ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: مقایسه سامسونگ گلکسی S6 با ال جی G4؛ داربی سئول

رقابت سازندگان موبایل در نیمه اول سال ۲۰۱۵ با عرضه پرچمداران جدید به اوج خود رسید. این رقابت برای سامسونگ و ال جی اما رنگ بویی دیگر دارد، چرا که این دو از ۵۰ سال پیش در ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۹ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

رقابت سازندگان موبایل در نیمه اول سال ۲۰۱۵ با عرضه پرچمداران جدید به اوج خود رسید. این رقابت برای سامسونگ و ال جی اما رنگ بویی دیگر دارد، چرا که این دو از ۵۰ سال پیش در زمینه های مختلف با یکدیگر گلاویز هستند و البته سامسونگ همیشه موفق شده رقیب کوچکتر هموطن را در تعداد فروش و میزان درآمد مغلوب کند.

تلاش سامسونگ برای حفظ دست بالا و برنامه ریزی ال جی برای بدست آوردن سهم بیشتر از بازار اما، همیشه در نهایت به نفع کاربران تمام شده و این دو غول کره ای را ملزم می کند به رفع ایرادات تولیدات خود پرداخته و بهترین تجربه کاربری ممکن را به خریداران خود ارائه کنند.

در آخرین مرحله از این تلاش، سامسونگ مستقیما به سراغ عمده ترین انتقاد کاربران از پرچمدارش رفته و طراحی این محصول را بطور کامل مورد بازبینی قرار داد. ال جی نیز برای متهم نشدن به تکرار مکررات، لازم بود طرحی نو در انداخته و پرچمداری ارائه کند که ضمن ایجاد بهبود در قابلیت های پیشین، حرفی نو برای زدن داشته باشد.

برای بررسی این موضوع Samsung Galaxy S6 و LG G4 را با یکدیگر مقایسه کرده ایم و از شما دعوت می کنیم در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم کدام پرچمدار کره ای از شایستگی لازم برای اعطای لقب برترین برخوردار است.

طراحی

image

(ماوس را روی تصویر به چپ و راست حرکت دهید)

طبق گزارش وال استریت ژورنال، سال گذشته فروش گلکسی «اس ۵» حدود ۴۰ درصد کمتر از پیشبینی ها بوده است. احتمالا همین عامل باعث شد سامسونگ بالاخره صدای اعتراض کاربران را شنیده و شیشه و فلز را جایگزین بدنه پلاستیکی پرچمدارش کند. این طراحی جدید هرچند کمی یادآور رقیب دیگر یعنی آیفون است، اما می توان آن را زیباترین طراحی انجام گرفته توسط بخش موبایل این شرکت تا امروز به حساب آورد. این سازنده بالاخره موفق شده حس در دست گرفتن یک موبایل لوکس را به خریداران منتقل کند. اما برای بدست آمدن این حس، ۳ مزیت مهم قربانی شده اند؛ باتری قابل تعویض، درگاه حافظه و ضدآب بودن دستگاه. اینها قابلیت هایی هستند که بر خلاف نسل های قبلی دیگر در «اس ۶» وجود ندارند. علاوه بر این موارد، مهندسین سامسونگ هرچند ضخامت پرچمدار جدید را نسبت به مدل قبلی کاهش داده اند، اما موفق نشده اند دوربین را درون بدنه جاسازی کنند و این قطعه به دلیل بیرون زدگی تا حدی زیبایی بدنه پشتی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

LG G4 Vs S6 (3)

در سوی دیگر ال جی هم دوست نداشت در زمینه جار و جنجال از رقیب هموطن عقب باشد، لذا طراحان این شرکت تصمیم گرفتند تا تغییراتی را در طراحی پرچمدار جدیدشان اعمال کنند، اما باید بگوییم آنها به اندازه سامسونگ در این زمینه موفق نبوده اند. «جی ۴» اگرچه اکنون به بدنه ای چرمی مجهز شده، اما از لحاظ ظاهری هنوز شباهت بسیاری نسبت به «جی ۳» دارد و همین مورد، حال و هوایی تکراری را به پرچمدار ال جی می بخشد. ال جی اعلام کرده برای این قاب از چرم طبیعی دست دوز استفاده کرده است که به روش گیاهی دباغی شده است. اما همانطور که پیشتر در بررسی اختصاصی «جی ۴» هم به این موضوع پرداختیم، انتخاب این جنس باعث شده بدنه دستگاه نسبت به ضربه آسیب پذیر باشد و در مدت کوتاهی ظاهر آن دچار خراش و صدمه شود.

LG G4 Vs S6 0 (26)

سامسونگ اما برای بدنه پشتی دستگاه از نسل چهارم شیشه گوریلا گلس استفاده کرده است. در بررسی اختصاصی «اس ۶» مقاومت این قسمت را آزمودیم و مشخص شد بدنه پرچمدار جدید سامسونگ حتی با استفاده از کلید هم به سادگی خط نخواهد افتاد.

ال جی احتمالا با آگاهی از این مشکل، امکان تهیه «جی ۴» با قاب پلاستیکی را نیز ارائه کرده. در طراحی این قاب تلاش شده لمس آن تا جای ممکن حس فلز را القا کند، اما در مورد میزان موفقیت سازنده در این زمینه، باید تلاش های مشابه سامسونگ را به یاد بیاوریم که در نسل های پیشین پرچمدار خود سعی می کرد نوار پلاستیکی دور دستگاه حسی نزدیک به فلز داشته باشد و می توان گفت اگر چنین عملی امکان پذیر بود این غول کره ای هرگز مجبور نمی شد با هزینه بیشتر و به قیمت افزایش وزن دستگاه به استفاده از آلومینیوم روی آورد.

LG G4 Vs S6 (32)

«جی ۴» به دلیل انتخاب نسل پیشین گوریلا گلس یعنی نسخه ۳، در جلو هم نسبت به «اس ۶» از استحکام کمتری برخوردار است، هرچند سعی کرده این ضعف را با ایجاد یک انحنای ضریف در نمایشگر جبران کند که به گفته سازنده باعث شده مقاومت صفحه نمایش در مقابل شکستن تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

LG G4 Vs S6 (22)

گذشته از جنس بدنه، ۲ تفاوت عمده دیگر نیز طراحی این ۲ پرچمدار وجود دارد. مورد اول محل دکمه های سخت افزاریست که در «اس ۶» روی نوار فلزی دور گوشی قرار گرفته اند، اما «جی ۴» همانند نسل های پیشین این دکمه ها را به پشت بدنه منتقل کرده است. تفاوت دیگر نیز در دکمه های اندروید است که در «جی ۴» مجازی بوده و درون نرم افزار تعبیه شده اند، اما «اس ۶» کماکان ترجیح می دهد ۳ دکمه خانه، بازگشت و مولتی تسکینگ را به شکل فیزیکی در زیر نمایشگر خود حفظ کند.

LG G4 Vs S6 (23)

«جی ۴» برای ارگونومی بهتر دکمه ها را به پشت بدنه منتقل کرده و غیر از میکروفون دوم و درگاه مادون قرمز، چیز دیگری در اطراف بدنه مشاهده نمی شود که این مورد در زیبایی دستگاه هم تاثیر مثبت دارد، اما وزن و پهنای بیشتر پرچمدار ال جی باعث شده در زمینه راحتی استفاده بازی را به رقیب واگذار کند. «اس ۶» ۱۳۸ گرم وزن دارد و با عرض ۷۰.۵ میلیمتری، حدود ۷ میلیمتر از «جی ۴» ۱۵۵ گرمی و ۷۶.۱ میلیمتری کم عرض تر است.

LG G4 Vs S6 (19)

«اس ۶» همچنین از نظر باریکی هم برتری داشته و با ۶.۸۵ میلیمتر، ضخامت آن از «جی ۴» ۹.۸ میلیمتری، حدود ۲ میلیمتر کمتر است. هرچند ال جی سعی کرده با دادن انحنا به پشت دستگاه این نقیصه را برطرف کند، اما باریک شدن روزافزون تلفن های هوشمند و عادت کردن کاربران به این موضوع، موجب شده نادیده گرفتن ضخامت این پرچمدار در ابتدای استفاده، اندکی دشوار باشد.

image

نمایشگر

IMG_6527

تنها خصوصیت مشترک نمایشگرهای این ۲ پرچمدار این است که هردو فوق العاده و دارای رزولوشن QHD هستند. چنین رزولوشنی بیش از ۳.۵ میلیون پیکسل را در مقابل چشمان کاربر قرار می دهد. تفاوتها اما اینکه «اس ۶» از پنل ۵.۱ اینچی Super AMOLED و ال جی از IPS LCD با سایز ۵.۵ اینچ استفاده می کند. ال جی موفق شده تراکم پیکسلی عالی پرچمدار پیشین خود را با اندکی افزایش از ۵۳۴ به ۵۳۸ برساند و معتقد است این رقم تقریبا برابر کیفیت چاپ روی کاغذ است. سامسونگ اما این رقم را از این هم بالاتر برده و به عدد خیره کننده ۵۷۶ پیکسل در اینچ رسانده که نسبت به چگالی ۴۳۲ پیکسل در اینچ «اس ۵» پیشرفت قابل ملاحظه ای به شمار می رود.

پرچمدار قبلی ال جی از اولین تلفن های هوشمند بازار بود که به نمایشگر QHD مجهز شده بود و حالا سازنده موفق شده در نسخه جدید، عملکرد این نمایشگر بسیار خوب را باز هم افزایش دهد. سازنده کره ای با استفاده از تکنولوژی Quantum RGB روشنایی صفحه نمایش را ۲۵ درصد و کنتراست آن را ۵۰ درصد افزایش داده است.

در زمینه نمایش رنگها اما این دو رقیب کره ای روند متفاوتی را برگزیده اند. نمایشگر «اس ۶» هم مثل پرچمداران پیشین رنگها را زنده و گرم نشان می دهد، این مورد برای برخی اشباع بیش از حد به نظر می آید و برای چنین کاربرانی شاید عملکرد صفحه نمایش «جی ۴» باب طبع تر باشد که تا ۹۸ درصد رنگهای استاندارد DCI را به نمایش در می آورد. ال جی اعتقاد دارد فراتر رفتن از رقم ۱۰۰ درصد است که موجب ایجاد اشباع در نمایش رنگها می شود.

در عمل اما مقایسه بنچمارک این دو نمایشگر نشان می دهد سامسونگ موفق شده رنگهای استاندارد sRGB را دقیق تر تولید کند و ال جی خصوصا در دقت نمایش رنگهای قرمز و سبز نسبت به رقیب ضعیف تر است.

image

(حرکت ماوس به چپ دقت نمایشگر S6 و حرکت به راست G4 را نمایان می کند. نزدیکتر بودن دایره ها به مربع ها نشان دهنده دقت بیشتر در تولید رنگهاست)

این دو صفحه نمایش در بقیه موارد هم دوشادوش یکدیگر رقابت می کنند. تراکم پیکسلی نمایشگر پرچمدار سامسونگ شرکت بهترین در بازار است، هرچند سوالاتی در مورد قابل تشخیص بودن این تعداد پیکسل برای چشم انسان وجود دارد. حداقل روشنایی هردو نمایشگر ۲ نیت است اما در زمینه حداکثر روشنایی «اس ۶» با ثبت ۵۶۰ نیت در مقابل «جی ۴» با ۴۵۰ نیت بهتر عمل می کند، با این وجود در محیط های باز به دلیل بازتاب بیشتر نور از نمایشگر «اس ۶»، «جی ۴» اندکی بهتر عمل می کند. عمق رنگ مشکی و زاویه دید نیز در تکنولوژی مورد استفاده توسط سامسونگ بیشتر است. پرچمدار ال جی اما به دلیل کاهش حاشیه های دستگاه موفق شده حدود ۷۲ درصد از نمای روبرو را به خود اختصاص دهد که از رقیب ۲ درصد بیشتر است.

در مجموع نمایشگر هردو این پرچمدارها جزو بهترین های بازار بوده و هرچند هرکدام در بخش هایی برتری های اندکی نسبت به مدل رقیب دارند، اما عملکرد هردوشان «اس ۶» و «جی ۴» را به تلفن های هوشمند ایده آلی برای تماشای فیلم، خواندن متن، بازی و نمایش چشم نواز تصاویر تبدیل کرده اند.

سخت افزار

LG G4 Vs S6 (30)

سخت افزار هم از دیگر زمینه هایی است که این دو رقیب روند متفاوتی را در آن برگزیده اند. ال جی در پرچمدار جدید خود از چیپست ۶۴ بیتی و ۶ هسته ای اسنپدراگون ۸۰۸ استفاده می کند که در ابتدا تصور می شد به دلیل پاک کردن صورت مسئله داغ کردن بیش از حد اسنپدراگون های ۸۱۰ انتخاب شده است، اما این شرکت کره ای اعلام کرد در آن زمان هنوز این چیپست ها عرضه نشده بودند. حقیقت هرچه باشد ال جی با این انتخاب هرچند پرچمدار ضعیف تری نسبت به رقبا را ارائه کرد، اما در عوض از جنجال های مدل ۸۱۰ مصون مانده و موفق شد قیمت پایینتری را نیز برای محصول خود تعیین کند.

سامسونگ اما برای رفع هرگونه شک و شبهه و داشتن کنترل بیشتر دست به طراحی و تولید چیپست های اختصاصی خود زد و «اس ۶» اولین تلفن هوشمندیست که از این چیپست به نام Exynos 7420 استفاده می کند. این تولید کننده از هیچ چیز در ساخت چیپست ۶۴ بیتی ۸ هسته ای خود کم نذاشته و آن را با معماری ۱۴ نانومتری FinFET ساخته که ضمن کاهش ۳۵ درصدی مصرف انرژی، کارایی آن را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد.

چیپست سامسونگ از ۴ هسته با طراحی Cortex-A57 و فرکانس ۲.۱ گیگاهرتز، و ۴ هسته دیگر Cortex-A53 با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز مجهز است که از معماری ARM بهره برده و در کنار آن نیز ۳ گیگابایت حافظه رم و واحد پردازش گرافیکی Mali T760، وظایف پردازشی دستگاه را به عهده دارند. در سوی مقابل چیپست پرچمدار ال جی، ۶ هسته Cortex-A53 و A57 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز و ۳ گیگابایت حافظه رم دارد و پردازشگر گرافیک آن هم Adreno 418 انتخاب شده است.

همانطور که انتظار می رفت «اس ۶» موفق شد در بنچمارک ها عملکرد سریع تری از خود بجا بگذارد. این دستگاه در تست Antutu که در مجموع کارایی چیپست را می سنجد به امتیاز ۶۸۰۰۰ دست پیدا کرد که آن را در زمره بهترین های بازار قرار می دهد. «جی ۴» در همین تست به حدود امتیاز ۵۰۰۰۰ رسید که اختلاف زیادی را نسبت به رقیب نشان می دهد.

s6 bench

در عمل اما تفاوت عملکرد پردازشی دو دستگاه به اندازه اختلاف امتیازشان نیست و «جی ۴» موفق شده با انجام بهینه سازی های نرم افزاری ضعف سخت افزاری خود را تا حد زیادی جبران کند. سیستم عامل این دستگاه کاملا روان اجرا می شود و هرچند اکثر عملکردها در مقایسه با «اس ۶» اندکی کندتر هستند، اما لگ یا تاخیر آزاردهنده ای در هنگام استفاده از آن مشاهده نمی شود.

g4 bench

در «اس ۶» نزدیک به ۲۵ گیگابایت از ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی در اختیار کاربر بوده که قابل افزایش نیست، «جی ۴» نیز ۳ گیگابایت کمتر و حدود ۲۲ گیگابایت حافظه داخلی را ارائه می دهد، اما در عوض آن و در تنها مزیت قابلیت های سخت افزاری خود نسبت به «اس ۶»، تا ۲ ترابایت افزایش حافظه از طریق درگاه MicroSD را پشتیبانی میکند.

لیست برتری های سخت افزاری پرچمدار سامسونگ اما بیش از اینهاست. «اس ۶» از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند درحالی که برای «جی ۴» باید قاب جداگانه ای تهیه کرد. «اس ۶» همچنین در پشت دستگاه به سنسور ضربان قلب مجهز است که کارایی آن را در زمینه سلامتی افزایش می دهد. پرچمدار سامسونگ همچنین از حسگر اثر انگشت بهره می برد که ضمن افزایش امنیت، استفاده و ورود به محیط کاربری را نیز ساده تر می کند. سامسونگ در مجموع در این زمینه یکی از بهترین های بازار است و بدون شک عملکرد بهتری را از خود به نمایش می گذارد.

دوربین

LG G4 Vs S6 (26)

دوربین «جی ۴» اصلی ترین نقطه تمرکز ال جی و یکی از بهترین های بازار است. این دوربین از یک سنسور جدید ۱۶ مگاپیکسلی ۱/۲.۶ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۹ بهره می برد که پشت لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. ال جی با رساندن گشودگی دهانه لنز به این رقم موفق شده در بازار از این نظر بی همتا بوده و میزان جذب نور را نسبت به نسل پیشین ۸۰ درصد افزایش دهد. پرچمدار جدید همچنین به لرزشگیر جدید ال جی به نام OIS 2 مجهز است که برای نخستین بار علاوه بر محورهای X و Y، از محور Z هم پشتیبانی کرده و در نتیجه تاثیر خود را تا ۲ برابر افزایش می دهد. این دوربین همچنین به سیستم فوکوس لیزری نسل پیشین خود مجهز است اما آن را طوری بهبود داده که دیگر برای فوکوس کردن در تاریکی نیازی به پیش-فلاش نباشد.

سامسونگ هم البته در «اس ۶» از یک دوربین بهبود یافته استفاده کرده بر مبنای دوربین «نوت ۴» ساخته شده است. این دوربین هم همانند رقیب به سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۲.۶ اینچ، نسبت تصویر ۱۶:۹ و فاصله کانونی ۲۸ میلیمتر مجهز است، اما گشودگی دهانه لنز آن به f/1.9 تعیین شده و لرزشگیر اپتیکال آن هم از نوع معمول ۲ محوره است.

سمت راست تنظیمات دوربین G4 و چپ S6
سمت راست تنظیمات دوربین G4 و چپ S6

تشخیص صحیح وایت بالانس و ثبت درست رنگها از مواردی است که تلفن های هوشمند و حتی پرچمدارانی مثل «اس ۶» در آن ضعف داشته اند و این مورد خصوصا در شرایطی که هرقسمت منظره پیش رو از یک درجه نوردهی برخوردار باشد، یا شرایط کم نور، بیشتر به چشم می آید. «جی ۴» اما برای رفع این نقصیه یک حسگر طیف رنگ اختصاصی را در زیر فلش LED خود در نظر گرفته است که در هیچکدام از رقبا مشاهده نمی شود. این حسگر میزان رنگ های قرمز، سبز و آبی را بدون دخالت سنسور اصلی دوربین و بطور کاملا مستقل سنجش می کند. همچنین روی سنسور تصویر دوربین «جی ۴» یک فیلتر مادون قرمز قرار داده شده تا طول موج های نامرئی روی عملکرد این حسگر تاثیری نداشته باشند، اما این فیلتر بسیار باریک طراحی شده تا در میزان جذب نور اثر منفی نداشته باشد.

image

(حرکت به راست S6 و چپ G4)

جدا بودن عملکرد حسگر طیف رنگی از سنسور تصویر موجب شده این قطعه بتواند بدون تاثیر گرفتن از تنظیمات اعمال شده برای تصویر برداری، به تنظیم وایت بالانس و ثبت دقیق ترین رنگها در هر شرایط نوری بپردازد. «اس ۶» اما برای تصحیح وایت بالانس از حسگر مادون قرمز خود کمک می گیرد. برای درک نحوه عملکرد این بخش اتاقی را تصور کنید که با نور زرد یک لامپ معمولی روشن شده باشد، اکثر دوربین ها تصویر این اتاق را با یک تم رنگی نزدیک به زرد ثبت خواهند نمود، اما حسگر «جی ۴» پس از بررسی متوجه می شود زردی تصویر بخاطر نوع لامپ ایجاد شده و رنگ ذاتی اجسام نیست، در نتیجه عکسی نزدیک تر به آنچه چشم انسان می بیند ثبت می کند.

برای رسیدن به مطلوب ترین نتیجه هردو دوربین قابلیت دخالت کاربر و تنظیم دستی وایت بالانس را نیز ارائه می کنند، اما «اس ۶» تنها به ارائه ۴ انتخاب بسنده کرده و در «جی ۴» کاربر قادر است از بازه کاملی بین ۲۴۰۰ تا ۷۴۰۰ به انتخاب بپردازد. پس از مقایسه، هرچند عملکرد هر دو دوربین مطلوب است، اما «جی ۴» همانطور که توقع می رفت تصاویر را نزدیک تر به واقعیت و «اس ۶» رنگها ها گرم تر و شاداب تر ثبت می کند. دوربین «جی ۴» اما از دامنه پویایی بالاتری برخوردار است که این مورد خود را بیش از هرچیز در ثبت تصاویر حاوی سایه روشن نشان می دهد. هرچند «اس ۶» هم در این زمینه عملکرد مناسبی دارد، اما در مواردی سایه ها بیشتر از میزان لازم تاریک و نقاط روشن بیشتر از نیاز نورانی ثبت می شوند.

image

(حرکت به راست S6 و چپ G4)

هردو دوربین از زاویه دید یکسانی برخوردار بوده و به قابلیت عکاسی سریع نیز مجهز هستند، «جی ۴» با دوبار فشردن دکمه کم کردن صدا، به سرعت وارد اپلیکیشن دوربین شده و بسته به زمان مورد نیاز برای فوکوس، بین کمتز از ۱، تا ۳ ثانیه به ثبت عکس می پردازد. اپلیکیشن دوربین «اس ۶» هم در صورت ۲بار فشردن دکمه Home به سرعت باز می شود در مجموع عکاسی با آن به کمتر از ۳ ثانیه زمان احتیاج دارد اما برخلاف رقیب فشردن دکمه شاتر را به شما سپرده که هرچند مدت ثبت عکس را اندکی افزایش می دهد، اما در عوض امکان تنظیم دقیق فوکوس را پیش از ثبت عکس به کاربر می دهد.

دوربین تلفن های هوشمند برای رسیدن به بالاترین جزئیات ممکن، بطور دیجیتالی شارپ بودن تصویر را افزایش و نویز را کاهش می دهند. عملکرد این ۲ بخش در پرچمداران رقبای کره ای تا حد زیادی بستگی به شرایط نوری و متغیر های دیگر دارد. بطور کلی می توان گفت عملکرد کاهش نویز در «جی ۴» بهتر انجام می شود و خصوصا در عکاسی شبانه نویز بسیار کمتری در عکس ثبت می شود، اما همین عملکرد در عین حال باعث شده تصاویر ثبت شده با «اس ۶» در نور روز از جزئیات مطلوب تری برخوردار باشند.

image

(حرکت به راست S6 و چپ G4)

هردو دوربین جلوی این پرچمداران با نسبت تصویر ۴:۳ عکس های باکیفیتی گرفته و به قابلیت هایی مثل روتوش خودکار پوست و گرفتن چند عکس پشت سر هم و انتخاب بهترین آنها مجهز هستند. تفاوتهای آنها اما یکی در ۵ مگاپیکسلی بودن دوربین «اس ۶» و ۸ مگاپیکسلی بودن «جی ۴» و دیگری در امکانات اختصاصی آنهاست.

سمت راست سلفی G4 و چپ S6
سمت راست سلفی G4 و چپ S6

پرچمدار سامسونگ با استفاده از حالت Wide Selfie در عملکردی مشابه عکاسی پانوراما، عکس های سلفی عریض تری می اندازد و حسگر ضربان قلب پشت بدنه نیز می تواند به عنوان شاتر برای گرفتن تصاویر سلفی استفاده شود، قابلیت اختصاصی ارائه شده در «جی ۴» اما گرفتن عکس با فرمان حرکتی است، شاتر این دوربین با مشت کردن دست فعال شده و پس از شمارش معکوس ۳ ثانیه ای اقدام به ثبت تصویر می کند و در صورت ۲ بار مشت کردن دست ۴ عکس پشت سر هم ثبت خواهند شد. در مجموع کیفیت دوربین جلوی هر دو دستگاه کاملا راضی کننده است.

امکانات دوربین جلو، سمت راست S6 و چپ G4
امکانات دوربین جلو، سمت راست S6 و چپ G4

عملکرد فیلمبرداری این دو دستگاه نیز شباهت های بسیاری دارد. هردو قادر به ثبت فیلم با حداکثر رزولوشن ۲۱۶۰p و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه هستند که در «اس ۶» در صورت پایین آوردن رزولوشن، نرخ تصویربرداری تا ۶۰ فریم در ثانیه بالا خواهد رفت. این پرچمدار همچنین به دلیل قدرت سخت افزاری بیشتر قادر است ویدیو ها را در حداکثر رزولوشن ممکن با بیت ریت بالاتری یعنی ۴۸ مگابیت در ثانیه ضبط کند، در حالی که این رقم برای «جی ۴» به ۳۰ مگابیت در ثانیه می رسد. در این حالت حجم هر یک دقیقه ویدیوی ضبط شده با پرچمدار سامسونگ ۳۶۰ مگابایت و در پرچمدار ال جی ۲۲۵ مگابایت خواهد بود.

image

(حرکت به راست G4 و چپ S6)

در مورد کیفیت ضبط صدا اما هرچند «اس ۶» با نرخ ۲۵۶ کیلوبیت در ثانیه صدای ویدیو ها را ضبط می کند، اما صدای ضبط شده توسط «جی ۴» به رغم کیفیت حداکثر ۱۵۶ کیلوبیتی آن از کیفیت بهتری برخوردار است که به کیفیت و نوع میکروفون های استفاده شده باز می گردد. در مجموع بررسی فیلم های گرفته شده توسط دو پرچمدار نشان دهنده آن است که هردو به لطف لنز و سنسور با کیفیت و قابلیت هایی مثل لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند، اما ال جی در زمینه صدا و بازه داینامیکی رنگ ها بهتر عمل کرده و فیلم های ثبت شده توسط سامسونگ نیز از جزئیات بیشتری برخوردار هستند.

هردو دوربین از تنظیمات فراوان دستی بهره مند هستند اما «جی ۴» آزادی عمل بیشتری به کاربر ارائه می دهد. از نظر قابلیت های نرم افزاری نیز هردو به حالت های مرسوم مثل پانوراما و عکاسی HDR مجهز هستند، اما سامسونگ علاوه بر آن حالت های بیشتری مثل صحنه آهسته، تند، قفل فوکوس روی اجسام متحرک و عکاسی ۳۶۰ درجه از یک شئ ثابت را نیز ارائه می کند.

image

(حرکت به راست محیط کاربری دوربین G4 و چپ S6)

پس از بررسی عکس های گرفته شده در مجموع می توان گفت هردو این پرچمداران بهترین تجربه عکاسی ممکن را به کاربر ارائه کرده و نقاط و قوت ضعف هرکدام تا حد زیادی به شرایط محیطی بستگی دارد ، «جی ۴» در شب عکس های با نویز کمتر ثبت می کند و عکس های سلفی بهتری می گیرد، «اس ۶» اما جزئیات را با دقت بالاتری ثبت کرده و عملکرد فوکوس آن نیز دقیق تر است.

در ادامه می توانید عکس های گرفته شده با «جی ۴» و «اس ۶» را با یکدیگر مقایسه نمایید.

کیفیت صدا

LG G4 Vs S6 (25)

هردو پرچمدار کره ای به یک اسپیکر مونو مجهز هستند که محل آن برای «جی ۴» در پشت بدنه و در «اس ۶» روی نوار آلومینیومی دور دستگاه در نظر گرفته شده است. اینکه کدام یک از این محل ها را مناسب تر بدانیم تا حد زیادی به مورد استفاده بستگی دارد. اینکه اسپیکر پشت دستگاه باشد موجب می شود کاربر ملزم باشد برای گوش کردن به موسیقی دستگاه را پشت و رو قرار دهد؛ و وجود آن در پایین نوار فلزی هم باعث شده در هنگام بازی یا تماشای ویدیو گاهی دست کاربر روی اسپیکر قرار بگیرد.

بلندی صدا و کیفیت این دو اسپیکر را با پخش قطعات موسیقی در سبک های مختلف سنجیدیم و نتیجه اینکه پرچمدار ال جی هرچند نسبت به نسل پیشین خود افت محسوسی دارد، اما در هر ۲ بخش از رقیب بهتر عمل می کند. در هنگام مکالمه اما این «اس ۶» است که کیفیت بهتری ارائه می کند.

LG G4 Vs S6 (13)

هر دو سازنده ضمنا درون جعبه پرچمداران خود یک هدفون داخل گوشی با کیفیت هم قرار داده اند. سامسونگ سیم هدفون خود را از نوع تخت ساخته که باعث می شود کمتر گره بخورد، بهتر از آن اما جنس پارچه ای هدفون ال جی است. بررسی کیفیت این دو هدفون اما نشان داد که هرچند هردو از تفکیک صدای مطلوب و بیس بسیار عمیق بهره برده و کاملا برازنده همراهی یک پرچمدار هستند، اما ال جی در زمینه قدرت بیس و ایزوله کردن داخل گوش نسبت به صداهای بیرونی بهتر عمل کرده است.

IMG_6046

اپلیکیشن های پخش موسیقی هردو این دستگاه ها نیز برای شخصی سازی هرچه بیشتر صدا به اکولایزر مجهز هستند، اما سامسونگ در این زمینه عمل کرده و افکت های شبیه ساز صدای surround و امپلی فایر لامپی را نیز برای نرم افزار خود در نظر گرفته. این اپلیکیشن همچنین قادر است بر اساس هدفون مورد استفاده، با انجام یک آزمون صوتی چند مرحله ای و بررسی بازخورد کاربر در هر مرحله، بهترین حالت پخش صدا را برای کاربر انتخاب کرده و روی موسیقی اعمال کند.

s6 music

نرم افزار

home

هر دو دستگاه به اندروید آب نبات چوبی مجهز هستند و «جی ۴» از نسخه ۵.۱ و «اس ۶» از نسخه ۵.۰.۲ استفاده می کند که به ورژن ۵.۱.۱ نیز قابلیت آپدیت است، ال جی اما اعلام کرده برنامه ای برای ارائه این نسخه ندارد و احتمالا مستقیما به سراغ آماده کردن اندروید M رفته باشد. سامسونگ اخیرا با بازنگری در نسخه ۵ رابط کاربری خود به نام TouchWiz سعی کرده از پیچیدگی و رنگارنگی آن بکاهد و حس و حال مینیمال تری به آن بدهد، رابط کاربری ال جی نیز LG UI نام دارد که طراحی آن از ابتدا با تفکر مینیمال و وفاداری بیشتر به اندروید خالص و طراحی تخت انجام شده بود اما استفاده بیش از حد از رنگ حس و حال کارتونی به آن بخشیده است.

در ادامه به بررسی بخشها مختلف این دو رابط کاربری خواهیم پرداخت.

Lockscreen

lock

«اس ۶» پس از فشردن دکمه روشن شدن، ظرف ۱۵ ثانیه وارد صفحه قفل شده و آماده به کار می شود، «جی ۴» اما با پردازنده ضعیف تر خود به حدود ۲ برابر این زمان احتیاج دارد. پس از ورود به صفحه قفل در هر دو دستگاه با ظاهر یکسانی مواجه می شویم. نوتیفیکیشن ها در بالای صفحه نمایش داده شده و در پایین نیز میانبرهایی برای ورود به بخش دوربین و مکالمه وجود دارد. «جی ۴» اما علاوه بر این ۳ میانبر دیگر برای ورود به بخش های گالری، پیغام ها و نوت برداری نیز ارائه می دهد. نمایشگر «جی ۴» با ۲ ضربه روشن و خاموش می شود که در حالت خاموش می توان با یک سوایپ از بالا ساعت را مشاهده کرد. «اس ۶» اما این قابلیت ها را ندارد و برای ورود به صفحه قفل آن نیز لازم است از دکمه های فیزیکی Home یا Power استفاده شود.

Notifications

notif

با سوایپ به پایین صفحه اعلان های هر دو دستگاه نمایان می شود که در بالای آن دکمه های متنوعی برای کنترل عملکردهای دستگاه از جمله روشن و خاموش کردن وایفای، بلوتوث، GPS، اینترنت سیم کارت و بقیه موارد مرسوم وجود دارد و در بخش پایین آن نیز می توان میزان روشنایی نمایشگر را تنظیم کرد، «جی ۴» اما در این بخش امکان کم و زیاد کردن صدا را نیز در نظر گرفته است و در «اس ۶» می توان از طریق گزینه S Finder به انجام جستجو بر مبنای زمان یا مکان در بخشهای پیامها، تصاویر، ویدیوها، نوشته ها، تنظیمات و اپلیکیشنها و غیره پرداخت. در نیمه پایینی صفحه نیز نوتیفیکیشن ها لیست شده و در گوشه پایین سمت راست آنها نیز دکمه Clear برای پاک کردن همه به صورت یکباره قرار داده شده است.

sfinder

امنیت

IMG_3460

هرکدام از پرچمدارها امکانات امنیتی مختص به خود را ارائه می دهند. «جی ۴» این قابلیت را دارد که کاربر بدون نیاز به روشن کردن صفحه کد ضربه ای خود یا همان Knock Code را روی نمایشگر وارد کند. در «اس ۶» اما ورود کاربر به صفحه خانگی به دلیل وجود حسگر اثر انگشت تعبیه شده در دکمه Home با امنیت و سرعت بیشتری انجام می شود. این دکمه همچنین لاگین کردن به سایت ها با اثر انگشت را نیز فعال می کند. علاوه بر آن قابلیتی به نام Private Mode نیز وجود دارد که در آن حافظه ای اختصاصی برای ذخیره سازی فایل های خصوصی کاربر در نظر گرفته می شود که دسترسی به آنها تنها با احراز هویت از طریق اثر انگشت امکان پذیر خواهد بود. هر دو دستگاه همچنین به قابلیت هایی از جمله Smart Unlock مجهز هستند که از طریق آنها می توان قفل دستگاه را بر اساس موقعیت مکانی مثلا زمانی که کاربر در منزل قرار دارد غیر فعال کرد. در کل می توان سامسونگ بخش امنیت را در طراحی پرچمدارش جدی تر گرفته، اما «جی ۴» در عوض قابلیت تعریف ۲ کاربر را برای دستگاه در نظر گرفته که هرچند هرکدام از آنها از صفحه خانگی و حساب کاربری Play Store مجزا بهره مند هستند، اما اینستال یا آپدیت اپلیکیشن ها روی هردو حساب کاربری اعمال خواهد شد.

Multitasking

multi

بخش مولتی تسکینگ هردو دستگاه بر مبنای طراحی متریال انجام شده و در آن پنجره ها به شکل شناور پشت سر هم لیست شده و کاربر می تواند بین آنها اسکرول کند یا همه آنها را با استفاده از دکمه Close All ببندد. قابلیت چند پنجره ای هم در هر دو رابط کاربری وجود داشته و کاربر می تواند با تقسیم صفحه از ۲ اپلیکیشن بطور همزمان استفاده کند.

سلامتی

health 1

هرچند هردو پرچمدار از اپلیکیشن سلامتی سازنده خود بهره می برند، قابلیت اپلیکیشن LG Health اما تنها به شمارش قدم ها و ثبت مسیر پیاده روی و تغییرات وزن کاربر محدود است. در سوی دیگر اپلیکیشن S Health نشان می دهد سامسونگ بخش سلامتی را بسیار جدی تر گرفته و قابلیت های متنوعی را در این زمینه برای پرچمدار خود در نظر گرفته است.

health g4

کاربر با استفاده از این اپلیکیشن قادر است فعالیت های ورزشی مختلف خود از پیاده روی و دوچرخه سواری تا کوهنوردی و نرمش با تمام زیرشاخه های آن ثبت کرده و برای هرکدام نقطه هدف و لیست موسیقی های مشخصی را تعیین کند. برنامه های ورزشی از پیش تعیین شده ای نیز در این قسمت قابل استفاده هستند.

health s6

کاربر در این نرم افزار همچنین قادر است میزان مصرف آب، غذا، کافئین، خواب و وزن خود را نیز بطور روزانه ثبت کرده و نمودار تغییرات آن را مشاهده کند. علاوه این موارد حسگر ضربان قلب هم در زیر فلش دوربین تعبیه شده که در کنار قابلیت های نرم افزاری مجموعه سلامتی کاملی را در «اس ۶» برای کاربر مهیا می کند.

باتری

LG G4 Vs S6 (20)

در ابتدا شاید به نظر بیاید ظرفیت ۲۵۵۰ میلی آمپر در شائن یک پرچمدار نیست، «اس ۶» اما با همین باتری حدود ۱۲ ساعت پخش ویدیو، ۱۰ ساعت وبگردی و ۱۹ ساعت مکالمه را امکان پذیر می کند. هرچند این اعداد نسبت به پرچمدار پیشین افت داشته، اما با این حال تحت یک استفاده عادی می توان برای ۲ روز روی همراهی آن حساب باز کرد. این عملکرد خوب را می توان حاصل بهینه سازی های نرم افزاری سازنده، پنل کم مصرف سوپر آمولد نمایشگر، سیستم جدید اجرای اپلیکیشن ها در اندروید آب نبات چوبی به نام ART و در نهایت پردازنده ۱۴ نانومتری این پرچمدار دانست.

پرچمدار ال جی اما به دلیل استفاده از پنل IPS به باتری پرظرفیت تری نیاز دارد. این باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی قابل تعویض بوده و هرچند نسبت به نسل پیشین عملکرد بهتری نشان می دهد، اما در مقایسه با پرچمدار رقیب ضعیف تر بوده و در آزمایش ما حدود ۱۰ ساعت پخش ممتد ویدیو را دوام آورد.

Screen Shot 2015-07-01 at 12.03.49 AM
عملکرد باتری تحت تست ترکیبی مداوم (وبگردی، ویدیو و ...)

 

یک مورد برتری دیگر «اس ۶» نیز پشتیبانی از قابلیت شارژ بی سیم توسط آن است، در حالی که برای اضافه کردن این امکان به «جی ۴» لازم است یک قاب مجزا برای آن تهیه شود. هر دو دستگاه همچنین از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می کنند، اما به دلیل اینکه ال جی شارژ ۱.۸ آمپری را برای پرچمدار خود برگزیده، شارژ سریع در این دستگاه کندتر از بقیه رقبا عمل می کند که عمدتا از شارژر های ۲.۱ آمپری بهره می برند. در نتیجه «جی ۴» برای شارژ شدن کامل به بیش از ۲ ساعت زمان احتیاج دارد درحالی که برای «اس ۶» این زمان کمی بیش از ۱:۳۰ ساعت است.

در مجموع می توان عملکرد باتری «اس ۶» را چه از نظر سرعت شارژ و چه زمان شارژ دهی برتر دانست و تنها مزیت «جی ۴» را در این بخش قابل تعویض بودن باتری آن در نظر گرفت.

قابلیت های ارتباطی

LG G4 Vs S6 (30)

هردو پرچمدار در این بخش امکانات مشابهی ارائه کرده و هردو آنها به قابلیتهایی نظیر پشتیبانی از ارتباط مبتنی بر نسل چهارم LTE-Cat 6، بلوتوث ۴.۱، NFC، فرستنده مادون قرمز برای کنترل دستگاه های الکترونیکی و پشتیبانی از دو سیم کارت مجهز هستند . تنها تفاوت اینکه «اس ۶» از سیم کارت های نانو پشتیبانی می کند در حالی که برای «جی ۴» لازم است از سیم کارت های سایز میکرو استفاده شود و ضمنا پرچمدار ال جی رادیو اف ام نیز بهره برده است.

جمع بندی

LG G4 Vs S6 (27)

هرچند دوربین تلفن های هوشمند هرگز نخواهند توانست با دوربین های DSLR رقابت کنند، اما «جی ۴» با گشادگی دهانه لنز f/1.8، باتری قابل تعویض، درگاه MicroSD، پشتیبانی از فرمت RAW و امکاناتی مثل حسگر طیف رنگی و تنظیمات دستی فراوان ،می تواند برای کاربران دوربین های ببین-و-بگیر گزینه مناسبی باشد که آنها را از خرید و همراه داشتن ۲ دستگاه همزمان معاف کند. دوربین این پرچمدار همچنین به قابلیت های اختصاصی مثل لرزشگیر ۳ محوره و حسگر طیف رنگ مجهز است که در تلفن هوشمند دیگری یافت نمی شود. «اس ۶» اما در سوی دیگر از امکانات متنوع تری مثل حسگر اثر انگشت و ضربان قلب بهره می برد، سخت افزار قوی تری دارد و باتری آن هم هرچند قابل تعویض نیست، اما بیشتر عمر می کند.

در مجموع هر دو این پرچمدار ها از دوربین فوق العاده، کیفیت ساخت بالا و طراحی زیبا و قدرت سخت افزاری مناسبی بهره مند هستند و نمی توان بطور قطع یکی را کاملا از دیگری برتر دانست. پس انتخاب بین آنها تا حد زیادی بستگی به سلیقه شخصی شما خواهد داشت، که مثلا حس در دست گرفتن شیشه و فلز را ترجیح بدهید یا چرم و پلاستیک را، یا برای استفاده از اندروید راحت تر باشید با دکمه های فیزیکی کار کنید، یا اینکه ترجیح بدهید برای حفظ سادگی ظاهر دستگاه، این دکمه ها به شکل مجازی در نرم افزار تلفن هوشمند تعبیه شده باشند. ما نیز در این بررسی به مقایسه خصوصیات و قابلیت های هردو این پرچمداران پرداختیم و در نهایت انتخاب برنده را بر اساس نیاز ها و سلایقتان، به خود شما می سپاریم.

نسخه ۲ سیم کارت Samsung Galaxy S6 با گارانتی رسمی به قیمت ۱.۷۲۵.۰۰۰ تومان و LG G4 با قیمت ۱.۸۹۵.۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (74 مورد)
  • ناشناس
    ناشناس | ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

    نویسنده ی مزخرف طرفداره s6بود

  • بهنام
    بهنام | ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

    سلام،من میخوام g4بخرم لطفا کسایی که دارن بگن که آیا مشکل صفحه نمایش حقیقت داره؟

  • مهدی اله مرادی
    مهدی اله مرادی | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    دوستان خواهش میکنم جربحث نکنید من S6خریدم بعد چن هفتهG4واقعا تو هر دوش تجربه دارم خواهش میکنم ال جی رو با سامسونگ مقایسه نکنیید G4عالی تره واقعا.فقط ی مشکل اینه ک زود داغ میکنه ک اونم با بروز رسانی بهتر شد تمام.

  • Artin
    Artin | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    من خودم از روز رونمایی ش ک شد فرداش خریدم خیلی عالیه این ال جی. بعدشم معلومه هر دو 10 ساعت فیلم پخش میکنن چون صفحه G4 بزرگتره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی