ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

3 ویژگی منفی مدیران که خلاقیت کارمندان را از بین می برد

بسیاری از مدیران و کارفرمایان در اکثر مواقع و بطور ناخواسته، ایده های ناب کارمندان خود را تباه می کنند. اگر شما نیز خلاقیت کارمندان خود را آزاد گذاشته و در عین حال به موضوعات ...

سهیل امید دزیانی
نوشته شده توسط سهیل امید دزیانی | ۳ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۵

بسیاری از مدیران و کارفرمایان در اکثر مواقع و بطور ناخواسته، ایده های ناب کارمندان خود را تباه می کنند. اگر شما نیز خلاقیت کارمندان خود را آزاد گذاشته و در عین حال به موضوعات خاصی محدود می کنید، باید مراقب آینده شرکت خود باشید؛ زیرا در این حالت ایده های مبتکرانه هم می توانند به تغییراتی بزرگی منجر شوند و هم اینکه به کلی از بین بروند.

دکتر دیوید بروکز استادیار دانشکده مدیریت و تجارت در دانشگاه اورال رابرتز آمریکا می گوید، باورها و تفکرات زیادی در مورد منشا نوآوری و چگونگی رشد آن در یک تیم وجود دارد. حتی مدیران ضعیف هم می توانند در مواقعی که شرکت به ایده های نو نیاز دارد، مفید واقع شوند و از هدر رفتن خلاقیت در کارکنان جلوگیری نمایند.

این استاد دانشگاه معتقد است سه رفتار بسیار شایع در میان مدیران وجود دارد که در جهت تقویت خلاقیت کارمندان انجام می گیرند اما معمولاً به خراب کردن ایده ها منجر می شوند. در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

1- برگزاری جلسات هم اندیشی بدون در نظر داشتن هدف

این نویسنده می گوید، جلسات همفکری معمولاً نخستین گام برای شروع یک فرایند بزرگ تر هستند که در مسیر خلاقیت گروهی یک تیم شکل می گیرند. در جلسات هم اندیشی ایده های متفاوتی بصورت آزادانه و خود به خود مطرح شده و برای رسیدن به جمع بندی درمورد یک مسئله تلاش می شود.

اما اگر صرفا ایده هایی که دیگران پیشنهاد می کنند را روی کاغذ بنویسید، به نتیجه مطلوبی نمی رسید و باید بدانید که عملیاتی کردن این ایده ها نیز اهمیت بالایی دارد. همواره سعی کنید قبل از برگزاری چنین جلساتی، مساله را به دقت مورد بررسی و موشکافی قرار دهید و مطمئن شوید که آیا برگزاری یک جلسه همفکری می تواند به جواب های درستی برای حل مسئله منجر شود یا خیر.

بعد از اینکه ایده های مختلف مطرح شدند، با توجه به هدف شرکت آنها را به سوی یک نظر همگرا کرده و برای یافتن بهترین پاسخ و نتیجه، آنها را ترکیب و دسته بندی کنید. سپس از پاسخ ها الگو برداری کرده و راستی آزمایی ایده ها را شروع کنید.

2- برگزاری جلسات بحث و مذاکره با جو دوستانه

اگر تیم شما رابطه منسجم و دوستانه ای باهم داشته باشند، این مساله ممکن است باعث ضرر شرکت شود. دیوید بروکز می گوید، هنگامی که بحث خلاقیت در میان باشد، حتی بهترین تیم ها نیز اندکی با یکدیگر اختلاف نظر دارند و دوستی شان مانع از مطرح کردن اختلاف نظرها نمی شود.

به یاد داشته باشید اختلاف سلیقه های مبتنی بر ساختار، می توانند نشان دهنده این باشند که ایده های جدیدی در حال خودنمایی در تیم هستند و می توان آنها را پس از بررسی، آزمایش کرد.

اما اگر تیم شما همواره با دستورات ارائه شده موافق باشند، این نشان می دهد که کارمندان ایده ها و نظرات خود را از شما مخفی نگاه می دارند و یا در حالت بدتر، اصلاً ایده جدیدی به سرشان نمی زند.

سعی نکنید هرگاه پیشنهاد جدیدی مطرح شد، آن را روی تخته اتاق بنویسید؛ بلکه قبل از نوشتن هرچیزی، برای بهبود کیفیت ایده ها، آنها را با شور و انرژی به بحث و مجادله بگذارید.
این استاد دانشگاه می گوید، شاید به عنوان یک مدیر نخواهید که شاهد جر و بحث در تیم خود باشید اما همواره سعی کنید به عنوان یک داور بی طرف، ایده ها و نظرات را قضاوت کرده و مورد بررسی قرار دهید.

مباحثه های کاری همواره می تواند باعث بروز ایده های خوبی شود اما به شرطی که مطمئن شوید در این بحث ها، عدالت را رعایت کرده و هیچگاه غرض ورزی نمی کنید.

3- رد کردن ایده ها پیش از بررسی شان

تحقیقات نشان داده اند که اغلب مدیران، قضاوت بسیار بدی در مورد ایده های جدید و خلاقانه مطرح شده از سوی کارکنانشان دارند. این نویسنده معتقد است که اگر هر طرح پیشنهادی قبل از اینکه به دقت بررسی و آزمایش شود، مورد سرزنش رئیس شرکت واقع شود، می تواند تاثیر بسیار مخربی بر روحیه خلاقیت افراد بگذارد.
او می گوید، بهتر است ایده هایی که سبب بهبود وضعیت کنونی می شوند، مورد استقبال کارفرمایان قرار گیرند؛ اما متاسفانه اغلب مدیران، ایده هایی را که مشتریان پیشنهاد می دهند، بدون بررسی رد می کنند.

درواقع مشکل از جایی شروع می شود که ایده های دریافتی توسط کارفرمایان بدون هیچ دلیل مشخصی رد شوند و این مساله قطعا روحیه ایده پردازی افراد مجموعه را پایین می آورد.

گفتنی است ادامه فرایند رد شدن ایده ها در پیچ و خم های اداری، قبل ار اینکه مورد بررسی قرار گیرند و همچنین اصرار به استفاده از ایده های قدیمی نیز می تواند خلاقیت کارمندان را به شدت کاهش دهد. همواره سعی کنید ایده های پیشنهادی را تست کنید حتی اگر می دانید که مشتری هایتان آن را دوست ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • مهرداد
    مهرداد | ۴ مرداد ۱۳۹۴

    هر سه موردش جالب بود، مرسی بابت مقاله خوبتون

  • شاسا
    شاسا | ۳ مرداد ۱۳۹۴

    خيلي خوب است که منبع مطلب را ذکر مي کنيد. در ضمن بهتر است از عبارت "مترجم" به جاي "نويسنده" استفاده کنيد.

    • محمود
      محمود | ۳ مرداد ۱۳۹۴

      بهتر است از عبارت “مترجم” به جای “نویسنده” استفاده کنید...
      ای قربون دهنت
      :)

    • Mr. Android
      Mr. Android | ۵ مرداد ۱۳۹۴

      صرفا میخواستید یه نظر انتقادی بدید ...
      نوشته سهیل امید دزیانی ..
      کسی حرفی از نویسنده نزد

  • ehsan79f
    ehsan79f | ۳ مرداد ۱۳۹۴

    این قضیه ی رابطه دوستانه به نظر من خیلی تاثیر داره و مهمه...
    ممنون جالب بود

مطالب پیشنهادی