچکدوم از گوشی ها بهتر نیست بجز 1100

  • اسمیگل
    اسمیگل | ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

    من طرفدار هیچ برندی نیستم و فقط طرفدار جیب خودمم. اما واقعا نمی تونم درک کنم نمایشگر توکی یا فورکی برای یک موبایل چه معنی میده؟ خب دوربین های بهتر، رم بیشتر، پردازنده بهینه تر. ولی چرا باید نمایشگر فورکی داشت؟ واقعا چشم تفارت کیفیتها رو درک میکنه؟ نمایشگر آیفون خیلی ضایع تر از نمایشگر ال جی یا سامسونگه؟ 577 پیکسل بر هر اینچ؟ چه خبره؟ من الان بیشتر از هرچیزی به یه باتری خوب احتیاج دارم نه نمایشگر 100کی! چیزی که هیچ شرکتی بهش توجه نداره

  • ali
    ali | ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

    مقاله خوبی بود.از نظر من حرف اول رو تو گوشی ظاهر میزنه (چه ظاهر بدنه چه ظاهر رابط کاربری) اما بازار فروش چیز دیگه ای رو میگه!

  • علیرضا
    علیرضا | ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

    تنها هدف مطلب:اپل و ایفون خیلی خوبن بقیه بدن.متاسفم

    • اپل نام شرکت ایفون هست علیرضا اول بدون بعد بگو
      اپل نام شرکت ایفون هست علیرضا اول بدون بعد بگو | ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

      اپل نام شرکت ایفون هست علیرضا جان لطفا قبل از هر حرفی خوب فکر کن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی