ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مصاحبه ZDNet با ساتیا نادلا؛ نگاهی به تفکرات و استراتژی های تازه مدیر عامل مایکروسافت

دقایقی پس از به اتمام رساندن نطق اصلی کنفرانس Worldwide Partner، ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت با خبرنگار وب سایت ZDNet برای مدت ۳۰ دقیقه مصاحبه می کند. مدیر عامل بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان، صرفا ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۴ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

دقایقی پس از به اتمام رساندن نطق اصلی کنفرانس Worldwide Partner، ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت با خبرنگار وب سایت ZDNet برای مدت ۳۰ دقیقه مصاحبه می کند.

مدیر عامل بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان، صرفا چند روز پس از تصمیم مشکلی که برای سال مالی ۲۰۱۶ خود گرفته بود، روز گذشته در  کنفرانس یاد شده، در میان همکاران خود قرار گرفت و با آنها به گفتگو پرداخت. هفته گذشته، وی اعلام کرد که مایکروسافت، ۷۸۰۰ کارمند خود را از کار بی کار خواهد کرد؛ کارمندانی که بیشتر آنها مربوط به بخش سخت افزاری خواهند بود.

اگرچه تا کنون تحت نظارت وی، مایکروسافت باز هم موبایل های لومیای خود را توسعه داده بود اما در حال حاضر، با اقدام تازه و زیان قلمداد کردن خرید نوکیا، تحلیلگران باور پیدا کرده بودند که این شرکت می خواهد ویندوزفون را رها کرده و دیگر در بازار موبایل نیز حضور پیدا نکرده و عرصه را نیز به رقبا واگذار نماید.

Mary Jo Foley، خبرنگار ZDNet در همین خصوص با نادلا به گفتگو نشسته است؛ گفتگویی در خصوص سیاست جدید مایکروسافت برای حضور در عرصه موبایل و محصولات همراه، انتظارات نادلا از هدست واقعیت افزوده هولولنز و همچنین برنامه هایش برای همکاری با سایر شرکا، بخصوص گوگل. با دیجیاتو همراه باشید.

Mary Jo Foley: سخنرانیتان در کنفرانس Worldwide Partner، همین حالا به پایان رسید. انتظار دارید همکارانتان چه برداشت هایی از نطق شما کرده باشند؟

ساتیا نادلا: زمانی که می گویم باید شرکتی باشیم که به ماموریت های اصلی خود توجه کنیم، انتخاب های درستی داشته باشیم و بر اساس همان انتخاب ها، اقدامی صحیح را انجام دهیم، واقعا از صمیم قلب این سخنان را به میان می آورم. درسی که من گرفته ام این بوده که نباید یک هدف خاص و یا توسعه یک تکنولوژی ویژه را با ماموریت اصلی خود اشتباه بگیرید.

زمانی که در سال ۱۹۹۲ به مایکروسافت پیوستم، این شرکت می خواست بر روی هر میز در هر خانه، یک کامپیوتر شخصی قرار دهد. این هدفی بود که به آن دست پیدا کردیم؛ در نتیجه ماموریت اصلی یک کمپانی، نباید صرفا در نائل آمدن بر یک هدف خاص خلاصه گردد.

ما محصولات ویژه ای را در اختیار متشریان خود قرار می دهیم؛ شاید مشتری ما یک سازمان بزرگ باشد که با استفاده از سرویس هایمان، کارهای خود را پیش برده و یا یک دانش آموز که صرفا می خواهد یک مقاله را نوشته و تنظیم کند؛ هر دو نوع مشتری یاد شده، برای ما به عنوان یک اکوسیستم، دارای اهمیت والایی هستند. همین مسائل هستند که باعث می شوند انتخاب های خود را راحت تر انجام دهیم، ببینیم در چه بازارهایی مشارکت کنیم و این کار را نیز چگونه به سرانجام برسانیم.

ما ویندوز هستیم؛ از Raspberry Pi تا هولولنز، ویندوز هستیم.

اکنون این سه بلندپروازی را داریم: بازسازی پویایی و پروسه های تجاری، ساخت فضای ابری هوشمند و پردازش کامپیوتری شخصی تر. اگرچه این روزها، می توان مسائل یاد شده را میان محصولات دید اما در هر صورت، آنچه ما در نظر داریم تا انجام دهیم، از آنچه امروز در دستان کاربران قرار دارد بسیار فراتر می رود؛ حتی فراتر از نام برندها. ما به کدام سو می رویم؟ این همان مسئله ای است که نطق اصلی امروزم در کنفرانس Worldwide Partner، به آن اختصاص داشت و از این پس نیز تمرکز ویژه ای بر روی این موضوع خواهم کرد.

پس از بیانیه شما در هفته گذشته، با هر کس که صحبت می کنم، چه کاربر و همکارانتان، در رابطه با دیدگاه های شما برای محصولات همراه بسیار نگران هستند. آیا شما صرفا می خواهید تعداد تولید موبایل های مبتنی بر ویندوزفون را کاهش دهید و یا به طور کلی از چنین تجارتی، یعنی طراحی و ساخت تلفن های هوشمند خارج گردید؟

satya-nadella-100595438-gallery.idge-w600

به هیچ وجه. بستگی دارد با چه عینکی به ماجرا نگاه کنید. من اکنون بازار موبایل را صرفا به عنوان یک موقعیت می بینم، حتی امروز که این بازار به وسیع ترین شکل خود رسیده و اشباع شده. در آینده، همین بازار می تواند عاملی باشد برای ثروتمندتر شدن.

در وهله اول، تمایل دارم در نقطه پایانی تولید موبایل حضور داشته باشم، این موضوع، یک هدف بسیار روشن است. صرفا نمی خواهیم اپلیکیشن های خود را به دست کاربران برسانیم، اسکایپ، Outlook، Wunderlist و Sunrise بر همه ۲ میلیارد موبایلی که سالانه فروش می روند، قابل نصب هستند. ما می خواهیم تجربه کاربری مایکروسافت را به کاربران نشان دهیم. تجربه ای که پشت آن، One Cloud و آفیس ۳۶۵ قرار گرفته، تجربه ای که به حساب کاربری مایکروسافت در آنها نیاز دارید.

ما در گذشته اشتباهاتی داشته ایم، یکی از بزرگترین اشتباهاتمان این بود که فکر می کردیم کامپیوترهای شخصی، همواره به عنوان یک مرکز دیجیتالی برای استفاده از سایر گجت ها باقی خواهند ماند.

برای من مهم است که مرزهای پلتفرم ها را بشکنم و به شکل سنتی به یک پلتفرم موبایل نگاه نکنم. می خواهیم در هر موبایلی حضوری فعال داشته باشیم، نه صرفا اپلیکیشن هایمان در موبایل ها جا خوش کرده باشند. می خواهیم از حساب کاربری مایکروسافت و فضای ابری Azure استفاده شود و بتوانیم امنیت داده های کاربران را تامین کنیم. این ها همه قابلیت هایی هستند که در حال حاضر از آنها برخورداریم.

ویندوز مشکلات iOS و Mac OS را ندارد. این دو پلتفرم در واقع اگرچه از سوی یک سازنده تولید می شوند اما رقیب هم هستند، همینطور اندروید و پلتفرم کروم. اما ما ویندوز هستیم؛ از Raspberry Pi تا هولولنز، ویندوز هستیم.

ما در گذشته اشتباهاتی داشته ایم، یکی از بزرگترین اشتباهاتمان این بود که فکر می کردیم کامپیوترهای شخصی، همواره به عنوان یک مرکز دیجیتالی برای استفاده از سایر گجت ها باقی خواهند ماند. امروز اما تصور می شود آینده همه محصولات دیجیتالی در یک نمایشگر ۶ اینچ خلاصه خواهد شد. اگر چنین باوری داشته باشیم، در واقع مرتکب همان اشتباه پیشین شده ایم.

continuum-for-phone-1

تمایلی ندارم سیستم عاملی داشته باشم که نمونه ای صرفا کپی شده از سایر پلتفرم ها باشد. جنس نوآوری Continuum، همانی است که در ویندوز می خواهم.

در نتیجه، باید در انتظار شکار تحول بعدی باشیم. ما می خواهیم از ابتکارات ویندوز در همین راه استفاده کنیم. قابلیت های یکپارچه را به آن آورده ایم و همچنین ویژگی Continuum را فراگیر کنیم. قابلیتی که می تواند موبایل شما را تبدیل به یک کامپیوتر شخصی نماید. نمی خواهم صرفا موبایلی بسازم که نمونه مشابه سایر موبایل ها باشد، حتی تمایلی ندارم سیستم عاملی داشته باشم که نمونه ای صرفا کپی شده از سایر پلتفرم ها باشد.

پس در نتیجه زمانی که در مورد موبایل های هوشمند صحبت می کنم، به موضوعاتی همچون Continuum فکر کرده و پیش خود می گویم عجب رویکرد جالبی؛ پلتفرم ویندوز می تواند یک موبایل را به یک کامپیوتر تبدیل کند. این در اصل کاری نیست که هر موبایل و هر سیستم عاملی قادر به انجامش باشد. جنس نوآوری Continuum، همانی است که در ویندوز می خواهم.

بر توسعه موبایل های کمتری تمرکز می کنیم؛ محصولاتی که یکتایی ما را به رخ بکشند.

بیانیه ی هفته گذشته، در مورد تغییر نظر و استراتژی های من نبود. بلکه رویکرد عملیاتی ما را تغییر داد. قرار نیست روزی یک موبایل معرفی کنیم. بر توسعه موبایل هایی کمتری تمرکز می کنیم که در واقع قادر شوند سهمی را از آن خود نمایند. محصولاتی که یکتایی ما را به رخ کشند. اگرچه سهم ویندوز فون ۳ درصد در بازار است اما ما یک میلیارد کامپیوتر شخصی در میان کاربران داریم، اکس باکس را داریم، نوآوری های هولولنز را داریم. پس نتیجه می گیریم که از یک گروه محصولات خوب برخوردار هستیم. گروهی که یک خانواده را تشکیل می دهند.

به نظر می رسد که شما می گویید زمانی که مردم در مورد «ویندوز موبایل» صحبت می کنند، صرفا ذهنشان به سوی یک سیستم عامل که در موبایلشان قرار گرفته می رود اما با توجه به صحبت های شما، این پلتفرم قادر است تا کارهای بیشتری را انجام دهد، بزرگ تر شود و به جلو پیش رود؟

به همین دلیل است که هرگاه در خصوص ویندوز ۱۰ صحبت می کنم، در مورد قابلیت حمل پذیری تجربه کاربری در همه دستگاه ها نیز سخن به میان می آورم. ویندوز موبایل، محدود به یک نمایشگر ۶ یا نهایتا ۷ اینچ است. اما زمانی که از همان پلتفرم بتوانید استفاده های دیگری نظیر Continuum کرده و با استفاده از ماوس و کیبورد، آن را به یک نمایشگر متصل نموده و همانند یک کامپیوتر شخصی استفاده کنید، باز هم باید نام ویندوز موبایل بر آن گذاشت؟ من به چنین محصولی می گویم ویندوز ۱۰.

من شخصا از یک گروه استفاده می کنم. موبایلم را دارم، از تبلت سرفس خود استفاده می کنم، از سرفس هاب بهره جسته و به زودی هولولنز نیز خواهم داشت. همه این محصولات از نظر من، «ویندوز ۱۰» هستند. محصولاتی که به شکل یکپارچه ای قادر به استفاده از آنها هستم. داده و اپلیکیشن هایم نیز در همه آنها به یک شکل در دسترستم قرار می گیرند.

من ایمیل Kevin Turner را در خصوص اقدامات شما مطالعه کردم. او در آن ایمیل گفته بود که سیاست تلفن های هوشمند، از این پس در مایکروسافت بیشتر شبیه به رویکردی خواهد بود که این شرکت در مورد تبلت سرفس دارد. موبایل های شما در واقع قرار است صرفا نشان دهند که ویندوز در موبایل ها، می تواند چگونه باشد.   ‍

درست است. البته نکات کوچکی تفاوت خواهند داشت. برای مثال در دنیای کامپیوترهای شخصی، ما تلاش کردیم دسته بندی جدیدی ایجاد کنیم و بر همین اساس نیز به سرفس رسیدیم. همین موضوع باعث شد که اکنون بیشتر سازندگان سخت افزاری، به سوی ساخت محصولات هیبریدی آمده اند. به آنها تبریک می گویم! عالیست. اکنون هم اعتقاد دارم که سال آینده، محصولاتی مشابه با سرفس هاب در بازار به وفور یافت خواهند شد. در نهایت نیز هولولنز از راه خواهد رسید و سپس، به دلیل اینکه پلتفرم پردازش کامپیوتری هولوگرافیک در ویندوز قرار دارد، افرادی پیدا خواهند شد که کامپیوترهای هولوگرافیکی خواهند ساخت که از هولولنز نیز فراتر رود. در نتیجه من مشتاقم تا همه این اتفاقات روی دهند.

806628-w600

در نهایت اگر هیچ سازنده ای پیدا نشود که بخواهد محصولات مبتنی بر ویندوز را تولید کند، ما خودمان آنها را خواهیم ساخت.

در نهایت اگر هیچ سازنده ای پیدا نشود که بخواهد محصولات مبتنی بر ویندوز را تولید کند، ما خودمان آنها را خواهیم ساخت. خانواده لومیا، همچنان به کار خود ادامه خواهد داد. نمی توان گفت همه چیز در مورد همکاری سازندگان و یا اکوسیستم است؛ در واقع همه چیز به ویندوز مربوط می شود.

آیا شباهت رویکرد به سرفس دچار اشکالاتی نیز هست؟ برای مثال شما زمانی سرفس را طراحی و روانه بازار کردید که باز هم سازندگان بسیاری، محصولات ویندوزی توسعه می دادند. اما زمانی که به حوزه تلفن های هوشمند مبتنی بر ویندوز نگاه کنید، چنین نیست. درست می گویم؟

هر کاری از دستمان بر آید انجام می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که در حوزه تلفن های هوشمند پیشرفت خواهیم کرد. حتی تری میرسون نیز دوباره تایید کرد که امسال، لومیای پرچمدار خواهیم داشت. در این میان فرقی ندارد چند سازنده با ما کار کنند و یا هیچ سازنده ای نیز با ما کار نکند. ما، در واقع یک استراتژی خواهیم داشت. جزییات دیگر به مرور زمان برای مردم آشکار خواهند شد.

کنجکاوم بدانم که آیا تصمیم هفته گذشته شما در خصوص تجارت موبایلتان، تاثیری بر استراتژی اپلیکیشن های یک پارچه خواهد گذاشت؟ مایکروسافت اکنون ۹۵ درصد از موبایل های ویندوزی موجود در بازار را می سازد. حال همین شرکت می خواهد تلفن های بسیار کمتری را نیز تولید کند. آیا این رویکرد نمی تواند برنامه های شما برای اپلیکیشن های یکپارچه را به چالش بکشد؟ من شخصا اگر یک توسعه دهنده باشم، چرا باید وقت خود را گذاشته و برای ویندوزفون برنامه بنویسم، آن هم زمانی که قرار است موبایل های بسیار کمتری تولید شوند؟

توسعه دهندگان اپلیکیشن های یکپارچه را می نویسند چراکه در واقع می خواهند از همان اپ ها، در کامپیوترهای شخصی استفاده شود. توسعه دهنده مشخصا نمی آید و برای سهم سه درصدی ما در بازار موبایل، برای اسمارت فون های ما اپلیکیشن بنویسد. اپ یکپارچه توسعه می دهد تا در همه محصولات مورد استفاده قرار گیرند. یک میلیارد کاربر کامپیوترهای شخصی از آن اپلیکیشن استفاده خواهند کرد. افق های جدیدی برای توسعه دهندگان باز خواهد شد؛ اپ آنها می تواند در موبایل نیز مورد استفاده قرار گیرد، همینطور در اکس باکس یا در هولولنز.

ویندوز ۸ عالی بود، مشکل از جایی شروع شد که کسی استور آن را درک نکرد. در ویندوز ۱۰ اما چنین نخواهد شد. به نظر من توسعه دهندگان می توانند بهره های بسیاری از موقعیت پیش آمده ببرند. همین بروز رسانی یک ساله رایگان به ویندوز ۱۰ نیز یکی دیگر از نکاتی است که به شکل مستقیم به توسعه دهنده سود خواهد رساند.

اگر کسی می خواهد بداند که آیا من واقعا به توسعه موبایل های هوشمند متعهد هستم یا خیر، بهتر است به یاد خود آورد که چگونه تصمیم گرفتم برای یک سال، جدیدترین نسخه از ویندوز را به شکل رایگان در اختیار کاربران بگذارم، به جای اینکه بگویم، هی، در حال ساخت ۴ مدل جدید موبایل هستم.

بروز رسانی رایگان ویندوز ۱۰ چه ربطی به نشان دادن تعهد شما به ویندوز فون دارد؟ متوجه منطورتان نشدم.

منظورم این است که در نهایت با این کار، توسعه دهندگان به ویندوز ۱۰ علاقه مند شده اند و زمانی که اپلیکیشنی را برای ویندوز ۱۰ توسعه دهند، در ویندوز فون نیز قابل اجرا خواهد بود. اگر به ویندوز بیایید، در موبایل خواهید بود، در هولولنز، اکس باکس و دسکتاپ نیز خواهید بود. ما صرفا از نقطه نظر متفاوتی به قضایا نگاه می کنیم.

سوالی در مورد هولونز. شنیده ام زمانی که برای اولین بار آن را دیده اید، وقتی که هنوز نامش پروژه ی Fortaleza بوده، گفته اید که باید چنین محصولی فراتر از گیمینگ برود. به نظر خود شما، نیاز اولیه برای استفاده از هولولنز کجا خواهد بود؟ آیا بیشتر در حوزه گیم است یا در موارد تجاری و پژوهشی مورد استفاده قرار می گیرد؟

hololens04

مشخصا این محصول در نسخه ی اول خود بیشتر در مورد توسعه دهندگان و البته نسخه های تجاری خواهد بود. ما در ابتدا ماینکرفت را خریدیم تا آن را با واقعیت افروده و مجازی ادغام کنیم. حال این اپلیکیشن، به اپ شماره اول کامپیوترهای شخصی و کنسول بدل شده. در iOS و اندروید نیز به همین شکل است. گیمینگ برای ما مهم است و همواره به آن اهمیت خواهیم داد اما نسخه اول از هولولنز، در واقع برای سازمان ها خواهد بود. می خواهم قابلیت های فراوانی را به آنها نشان دهم، که چگونه این هدست می تواند همه چیز را در تجارت متحول کند.

ما همواره بر بخش های مختلفی تمرکز می کنیم؛ ارائه خدمات به سازمان ها در DNA ما نهادینه شده.

سوالی در خصوص همکاری؛ احساس می شود از وقتی که شما تبدیل به مدیرعامل شده اید، نحوه همکاری و تعامل مایکروسافت با سایر شرکت ها بسیار تفاوت کرده. برای مثال نحوه تعامل استیو بالمر با کمپانی هایی نظیر Salesforce و Adobe، تفاوت بسیاری از رویکرد فعلی شما داشت. در فلسفه ی کاریتان چه امری نهفته است؟

گوگل اگر قادر نمی شد در ابتدا تولبارش را برای مرورگر اینترنت اکسپلورر ارائه داده و سپس مرورگر خود را برای ویندوز توسعه دهد، اکنون وجود خارجی نداشت. ما متن باز ترین اکوسیستم موجود بر کره زمین هستیم.

مایکروسافت در دوره مدیریت استیو بالمر و بیل گیتس نیز یک کمپانی توسعه دهنده ی «پلتفرم» بوده است. بازی با کلمات و سبک ها را که کنار بگذاریم، من در واقع اکنون کاری را می کنم که پیشتر نیز به بهترین شکل انجام شده. چند کمپانی نرم افزاری در سطح جهانی با ارزشی چند صد میلیارد دلاری را می شناسید که توانسته باشند محصولاتی هم تراز با ویندوز عرضه کنند؟ گوگل اگر قادر نمی شد در ابتدا تولبارش را برای مرورگر اینترنت اکسپلورر ارائه داده و سپس مرورگر خود را برای ویندوز توسعه دهد، اکنون وجود خارجی نداشت. ما متن باز ترین اکوسیستم موجود بر کره زمین هستیم.

ما همواره یک کمپانی توسعه دهنده «پلتفرم» بوده ایم. می خواهم همواره همین رویکرد را نیز حفظ کنیم. چنین رویکردی نیز به این معناست که Salesforce، باید آفیس را گسترش دهد، باید با Azure ادغام گردد و... . دراپ باکس، باکس و Adobe نیز همینطور. باید اپلیکیشن هایی عالی بسازند. شاید به طور کلی خودمان هم در برخی زمینه ها با این شرکت ها رقابت داشته باشیم اما در مرحله اول، یک فروشنده ی پلتفرم هستیم.

حال که در مورد همکاری صحبت می کنیم، به نظرتان امیدی هست که با گوگل یک همکاری را آغاز کنید؟ همکاری که در نتیجه ی آن، این شرکت برای ویندوز ۱۰ اپلیکیشن هایی را توسعه دهد؟

بسیار خوشحال خواهم شد اما این تصمیم بر عهده ی آنهاست. خوشحال خواهم شد اگر YouTube را به ویندوز فون بیاورند. کاری که در واقع با کروم انجام دادند و تجربه عالی خود را در ویندوزفون نیز به اشتراک گذاشتند.

آیا مایکروسافت به شکلی فعال در رابطه با این مسائل با گوگل مذاکره می کند؟

larry-page-and-satya-nadella-2

بازیگران بزرگ برای تعامل بهتر، مشخصا نیاز به بلوغ بالاتری نیز دارند.

ما با همه توسعه دهندگان خود مذاکره می کنیم. در برخی از این همکاری و مذاکره ها اما با بازیگران بزرگی رو به رو می گردیم که برای تعامل بهتر، مشخصا نیاز به بلوغ بالاتری نیز هست، که البته امیدوارم در نهایت آن را در کنار هم به دست آوریم. امیدوارم که اپلیکیشن های بیشتری تولید گردند. مخصوصا حالا که اپلیکیشن های ما در اندروید نیز در دسترس کاربران هستند. در پایان باز هم امیدوارم متقابلا کاربران ما نیز بتوانند به سرویس های دیگران دسترسی داشته باشند.

داستان هایی در مورد تصمیم شما مبنی بر ساخت یک «سرفس مینی» شنیده ایم؛ تبلتی مبتنی بر معماری پردازشی ARM که سال گذشته قرار بود به بازار بیایید اما به دلیل عدم تمایزش با سایر نمونه های مشابه در بازار، شما حکم اعدامش را صادر کردید. زمانی که بحث توسعه محصولات سخت افزاری جدید به میان می آید، از نظرتان چه فاکتورهایی باعث متمایز شدن محصولتان می گردند؟

من تمایل دارم که حسادتی به پیروزی دیگران نداشته باشیم. می خواهم مشتریانمان، ما را به خاطر کاری که خودمان انجام داده ایم دوست داشته باشند. من شخصا به حجم فروش و سهم محصولات ویندوزی از بازار اهمیت نمی دهم.

می خواهم محصولاتی بسازیم که مشتری واقعا به آنها نیاز دارد. در نتیجه و برای همین منظور، باید قادر گردیم تا نیازها را پیشبینی کنیم. این در اصل همان دلیلی است که مایکروسافت را خلق کردیم. تا پیش از ما، هیچ کس نمونه ای مشابه Visual Basic، Access و Outlook را تولید نکرده بود.

ما در واقع دسته بندی هایی را خلق کرده و سایر دسته بندی ها را نیز نظم و ترتیب دادیم. کارمان این بود که یا به طور کلی از پایه، سرویس جدیدی را خلق کنیم و یا سرویسی که وجود داشت اما بسیار پیچیده بود را دوباره با ظاهری ساده باز طراحی کنیم. این سیاست را همواره در خصوص بخش سخت افزاری و نرم افزاری رعایت کرده ایم.

به داستان تلفن های هوشمند بازگردیم؛ گفته اید موبایل ها را بر مبنای سه دسته بندی خواهید ساخت که یکی از آنها، موبایل های تجاری خواهند بود. وجهه متمایز کننده موبایل های تجاری از تلفن های هوشمند عادی چیست؟

کاربر تجاری نیازی به اپلیکیشن شبکه های اجتماعی ندارد؛ برای کاربران عادی که عاشق ویندوز هستند نیز یک لومیای پرچمدار توسعه خواهیم داد.

تجارت ها در واقع همان جایی هستند که رشد موبایل های ما سریع بوده. محبوبیت دستگاه های ویندوزی معمولا به علت مدیریت پذیری و همچنین امنیت بالای آنها است. در این میان، چنین موضوعی نیز به هیچ عنوان اهمیت ندارد که فلان بازی برای ویندوز فون وجود ندارد و یا کدام شبکه ی اجتماعی هنوز اپلیکیشن خود را برای این پلتفرم ارائه نداده. کاربران تجاری به این موضوعات اهمیتی نمی دهند. آنچه برای کاربر اینچنینی اهمیت دارد، همانطور که گفتم امنیت و حفاظت از داده ها به همراه مدیریت عالی بر آنهاست.

برای کاربران عادی که عاشق ویندوز هستند نیز یک لومیای پرچمدار توسعه خواهیم داد؛ آن هم نه یک پرچمدار معمولی، پرچمداری که از قابلیت های ویژه ای همچون Continuum برخوردار است. در این میان یک دسته دیگر نیز وجود خواهد داشت؛ موبایل هایی که بتوانند اپلیکیشن های ما را به راحتی اجرا کنند. موبایل هایی برای استفاده از آفیس و اسکایپ، که در واقع برای افرادی طراحی می شوند که اولین بار است موبایل هوشمند خریداری می کنند. می خواهیم به این طریق رشد کنیم.

Steve-Jobs-introduces-the-rainbow-iMacs-Power-Mac-G3-Macworld-SF-1999-w600

باید اذعان داشت که حتی اپل هم با iMac های رنگارنگ بود که توانست به بازار برگردد. پس اجازه دهید ما هم iMac های رنگارنگمان را بسازیم. احساس می کنم با برنامه جدیدمان برای سری لومیا، در چنین جایگاهی ایستاده ایم. سپس در آینده به سراغ مراحل بعدی و بعدی نیز خواهیم رفت.

آیا خودتان از یک موبایل ویندوزی استفاده می کنید؟

مشخصا بله.

شنیده ام قصد دارید از موبایلی با نام TalkMan استفاده کنید. [یکی از موبایل های پرچمدار ویندوزی که انتظار می رود در آینده معرفی شود.]

فکر نمی کنم چنین حرفی زده باشم.

بله، در میان عموم نزده اید.

این لومیا ۸۳۰ است که من از آن استفاده می کنم. مشخصا کاربر ویندوزفون هستم. اما تلاش خواهم کرد تا کاربران آیفون را متقاعد کنم از اپلیکیشن های ما استفاده کنند. این در واقع هدف ماست.

اخیرا در کنفرانسی بودم که مدیرعامل هایی نیز در آن حضور داشتند. در دمویی که در آن مراسم انجام دادم، تلاش نمودم تا این افراد را با اپلیکیشن های مایکروسافتی که برای آیفون توسعه داده شده اند، آشنا کنم تا در نهایت نیز هر کدام از این افراد که یک آیفون در دست دارد، به همراه Wunderlist، OneNote و Outlook به شکل نصب شده در موبایلش از درب سالن خارج شود.

ضمنا به این نکته توجه داشته باشید که کلاینت Outlook در واقع بهترین کلاینت برای استفاده از Gmail در آیفون است. این صرفا بخشی از آن استراتژی حضور در پلتفرم های همراه با در واقع «همراه پذیری» است که پیشتر در موردش صحبت کردم.

پس در نهایت می توان گفت استراتژی حضور شما در پلتفرم ها، چندان ربطی به نوع موبایل ندارد.

به «موبایل» ربط دارد. به اینکه اپلیکیشن هایمان به پلتفرم های مختلف راه پید می کنند. در این میان هولولنز نیز نقش خواهد داشت و زنجیره ای تشکیل خواهد داد از محصولاتی که مردم پس از گذشت اندکی زمان، قدردان آنها خواهند بود. همه چیز صرفا به یک دستگاه موبایل ختم نمی گردد. اینکه بگویید تلفن های هوشمند مهم ترین محصولات اطراف ما هستند همانند آن است که بگویید اکنون، یک کامپیوتر شخصی می تواند همه نیاز یک کاربر را برآورده سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • reza_mohammadi
    reza_mohammadi | ۲۶ تیر ۱۳۹۴

    ایول مصاحبه جامع و نسبتا" کامل و خیلی امیدوار کننده ای بود تا حد زیادی سردر گمی و ابهامات در مورد اینکه بلاخره میکروسافت میخواد چیکار کنه و در آینده به کجا برسه و مهمترینش نقشش تو زندگی ما و نقشه هاش واسه ارتقا سطح کیفی دنیای اطرافمون چه از بعد تجاری و علمی و زندگی روزمره و لایف استایل و سرگرمی چیه!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی