ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: LG G4 ؛ میراثِ دوست

ال جی سال ها در سایه سامسونگ حرکت می کرد. ال جی همیشه دیر می جنبید؛ هر چه می ساخت، بی هیچ سر و صدایی معرفی می شد و بعد از مدتی هم به کلی ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۴۶

ال جی سال ها در سایه سامسونگ حرکت می کرد. ال جی همیشه دیر می جنبید؛ هر چه می ساخت، بی هیچ سر و صدایی معرفی می شد و بعد از مدتی هم به کلی فراموش می شد تا این که با سری G و به خصوص مدل G2 توانست خودی بنماید. G2 نقطه عطفی برای ال جی بود تا بتواند پتانسیل هایش را بشناسد و راه را برای خودش باز کند. موفقیت ال جی با G3 دو چندان شد؛ تلفنی با طراحی عالی، نمایشگری بسیار خوب با رزولوشن فوق العاد QHD، دوربینی با کیفیت و نوآوری هایی همچون لرزشگیر اپتیکال و فوکوس لیزری که برای اولین بار در یک موبایل استفاده می شدند.

G3 مشکلاتی داشت که کره ای ها تصمیم گرفتند در مدل بعدی، آن ها را برطرف کنند. بنابراین تصمیم بر این شد که 3 ویژگی برتر G3 یعنی طراحی، نمایشگر و دوربین را حفظ کنند و ارتقا دهند و نواقص را برطرف کنند. با این تفاسیر، G4 یک محصول تکاملی است نه تحولی و نباید انتظار تغییرات زیادی را از آن داشته باشید. می گویند «هر چه از دوست رسد نیکوست». G4 میراث G3 است که بهبودهایی به خود دیده و کارایی و تجربه کاربری آن نسبت به G3 پیشرفت قابل توجهی داشته است.

ال جی در این سال ها، علی رغم عرضه محصولات خوب نتوانسته به حق خود آن طور که باید و شاید برسد و کره ای ها امیدوارند با استفاده از محبوبیت G3 و آوردن آن به G4، به این هدف دست یابند.

در حالی که سامسونگ با گلکسی اس 6 یک تحول بزرگ در پرچمدارانش ایجاد کرد، اما ال جی تصمیم گرفته همان رویه قبلی را حفظ کند. آیا این بدین معناست که ال جی راهش را پیدا کرده است؟ این شرکت طبیعتاً به دنبال کسب سهم بیشتری از بازار است چرا که در این سال ها، علی رغم عرضه محصولات خوب نتوانسته به حق خود آن طور که باید و شاید برسد و کره ای ها امیدوارند با استفاده از محبوبیت G3 و آوردن آن به G4، به این هدف دست یابند. اما آیا ال جی می تواند با ایجاد یک سری تغییرات تکاملی به هدفش برسد؟

کره ای ها در طول 1 ماه پیش از معرفی G4، تمرکز بسیاری روی کمپین تبلیغاتی G4 گذاشتند به طوری که در طول آن یک ماه و تا امروز که این بررسی منتشر می گردد، تمامی فضای وب به G4 اختصاص داده شد. شعار کمپین این بود: «See the Great, Feel the Great» که بر دو عنصر تأکید دارد: قسمت اول آن به دوربین اشاره دارد و قسمت دوم، به بدنه چرمی G4. پرچمدار جدید کره ای ها با داشتن بهبودهای در طراحی، دوربین و نمایشگر قصد دارد مأموریت خود را تکمیل کند.

سخن را کوتاه می کنیم. در ادامه با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم ال جی با پرچمدار جدیدش چه کرده است.

نمایش ۳۶۰ درجه

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

طراحی

IMG_5864

وقتی G3 معرفی شد، طراحی آن همه را به تحسین وا داشت. کیفیت ساخت بسیار خوبی داشت اما کمی هم گول زننده بود؛ در نگاه اول به خاطر بافت درب پلاستیکی آن، همه فکر می کردند فلزی است. پلاستیک دوست داشتنی نیست. ال جی هم آمد و چرم زد بر درب پشتی G4 تا بهترین حس ممکن را برایمان به ارمغان بیاورد.

IMG_5894

ظاهر G4 بسیار شبیه G3 است و فقط می توان 3 تفاوت اصلی برای آن بر شمرد: گوشه های مربعی تر، انحنای ملایم نمایشگر و درب چرمی. قسمت جلوی دستگاه بسیار خلوت طراحی شده و تنها لوگوی LG آن جلو خودنمایی می کند. بدنه اطراف نمایشگر دارای بافت مربعی زیبا و ظریفی است که مثل بافت های رایج فیبر کربن به نظر می رسد.

IMG_5881

دکمه های تنظیم صدا و پاور به رسم ال جی در پشت دستگاه زیر دوربین جای گرفته اند. ما این مورد را دوست داریم. دسترسی به این دکمه ها راحت است و ارگونومی خوبی نیز دارند. بعد از مدتی استفاده هم به آن ها عادت می کنید و محل قرارگیری نامتعارفشان دیگر برایتان چندان عجیب نخواهد بود.

IMG_5875

G4 کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد. جلوی آن کاملاً با شیشه پوشیده شده، درب پشتی آن از جنس چرم، و قاب دور دستگاه پلاستیکی است. بد نیست بدانید که دوستداران طبیعت تا کنون شکایت های زیادی در مورد مدل چرمی داشته اند و گفته اند که چرا باید گاوهای بیچاره برای چنین منظوری کشته شوند؛ ال جی در پاسخ گفته است که گاو اضافه ای کشته نخواهد شد و از چرم های موجود برای این دستگاه استفاده می گردد.

IMG_6007

مدل چرمی بسیار زیباست و از نگاه کردن به آن خسته نمی شوید. دلتان می خواهد همیشه موبایل به پشت روی میز باشد. وقتی برای اولین بار خواستیم آن را در دست بگیریم بسیار هیجان زده بودیم. چرم حس خوبی دارد و با در دست گرفتن G4 به خوبی استحکام و کیفیت ساخت بالای آن را احساس خواهید کرد. اما راستش را بخواهید به هیچ وجه آن لذت فلز و شیشه را ندارد.

IMG_6038

یک مسأله دیگر، دوام چرم است. ال جی با دقت بسیار بالایی این قاب را تولید کرده است. چرم بسیار متراکم و فشرده شده، لبه ها به زیبایی پرداخت شده اند و شکاف ها با ظرافت بالایی برش خورده اند. نمی توانید نقصی در تولید چرم پیدا کنید. دباغی چرم G4 به روش گیاهی صورت می گیرد که حدود 3 ماه به طول می انجامد. این چرم از داخل با پلاستیک سخت پوشیده شده تا با باز و بسته کردن درب پشتی، مشکلی برایش به وجود نیاید.

در مدتی که G4 نزد ما بود، پوشش چرمی آن به راحتی خراش برداشت. ممکن است پس از چند ماه استفاده هم پوست پوست و لکه دار شود. در هر صورت، این چرم بیشتر جنبه زیبایی دارد و روی دوام آن حساب نکنید. بدنه چرمی وسوسه انگیز است اما آنطور که انتظار دارید، نیست.

بنابراین شاید بعد از مدتی باز هم به سراغ پلاستیک بروید. این یکی از دلایل تولید درب پلاستیکی در کنار درب چرمی است. در مورد درب پلاستیکی باید این را بگوییم که مانند G3 است. این درب طراحی مشبک سه بعدی دارد و دارای بافتی فلز مانند است. شایان ذکر است که ال جی درب پلاستیکی را به صورت پیش فرض در جعبه دستگاه قرار می دهد تا کاربرانی که به استفاده از چرم علاقه ای ندارند، از این مدل بهره مند شوند.

IMG_5998

نمایشگر G4 دارای انحنای ملایمی است که ال جی دلیل اصلی تولید آن را افزایش مقاومت در برابر ضربه و سقوط از ارتفاع عنوان کرده است. به گفته این شرکت، همین قوس ملایم 20 درصد مقاومت دستگاه را افزایش داده است. کمی هم روی ارگونومی نمایشگر موقع سوایپ کردن تأثیرگذار است و باعث می شود انگشتان شما راحت تر حرکت کنند.

IMG_6038

G4 با ابعادی معادل 148.9x76.1x9.8 میلی متر و وزن 155 گرم، نسبت به G3 بزرگتر و سنگین تر شده است. ضخامت 9.8 میلی متر، امروزه برای یک پرچمدار قابل قبول نیست. همین ضخامت زیاد باعث می شود شما از گذاشتن قاب محافظ روی موبایلتان خودداری کنید تا بدین شکل بیش از این به ضخامت دستگاه اضافه نکنید؛ که البته این موضوع باعث می شود که آن را در معرض خطر ضربه و سقوط قرار دهید.

طراحی G4 از جهتی نسبت به قبل بهتر شده اما از جهاتی هم افت کرده است. کیفیت ساخت آن بهبود قابل توجهی داشته اما ال جی هنوز تا ساختن یک موبایل با طراحی عالی که حس خوبی هم به کاربر بدهد فاصله دارد.

IMG_6042
جعبه G4 زیبا و مینیمال طراحی شده اما تناسبی بین اجزای آن وجود ندارد. تلفن مشکی، چرم آن قهوه ای، جعبه و کاغذهای آن قرمز، درِ جعبه و لوازم جانبی سفید.

 

مدل پلاستیکی G4 در رنگ های خاکستری، سفید و طلایی و مدل چرمی آن در رنگ های مشکی، قهوه ای و قرمز عرضه شده است.

نمایشگر

IMG_5892

G4 دارای نمایشگری 5.5 اینچی با رزولوشن 1440x2560 است که تراکمی معادل 538 پیکسل در اینچ دارد که نزدیک به دقت چاپ روی کاغذ (چگالی 540 ppi) است. این رزولوشن را اولین بار در G3 دیدیم و حالا که ال جی قله های رزولوشن را فتح کرده، تصمیم گرفته دیگر جنبه های نمایشگر را بهبود ببخشد.

در مورد رزولوشن نمایشگر لازم است نکته ای را با شما در میان بگذاریم. شاید با خودتان بگویید چنین رزولوشنی نیاز نیست و فقط باتری را هدر می دهد. اما کافیست آن را کنار یک نمایشگر Full HD بگذارید تا تفاوت را احساس کنید. شما در هیچ نمایشگری قرار نیست پیکسل ها را ببینید بلکه فضای کلی که از تصویر دریافت می کنید ملاک است. وضوح نمایشگر QHD به طور کامل بر نمایشگر Full HD برتری دارد و به راحتی آن را تشخیص و ترجیح خواهید داد.

ال جی اولین بار در G2 توانست موفق به ساخت حاشیه هایی چنین باریک شود و این کار را در G4 نیز انجام داده است. هر چند ابعاد دستگاه و حاشیه ها کمی نسبت به قبل بیشتر شده اند، اما کره ای ها هنوز موفقند و نمایشگر 5.5 اینچی را در قابی کوچک جای داده اند.

IMG_6031

نمایشگر جدید G4، از فناوری Quantom IPS بهره می برد که ال جی اعلام کرده نسبت به IPS معمولی که در G3 استفاده شده بود، 25 درصد روشن تر است و 50 درصد کنتراست بیشتری دارد. همچنین توانایی بازتولید رنگ آن 20 درصد بیشتر شده و می تواند طیف رنگ گسترده تری را نسبت به طیف رنگ sRGB سایر نمایشگرها پوشش دهد.

در عمل نیز می توان گفته ال جی را تأیید کرد. تصاویر با جزئیات فراوان، با رنگ هایی زنده و چشم نواز به نمایش در می آیند. روشنایی نمایشگر به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده. کنتراست نیز با رسیدن به نسبت 1 به 1930، بهبود قابل توجهی به خود دیده است.

البته رنگ مشکی هنوز تا رسیدن به خلوص کامل فاصله دارد. در حین تماشای فیلم، فضای سیاه اطراف کاملاً تشخیص داده می شود و مشکی خالص نیست. با این وجود، نگاه کردن به نمایشگر G4 لذت بخش است. یکی از مشکلات نمایشگر G3، این بود که حداقل روشنایی زیادی داشت (9 نیت) و در نور کم، باز هم نور زیادی تولید می کرد که باعث اذیت چشم می شد. در G4 این مشکل برطرف شده و حداقل روشنایی نمایشگر به 2 نیت رسیده است.

نقطه قوت نمایشگر G4، نقطه ضعف آن نیز هست: اشباع رنگ. احتمالاً از آنجا که کاربران به اشباع رنگ نمایشگر Super AMOLED علاقه نشان داده اند، ال جی این کار را انجام داده است. البته اشباع رنگ کمتر از سوپر آمولد است با این حال به خاطر تأکید روی حرفه ای بودن دوربین G4، نمایش طبیعی رنگ ها اهمیت خاصی پیدا می کند.

IMG_6028

خوانایی نمایشگر زیر نور مستقیم خورشید بسیار خوب است. نمایشگر G4 با سطح روشنایی 500 نیت، عملکرد خوبی زیر نور مستقیم خورشید دارد. هر چند به 600 نیت آیفون 6 نمی رسد، اما همچنان خوب است. ال جی در کل توانسته پیشرفت زیادی در بخش نمایشگر ایجاد کند و یکی از نقاط قوت G4 قطعاً نمایشگر فوق العاده آن است.

نرم افزار

1

پرچمدار جدید کره ای ها با اندروید آبنبات چوبی نسخه 5.1 عرضه شده که به رابط کاربری LG UX 4.0 مجهز گشته است. رابط کاربری نسبت به G3 روان تر شده و جا به جایی در منوها بدون لگ صورت می گیرد. محیط رابط کاربری تخت طراحی شده و تنها نشان از طراحی متریال گوگل را می توان در نوار نوتیفیکیشن و منوی مالتی تسکینگ دید. اما تخت بودن لزوماً به معنی خوب بودن نیست.

2

محیط کاربری خیلی رنگارنگ طراحی شده که حالتی کارتونی به آن می دهد و به نظر می رسد طراح آن، سلیقه خوبی در انتخاب رنگ ها و طراحی آیکن ها نداشته است. با این وجود، کار کردن با آن بسیار راحت است و با تغییراتی که ال جی انجام داده، اندروید دیگر به آن پیچیدگی قبل نیست؛ به ویژه منوی تنظیمات که کاملاً مرتب و طبقه بندی شده و از آن حالت نامنظم رهایی یافته است.

3

اما LG دقیقاً روی چه چیز UX 4.0 اینقدر تأکید می کرد؟ راستش را بخواهید، ما به جز تغییرات جزئی در رابط کاربری، تفاوت آنچنانی پیدا نکردیم. ال جی گفت در رابط کاربری جدید، کاربر با تلفن تعامل دارد و تلفن می تواند بر اساس رفتار کاربر عمل کند. البته کمی هوشمندتر شده، ولی نه آنطور که فکرش را می کنید. قسمت جدیدی که اضافه شده، Smart Bulletin نام دارد.

در این بخش که سمت چپ صفحه Home قرار دارد، به اطلاعات سلامتی و ورزشی خود در LG Health و رویدادهای تقویم دسترسی دارید که با اطلاعات شما هماهنگ می شوند. ویجت موسیقی، کنترل از راه دور و تنظیمات هوشمند هم دیگر بخش های آن هستند.

در قسمت Smart Settings می توانید یک سری تنظیمات را برای اجرای خودکار فعال کنید. مثلاً روشن کردن خودکار وای فای وقتی در خانه هستید یا سایلنت کردن پروفایل صوتی وقتی سر کلاس حضور دارید.

4

نداشتن تغییرات زیاد در رابط کاربری به معنی بی امکانات بودن آن نیست و قابلیت هایی بسیار مفید و کاربردی در نرم افزار G4 وجود دارند. امکاناتی مثل Dual Window (اجرای همزمان دو اپلیکیشن)، Q Slide Apps (اپلیکیشن هایی که به صورت ویجت اجرا می شوند) قابل استفاده هستند. Smart Notice مانند قبل راهنمایی های هوشمندانه به شما می کند؛ مثلاً اگر هوا ابری باشد، به شما می گوید با خود چتر ببرید.

Keyboard

کیبورد هوشمند نحوه تایپ شما را یاد می گیرد و با آن هماهنگ می شود. این کیبورد از سوایپ نیز پشتیبانی می کند و قابلیت تنظیم ارتقاع را نیز دارد. سرعت و دقت این کیبورد بسیار خوب است.

با سوایپ به سمت پایین به هنگام خاموشی نمایشگر، ساعت نشان داده می شود که هم راحت و سریع است و هم در مصرف باتری صرفه جویی می کند.

رابط کاربری ال جی را در کل می توان قابل قبول ارزیابی کرد؛ استفاده از آن ساده و راحت است و امکانات نسبتاً خوبی دارد. مشکل اصلی اینجاست که این، آن چیزی نیست که ال جی وعده داده بود.

دوربین

IMG_5850

دوربین G3 یکی از بهترین دوربین ها میان هم دوره های خودش بود اما یکی از مشکلات بزرگ آن، نداشتن هیچ گونه تنظیماتی بود. به همین دلیل، کاربر به تنظیمات اتوماتیک دوربین محدود می شد. ال جی این مشکل را دریافت و در G4 چنان دوربینی ساخته که به جرأت می توان آن را بهترین دوربین میان موبایل های فعلی دانست. در میان تجربه های شخصی من، دوربین 41 مگاپیکسلی بسیار با کیفیت Nokia Pureview 808 بهترین بود و G4 با دوربین خوبش مرا به فکر فرو برد؛ شاید تجدید نظر کنم.

عکاسی در نور کم عالی است
عکاسی در نور کم عالی است

G4 به یک دوربین 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 مجهز است. این یعنی دوربین G4 می تواند نور زیادی را جذب کند و حتی در محیط های تاریک بدون مشکل به عکاسی بپردازد. چنین لنزی اولین بار است که در یک موبایل استفاده می شود و حتی رکورد گلکسی اس 6 را که f/1.9 است می شکند. این دوربین به فلش دو رنگ و فوکوس لیزری نیز مجهز است.

پیشرفت دیگر، تجهیز دوربین به نسخه دوم لرزشگیر اپتیکال ال جی یعنی OIS 2 است. لرزشگر جدید 3 محوره است و علاوه بر X و Y از محور Z هم پشتیبانی می کند تا به بهترین ممکن لرزش دست شما را بگیرید و تصاویری شفاف در اختیار شما قرار دهد. همچنین حسگر رنگ نیز به دوربین اضافه شده تا رنگ ها را با دقتی بیشتر و نزدیک به واقعیت ثبت کند.

تنظیمات فراوانی در اپلیکیشن دوربین وجود دارد که تا به حال در هیچ موبایلی پیاده نشده بود. البته تنظیمات فراوان اگر به خوبی در دسترسی کاربر قرار نگیرند، جز شلوغی و پیچیدگی کاربری و سردرگمی کاربر چیزی را به همراه ندارند. ال جی رابط کاربری دوربین را عالی طراحی کرده به طوری که هر کسی می تواند به راحتی با آن کار کند.

Camera1

3 حالت کلی عکاسی وجود دارد: Simple، Auto و Manual. در حالت Simple هیچ تنظیمات و هیچ آیکنی روی صفحه نیست و فقط با ضربه روی نمایشگر می توانید عکس بگیرید؛ نمونه واقعی ببین و بگیر.

در حالت Auto تنظیمات کمی در دسترس شما قرار می گیرد از جمله حالت HDR، کادر Grid، شمارشگر معکوس، عکاسی با دستور صوتی و نسبت تصویر که بین 16:9، 4:3 و 1:1 می توانید انتخاب کنید.

Screenshot_2015-06-22-22-23-54

در حالت Manual پرده ها از جلوی چشمان دوربین کنار می روند و گنجینه ای از تنظیمات در مقابل شما قرار می گیرد. اطلاعات تنظیمات شما در بالای صفحه قابل رویت هستند و نمودار نور به صورت لحظه به لحظه به روز رسانی می شود تا بتوانید تنظیمات مناسب را اعمال کنید. خط بالاس دوربین نیز در وسط نمایشگر دیده می شود تا بتوانید کادر خود را صاف تنظیم کنید.

عکس گرفته شده با سرعت شاتر پایین
عکس گرفته شده با سرعت شاتر پایین

در حالت دستی می توانید White Balance، Exposure Value، ISO و سرعت شاتر را تنظیم کنید. حتی می توانید فوکوس را به حالت دستی ببرید تا مانند لنز دوربین های SLR با یک گیره چرخنده (البته در اینجا به صورت دیجیتالی) آن را تنظیم کنید. یکی دیگر از قابلیت هایی که عکاسان آن را دوست خواهند داشت، عکس برداری خام با فرمت RAW است.

با فعال کردن این گزینه، تصاویر پردازش نمی شوند و به صورت خام ثبت می گردند. در حقیقت دوربین تمامی موبایل هایی که با فرمت JPG عکس می گیرند تصاویر را پردازش می کنند و از کلی فیلتر و رنگ عبور می دهند اما در فرمت RAW تصاویر به صورت خام ذخیره می شوند تا عکاس بتواند تغییرات مورد نظر خودش را روی عکس اعمال کند.

تصویر «بوکه» گرفته شده با اعمال فوکوس دستی
تصویر «بوکه» گرفته شده با اعمال فوکوس دستی

اما در عمل ببینیم ماجرا از چه قرار است. بین 0.5 تا 0.7 ثانیه طول می کشد تا اپلیکیشن دوربین اجرا و آماده به کار شود. ال جی عدد 0.6 ثانیه را برای این مورد اعلام کرده بود. گرفتن هر عکس در حالت Automatic هم به طور میانگین 0.55 ثانیه زمان می برد و در کل اجرای اپلیکیشن دوربین و گرفتن اولین عکس به طور یک سره حدود 2.5 ثانیه زمان می برد که نسبت به قبل پیشرفت داشته اما هنوز به پای سرعت دوربین گلکسی اس 6 و HTC M9 نمی رسد.

image

همانطور که در تصویر بالا می بینید، اگر با تنظیمات دستی آشنایی داشته باشید می توانید نسبت به حالت اتوماتیک تصاویر بهتری ثبت کنید. تصویر سمت راست با تنظیمات دستی گرفته شده که نور و رنگ طبیعی تری دارد و سمت چپ با تنظیمات اتوماتیک گرفته شده که رنگ های اشباع شده و نور زیادی دارد.

image

تصویر سمت چپ HDR است و سمت راست معمولی. همانطور که می بینید، در حالت HDR مشکل نور شدید به خوبی برطرف شده است.

تصاویر با جزئیات و کیفیت خیره کننده ای ثبت می شوند. تنظیمات گسترده دوربین هم دست شما را باز می گذارند تا هر آنچه می خواهید اعمال و خلاقیت خود را پیاده کنید. رنگ ها بسیار طبیعی و پویا هستند و میزان جذب نور لنز بالا است به طوری که در هر محیطی می توانید تصاویر خوبی ثبت کنید. قابلیت HDR دوربین G4 نیز عملکرد خوبی از خود به جا می گذارد.

دوربین جلوی این موبایل دارای رزولوشن 8 مگاپیکسل و f/2.0 است که خبر خوبی برای عاشقان سلفی محسوب می شود. البته رزولوشن آن 8 مگاپیکسل است اما در پردازش رنگ و نور به خوبی دوربین اصلی نیست. برای گرفتن خودنگاره، ال جی راهکار خوبی برای دوربین جلو تهیه کرده. کافی است دست خود را جلوی دوربین بگیرید و آن را مشت کنید تا شمارش معکوس 3 ثانیه ای آغاز شود. اگر دوبار دستتان را مشت کنید می توانید 4 خودنگاره پشت سر هم بگیرید.

G4-Camera8

ال جی اعلام کرده که دوربین این تلفن می تواند جایگزین دوربین DSLR شما شود. دوربین G4 فوق العاده است اما این اتفاق هیچ گاه رخ نمی دهد. این ها صحبت های تبلیغاتی است. اگر قرار باشد دوربین G4 را یک دوربین حرفه ای قلمداد کنیم، یک ایراد بزرگ در آن وجود دارد که در مقابل نور شدید، تصویر دچار سوختگی می شود و نور سفید شدیدی آن منطقه را در بر می گیرد که برای حرفه ای ها آزار دهنده است. البته این دوربین همچنان برای کاربران عادی، عالی است و تنظیمات گسترده آن نیز موجب خوشحالی عکاسان خواهد شد.

در نهایت می توان عملکرد دوربین G4 را عالی ارزیابی کرد. ال جی توانسته با طراحی دوربینی با امکانات فراوان، تکانی به صنعت دوربین های موبایل بدهد. در ادامه گالری دیگر تصاویر گرفته شده با دوربین G4 را تماشا کنید:

موسیقی

IMG_5852

در G3 ال جی به اسپیکر 1 واتی اش افتخار می کرد. اما دیگر شاهد آن اسپیکر در G4 نیستیم. کیفیت صدای اسپیکر به شکل محسوسی افت پیدا کرده؛ نه شفاف است و نه عمق و باس دارد. فقط صدای آن بلند است. ضمن این که ما انتظار داشتیم ال جی در G4 از اسپیکرهای استریو استفاده کند و عملکرد G4 در بخش اسپیکر افتضاح است.

IMG_6046

به همراه G4 یک هدفون داخل گوشی QuadBeat 3 هم عرضه می شود. این هدفون کیفیت صدای بسیار خوبی دارد و نشان می دهد ال جی چه قدر به صدا و موسیقی اهمیت می دهد. کیفیت ساخت هدفون خیلی خوب است. گوشی های فلز و سیم پارچه ای با کیفیت آن آن بیانگر این نکته هستند. صدای هدفون نیز شفاف، بلند، با عمق و پر از جزئیات است. نوک گوشی هدفون ها کج طراحی شده تا پس از قرار گرفتن در گوش، بیرون نیایند. اوایلش کمی سخت است اما به آن عادت خواهید کرد.

مزیت نسل قبلی هدفون QuadBeat این بود که سیم تخت داشت و گره نمی خورد. در QuadBeat 3 ال جی دوباره به سیم با مقطع دایره ای روی آورده که باز هم گره می خورد. البته سیم آن دارای روکش پارچه ای است و نسبت به سیم پلاستیکی سخت تر گره می خورد اما باز هم به سیم تخت نمی رسد.

Music

اما اپلیکیشن موسیقی ال جی جزو اپلیکیشن های مورد علاقه ما به شمار می رود. مدیریت فایل، نحوه دسته بندی، تهیه Playlist، به اشتراک گذاری و ... به بهترین شکل ممکن در آن انجام می شود. امکانات صوتی نسبتاً خوبی نیز در آن وجود دارد که می توان به پروفایل های صدایی مختلف، تنظیم Pitch صدا، سرعت پخش و اکولایزر اشاره کرد.

سخت افزار

IMG_5842

پرچمدار جدید کره ای ها بر خلاف انتظار با چیپ اسنپدراگون 808 معرفی شد. ابتدا تصور می شد انتخاب این چیپ به دلیل مشکل داغی اسنپدراگون 808 بوده است اما حالا می دانیم که این مشکل برطرف شده. در نهایت ال جی اعلام کرد دلیل انتخاب این چیپ، داغی چیپ 810 نبوده بلکه انتخاب چیپ موبایل بیش از 1 سال قبل از تولید آن صورت می گیرد و آن زمان این مدل در دسترس بوده است.

این چیپ 64 بیتی دارای 6 پردازنده از انواع Cortex-A53 و A57 است که روی فرکانس 1.8 گیگاهرتز کار می کنند. G4 به 3 گیگابایت رم نیز مجهز شده و از کارت حافظه تا 2 ترابایت نیز پشتیبانی می کند. البته عدد 2 ترابایت بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

Bench

عملکرد سخت افزاری G4 بسیار خوب است و مشکلی در کارکرد آن مشاهده نمی شود. تمام اپلیکیشن ها به سرعت اجرا می شوند و هیچ لگی وجود ندارد. بازی های سنگین نیز به راحتی روی آن قابل اجرا هستند. نداشتن جدیدترین چیپ روز یعنی اسنپدراگون 810 یک نقطه ضعف محسوب می شود. اما خودتان را زیاد درگیر این اعداد و ارقام نکنید. در عمل عملکرد این چیپ بی نقص است.

G4 تنها در مدل 32 گیگابایتی عرضه می شود.

باتری

IMG_5906

G4 همچون نسل قبلی خود از یک باتری 3000 میلی آمپری قابل تعویض بهره می برد. کارکرد باتری نسبت به قبل کمی بهبود داشته چرا که نمایشگر انرژی کمتری مصرف می کند و چیپ 64 بیتی اسنپدراگون 808 نیز برای این رزولوشن QHD بهینه شده است.

اما بهبود عملکرد باتری نسبت به G3 چندان محسوس نیست. همچون قبل، این مدل نیز می تواند با کارکرد سنگین، 1 روز کامل دوام بیاورد.

تلفنی

Phone

پرچمدار جدید LG از نسل چهارم پشتیبانی می کند و کیفیت صدای مکالمه آن بسیار خوب است. صدا کاملاً شفاف و بلند منتقل می شود. G4 از سیم کارت میکرو پشتیبانی می کند. مدل دو سیم کارته آن نیز به بازار عرضه شده است.

جمع بندی

IMG_6020

این موبایل نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت های مثبتی داشته که مهم ترین آن ها دوربین فوق العاده اش است و بعد از آن نمایشگر که از نظر روشنایی، رنگ و کنتراست بهبود یافته است. تغییر مهم دیگر کاور چرمی پشت آن است که در بررسی متوجه شدیم از دوام کافی برخوردار نیست. کیفیت اسپیکرها نیز نسبت به G3 افت کرده است. با این حال G4 تلفنی زیبا، با کیفیت و پر از امکانات است. G4 یکی از بهترین تلفن های هوشمند بازار است و با طراحی زیبا و امکانات فراوان خود، رضایت شما را جلب خواهد کرد.

گلکسی اس 6 جدی ترین رقیب G4 به شمار می رود و رقابت اصلی بین این دو است. بنابراین اگر قصد خرید پرچمدار دارید، نیم نگاهی هم به اس 6 داشته باشید. اگر هم G3 دارید، چیز زیادی را از دست نداده اید و بهتر است برای خرید نسل بعدی پرچمدار ال جی صبر کنید. اما اگر قصد دارید پرچمدار جدیدی تهیه کنید یا به دنبال یک دوربین عالی در موبایل هستید، G4 گزینه مناسبی است.

ناگفته نماند ال جی G4 (مدل دو سیم کارته) با قیمت ۱.۸۸۵.۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (133 مورد)
  • Bahram Khani
    Bahram Khani | ۲ مرداد ۱۳۹۵

    it,s the best

  • یوسف حسنی
    یوسف حسنی | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    واقعا عالی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی