ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نگاهی بر 25 سال فعالیت تلسکوپ فضایی هابل

چند ماه پیش تلسکوپ هابل بیست و پنج ساله شد و در مورد آن برای تان سخن گفتیم. زمانی که هابل در سال 1990 از زمین به سوی فضا پرتاب شد، دنیا شکل و شمایل ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

چند ماه پیش تلسکوپ هابل بیست و پنج ساله شد و در مورد آن برای تان سخن گفتیم. زمانی که هابل در سال 1990 از زمین به سوی فضا پرتاب شد، دنیا شکل و شمایل دیگری داشت و موضوعات داغ آن روزها چیز دیگری بودند.

دنیای دیجیتال و سرگرمی به شکل دیگری جریان داشتند و تکنولوژی هم بسیار عقب تر بود، حتی دانش بشر هم در این مدت 25 سال دگرگون شد و نکاتی به گنجینه دانش انسان ها اضافه شد که می تواند آینده را جذاب تر کند.

به تناسب زمانی که لازم بود هابل در مدار خود ثابت شود و تصاویر مهم به ثبت برساند، تکنولوژی پیشرفت کرد اما دست مهندسین ناسا از هابل تقریبا کوتاه بود تا آن را به فناوری های روز مجهز کنند.

مشکلات بسیاری در مسیر ماموریت برای هابل پیش آمد اما با ابتکار خاصی که خالقین آن به خرج دادند، ایرادات برطرف شد تا این تلسکوپ فضایی بتواند بهترین تصاویر ممکن را از دنیای پیرامون به ما ارائه دهد.

پیش تر در مورد اینکه هابل با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده و تا چه حد موفق بوده صحبت کردیم و می دانیم که هابل به زودی با تلسکوپ فضایی جیمز وب جایگزین می شود اما یک نکته جالب را نباید فراموش کنید. ناسا همیشه از ماموریت های خود بهترین بهره ممکن را می گیرد.

برای مثال، Opportunity که سال 2004 روی مریخ فرود آمد قرار بود تنها 90 روز فعالیت داشته باشد اما هنوز پس از گذشت بیش از ده سال، این ربات در حال ارسال اطلاعات به زمین است. هابل هم از این مسئله جدا نیست و اگرچه دیگر انتظاری از آن نمی رود اما ممکن است تا یک دهه دیگر هم به خوبی کار کند.

آینه های جیمز وب شش برابر هابل هستند و قدرت آن حداقل 100 برابر است. بنابراین باید امید داشته باشیم طی سال های آتی، ناسا کشفیات بسیار شگفت انگیزتری داشته باشد، شاید حتی سیارات دیگری چون کپلر-452.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا برخی از زیباترین تصاویر به ثبت رسیده توسط هابل را تماشا کنیم.

heic1502a.0
بزرگ ترین تصویر هابل: آندرومدا - این تصویر 1.5 میلیون پیکسلی از نزدیک ترین همسایه ما M31 یا آندرومدا است. این تصویر که اوایل سال 2015 منتشر شد، 40 هزار سال نوری از آندرومدا را نشان می دهد که شامل 100 میلیون ستاره است. ورژن مخصوص آن را به هیچ وجه از دست ندهید.
opo1247a.0
Hercules A - تصویر سال 2012 - اول نگاهی به پس زمینه نورهای قرمز بیندازید. صد ها کهکشان و میلیون ها منظومه و میلیاردها سیاره در همین تصویر می بینید و درست در مرکز عکس، کهکشان Hercules A می درخشد. نورهای قرمز و بنفشی که می بینید در حقیقت دیدنی نیستند و چشم انسان نمی تواند آن ها را مشاهده کند چرا که پرتوهایی پر انرژی هستند.
heic1015a.0
سحابی لاگون - تصویر سال 2010 - از ابتدای زمان تاکنون، ستاره ها از گازها و ابرهای فشرده (سحابی ها) به وجود می آمده اند.
heic1202a.0
NG 1073 - تصویر سال 2012 - تقریبا هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم کهکشان راه شیری را مشاهده کنیم، چرا که درست درون آن قرار گرفته ایم و ده ها هزار سال نوری به طول خواهد انجامید تا به لبه آن برسیم، بنابراین از هابل استفاده می کنیم تا کهکشان های مشابه را مطالعه نماییم.
cats-eye.0
سحابی چشم گربه - تصویر سال 2004 - هابل در به تصویر کشیدن اجرام آسمانی به ما کمک بسیاری کرد، برای مثال این یکی. هر کدام از صور فلکی نامی دارند و این نام براساس شباهت های موجود است، نام این سحابی، چشم گربه است.
heic1307a.0
سحابی سر اسب - تصویر سال 2013 - هابل تا به حال ده ها تصویر از سحابی سر اسب برای ما ارسال کرده اما این یکی که آخرین آن ها نیز محسوب می شود در تولد 23 سالگی هابل منتشر شد که خیره کننده ترین تصویر موجود از این سحابی است. اشعه های مادون فرمز به ما این اجازه را داده اند که ابرهای گازی را به راحتی مشاهده کنیم در حالی که تصویر خام سحابی ها اصلا اینگونه نیست.
opo1335a.0
IRAS 20324+4057 یا The Caterpillar - تصویر سال 2013
heic1402a.0
سحابی تارانتولا یا سحابی رتیل - تصویر سال 2014 - مدت ها به طول انجامید تا تیم 20 نفره پروژه سحابی تارانتولا بتوانند این تصویر را به دست آورند. هابل باید چندین و چند تصویر مختلف به ثبت می رساند تا در نهایت دانشمندان توانایی تشخیص جایگاه درست اجرام را داشته باشند. واقعا سحرانگیز است.
potw1146a.0
کهکشان وال - تصویر سال 2011 - اگر این تصویر در نظرتان آشناست، علتش این است که کهکشان وال، شباهت بسیاری به راه شیری دارد. بنابراین دفعه بعدی که به آسمان شب خیره شدید و راه شیری را مشاهده نمودید، تصور نکنید که کهکشان وال را دیده اید. کهکشان ها مثل قطعات برف هستند، هر کدام ظرافت و زیبایی خاصی دارند و بسیار شبیه همدیگر هستند اما در واقع هیچ دو دانه برفی دقیقا شبیه یکدیگر نیستند.
heic0604a.0
کهکشان سیگار - تصویر سال 2006 - ستاره ها در کهکشان سیگار ده مرتبه سریع تر از کهکشان ما متولد می شوند.
heic0910i.0
پنجگانه استفان - تصویر سال 2009 - احتمالا پیش خود می گویید این ها که 4 کهکشان بیشتر نیستند اما اگر اندکی بیشتر دقت کنید متوجه می شوید که در مرکز تصویر، دو کهکشان دور یکدیگر پیچیده شده اند و به نوعی فریبنده، شبیه به یک ساختار بزرگ در آمده اند. این پنج کهکشان در قرن 19 میلیادی کشف شدند.
heic0109a.0
سحابی عنکبوت قرمز - تصویر سال 2001 - NGC 6537 یا سحابی عنکبوت قرمز را می توان در صورت فلکی قوس یافت و تنها 6 هزار سال نوری با ما فاصله دارد. در حقیقت 6 هزار سال نوری به زبان ستاره شناسی رقم بسیار اندکی است.
heic0707a.0
سحابی کارینا - تصویر سال 2007 - سحابی بزرگ، لقب دیگر کارینا است که وسعت آن غیر قابل تصور است. این تصویر که در زمان 17 سالگی هابل منتشر شد بسیار مشهور است و احتمالا قسمت هایی از آن را پیش از این دیده باشید.
heic9910a.0
سحابی اسکیمو - نصویر سال 1999 - این عکس اولین تصویری است که هابل پس از تجربه تعمیر خود در سال 1999 به ثبت رساند.
heic0006b.0
صورت فلکی ماکیان - تصویر سال 2000 - برخی از بهترین تصاویر هابل کاملا غیر قابل باورند. در حالی که این تصویر اطلاعات زیادی از صورت فلکی ماکیان در اختیار ما قرار نمی دهد اما لبه های کنار آن را به بهترین شکل ممکن تصویر کشیده است.
potw1404a.0
یک اشتباه زیبا - تصویر سال 2014 - در حالی که دانشمندان برای استفاده از هابل نهایت دقت خود را به کار می گیرند، گاهی اوقات اشتباهاتی نیز رخ می دهد. یکی از این اشتباهات منجر به شکل گیری این تصویر اعجاب انگیز شد.
opo9941a.0
تصادم NGC 2207 و IC 2163 - تصویر سال 1999 - چند میلیون سال دیگر که بگذرد، این دو کهکشان به واسطه جاذبه ای که به یکدیگر تحمیل می کنند در هم فرورفته و به یک کهکشان تبدیل می شوند.
heic0615a.02
اگر فکر می کنید تصویر قبلی بسیار ترسناک است، به شما این یکی را پیشنهاد می کنیم. کهکشان هایی که حالا با یکدیگر برخورد کرده اند و یکی شده اند اما هنوز اثرات این برخورد از بین نرفته است.
heic1208a.0
NGC 3314 - شاید شبیه به یک تصادم فضایی باشد اما در حقیقت، دو کهکشانی که در پس زمینه می بینید 30 میلیون سال نوری با یکدیگر فاصله دارند.
opo0309a-1.0
سحابی تخم مرع - تصویر سال 2003 - فیلترهای مختلف به ما اجازه می دهد تا متوجه شویم قسمت های مختلف این اجرام چگونه رفتار می کنند.
opo9026a.0
سحابی اوریون - تصویر سال 1990 - چند سال ابتدایی، تلکسوپ فضایی هال تصاویر بسیار مبهمی را به ثبت می رساند و این یکی از اولین تصاویر منتشر شده در اولین سال حضور تلسکوپ در فضا است، بخشی بسیار کوچک از سحابی اوریون.
690958main_p1237a1.0
عمق میدان دید نهایی هابل - تصویر سال 2012 - این تصویر شاید به اندازه تصاویر قبلی جذابیت بصری نداشته باشد اما آنقدر روی آن کار شده و مهم است که می توان حتی آن را بسیار حائز اهمیت دانست.
potw1151a.0
حلقه انیشتین - تصویر سال 2011 - حلقه نسبتا کاملی که در نیمه سمت راست تصویر دور یک نور زرد شکل گرفته را می بینید؟ این تکنیک تصویربرداری که همگرایی گرانشی نام دارد در مواقعی خاص رخ می دهد، مواقعی که دو جرم بزرگ درست پشت یکدیگر قرار بگیرند، آنچه که در پشت تصویر قرار دارد این حلقه را ایجاد می کند و جرم جلویی همچنان می درخشد.
potw1437a.0
NGC 6872 - تصویر سال 2014 - اگر فکر می کنید این کهکشان از دیگر مجموعه هایی که دیدید بزرگ تر است، درست حدس زده اید. اگر از یک سوی آن بخواهید به سوی دیگر بروید، 500 هزار سال نوری در سفر خواهید بود، تقریبا 5 برابر کهکشانی که ما در آن ساکن هستیم. شکل نامتوازن آن احتمالا به خاطر جاذبه کهکشانی است که در بالای آن قرار گرفته است.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • كاوه
    كاوه | ۳ مرداد ۱۳۹۴

    واقعا حیرت‌انگیزه

  • Geektus
    Geektus | ۳ مرداد ۱۳۹۴

    تا حالا شده عصبانی بشید از یه چیزی و زورتون بیاد و بزنید هرچی دمه دستتونه بزنید بشکنید؟ من الان اینطوری شدم وقتی اعداد سالهای نوری رو دیدم!

    ۶۰۰۰-۴۰۰۰۰-۶۰۰۰۰ سال نوری !!!

    (O_o)

    • Geektus
      Geektus | ۳ مرداد ۱۳۹۴

      اصن حالم از هرچی سال نوری هست بهم می‌خوره، چرا سال معمولی زمینی نداریم؟‌ :)

  • علی
    علی | ۳ مرداد ۱۳۹۴

    غلط املایی دارین

  • علی
    علی | ۳ مرداد ۱۳۹۴

    تصویر نه نصویر

  • علی
    علی | ۳ مرداد ۱۳۹۴

    مادون قرمز نه مادون فرمز

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی