ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جگوار با اجرای پروژه های جدید، مسیر را برای ورود ماشین های خودران هموار می کند

جگوار یکی از نامداران صنعت خودروسازی دنیاست که تلاش دارد خود را با پیشرفت های به دست آمده در حوزه تکنولوژی همگام کند و همچون رقبایش از کاروان تغییر عقب نماند.  از همین رو، اینکه محصولات ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

جگوار یکی از نامداران صنعت خودروسازی دنیاست که تلاش دارد خود را با پیشرفت های به دست آمده در حوزه تکنولوژی همگام کند و همچون رقبایش از کاروان تغییر عقب نماند.  از همین رو، اینکه محصولات آتی کمپانی مذکور روزی بتوانند مغز شما را تحت نظر گرفته، سلامتی تان را دنبال نمایند و اقدامات شما را پیش بینی کنند نباید چندان هم دور از ذهن به نظر بیاید.

شاید این قابلیت ها شبیه به امکاناتی باشند که پیشتر در فیلم های علمی و تخیلی دیده اید اما همگی شان در دستور کار شرکت Jaguar Land Rover قرار دارند که قصد دارد خودروهایی هوشمندتر و ایمن تر را تولید نماید.

این کمپانی امروز جزئیات مربوط به پروژه تازه اش را منتشر کرد و این در حالی است که هفته گذشته هم از تولید حسگرهایی با قابلیت تشخیص دست انداز خبر داده بود. در ادامه به جزئیات بیشتری در این رابطه اشاره خواهیم کرد. با دیجیاتو همراه باشید.

ولفگنگ ایپل مدیر بخش تحقیق و فناوری این شرکت می گوید: «باور داریم برخی از تکنولوژی هایی که هم اکنون در حوزه هوا و فضا و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند به بالا بردن امنیت جاده ها و بهبود تجربه رانندگی کمک کنند. ما در این پروژه های تحقیقاتی بررسی می کنیم که چطور می توانیم از این پیشرفت ها به نفع مشتریان خود و همچنین دیگر کاربران سطح جاده بهره بگیریم.»

به جرات می توان فناوری پایش مغزی جگوار را پیشرفته ترین پروژه در این حوزه خواند؛ پروژه ای که با اجرایی شدنش، ماشین های تولیدی کمپانی مورد بحث این قابلیت را پیدا می کنند که بفهمند آیا راننده توجه خود را به سطح جاده معطوف کرده یا اینکه غرق در رویاهای خویش است و در صورتی که تشخیص دهد راننده تمرکز خود را از دست داده، مجددا او را هوشیار می کند.

jaguar-mid-air-touch

کمپانی سازنده اظهار داشته این کار با پایش امواج مغزی فرد امکان پذیر خواهد شد که نشان می دهند شخص خسته است یا حواسش به نقطه دیگری معطوف گردیده.

اما مشکلی که در رابطه با این تکنولوژی وجود دارد (جدای از مساله اطمینان پذیری اش) آن است که پایشگرهای فعلی امواج مغزی عمدتا شامل یک هدست می شوند اما جگوار می گوید باید بتواند این امواج را با استفاده از حسگرهایی که روی فرمان ماشین تعبیه می شوند تحت نظر بگیرد و در نتیجه احتمال می رود که به دنبال کسب تکنولوژی مورد استفاده ناسا برای پایش تمرکز حواس خلبانان باشد.

جگوار می گوید که اگر این فناوری عملکرد مطلوبی را از خود نشان دهد، ممکن است که با افزودن نوعی مکانیزم لرزشی در فرمان یا پدال ها، هوشیاری و تمرکز حواس را به رانندنگان باز گرداند.

اما اگر این فناوری کارگر نیافتد شاید شرکت یاد شده به استفاده از آیکون ها و صداهای هشدار دهنده بسنده نماید. روشن است که توسعه این فناوری می تواند نقش بسزایی در بهبود ایمنی سطح جاده ها در عصر کنونی داشته باشد اما شرکت مورد بحث معتقد است که این فناوری سودمندی اش را زمانی نشان می دهد که ماشین های خودران وارد جاده ها شوند. همانطور که احتمالا می دانید این خودروها ممکن است در برخی مواقع هدایت ماشین را به راننده واگذار نمایند و به همین خاطر ضروری است که سیستم هدایت خودکار ماشین از هوشیاری و تمرکز حواس راننده اطمینان لازم را کسب نماید.

اما نگرانی بالای جگوار در حفظ ایمنی سرنشینان ماشین های تولیدی اش باعث شده که پایش وضعیت سلامتی رانندگان را نیز در نظر بگیرد و برای این منظور به افزودن تکنولوژی های لازم برای اندازه گیری ضربان قلب و تنفس راننده بیاندیشد.

این شرکت اعلام داشته که مشغول تست نوعی «حسگر در سطح پزشکی» است که قابلیت کارگذاری در داخل صندلی ها را دارد و می تواند ضربان قلب و تنفس را نیز از طریق لرزش تحت نظر بگیرد.

جگوار امید دارد که این حسگرها بتوانند «حمله بیماری های جدی و ناگهانی» را تشخیص داده و اطلاعات کافی را در اختیار ماشین بگذارند تا تشخیص دهد که راننده چه زمانی حال و روز مساعد برای رانندگی را ندارد (شاید این اتومبیل ها آنقدر هوشمند شوند که پس از تشخیص مشکل، به صورت خودکار راننده را به بیمارستان برسانند).

یکی دیگر از نکات جالب توجه در رابطه با این سیستم آن است که طبق گفته جگوار، ماشین های آتی آن حتی می توانند بگویند که آیا راننده استرس دارد یا خیر و سپس با پخش یک موسیقی ملایم یا روشن کردن نورهای آرامش بخش، او را به وضعیت عادی باز گرداند.

پروژه های دیگر روی افزایش هوشیاری راننده در کوتاه مدت تاکید دارند.

دو پروژه یاد شده تا حدودی روی افزایش ایمنی اتومبیل های خودران تاکید دارند، با این همه، جگوار دو پروژه دیگر را نیز در دست اجرا دارد که بیشتر برای بالا بردن ایمنی خودروهای فعلی دنبال می شوند.

یکی از این پروژه ها «پدال شتاب دهنده لمسی» نام دارد که با رد کردن محدوده سرعت توسط راننده یا نزدیک شدن بیش از حد به یک ماشین، باعث لرزش پدال ها شده و از این طریق راننده را هوشیار می کنند.

پروژه دیگر به نوعی سیستم سرگرمی مربوط می شود که می تواند پیش از فشردن دکمه ها توسط راننده آن را تشخیص دهد. در این سیستم قطعا از نوعی دوربین برای دنبال کردن دست راننده و پیش بینی حرکات آن استفاده خواهد شد. حتی احتمال می رود که از امواج فراصوتی برای ایجاد عمل اشاره (تپ) یا تقلید حس در انگشت فرد استفاده گردد.

این فناوری با هدف کاهش مدت زمانی توسعه می یابد که راننده برای نگاه کردن به سیستم سرگرمی ماشین نیاز دارد (جگور اعلام کرده که در تست های صورت گرفته روی تکنولوژی مذکور، زمان مورد نیاز راننده برای انتخاب دکمه در حدود 22 درصد کاهش پیدا کرده است) اما اگر تکنولوژی یاد شده آنطور که انتظارش می رود عمل نکند، به نظر می آید که فرایند فشردن دکمه ها از طریق آن، بیش از اندازه زمان بر و ناامید کننده شود.

مشخص نیست که تا عملیاتی شدن این پروژه ها چه اندازه زمان نیاز است و برخی از آنها برای اتومبیل هایی طراحی می شوند که هنوز تا ورود به سطح جاده ها به زمان زیادی نیاز دارند با این همه، جزئیاتی که شرکت سازنده در رابطه با فناوری های پیشرفته در دست ساختش برای بهبود ماشین ها مطرح کرده، فوق العاده اند و تصویری که آنها از خودروهای آتی ارائه می دهند به مراتب فراتر از چیزی است که زمانی در مورد یک ماشین پیشرفته در ذهن داشتیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • mahan
    mahan | ۳۱ خرداد ۱۳۹۴

    به نظر من این تکنولوژی هنوز راه زیادی در پیش داره برای تولید انبوه و جا افتادنش نظر شما چیه دوستان؟

  • بهمن
    بهمن | ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

    من نمی دونم این خودروهای خودران فلسفه اش چیه ؟ بالاخره باید سرنشین داشته باشه یا نه ؟ مثلا از تهران تا شیراز یه خودرو خودران طی کنه آخرش چی؟ می خوای بری خرید باید سوار یه چیزی بشی دیگه . اینا که خودشون خرید نمی کنم .نه اصلا یکی منو روشن کنه واقعا فلسفه شون چیه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی