ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برخورد دهنده هادرونی مرکز تحقیقات هسته ای اروپا موفق به کشف کلاس جدیدی از ذره شد

پژوهشگران Large Hadron Collider (برخورد دهنده هادرونی بزرگ) از کشف پنتا کوارک خبر داده اند؛ گروهی از ذرات زیر اتمی که حاوی چهار کوارک و یک آنتی کوارک است که به یکدیگر متصل گردیده اند. همچون بوزون ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ تیر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

پژوهشگران Large Hadron Collider (برخورد دهنده هادرونی بزرگ) از کشف پنتا کوارک خبر داده اند؛ گروهی از ذرات زیر اتمی که حاوی چهار کوارک و یک آنتی کوارک است که به یکدیگر متصل گردیده اند.

همچون بوزون هیگز (نوعی ذره بنیادین در الگوی استاندارد فیزیک ذرات) که پیشتر کشف شده بود، محققین، تا سال ها در مورد پنتاکوارک به نظریه پردازی می پرداختند، اما آزمایشات صورت گرفته در اوایل دهه 2000 میلادی که ادعا می کردند این شکل غیر عادی از ماده را شناسایی کرده اند، بعد ها بی اعتبار خوانده شدند.

از آن زمان به بعد، بسیاری از دانشمندان تصمیم گرفتند که مطالعه در مورد پنتاکوارک را برای مدتی کنار بگذارند، اما این بار، فیزیکدانان سازمان تحقیقات هسته ای اروپا موسوم به CERN ادعا کرده که موفق به کشف این ذره شده اند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

همانطور که از نامش پیداست، پنتاکوارک ذره ای است که از 5 کوارک (Pen به معنای 5 است) ساخته شده که به یکدیگر متصل گردیده اند. کوارک ها نیز ذرات بنیادین هستند که در قالب 6 نوع مختلف وجود دارند و از آنها تحت عنوان طعم یاد می شود (این طعم ها نیز اسامی نامتعارفی چون بالا یا Up، پایین یا down، شگفت یا Strange، سر یا Top و ته یا Bottom را به خود می گیرند).

این طعم ها در قالب ترکیب های مختلف به یکدیگر متصل می گردند تا طیف گسترده ای از ذرات کامپوزیتی را بسازند که از جمله مهم ترین این ذرات می توان به نوترون ها و پروتون ها اشاره کرد که هر کدام از سه کوارک تشکیل می گردند.

گای ویلکینسون سخنگوی پروژه LHC و یکی از هفت پژوهشگر مشارکت کننده در این پروژه، در این رابطه می گوید: پنتاکوارک به هیچ وجه ذره تازه ای نیست و در عوض نمایانگر روشی برای کنار هم قرار دادن کوآرک ها به شمار می رود و الگویی را ارائه می کند که ظرف 50 سال تحقیق تا به حال مشاهده نشده است.

وی در ادامه گفت: با مطالعه روی خصوصیات این ذره درخواهیم یافت که مواد متعارف (یعنی همان پروتون ها و نوترون هایی که ما از آنها ساخته شده ایم) چگونه تشکیل شده اند.

این کشف با بررسی نوعی از یک ذره زیر اتمی تحت عنوان باریوم Lambda B صورت گرفت. گفتنی است اطلاعات مربوط به مقاله ای که در این رابطه تدوین گردیده (و برای چاپ در نشریه Physics Review Letters پیشنهاد داده شده است) بین سال های 2009 تا 2012 میلادی گردآوری شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مهرداد
    مهرداد | ۲۵ تیر ۱۳۹۴

    pen به معنای 5 نیست، penta به معنی 5 هست. تصحیح کنید

  • احمدM2
    احمدM2 | ۲۴ تیر ۱۳۹۴

    بوزون ها سازنده کوارک ها هستند
    کوارک ها سازنده ذرات زیر اتمی مثل پروتون نوترون و الکترون هستند
    ذرات زیر اتمی هم اتم رو میسازند
    اتم ملکول و ملکول هم مال رو میسازه
    درست گفتم دوستان؟؟؟

  • AK_007
    AK_007 | ۲۴ تیر ۱۳۹۴

    طعم؟!
    دوسیب پیدا نکردن؟!

مطالب پیشنهادی