ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تایم لپسی از ماراتون یازده ساله کاوشگر «فرصت» روی مریخ [تماشا کنید]

فرود کاوشگر کنجکاوی روی سطح مریخ و حفاری هایی که برای پیدا کردن آب در سطح سیاره سرخ انجام داد از سوی رسانه های مختلف مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل بسیاری به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ تیر ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

فرود کاوشگر کنجکاوی روی سطح مریخ و حفاری هایی که برای پیدا کردن آب در سطح سیاره سرخ انجام داد از سوی رسانه های مختلف مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل بسیاری به سرعت از یاد بردند که کاوشگر دیگری به نام فرصت همچنان در این سیاره حضور دارد و سطح روی آن را جستجو می کند.

اوایل امسال خبر رسید که کاوشگر «فرصت» ماراتون 11 ساله خود برای پیمایش مریخ را پشت سر گذاشته و حالا آزمایشگاه Jet Propulsion ناسا یک ویدئوی تایم لپس از کل سفر این کاوشگر (از ابتدای فرود آن در ژانویه 2004 تا آوریل امسال که رکورد 26.2 مایل را پشت سر گذاشت) منتشر نموده.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

تصاویری که در سمت چپ مشاهده می کنید با استفاده از دوربین های نصب شده در قسمت جلو و عقب کاوشگر (موسوم به hazcam) دریافت شده اند و علاوه بر این، نقشه ای نیز در سمت راست نمایش داده می شود که مسیر پر پیچ و خم حرکت این ربات را به تصویر می کشد.

صدای ضبط شده چندان هم واضح نیست با این همه، آنطور که از روی ویدئو می توان حدث زد این عدم وضوح صدا به خاطر لرزش هایی است که در حین حرکت کاوشگر رخ می دهد.

در مواردی که «فرصت» از روی سطوح صاف حرکت می کند صدای آن مشکلی ندارد اما زمانی که صداها بلندتر می شوند یعنی ربات از روی سطوح ناهموار عبور می کند.

ویدئو در حدود هشت دقیقه است و همه این یازده سال را در یک چشم بر هم زدن پیش روی شما قرار می دهد. اگر کمی دقیق تر به تصاوی نگاه کنید در خواهید یافت که کاوشگر در حین مسیر با فضاپیمایی که آن را به سطح مریخ رسانده مواجه می شود، پوشش حرارتی معیوب خود را بررسی می کند و به مدت حدودا دو ماه در شن های روان گیر می کند و تمامی سطوح این سیاره را می پیماید.

تماشای سرگذشت این کاوشگرها در سطح ناهموار مریخ و تغییر ظاهر آنها به مرور زمان می تواند برای بسیاری جالب باشد، به همین خاطر در تصویر زیر نمایی از «فرصت» در سال 2004 میلادی و زمان فرودش روی مریخ و همچنین ظاهر آن در سال 2014 به تصویر کشیده شده است.

image
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • جواد
    جواد | ۱۷ تیر ۱۳۹۴

    سلام خدمت همه دوستان
    ببخشین سوالم ربطی به این پست نداره ولی مجبور شدم اینجا بپرسم
    به بزرگی خودتون ببخشید
    متاسفانه 6 پلاسم به طور غیر طبیعی شارژ تخیلیه میکنه طوری که اگه شب ساعت 11شارژ گوشی 90 درصد باشه تا ساعت 9 صبح بدون اینکه باهاش کارکنم به 40 درصد میرسه.کلیه مواردی که تو قسمت setting برای کم کردن مصرف باتری وجود داره غیر فعال کردم ولی تاثیری نداشت.
    به ناچار بردمش پیش تعمیرکار گفت مشکل از باتری باید تعویض شه منم قبول کردم ولی بازم با باتری تازه همین مشکل رو داشتم......ایندفعه گفت مشکل از ای سی شارژ یا تغذیست اونم تعویض کردم ولی هیچ تاثیری نداشت...
    از دوستانی که تعمیرکار حرفه ای مشیناسن خواهشمندم راهنمایی کنین که مشکل از کجاست
    دیگه قاطی کردم خدایی
    بازم ببخشید که اینجا سوالمو مطرح کردم
    با تشکر از همه دوستان

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی