ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اکنون نوبت فراگیر شدن اسکنر اثر انگشت و عنبیه چشم در تلفن های هوشمند است

شناسایی بیومتریک در موبایل های هوشمند، موضوع جدیدی نیست، بخصوص تکنولوژی این امر که به گذشته بر می گردد. پلتفرم TPM برای کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز، مدت هاست که مورد استفاده قرار می گیرد و حتی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

شناسایی بیومتریک در موبایل های هوشمند، موضوع جدیدی نیست، بخصوص تکنولوژی این امر که به گذشته بر می گردد. پلتفرم TPM برای کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز، مدت هاست که مورد استفاده قرار می گیرد و حتی برخی از موبایل های غیر هوشمند و ساده نیز (که البته عمدتا توسط فوجیتسو و در کشور ژاپن تولید شده اند) سال ها پیش از این قابلیت برخوردار بوده اند.

از سوی دیگر می توان گفت که اچ تی سی و موتورولا نیز سال ها قبل، از تکنولوژی سنسورهای اثر انگشت استفاده کردند اما هیچکدام موفق به جلب علاقه کاربران نگشتند. در چنین حالتی، صرفا کافی بود تا شایعه شود که اپل می خواهد از چنین سنسوری بهره گیرد تا توجه کاربران جلب گردد و پیگیر موضوع شوند. پس از عرضه موفق آیفون 5s، سامسونگ نیز از همین سنسور ها در گلکسی اس ۵ استفاده کرد و می توان عنوان اولین موبایل اندرویدی که از این تکنولوژی استفاده کرده را نیز به آن بخشید.

متاسفانه، تکنولوژی که در حسگر اثر انگشت موجود در گلکسی اس ۵ به کار رفته بود، از نوع قدیمی بهره می گرفت و نیاز بود تا انگشت خود را بر سنسور بکشید؛ دقیقا همانند پلتفرم TPM در لپ تاپ ها و همچنین موبایل های قدیمی فوجیتسو. اقدامی که باعث می شد نیمی از تلاش ها با خطا مواجه گردند. بروز رسانی های نرم افزاری منجر شدند تا کارکرد این سنسور در گلکسی اس ۵ اندکی بهبود داشته باشد اما موبایل های بعدی سامسونگ نظیر گلکسی آلفا و نوت ۴ که در سال گذشته معرفی شدند و از چنین سنسورهایی بهره می بردند نیز به سختی عملکردی بهتر از گلکسی اس ۵ را به نمایش می گذاشتند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تغییرات بزرگ

fingerprint-scanner-w600

در گلکسی اس ۶ اما سامسونگ به سراغ استفاده از سنسوری کاملا جدید رفت و اکنون دیگر نیازی نیست انگشت خود را بر آن بکشید؛ صرفا انگشت را روی سنسور قرار دهید تا رد و شیارهای موجود میان انگشت شما به شکل کامل خوانده شود. البته باید در نظر داشت که چنین سنسوهایی هنوز هم کامل نیستند؛ چه آنکه در محصولات اپل به کار می رود و چه سنسور جدید سامسونگ در گلکسی ها.

مشکل کابرانی که از این موبایل های جدید و مجهز به سنسور یاد شده استفاده می کنند اما در حال حاضر بسیار جذاب شده است؛ سنسور های جدید بیش از ۹۵ درصد عملکرد صحیحی از خود نشان می دهند و همین موضوع باعث می گردد تا رسما بخواهید از آنها استفاده کنید. در نتیجه ی این استفاده، هر فرم دیگری از ایجاد امنیت برایتان غیر قابل تحمل خواهد شد؛ چه الگوهای اندروید و چه رمز های چهار رقمی آیفون. کافیست دوباره موبایلی را در دست بگیرید که از این ویژگی بهره نبرده و یا حتی از نسل قبلی آنها استفاده کند، مانند گلکسی اس ۵ یا نوت ۴. در این صورت شاید ترجیح دهید به شکل کامل قید امنیت را زده و آزادانه با موبایل خود رفتار کنید. حتی پس از استفاده مکرر از سنسورهای اثر انگشت جدید، قابلیت به کار رفته در آخرین پرچمدار ال جی به نام G4 نیز برایتان زمان بر به نظر می رسد؛ قابلیتی به نام Knock Code که در نگاه اول تصور می کنید چقدر ساده به واسطه آن می توانید موبایل خود را آنلاک کنید.

پیامدهای گسترده

iPhone-touchID-fingerprint-scanner-w600
اپل با آیفون 5s، تحولی در استفاده از سنسورهای بیومتریکی در موبایل های هوشمند را آغازگر شد

سنسورهای اثر انگشت به حدی موفق بوده اند که کافیست صرفا چند هفته از موبایلی با این قابلیت بهره گیرید تا در نهایت استفاده از هر نوع موبایل دیگری که فاقد این ویژگیست، برایتان غیر ممکن شود. تصور کنید چند بار در روز موبایل خود را آنلاک می کنید و چقدر داشتن یک سنسور اثر انگشت، جدا از صرفه جویی در وقت، می تواند آسانی با خود به همراه داشته باشد.

حال تصور کنید که موبایلتان این ویژگی را نداشته و استانداردهای شخصیتان برای امنیت موبایل نیز بسیار بالاست و از یک رمز عبور ۸ رقمی ، متشکل از اعداد و حروف استفاده می کنید؛ آیا به طور کلی آسانی این دو حالت از آنلاک کردن موبایل را می توان با هم مقایسه کرد؟

samsung-galaxy-s5-fingerprint-sensor-scanner-security-645x362-w600
استفاده از سنسور اثر انگشت گلکسی اس ۵، تجربه ای کاملا وحشتناک است

برای اینکه کارایی سنسور اثر انگشت در گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج را افزایش دهید، بهتر است یک یا دو انگشتی که همواره با آنها موبایل خود را آنلاک می کنید را به حافظه داخلی موبایل بسپارید. برخی اوقات پیش می آید که کاربر ۴ یا ۵ انگشت خود را به حافظه ی سنسور می سپارد و سپس با مشکلاتی در زمینه خوانده شدن شیارهای انگشتانش مواجه می گردد. در چنین حالتی، صرفا یک انگشت را به حافظه موبایل بسپارید و شاهد ارتقا عملکرد آن باشید.

ریسک های امنیتی و کاستی ها

fingerprints-scanner-sensor-2-645x407-w600

نمی توان گفت سنسورهای اثر انگشت، فرم نهایی ایجاد امنیت در موبایل های هوشمند هستند. پیشتر اکثر ما از پترن یا همان الگو های اندروید که بسیار ساده بوده اند استفاده کرده ایم، کافیست به نمایشگر موبایل با دقت نگاه کنید تا در صورت استفاده کاربر از یک الگوی آسان، به راحتی رد آن را روی صفحه نمایش ببینید.

اثر انگشت نیز به همین شیوه از بدنه موبایل شما قابل استخراج است. حتی اخیرا تحقیقی انجام شده بود که می توانست با استفاده از یک تصویر که از رزولوشن بالایی برخوردار بود، به رد اثر انگشت دست پیدا کند.

از طرف دیگر باید اشاره داشت که سنسورهای جدید، قادر به معجزه کردن هم نیستند؛ به این معنی که برای مثال اگر از یک گلکسی اس ۶ استفاده کرده و برای گشودن موبایل خود، صرفا انگشتتان اندکی خیس بوده و یا گرد و غبار بر روی آن قرار گرفته باشد، شانس زیادی وجود دارد که با عدم موفقیت برای گشودن موبایل رو به رو گردید.

صرفا کافیست تا دست خود را شسته و آن را به شکل کامل خشک نکنید؛ در این صورت اگر بخواهید موبایل خود را آنلاک کنید باز هم به مشکل بر خواهید خورد. حال این نکته را نیز باید در نظر گرفت که اگر خود لایه قرار گرفته روی سنسور دچار آسیب دیدگی یا خراش گردد، با برای همیشه چنین قابلیتی را از دست داده اید و یا بیشتر اوقات با خطا مواجه می شوید.

چشم ها، حرف های زیادی برای گفتن دارند

スクリーンショット-47-840x473-w600

اما می رسیم به یکی دیگر از ابعاد جدید دنیای امنیت که اسکن عنبیه چشم نام دارد. این تکنولوژی اخیرا به واسطه کمپانی فوجیتسو در موبایلی به نام Arrows NX برای کاربران ژاپنی عرضه گشته.

زمانی که این موبایل را در دست گرفته و قابلیت یاد شده را فعال کنید، متوجه می گردید که ضریب دقتش بسیار بیشتر از اثر انگشت است اما متاسفانه عملیات اسکن شدن عنبیه چشم به خودی خود اندکی زمان بر بوده که البته می توان انتظار داشت با آپدیت های نرم افزاری یا حتی سخت افزاری در نسل های بعدی موبایل های هوشمند، سرعت گیرد.

البته باید گفت که این تکنولوژی هم از ضعف هایی برخوردار است. برای مثال کاربری که از چشمانی ضعیف برخوردار بوده و از لنزهای چشمی استفاده می کند، در حقیقت لنز های خود را اسکن می کند و در صورتی که آنها را در آورند، موبایل قادر به شناختنشان نخواهد شد؛ این مشکل البته در میان لنزهای رنگی بسیار شایع تر نیز خواهد بود.

فرض کنید از لنز استفاده می کنید و هر کسی که از برند لنزهای شما خریداری کرده باشد، به آسانی می تواند موبایلتان را آنلاک کند. باید در نظر داشت که با فناوری های موجود در فیلم گزارش اقلیت رو به رو نیستیم و هنوز چنین اسکنر هایی آنقدر پیشرفته نشده اند. همین موضوعات، باعث می گردند تا کمپانی های بزرگ به سراغ استفاده از این تکنولوژی ها در محصولات خود نروند.

نگاهی به پروسه اسکن شدن چشم ها در موبایل فوجیتسو
نگاهی به پروسه اسکن شدن چشم ها در موبایل فوجیتسو

اگر خودتان در این زمینه به تحقیق بپردازید، متوجه خواهید شد که در این میان و بر سر روش های شناسایی بیومتریک مختلف، اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. برخی گزارش ها حاکی از آن هستند که اکنون تکنولوژی اسکن عنبیه چشم به قدری پیشرفت داشته که می تواند پشت لنز را نیز اسکن کرده و درصد ضریب اطمینان را بالا برد، در حالی که گزارش های دیگر اظهار می کنند که لنزهای رنگی مانع کارکرد درست این تکنولوژی می شوند.

تمرکز بر آینده

Samsung-Galaxy-S5-usb-flap-fingerprint-aa-4-645x362-w600

نمی توان گفت که در آینده مردم در خصوص سایر روش های شناسایی و تصدیق بیومتریک نیز هیجان زده خواهند شد یا خیر اما در هر صورت به یک دلیل بزرگ، باید به این موضوع اهمیت بسزایی دهند: امنیت بالا و آسانی بیش از اندازه در استفاده.

مشخصا شما نیز کاربران زیادی را می شناسید که از پسورد و الگوها در موبایل های خود استفاده نمی کنند، صرفا به این دلیل که تمایلی ندارند وقفه ای در کارشان ایجاد گشته و در روز، بارها به دردسر افتند.

در گذشته، موتورولا، اچ تی سی و حتی خود سامسونگ نیز اسکنر های اثر انگشت را امتحان کرده و نتیجه ای بسیار بد را تحویل کاربر داده اند. با گلکسی اس ۶ اما سامسونگ توانست یک پیشرفت بسیار بزرگ نسبت به نسل قبلی موبایل خود داشته باشد. شاید وقتش رسیده تا این شانس را به اسکنرهای چشمی هم بدهیم؛ شانس اینکه به شکل گسترده در موبایل ها حضور پیدا کنند، خوب کار نکرده و در نهایت به یک رشد چشمگیر و پویا دست پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • Amir KH
    Amir KH | ۱۷ تیر ۱۳۹۴

    ادمین جان چرا تایید نمیکنی کامنتای منو. اگه تایید نمیکنی لااقل اکانتمو حذف کن

  • Reza
    Reza | ۱۷ تیر ۱۳۹۴

    ایشالا ابتکار امنیتی بعدیو از GLX مبینیم
    :)
    :)
    :)
    :)

  • Amir KH
    Amir KH | ۱۷ تیر ۱۳۹۴

    خوبی که این اسکنر های بیومتری دارن امنیتشونه ولی موضوع اینه که قابل دور زدن هستن و میشه فریبشون داد. البته برای کاربرای عادی خوبه و قاعدتا جز برخی عکس های شخصی اطلاعات مهمدیگه ای توی گوشی ما ها نیست.

  • Matrix
    Matrix | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    دوستان شرمنده نظرم با مطلب مرتبط نیست:
    -------------------------------------------------------
    من به c++ مسلط و با java هم آشنایی دارم،
    الان میخوام c# یاد بگیرم،
    شما سایت ، کتاب یا ... خاصی میشناسید که بتونید به من کمک کنید؟؟؟
    با تشکر

    • Dragon
      Dragon | ۱۷ تیر ۱۳۹۴

      خل عمو تو که گوشی آندرویدی برو برنامه بازار.... پکیجی آموزشی ریخته کامل و تمیز هم رایگان هم پولی .... حل شدددد!!! »»؟؟؟؟

  • farid
    farid | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    باید حسگر اثر انگشت کوالکام رو هم امسال دید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی