ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت نوعی محافظ دهانی هوشمند که به کاربران در زمان سایش دندان ها هشدار می دهد

دندان قروچه یا «سایش دندان ها» پدیده ای است که برای اغلب ما رخ می دهد و می توان گفت که مشکل رایجی محسوب می گردد. این پدیده که معمولا به خاطر استرس رخ می ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ تیر ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

دندان قروچه یا «سایش دندان ها» پدیده ای است که برای اغلب ما رخ می دهد و می توان گفت که مشکل رایجی محسوب می گردد. این پدیده که معمولا به خاطر استرس رخ می دهد می تواند علاوه بر وارد کردن آسیب به دندان ها، باعث ایجاد سردرد، بی خوابی و درد در ناحیه فک ها شود.

متاسفانه چون سایش دندان ها اغلب در زمان هایی که فرد خواب است رخ می دهد بسیاری حتی آن را تشخیص هم نمی دهند و برای این منظور لازم است که فرد یک شب را به صورت کامل در کلینیک های خواب سپری کند تا کارشناسان بلافاصه در زمان وقوع، آن را تشخیص دهند.

اما به لطف اختراع نوعی محافظ دهانی تشخیص سایش دندان این مساله می تواند به زودی تغییر پیدا کند. در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این دستگاه توسط تیمی از پژوهشگران دانشگاه فلوریدا ساخته شده که سرپرستی اش هم بر عهده دو تن از استادیاران این دانشگاه به نام های یونگ یون و فونگ وون است.

آقای یون چندی پیش یک دست دندان مصنوعی الکتریکی را معرفی نمود که دندان پزشکان با استفاده از آن می توانند اندازه بودن دندان ها را تشخیص دهند و در همان زمان بود که به ایده ساخت این محافظ دست پیدا کرد.

این محافظ نیز همچون آن دندان ها مجهز به تعدادی حسگر (در داخل قاب خود) است که میزان نیروی وارد شده به فک و همچنین دندان های تحت فشار را اندازه می گیرد.

در مرحله بعد، حسگرها داده های دریافت شده را از طریق بلوتوث به اپلیکیشنی که روی یک موبایل یا دستگاهی دیگر نصب شده انتقال می دهند و از این مرحله به بعد، دندان پزشک می تواند این اطلاعات را مورد ارزیابی قرار دهد.

این محافظ به صورت شبانه در فضای دهان قرار داده می شود و به همین دلیل می توان خود دستگاه را به عنوان بخشی از پروسه درمان در نظر گرفت و بیمار نیز قادر است تشخیص دهد که چه زمان هایی سایش دندان داشته.

یون اظهار داشته در صورتی که این دستگاه به شیوه دیگری پیکره بندی شود می توان از آن برای تشخیص کم آبی بدن و دمای بدن ورزشکاران و آتش نشانان بهره گرفت و حتی شدت ضربات وارد شده به دست را اندازه گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ALI-R
    ALI-R | ۱۷ تیر ۱۳۹۴

    همینو دیگه کم داشتیم که بیایم یه بورد رو بذاریم تو دهنمون بعد حواسمون باشه یه وقتی حضم نشه :)

مطالب پیشنهادی