ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا دستکاری گوگل در نتایج جستجویش به ضرر کاربران است؟

شرارت امری ذاتی است و به همین خاطر شعار «شرور نباشید» گوگل می تواند معانی و تعابیر مختلفی داشته باشد. گوگل شرکتی است که قدرت بالایی دارد و می توان گفت که در حال حاضر قدرتمندترین ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۹ تیر ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

شرارت امری ذاتی است و به همین خاطر شعار «شرور نباشید» گوگل می تواند معانی و تعابیر مختلفی داشته باشد. گوگل شرکتی است که قدرت بالایی دارد و می توان گفت که در حال حاضر قدرتمندترین موجودیت در فضای مجازی به شمار می رود و قادر است وب و اینترنت را آنطور که دلش می خواهد شکل دهد.

اما آیا ممکن است روزی اهالی مانتین ویو اهداف و تمایلات بدی در سر داشته باشند و خودخواهی شان آنها را به انجام امور مختلف سوق دهد؟ براساس پژوهش تازه ای که توسط شخصیت حقوقی تیم وو و شرکت Yelp (که در زمینه انتشار نقد کاربران از خدمات و کالاهای مختلف فعالیت دارد) صورت گرفته، بله همینطور است.

Yelp یکی از رقبای گوگل محسوب می شود و به همین خاطر بهتر است که با اندکی احتیاط به گفته های هر یک از طرفین نگریسته شود. تیم وو هم یک محقق حقوقی و از مشاوران پیشین کمیسیون تجارت دولت مرکزی آمریکاست.

این فرد در سال 2013 میلادی و پس از انتشار نتایج بررسی های کمیسیون تجارت دولت فدرال آمریکا در مورد احتمال دستکاری گوگل در نتایج جستجویش، در مقام حمایت از این غول جستجو بر آمد. دلایل خوبی دال بر عینی بودن اظهار نظرهای او در این رابطه وجود دارد که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

با دیجیاتو همراه باشید.

 مشکل سرچ گوگل

google-search-logo

 

مطالعه صورت گرفته در این رابطه نشان می دهد که گوگل در تلاش است تا با بهره گیری از موتور جستجوی محبوب خود کنترل بازار را در دست بگیرد و رقبایش را محدود نماید. گفته می شود که این قبیل اقدامات گوگل به جای آنکه بهترین نتایج ممکن را در اختیار کاربران قرار دهد، بیشتر به آنها صدمه می زند.

اما بهتراست یادآور شویم که گوگل بدون آنکه کاربر را مجبور به کلیک کردن نماید، پاسخ پرسش های مختلفی را در اختیارش قرار می دهد (برای مثال می توانید عبارت 2+2 را در آن سرچ کنید)، با این همه، باز هم به وبسایت های دیگر فضای مجازی آسیب می رساند.

علاوه بر این، براساس پژوهش انجام شده، برخی فاکتورهای مشخص و مهم برای اهالی مانتین ویو حتما در الگوریتم های آن وجود خواهند داشت که از آن جمله می توان به احتمال وجود محتوی گوگل پلاس و نقدهایش در نتایج جستجو اشاره کرد.

در پژوهش انجام شده توسط شرکت Yelp از پلاگینی استفاده گردید که نتایج طبقه بندی شده آن موسوم به OneBox (بخشی از نتایج جستجو که درون کادری متمایز می گردند، مانند عکس های مرتبط با عنوان جستجو) را در جستجوهای کلی به حساب نمی آورد. گفته می شود این افزونه به جای آنکه با کم کردن تعمدی تعداد نتایج به نفع گوگل عمل کند، انتخاب هایی را در اختیار مشتریان قرار می داد که به نفع آنها بود.

در این پژوهش از 2690 فرد داوطلب کمک گرفته شد و مشخص گردید زمانی که این فاکتورهای اضافی در نظر گرفته نمی شوند، افراد برای دریافت جزئیات یک موقعیت خاص، 45 درصد بیشتر روی نقشه ها کلیک می کردند و این نشان می دهد که سیستم کنونی گوگل دارای نقص است.

نتایج جستجو زمانی که OneBox (یا نتایج طبقه بندی شده) در آن وجود نداشت، نقدها و نظرات بیشتری را در بر می گرفتند که در واقع به نفع مشتریان بودند. از طرف دیگر، گوگل نتایجی را در اختیار کاربران قرار می داد که تنها حاوی تعدادی نقد منتشر شده در فضای گوگل پلاس بودند.

screen-shot-2015-06-27-at-3-07-34-pm-840x343

مشکل کجاست؟

هیچگونه تصور بدی در مورد خالقان اندروید وجود ندارد اما در نهایت این شرایط می تواند به ضرر مصرف کنندگان تمام شود. علاوه بر این، می دانیم که این ادعاها نمی توانند از اساس هم دروغ باشند.

حقیقت این است که در نتایج جستجوی گوگل، محتوی گوگل پلاس پیش از هر منبع دیگری در نظر گرفته می شود و گوگل اولویت را به سرویس های خودش می دهد. اما کدام شرکت این کار را نمی کند؟

شرایط کمی مبهم است و مشخص نیست که آیا باید گوگل را برای این کار سرزنش نمود یا خیر. آیا قوانین، این شرکت را از رقابت با چالش گرانش منع می کنند؟ البته احتمال می رود که گوگل فاکتورهای دیگری را هم در نتایج جستجوی خود در نظر بگیرد که پلاگین Yelp به آنها توجهی نداشته است.

google-now-on-tap-screen2-840x457

 

علاوه بر این، چه کسی نتایج جستجوی سریع گوگل را دوست ندارد؟ بسیاری  از ما زمانی که قصد تبدیل واحد یا حل کردن یک معادله ریاضی داریم، تمایلی به دسترسی کامل به یک وبسایت نداریم.

از همین رو، گوگل می تواند به خاطر بهره مندی از دانش فوق العاده اش، یک منبع قابل اطمینان برای ما باشد. از طرفی اهالی مانتین ویو هم می توانند مدعی شوند که این ابزارها به مراتب برای کاربران بهتر هستند و متاسفانه یا خوشبختانه، بسیاری از کاربران با آنها هم عقیده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • Ayoob
    Ayoob | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    از روزی میترسم که موتور جستجوی گوگل به اندازه ای باهوش شده باشه که جواب سوال هایی که ازش میشه رو خودش پاسخ بده نه این که چند تا وبسایت معرفی کنه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی