ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا تقاضای اندک باعث خواهد شد تا مایکروسافت تجارت فروش موبایل را کنار بگذارد؟

محصولات نوکیا و همچنین سرویس هایش، در دوم سپتامبر سال ۲۰۱۳ به قیمت ۷.۲ میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته شدند در حالی که چندین ماه بعد و در سال ۲۰۱۴، زمانی که این داد و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ تیر ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۰

محصولات نوکیا و همچنین سرویس هایش، در دوم سپتامبر سال ۲۰۱۳ به قیمت ۷.۲ میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته شدند در حالی که چندین ماه بعد و در سال ۲۰۱۴، زمانی که این داد و ستد نهایی گشت، مایکروسافت در نهایت مبلغی برابر با ۹.۴ میلیارد دلار را به فنلاندی ها پرداخت کرد.

مدیران مالی مایکروسافت، 5.5 میلیارد دلار از مبلغ فوق را به عنوان «حسن نیت» مشخص نمودند. حسن نیت در امور مالی، مشمول دارایی های نامشهود، نظیر ارزش نام «نوکیا»، روابط عالی میان مشتری و کارمندان، پتنت ها و البته تکنولوژی های انحصاری می گردد. ۴.۵ میلیارد دیگر هم که مشخصا صرف هزینه برای کسب دارایی های مشهود، نقدینگی و... شده بود.

اکنون به نظر می رسد که محصولات و سرویس های نوکیا، که البته اهالی ردموند برای داشتنشان رقمی حدود ۱۰ میلیارد دلار را پرداخت نموده اند، نتوانسته انتظارات را برآورده سازد و اگر اوضاع بر همین منوال پیش رود، می توان گفت مایکروسافت نیز تصمیم بر جداسازی تجارت موبایل (دست کم به شکل فعلی) از هسته اصلی خود خواهد کرد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به پیشبینی ها و تصوراتی که مدیران ارشد مایکروسافت در آن زمان، در خصوص نحوه رشد نوکیا در سال های آینده داشتند.

اخیرا خود شرکت مایکروسافت به شکل عمومی اظهار نظرهایی داشته که فروش موبایل های لومیا، به هیچ عنوان بالا نبوده و زیر خط انتظارات و پیشبینی های سابق -در زمان خرید بزرگ مایکروسافت- قرار گرفته اند.

در آن زمان، اهالی ردموند پیشبینی کرده بودند که تا سال ۲۰۱۸، مایکروسافت به واسطه خرید نوکیا قادر می گردد تا سهمی ۱۵ درصدی از بازار اسمارت فون ها را به دست آورده و تا آن سال نیز ۱.۸ میلیارد موبایل (هوشمند و غیر هوشمند) به فروش برساند.

Microsofts-forecast-at-the-time-the-deal-was-announced

شرکت مورد بحث همچنین گمان می کرد که می تواند به حاشیه سود عملیاتی ۵ الی ۱۰ درصد دست پیدا نماید، که با توجه به تعداد موبایل های فروش رفته ای که ذکر شد، مبلغی برابر با ۲.۳ الی ۴.۵ میلیارد دلار را در بر می گرفت.

مایکروسافت اخیرا در یکی از بیانیه های مالی خود در خصوص عملکرد مالی سه ماهه سوم مال ۲۰۱۵ برای سهام دارانش عنوان کرده: «در این بازار به شدت رقابتی تلفن های همراه، احتمال دارد که نتوانیم به پیشبینی های قبلی خود دست پیدا کنیم.»

حال گفته های فوق را بگذارید کنار صحبت های نادلا که می گوید: «نیاز داریم تا اقداماتی انجام داده و جلوی هزینه های اضافه را در میان محصولات خود بگیریم.» و یا مدیر ارشد بخش مالی مایکروسافت به نام امی هود که او نیز سخنان مشابهی را در خصوص سودآوری در سال مالی ۲۰۱۶ به زبان می آورد. سخنانی که البته هواداران ویندوز فون را مایوس خواهد کرد.

How-Microsoft-broke-down-the-acquisition-of-Nokia-Devices-and-Services

مایکروسافت اخیرا اعلام داشته که بر اساس شرایط کنونی بازار تلفن های همراه، در صورت کاهش و رو به زوال رفتن جریان پول ساز و همچنین به سرانجام نرسیدن پیشبینی های قبلی و البته رشدی که در نظر گرفته شده بود، احتمال کنار گذاشته شدن تجارت موبایل و جدا شدن آن از هسته اصلی مایکروسافت وجود خواهد داشت.

این اقدام البته مزایایی هم برای شرکت ساکن ردموند دارد و با بازگشت دست کم بخشی از سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری، می تواند شروعی تازه را در راه فروش سخت افزاری تجربه نماید. از سوی دیگر سرمایه گذاران نیز چنین موارد و زیان هایی را نادیده می گیرند، هرچند که چنین اقداماتی در دوره های مالی آینده تاثیر بدی خواهد داشت اما سرمایه گذاران و سهام داران معمولا به سودآوری هایی که در آینده و به واسطه لغو شدن همین تجارت بی فایده به دست خواهند آمد چشم می دوزند.

مایکروسافت اکنون اذعان دارد که در سه ماهه سوم از سال مالی ۲۰۱۵، فروش موبایل نخواهد توانست به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کرده و از طرفی حاشیه سود پیشبینی شده نیز تحقق پیدا نمی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • amin_moradi
    amin_moradi | ۷ تیر ۱۳۹۴

    تا زمانی که مایکروسافت این رو بفهمه که محبوبیت اندروید و ios بخاطر بخش نرم افزاری و ساپورت اپلیکیشن هاست راه بجایی نمیبره و نخواهد برد.همون اشتباهی که نوکیا کرد. به گذشته که نگاه کنیم میبینیم برتری سیمین به ویندوز فون برتری اپلیکیشنی بود. همون وقت وینفون بازی رو به سیمبین باخته بود بعد اندروید این برتری رو به سیمبین تحمیل کرد.ولی هنوز مایکرو دنبال تقویت هسته سیستم عاملشه در صورتی که کاربر موبایل استفاده ساده از تمام اپلیکیشن ها رو میخواد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی