ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: ویندوز ۱۰؛ سیستم عاملی با طعم آینده

مایکروسافت ابر کمپانی ساکن ردموند محصولات متعددی دارد که هر یک سهم قابل توجهی از بازارهای مرتبط خود را در اختیار گرفته اند، اما در میان این گستره ی متنوع از خدمات، سرویس ها و ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

مایکروسافت ابر کمپانی ساکن ردموند محصولات متعددی دارد که هر یک سهم قابل توجهی از بازارهای مرتبط خود را در اختیار گرفته اند، اما در میان این گستره ی متنوع از خدمات، سرویس ها و نرم افزارها یک عنوان وجود دارد که هویت این شرکت با آن گره خورده و این عنوان چیزی نیست جز سیستم عامل ویندوز.

اگر به گذشته باز گردیم می بینیم که در روزگار گذار از سیستم عامل های متنی به سیستم عامل های گرافیکی به غیر از ویندوز نام های دیگری هم وجود داشتند که شانس شان برای تصاحب کامل بازار بسیار زیاد بود؛ اما در پشت هیچ یک از این نام ها فرد باهوشی همچون گیتس وجود نداشت.

بیل با درایت مثال زدنی اش و در حالیکه رقبا تلاش داشتند همه چیز را تحت کنترل خود نگه دارند، بنا را بر این گذاشت تا دست توسعه دهندگان شخص ثالث را باز بگذارد و اجازه دهد خلاقیت آنها و نرم افزارهای متنوع شان ویندوز را بدل به ابزاری همه فن حریف نماید. بنابراین دیری نپایید که دیگر رقیبی در میدان باقی نماند.

اوضاع آنقدر خوب پیش رفت که هیچکسی جلودار مایکروسافت نبود، هر کامپیوتر شخصی در هر نقطه از جهان که روشن می شد ابتدا لوگوی ویندوز را به تصویر می کشید و بعد سیستم عامل ساخته و پرداخته شده در ردموند را بارگذاری می نمود. حتی دادگاه ضد انحصار هم نتوانست مایکروسافت را زمین گیر کند و آنها روز به روز قدرتمندتر شدند و نفوذشان بیشتر گشت.

ابر کمپانی ساکن ردموند هرگز یک گجت ساز نبوده و تخصص اصلیش نرم افزار بوده است.

اما زمانه رفته رفته عوض شد، ایامی که کامپیوترهای شخصی در ادارات، دفاتر کار و منازل مهم ترین و کلیدی ترین ابزار محسوب می شدند به سر آمد و روزگار اینگونه رقم خورد که افراد می خواستند در هر جایی و حتی در حین حرکت به شبکه وصل باشند، یادداشت بردارند، ویدئو ببیند، چت کنند و... .

مایکروسافت که نظاره گر این تغییرات بسیار سریع بود نیز دست به کار شد، آنها می دانستند که هم باید در عرصه ی سخت افزار حرفی برای گفتن داشته باشند و هم در عرصه ی نرم افزار. ابر کمپانی ساکن ردموند هرگز یک گجت ساز نبوده و تخصص اصلیش نرم افزار بوده است؛ ولی برای بقا برخی اوقات این الزام وجود دارد که به یکباره سکان را بچرخانید، ۱۸۰ درجه تغییر مسیر دهید و در سرزمین هایی گام بگذارید که برایتان ناشناخته هستند.

سرفس پاسخی بود که مایکروسافت به نیاز قابل حمل شدن دنیای پی سی داد. گجتی که هم کامپیوتری شخصی بود و هم تبلتی با امکان جا به جایی بالا. ویندوز ۸ و RT هم لایه های نرم افزاری محسوب می گشتند که انتظار می رفت به کمک شان ایام گذار به درستی رقم بخورد.

مایکروسافت در توسعه ی ویندوز ۸ تحلیل درستی از پدید آوردن یک پلتفرم واحد نداشت.

اما واقعیت هایی وجود داشتند که کسی نمی خواست آنها را ببیند. مایکروسافت در توسعه ی ویندوز ۸ تحلیل درستی از پدید آوردن یک پلتفرم واحد نداشت و نتوانسته بود به شکلی مطلوب، موبایل ها، کنسول های بازی، کامپیوتر های شخصی، تبلت ها و... خود را به یکدیگر ربط دهد. ایده ی "استارت اسکرین" بسیار خام بود و برای عالمی که هنوز ماوس و کیبرد در آن ارباب بودند مناسب به نظر نمی رسید.

حجم تغییرات در رابط کاربری به حدی بود که هر کسی برای اولین بار شات داون کردن کامپیوتر تحت ویندوز هشت خود به یقین به دردسر می افتاد و مجبور می شد دست با دامن موتورهای جستجوی اینترنتی گردد. مایکروسافت و مدیران رده بالایش فریادهای انتقاد را نادیده می گرفتند و می گفتند به زودی عادت هایتان عوض خواهد شد و فلسفه های ما را درک خواهید نمود؛ بنابراین مجموعه ی چنین عواملی سبب گشت ویندوز ۸ نتواند هرگز ماموریت خودش را به سرانجام برساند.

اما از نسخه ای از ویندوز که به آن اشاره کردیم تا جدیدترین نسخه که زمان زیادی از عمرش نمی گذرد، موارد متعددی در مایکروسافت تغییر یافته. صندلی مدیریت از بالمر به نادلا رسیده. برخی از مدیران ارشدی که دیدگاه هایی سنتی داشته اند رفته اند و جوان ترهایی با افکاری نو جایشان را گرفته اند و می توان گفت در ردموند یک ابر کمپانی در حال پوست اندازی بوده است.

ویندوز ۱۰ دیگر یک سیستم عامل نیست، بلکه پلتفرمی با انبوهی از دیوایس ها است که بنا دارند منسجم و یکپارچه باشند.

ویندوز ۱۰ اگرچه نسخه ی دهم ویندوز نیست و شاید تنها به صرف فراموش کردن اشتباهات گذشته به جای عدد ۹ شماره ی ۱۰ را در مقابل خودش دارد، ولی یکی از ارکان اصلی پوست اندازی مایکروسافت محسوب می شود. ویندوز ۱۰ دیگر یک سیستم عامل نیست بلکه پلتفرمی با انبوهی از دیوایس ها است که بنا دارند منسجم و یکپارچه باشند. حتی سیستم توزیع سنتی نرم افزار هم دیگر نقشی در آینده این ویندوز ندارد و اکنون آن را باید به عنوان یک سرویس شناخت.

در تار و پود سیستم عامل مورد بحث هم تغییرات زیادی پدید آمده که بخشی عمده ای از آنها بر اساس خواسته های کاربران بوده؛ مایکروسافت پنبه ها را از گوش هایش بیرون آورده و حرف های ما را شنیده و حالا حاصل خون تازه ای که نادلا در رگ های شرکت اش تزریق کرده و راهنمایی هایی که کاربران ارائه نموده اند را می توانیم در قالب محصولی نهایی شده ببینیم.

با دیجیاتو و بررسی ویندوز ۱۰ از مایکروسافت همراه باشید.

ویندوز ۱۰ سرویسی پویا و در حال تکامل است

windows-101

اگر بخواهیم قضیه بدل شدن ویندوز به یک سرویس را به شکلی ساده درک نماییم، لازم است ابتدا از تفاوت میان یک نرم افزار و یک سرویس آگاه شویم.

یک نرم افزار محصولی به حساب می آید که هر چند وقت یکبار نسخه ای از آن با امکاناتی تازه منتشر می شود، در فاصله ی بین هر دو نسخه شاید توسعه دهنده متوجه یک باگ و مشکل فاحش گردد و وصله و به روزرسانی را ارائه نماید، اما همه ی تمرکز او بر روی آماده سازی نسخه ی بعدی و گنجاندن ابداعات نوآوری هایش در آن است.

مایکروسافت به جای اینکه ویندوز ۱۰ را به حال خود رها کند و همه ی پتانسیلش را بر روی نسخه ی بعدی بگذارد به شکلی دائمی در حال بهبود دادن آن خواهد بود.

ولی سرویس پدیده ای کاملاً متفاوت محسوب می گردد. یک سرویس کاملاً پویاست و در هر لحظه و هر روز تغییراتی در آن رخ می دهد که سبب بهبودش می شوند. مایکروسافت نیز در ویندوز ۱۰ تلاش نموده تا از پدیده ی نرم افزارهای سنتی به ارائه ی خدمات در قالب سرویس های مدرن گذر کند.

آخرین نسخه از سیستم عامل این شرکت حالا به اجزا مختلفی از جمله هسته، اپلیکیشن ها، خدمات آنلاین و... تقسیم شده. کمپانی به جای اینکه این نسخه را به حال خود رها کند و همه ی پتانسیلش را بر روی نسخه ی بعدی بگذارد به شکلی دائمی در حال بهبودش خواهد بود.

هر روزی که کامپیوترتان را روشن می کنید خواهید دید که اپلیکیشنی بهینه گشته، باگی برطرف شده و یا حتی ابزار و امکان تازه ای در اختیارتان قرار گرفته. با گذشت زمان ویندوز ۱۰ هر روز کامل تر و بهتر می شود و در طول یکسال شاید با نسخه ای بسیار تکامل یافته تر از آنچه در ۷ مرداد ۱۳۹۴ در اختیارمان قرار گرفته روبرو باشیم.

این نکته حتی در مورد بررسی که هم اکنون در حال خواندنش هستید نیز صادق است، ما بررسی خود را بر اساس نسخه ی RTM تنظیم نموده ایم. نسخه ای که به صورت معمول در اختیار تولید کنندگان کامپیوتر های شخصی قرار می گیرد تا اولین نسل از سخت افزارهای خودشان با سیستم عامل جدید را از طریق آن راهی بازار کنند.

هر ساعت و دقیقه ای که می گذرد مهندسین در ردموند اشکالات را برطرف کرده یا در پاسخ به آنها قابلیت های جدیدی به ویندوز ۱۰ می افزایند.

ولی هر ساعت و دقیقه ای که می گذرد مهندسین در ردموند اشکالات را برطرف کرده یا در پاسخ به آنها قابلیت های جدیدی می افزایند و سپس بهینه سازی ها را در قالب به روز رسانی هایی کوچک به سیستم عامل اضافه می کنند، لذا برخی از اشکالات و ایرادات وارده با گذشت اندک زمانی دیگر هرگز وجود نخواهند داشت.

نمود بدل شدن ویندوز به یک سرویس به شکل های دیگری هم جلوه پیدا کرده؛ مثلاً حالا به جای اینکه به یک فروشگاه بروید و دیسک فیزیکی سیستم عامل تازه را بخرید، در صورتیکه قبلاً کاربر ویندوز ۷ و یا هشت بوده اید می توانید کامپیوتر تان را به رایگان به ویندوز ۱۰ ارتقا دهید.

برای وسوسه گشتن شما به این ارتقا و انجام هر چه سریعترش تغییرات زیادی به وقوع پیوسته اند. منوی استارت بازگشته و البته تکامل یافته، یک دستیار دیجیتالی هم حضور دارد، تعداد زیادی اپلیکشن بهینه شده و قدرتمند آماده گشته اند، مفهوم جدیدی به عنوان اپ های فراگیر تعریف شده، دسکتاپ های مجازی در اختیار خواهید داشت و موارد متعدد دیگری که ذکر فهرست وارشان شاید کار مفیدی نباشد.

مگر می توان از این همه امکانات جدید و رایگان چشم پوشی کرد، از همین رو مایکروسافت امید دارد برخلاف گذشته که زمان لازم بود کاربران از نسخه ی قبلی دل کنده و به نسخه ی جدید بیایند، اینبار شاهد نرخ ارتقایی بسیار بالا و سریع باشد.

کدام نگارش از ویندوز ۱۰ برای من مناسب است؟ کامپیوتر خود را به کدامیک می توانم ارتقا دهم؟

Compare_678x452

پیش از هر چیز بد نیست بدانید مایکروسافت ویندوز ۱۰ برای کامپیوترهای شخصی را در چهار نگارش Home، Pro، Enterprise و Education عرضه کرده است. دو نگارش Enterprise و Education را می توان شامل کامل ترین امکانات دانست ولی این دو تنها در اختیار ادارات، نهادها و شرکت هایی قرار می گیرند که لایسنس های ویژه ی مایکروسافت را پذیرفته و قراردادهایی خاص را به امضا درآورده اند.

کاربران معمول انتخابشان به دو نسخه ی Home و Pro محدود می شود و ذکر این نکته ضرورت دارد که با در اختیار نداشتن نگارش های پیش تر اشاره شده چیز خاصی را از دست نخواهید و امکانات بیشتر آنها شاید برای ۹۵ درصد افراد عادی کاربردی نداشته باشد.

این جداول شرح بهتری از تفاوت های میان ۴ نگارش دسکتاپ ویندوز ۱۰ را نشان می دهد.

Existing_575px-1 Management_575px-2 Security_575px-3

حالا و با آگاهی از انواع نگارش های ویندوز ۱۰ می بایست از خود دو سئوال را بپرسید: اگر قصد خرید نسخه ی جدید ویندوز به صورت قانونی را داشته باشم کدام نگارش برای من مناسب تر خواهد بود؟ و اگر هم اکنون کامپیوتری با نسخه ای فعال شده (به صورت رسمی) از ویندوز ۷ یا ۸ دارم امکان ارتقا به چه نگارشی از ویندوز ۱۰ برای من فراهم است؟

پاسخ دادن به پرسش دوم بسیار ساده است و بنابراین ابتدا به آن جواب می دهیم. چنانچه ویندوز ۷ نگارش های استارتر، هوم بیسیک، هوم پریمیوم و یا ویندوز ۸.۱ بیسیک در اختیار دارید ارتقا رایگان به ویندوز ۱۰ نگارش هوم (Home) برای شما مهیاست (در حالت عادی برای نگارش هوم ویندوز ۱۰ باید ۱۱۹ دلار بپردازید).

کاربران ویندوز ۷ پروفشنال، ویندوز ۷ Ultimate و ویندوز ۸.۱ پرو نیز ویندوز ۱۰ پرو را دریافت خواهند کرد (در حالت عادی برای نگارش Pro ویندوز ۱۰ باید ۱۹۹ دلار بپردازید).

screenshot-2015-06-01-10.15.52-1-w600

اکنون که حق انتخاب تان مابین دو نگارش محدود شده، هوم و پرو، ممکن است بخواهید بدانید تفاوت عمده میان آنها در چیست. اصلی ترین فرق ها در سه قابلیت خلاصه می شوند: بیت لاکر، ریموت اکسس و Hyper-V virtualization.

بیت لاکر به شما امکان می دهد تا داده هایی که بر روی ابزارهای ذخیره سازی و هارد درایو کامپیوترتان دارید را رمزنگاری نمایید و از دسترسی افراد غیر مجاز به آنها جلوگیری کنید. ریموت اکسس قادرتان می نماید تا به کامپیوترهای دیگر از راه دور متصل شده و با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور صحیح کنترل شان را در اختیار بگیرید و در نهایت با فناوری مجازی سازی Hyper-V خواهید توانست پارتیشن های مجازی ساخته و در آنها بیلد های آتی ویندوز ۱۰ و نسخه های بتای سایر نرم افزارها را بدون هیچ ریسکی و به صورت مجازی تست کنید.

امنیت در ویندوز ۱۰؛ Hello راهکاری آینده نگرانه

امنیت همیشه از جمله اصلی ترین دغدغه های کاربران ویندوز و صد البته خود مایکروسافت بوده و این شرکت همواره سعی داشته راهکارهایی را ارائه دهد که خدمات گیرندگانش احساس کنند داده های مهم شان در امان هستند.

در ویندوز ۱۰ دو راه حل امنیتی اصلی وجود دارد که یکی از آنها شیوه های سنتی مرسوم را در اختیارتان می گذارد و دیگری به شرط برخوردار بودن از سخت افزار مناسب راهکار هایی نوین و قابل اعتماد تر عرضه می کند.

windows10-sec2

در راه حل اول همچون گذشته، نسل جدید سیستم عامل اهالی ردموند قادر است نام کاربری و کلمه ی عبور اشتراک مایکروسافت تان را دریافت و تنظیمات و داده هایی که قبلاً در این اشتراک ذخیره نموده اید را بارگذاری کند، ضمناً ویژگی تعریف یک پین کد چهار رقمی یا پسوردی مبتنی بر لمس کردن نقاط مختلف یک تصویر نیز همانند ویندوز ۸ در دسترس هستند.

اما این همه ی آنچیزی نیست که مایکروسافت برای ایمن سازی کامپیوترهای تحت ویندوز ۱۰ ارائه کرده. راهکار دومی با اسم Hello وجود دارد که وعده ی امنیت بالاتر و استفاده ی ساده تر را با خود به ارمغان آورده.

Hello تکیه اصلی اش بر شیوه های ایمن سازی بایومتریک یا همان زیستی است و ورود به کامپیوتر را از طریق اسکن اثر انگشت یا فناوری تشخیص چهره امکان پذیر می کند که باید اعتراف نمود روش های مذکور بسیار امن تر و آسان تر از وارد کردن پسورد و پین هستند.

windows10-sec3

البته در این بین نکته ای وجود دارد، آنهم اینکه با وب کم های معمول نمی توانید Hello را به کار ببندید و کامپیوتر شما باید دارای دوربینی با فناوری RealSense اینتل باشد. از سوی دیگر در سطح کاربران عادی هر چند لپ تاپ های دارای حسگر اثر انگشت کم نیستند، اما هنوز هم بسیاری از افراد لپ تاپ خود را بدون این حسگر خریداری می کنند.

مایکروسافت Hello را در تبلیغات ویندوز ۱۰ به عنوان یک ویژگی کلیدی مطرح می کند.

بر اساس آنچه بیان کردیم شاید در بدو ورود ویندوز ۱۰ Hello چندان جلب توجه نکند ولی با توجه به پایین بودن هزینه ی سنسورهای اثر انگشت و دوربین های دارای امکان تشخیص عمق و شناسایی دقیق چهره به یقین رفته رفته قشر گسترده ای از کاربران به استفاده از آن تمایل نشان خواهند داد.

شاید به همین خاطر باشد که مایکروسافت Hello را در تبلیغات ویندوز ۱۰ به عنوان یک ویژگی کلیدی مطرح می کند. چند لحظه چهره ی خود را در مقابل دوربین قرار می دهید، سرتان را در جهات مختلف می چرخانید، با عینک و بی عینک اجازه می دهید تا صورت تان اسکن شود، و بعد از طی گشتن این مراحل هر بار که مقابل سیستم تان قرار بگیرید بلافاصله آنلاک خواهد شد و دیگر از درد و رنج وارد کردن پسورد خبری نخواهد بود.

البته حرف و حدیث هایی هم وجود دارند، با Hello دوربین رایانه شما همواره در حال نظاره کردن پیرامونش است تا چهره تان را بلافاصله تشخیص دهد، اگر تمایل ندارید تا چشمی الکترونیکی همواره در اتاق حاضر باشد شاید ترجیح بدهید به همان راهکارهای امنیتی سنتی روی بیاورید.

نگاهی گذرا به رابط کاربری

windows 10-

وقتی برای اولین بار به ویندوز ۱۰ وارد می شوید در صورتیکه آن را با تنظیمات پیش فرض نصب کرده باشید و قرار نباشد داده های ذخیره شده بر روی اشتراک مایکروسافت تان روی آن بارگذاری گردد با دسکتاپی آشنا مواجه می شوید که تمی تیره رنگ دارد.

ردموندی ها برای پس زمینه ی این دسکتاپ تصویری ویژه که لوگوی ویندوز را با پرتوهای نور به تصویر می کشد تدارک دیده اند، تسکبار در پایین دسکتاپ واقع شده و شاید واضح ترین تغییر حضور یک نوار جستجو متعلق به کورتانا و آیکونی ناآشنا متعلق به ابزار Task View باشد.

دیگر از استارت اسکرین خبری نیست، سوایپ کردن بر روی یک نمایشگر لمسی از سمت راست به داخل ستونی با عنوان Action Center را ظاهر می کند در حالیکه قبلاً چارمز بار ظاهر می شد و سوایپ از چپ هم ویژگی به اسم Task View را فعال می کند.

windows 10-4windows

قبلاً می توانستیم نمایشگر سیستمی تحت ویندوز را به صورت مساوی بین دو پنجره تقسیم کنیم، ولی حالا قادریم آن را بین چهار پنجره (با کشیدن و رها کردنشان در گوشه های بالا و پایین) تقسیم نماییم.

هر آنچه که جلوتر برویم متوجه می شویم تغییرات چقدر ظریف و هوشمندانه انجام شده اند و تا چه حد درایت در آنها دخیل بوده. در طول این بررسی به بسیاری از این تغییرات و کوشش مایکروسافت برای درک آسانشان از جانب کاربران خواهیم پرداخت که مسلماً علاقه مندان را به وجد خواهند آورد.

منوی استارت و بازگشتی شکوهمندانه

در طول سالیان متمادی کاربران ویندوز یاد گرفته بودند سرآغاز هر عملیاتی در این سیستم عامل منوی استارت یا همان منوی شروع است. با حذف این منو در ویندوز ۸ به نظر می رسید مایکروسافت دچار اشتباهی کلیدی شده و بخشی از هویت اصلی ترین محصولش را کنار گذاشته، خطایی که به واقع انتقادات زیادی را هم به همراه داشت.

منوی استارت ویندوز ۱۰ حالا تلفیقی است از آنچه که در ویندوز ۷ وجود داشت و استارت اسکرینی که در ویندوز ۸ دیده بودیم.

اما حالا ویندوز ۱۰ با خود یک خبر خوش دارد، به گوشه ی سمت چپ و پایین نمایشگر رجوع کنید و روی دکمه ای با لوگوی سیستم عامل کلیک نمایید یا دکمه ی ویندوز در صفحه کلید را فشار دهید؛ در کسری از ثانیه منوی آشنای استارت با شکوهی دو چندان نسبت به قبل در برابرتان نقش می بندد.

این منو حالا تلفیقی است از آنچه که در ویندوز ۷ وجود داشت و استارت اسکرینی که در ویندوز ۸ دیده بودیم. هنگامی که بازش می کنید می توانید فهرستی از اپهای اخیراً استفاده شده را در سمت چپ ببینید و در سمت راست نیز کاشی هایی که قبلاً در صفحه شروع (Start Screen) نسخه ی پیشین وجود داشتند حاضرند. کاشی های زنده هم کماکان پر بر جا هستند و هر از گاهی خودشان و داده هایشان را به روز می کنند تا در کسری از ثانیه اطلاعاتی تازه را به شما انتقال دهند.

در ویندوز ۸، آن دسته از کاربرانی که کامپیوترهای شخصی شان فقط ماوس و کیبرد داشت استارت اسکرین را لایه ای اضافه و بی استفاده می دانستند، ولی حالا آن لایه ی بی خاصیت در منوی شروع برای خودش جایی مناسب پیدا کرده تا در مواقع ضرورت با تغییر حالت به وضعیت تمام صفحه دارندگان نمایشگرهای لمسی را راضی نگهدارد و در حالت عادی نیز بسیار سریع حجم متنوعی از اطلاعات عرضه کند. به زبان ساده ترکیب جدید یک ترکیب برد-برد برای همه ی اقشار و تمامی دیوایس ها است.

start-menu

منوی استارت در سمت چپ خود معمولاً اپهایی را نشان می دهد که بیشتر از آنها استفاده می کنید، به این ستون نمی توانید اپ خاصی را پین نمایید ولی پین کردن اپ ها از فهرست All Apps به بخش سمت راستی منو (یا همان تایل ها) به سادگی یک راست کلیک امکان پذیر است.

یک تغییر دیگر هم وجود دارد که در نوع خودش جالب به نظر می رسد، در ویندوز ۷ منوی استارت با خود یک نوار جستجوی همه فن حریف به همراه داشت، در ویندوز هشت انتخاب سرچ از نوار چارمز یا زدن دکمه های win+Q ستون جستجو را ظاهر می کرد، اما حالا شاهد ظهور سرچ باری مستقل برای دستیار دیجیتالی ویندوز یا همان کورتانا در سمت چپ تسکبار و در کنار دکمه ی شروع هستیم.

با این سرچ بار همه کار می توان کرد، جستجو در وب، جستجوی فایل ها، فراخوانی و اجرای اپلیکیشن و... ، و نکته اینجاست که وقتی منوی استارت را باز می کنید نوار جستجوی کورتانا دقیقاً در زیر منو قرار می گیرد و آنچه به شکل سنتی در ویندوز هفت وجود داشت را تداعی می نماید.

start-menu2

منوی استارت ویندوز ۱۰ در یک کلام تلفیقی است از کارایی، بهره وری، نوآوری و نوستالژی های خوش گذشته.

منوی استارت ویندوز ۱۰ آنهایی که دوست دارند هر جزئی از سیستم عامل شان سفارشی شده باشد را نیز از خاطر نبرده است. ابعاد خود منو با یک کلیک ماوس در لبه هایش قابل تغییرند و می توانید تایل ها را گروه بندی کرده، گروه های موجود را حذف و گروه هایی با نام های جدید پدید آورید.

با استفاده از All Apps (که قبلاً هم به آن اشاره کردیم) قادر خواهید بود به فهرستی از همه ی برنامه ها و نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم دسترسی پیدا کنید. نکته ی در خور توجه اینکه وقتی به سراغ All Apps‌ می روید به نظر می آید از برخی از ابزارها همانند paint‌ و یا notepad‌ خبری نیست ولی هنگامی که متوجه می شوید مایکروسافت آنها را همچون روزهای قبل ویندوز در فولدرهایی مانند windows accessories و... دسته بندی کرده خاطراتی نوستالژیک در ذهنتان تداعی می شود، خاطرات منوهای پلکانی که در ویندوز ۹۵ و یا ۹۸ با آنها سر و کار داشتیم.

منوی استارت ویندوز ۱۰ در یک کلام تلفیقی است از کارایی، بهره وری، نوآوری و نوستالژی های خوش گذشته که نمی توان از بازگشتش خوشحال نبود.

نگاهی به شیوه های تغییر دادن عادات کاربران

جدای از تلاش مایکروسافت برای آوردن بهترین های ویندوز هفت و هشت به ویندوز ۱۰ و باز تعریف آنها در صورت الزام، برخی از زوایا و قواعد کار با سیستم عامل جدید همانند همیشه برای کاربران کاملاً تازگی خواهند داشت و باید آنها را فرا بگیرند، هر چند می بایست اعتراف کنیم یادگیری این موارد به سختی یادگیری نکات جدید ویندوز هشت نخواهد بود. این را نیز فراموش نکنید برخی مواقع راهکارهایی را خواهید دید که به نظرتان می رسد برای پیاده سازی شان امکان تعریف دستور العمل های ساده تری هم وجود داشته است.

بعضی از قابلیت ها برای همیشه از ویندوز رفته اند، مثلا دیگر خبری از گجت های دسکتاپ ویندوز ۷ نیست و یا نوار چارمز ویندوز ۸ برای همیشه صحنه را خالی کرده. ساکنین ردموند چارمز را بازنشسته کردند و اگر فردی عادت داشته برای دسترسی به بخش Settings از این نوار اقدام نماید حالا باید فرا بگرید از بخش های مختلف و دیگری از سیستم عامل امکان راهی شدن به قسمت تنظیمات وجود دارد، البته هنوز بسیاری از راه حل های قدیمی برای این منظور حاضر هستند.

action Center

بگذارید موضوع را با یک نمونه عینی و قابل لمس پیش ببریم، فرض کنید می خواهید یک هات اسپات وای-فای را انتخاب و به آن وصل شوید؛ در ویندوز ۸ شما از سمت راست نمایشگر می توانستید با یکبار سوایپ کردن (یا بردن ماوس به گوشه های بالا و پایین سمت راست صفحه نمایش) ابتدا به سراغ چارمز بار رفته و از آنجا با انتخاب Settings و سپس آیکن وای فای، هات اسپات ها را مشاهده و برگزینید (البته آیکن وای فای معمولاً در نزدیکی ساعت سیستم عامل هم حضور داشت).

در ویندوز ۱۰ رجوع به آیکن وای فای در نزدیکی ساعت ویندوز هنوز هم ممکن است؛ چارمز همانطوری که گفتیم رفته، ولی اگر از سمت راست صفحه نمایش سوایپ نمایید و یا روی آیکنی که در کنار آیکن وای فای قرار دارد کلیک کنید ستونی جدید با عنوان اکشن سنتر (Action Center) ظاهر می شود.

Actioncenter2

مایکروسافت سعی کرده عادت های کهنه شما را به یکباره دستخوش تحول نکند.

در اکشن سنتر فهرستی از اعلانات سیستمی، اپلیکیشن ها و... به نمایش در می آید و در پایینش مجموعه ای از میانبرها برای امور مختلف تعبیه شده. با این میانبرها می توان OneNote را سریعاً اجرا نمود، سرویس های مرتبط به Location یا مکان یابی را فعال و غیر فعال کرد، مد تبلت را اکتیو نمود و همچون روزگار چارمز به بخش Settings دسترسی داشته یا ستون هات اسپات های وای-فای را فرا خواند.

در اصل مشاهده می کنیم که اگرچه چارمز بار حاضر نیست، ولی اگر همان رفتارهای قبلی، مثلا سوایپ کردن با یک انگشت از سمت راست نمایشگر را دنبال نماییم گزینه های مشابه را در ظاهری نو می بینیم، بدین ترتیب تغییر عادات سخت نخواهد بود. نکات عجیبی هم وجود دارند، مثلا دسترسی به شبکه های مجازی با میانبری جدا از شورت کات دسترسی به شبکه و وای-فای صورت می گیرد در حالیکه هر دو می توانستند در یک گزینه خلاصه شوند.

به هر حال و در یک کلام می توان گفت مایکروسافت سعی کرده عادت های کهنه شما را به یکباره دستخوش تحول نکند و خاطره ی تلاش برای خاموش نمودن ویندوز هشت دوباره تکرار نگردد. کاربران قدیمی ویندوز با ظاهری نو مواجه هستند، ولی بر حسب روتین و غریزه قادر خواهند بود بسیار سریع و در کمتر از یک هفته با سیستم عامل جدید خو بگیرند.

کارایی ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ از سخت افزارهای پیشین پشتیبانی نسبتاً خوبی به عمل آورده و درایورهای متعددی را به شکلی فشرده با خود به همراه دارد، در میان چندین و چند ابزار مختلفی که از طریق پورت USB به کامپیوتر تحت این سیستم عامل متصل کردیم (ابزارها شامل ماوس و کیبرد می شدند تا مودم و روتر) همه ی آنها بسیار سریع و به شکلی خودکار راه اندازی گشتند.

البته اگر از حق نگذریم موارد اندکی از ناسازگاری هم وجود داشت، ولی به هر حال پلتفرم دسکتاپ مایکروسافت همیشه چنین مسائلی را به خاطر پشتیبانی از گستره ی وسیعی از سخت افزارها داشته است و در مورد این ناسازگاری ها چنانچه دیوایس جانبی بیش از حد قدیمی نباشد می توان به ارائه ی درایورهای شخص ثالث از جانب کمپانی تولید کننده و رفع مشکل از این طریق امیدوار بود.

در دیجیاتو فرصت و امکانات مناسب برای بنچ مارک کردن کامپیوترها مبتنی بر ویندوز ۱۰ را نداشتیم، اما پنچ مارک های مختلفی که توسط منابع گوناگون صورت پذیرفته عملکرد سیستمی یکسان، تحت ویندوز ۸ و سپس تحت ویندوز ۱۰ را بسیار نزدیک بهم نشان می دهند. در برخی اوقات ویندوز ۱۰ منجر به قدری پرفرمنس بهتر می شود و در بعضی مواقع نیز ویندوز ۸، ولی در مجموع امتیازات مشابه هستند.

win10perf-100597158-large

در لایه های زیرین ویندوز ۱۰ دایرکت اکس ۱۲ نهان گشته که سبب پرفرمنسی بی نظیر در عرصه ی گمینیگ می شود.

در اعماق ویندوز ۱۰ تلاش شده مصرف باتری و صرفه جویی انرژی بهینه شود و در لایه های زیرین این سیستم عامل دایرکت اکس ۱۲ نهان گشته که با عرضه ی کارت های گرافیکی جدید و مناسب یا به روز رسانی درایورهای کارت های کنونی به یقین شاهد پرفرمنس بالاتر و بهتر در عرصه ی گیمینگ نیز خواهیم بود. ردموندی ها تا به امروز چندان بر روی نسخه ی دوازدهم دایرکت اکس مانور نکرده اند ولی هر چه جلوتر برویم بیشتر و بیشتر و بیشتر راجع به آن خواهیم شنید.

همانطوری که گفتیم بر روی کارایی ویندوز ۱۰ زمان بسیاری گذاشته شده و هدف این بوده که علاوه بر بهبود کلی تمام امور، مصرف باتری نیز بهتر گردد، ولی گزارش های اولیه حکایت از این دارند نسخه ای که در ۷ مرداد منتشر می شود قدری با اشکال مواجه است و طول عمر باتری شاید در ابتدا اندکی کاهش (در حدود ۱۰ درصد) داشته باشد، فعال بودن Hey Cortana نیز احتمالاً به این وضعیت دامن خواهد زد. مسئله مذکور را خود ما نیز تجربه نمودیم اما با توجه به ساختار ویندوز جدید مطمئنا به زودی شاهد رفع موضوع خواهیم بود و جای نگرانی چندانی نیست.

windows defender

در طول سالیان متمادی ویندوز با بدافزارها و ویروس های بسیاری دسته و پنجه نرم کرده و این داستان به یقین در سال های آینده هم ادامه خواهد داشت. اینکه ویندوز به ویروس آلوده می شود و دیگر سیستم عامل ها ویروس نمی گیرند به واقع یک افسانه است و حقیقت ماجرا اینجاست که به خاطر محبوبیت بسیار بیشتر سیستم عامل مایکروسافت، مهاجمین و خرابکاران ترجیح می دهند زمان خود را برای یافتن نقیصه های آن صرف کرده و از این طریق هدفشان را در مقیاسی بزرگتر عملی کنند.

ردموندی ها همواره کوشش کرده اند با ارائه ی وصله ها و به روز رسانی های امنیتی پشتیبان مشتریان و کاربرانشان باشند و طی سال های اخیر یک گام فراتر آمده و در قلب ویندوز یک ابزار ویژه با نام ویندوز دیفندر جای داده اند.

در ویندوز ۱۰ هم ویندوز دیفندر حاضر است، ولی با قضاوتی صادقانه در مورد آن می توان گفت شاهد پیشرفت چشم گیری در کارایی اش نیستیم و اگر واقعاً هیچ گزینه ی دیگری ندارید باید به آن تکیه کنید. ابزارهای شخص ثالث بسیاری هستند که می توان به آنها متوسل گشت؛ ویندوز دیفندر در مواقع متعددی سپر بلای شما خواهد شد، ولی احتمال دارد در برخی اوقات ضروری نیز تصمیم درستی را اتخاذ نکند و البته ضریبی از خطا را هم باید برایش در نظر گرفت.

در یک کلام، شواهد اولیه نشان می دهند ویندوز ۱۰ از نظر بحث کارایی به ویندوز ۸ تا حدی نزدیک است، ولی بهبود کلی را می توان کاملاً در آن ملاحظه نمود. اهالی دنیای گیم از این سیستم عامل باید انتظارات زیادی داشته باشند و مشتاقانه اقدام به ارتقا پی سی های خود کنند و در مبحث کارایی امنیتی نیز، بر حسب تجربیات گذشته بهره جستن از راه حل های شخص ثالث منطقی تر از اتکا به ویندوز دیفندر به نظر می رسد.

کورتانا، دستیار دیجیتالی برای همه امور

در گذشته کورتانا هوش مصنوعی در بازی هیلو محسوب می شد، با گذشت زمان رفته رفته این نام به دستیاری دیجیتالی-صوتی در سیستم عامل ویندوز فون مایکروسافت تعلق یافت و امروز همان دستیار دیجیتالی راهش را به نسخه ی دسکتاپ ویندوز ۱۰ نیز گشوده و اغراق نیست اگر بگوییم یکی از جذاب ترین ویژگی های جدید نسل تازه ی ویندوز به حساب می آید.

قبلاً هم اشاره کردیم در کنار دکمه ی منوی استارت و در سمت چپ تسکبار یک نوار جستجو وجود دارد، کلیک در داخل این نوار یا روی دکمه ی سمت راست آن سبب می شود تا دستیار صوتی ویندوز فعال گردد. این دستیار با چند کلیک دیگر اطلاعاتی راجع به خودش به شما می دهد و سپس در همه ی جنبه های زندگی مجازی-دیجیتالی تان حضور خواهد داشت و از ایمیل ها، قرارهای ملاقات تقویم، مکان هایی که در آنها حضور می یابید و موارد بسیار دیگری با خبر خواهد بود.

cortana showing data

عادت کردن به استفاده از دستورات صوتی کمی زمان می برد ولی وقتی آنها در خاطرتان نشستند بسیاری از کارها ساده تر می گردند.

از طریق قسمت تنظیمات می توانید در لاک اسکرین ویندوز ۱۰ چندین اپ مختلف را قرار دهید تا اطلاعات مرتبط را با جزئیات یا به شکلی جمع و جور مینیمال نمایش دهند، ولی ورود به ویندوز و کلیک روی کورتانا همه ی آنچیزی است که نیاز دارید. همین یک قدم کل اطلاعاتی که محتاجش هستید را برایتان مهیا خواهد نمود و بلافاصله وضعیت آب و هوا، اخبار محلی، اتفاقات دنیای پیرامون تان و دیگر نکاتی که صرفا شما به آنها نیاز دارید را در مقابل تان ظاهر می کند.

کورتانا این امکان را دارد تا دائما به کاربر گوش داده و هر بار که او را با عبارت "Hey Cortana" فرا می خواند برای خدمت گذاری حاضر گردد. البته به منظور گوش به زنگ بودن دستیار دیجیتالی خود باید قدری در تنظیماتش تغییر دهید، لذا در نوار جستجو یا در بخش Settings با تایپ عبارت Cortana & Search Settings به سراغ تنظیمات این ابزار رفته و گزینه Hey Cortana را فعال کنید. همانجا قسمتی نیز با عنوان Learn My Voice حاضر است که از شما می خواهد شش عبارت را برایش بخوانید تا بتواند بهتر با خصوصیات صدا و گفتارتان آشنا شود.

عادت کردن به استفاده از دستورات صوتی کمی زمان می برد ولی وقتی آنها در خاطرتان نشستند بسیاری از کارها ساده تر می گردند، مثلاً تنظیم یک قرار ملاقات در تقویم بسیار سریعتر از روتین معمولش پیش خواهد رفت یا ساخت یک فهرست یادآور از آنچه باید بخرید دو چندان آسان تر می شود.

cortana what can you do

از شوق و ذوق حضور یک دستیار دیجیتالی در نسخه ی دسکتاپ ویندوز که گذر کنیم نباید از یاد ببریم که این دستیار در قیاس با سایر همتایان خودش -در پلتفرم های موبایل- چندان پیشرو نیست و همانند همگی آنها ضعف هایی هم دارد. شاید اولین و بزرگترین ضعف کورتانا برای ما فارسی زبانان عدم پشتیبانی اش از زبان شیرین فارسی باشد که البته نمی توان از این جهت خرده ی چندانی به آن گرفت و باید امیدوار بود در آینده مایکروسافت از زبان های بیشتری حمایت کند.

دومین ایراد و البته یکی از آن مواردی که گاهی اوقات واقعاً آزار دهنده می شود اینکه کورتا در برخی از مواقع می تواند به زیبایی هر چه تمام تر زبان طبیعی و گویش رایج را درک کند، ولی در دیگر اوقات باید عین یک عبارت را به آن بگویید تا کارتان را راه بیاندازد. ناگفته نماند که مایکروسافت سعی کرده دستورات صوتی را تا جای ممکن به جملاتی کوتاه و معمول نزدیک کند ولی هنوز کورتانا برای بهتر شدن جای کار دارد و باید بهینه سازی های زیادی بر رویش صورت گیرد.

برای اینکه دقیقا از دستورات و محدودیت های کورتانا آگاه شوید کافیست به او عبارت "?What can you do" را بگویید تا فهرستی کامل از کامندهای تعریف شده اش را ارائه کند.

cortana remind me

وقتی یک یادآور یا در اصطلاح رایج ترش Reminder با کورتانا تعریف می کنید، زمان آن یادآور که فرا برسد شما از طریق اعلانی که در گوشه ی پائین صفحه ظاهر می شود آگاه خواهید شد (برای ایجاد یادآور باید عبارت remind me را به کورتانا بگویید)، ایمیل ها نیز به طور خلاصه به نمایش در می آیند و می توانید در یک نگاه از فرستنده، موضوع و اندکی از خط اول آگاه شوید و در آخر اعلان محو می شود.

اگر اعلانی را از دست دادید جای نگرانی نیست با کلیک روی دکمه ی مرکز رویدادها یا همان Action Center (در نزدیکی ساعت ویندوز) می توانید همه ی آنها را ببینید و در موردشان تصمیم لازم را اتخاذ کنید، البته در برخی موارد بعضی از اعلانات به نمایش در نمی آیند و یک راست به اکشن سنتر می روند که قدری عجیب است ولی به یقین این مسئله در آینده ای نزدیک حل خواهد شد.

cortana email

از ایمیل صحبت کردیم، یک ویژگی حائز اهمیت کورتانا اینکه با آن می توانید ایمیل ارسال نمایید. برای فرستادن ایمیل کافیست عبارت send email را بگوئید تا دستیار دیجیتالی ویندوز آماده ی انجام کار شود، بعد نام گیرنده، موضوع و متن را بیان نموده و در نهایت پس از اطمینان حاصل کردن از درستی همه چیز نامه تان را ارسال کنید.

کورتانا در نگارش متن ایمیل و انتخاب مخاطب بی نقص عمل نمی کند و لذا شاید برخی مواقع دستی پیش بردن امور بهتر باشد. مثلا کارمندی در محیط کار خود به یقین ترجیح می دهد متن را تایپ کند تا اینکه یک جمله را چندین بار تکرار کرده و به نتیجه ی صحیح و مورد نظر هم نرسد.

حرف آخر اینکه با تنظیمات پیش فرض Region ویندوز، کورتانا در دسترس است و با شناسه های اینترنتی مختص کشورمان نیز مشکلی ندارد ولی تغییر Region به ایران سبب می شود فعلاً نتوانید از کورتانا استفاده ببرید.

بهره وری بیشتر با Task View و دسکتاپ های مجازی

با Task View گویی که چند مانیتور داشته باشید، فقط این نمایشگرها همزمان در دسترس نیستند و باید در مواقع ضرورت بین آنها سوئیچ کنید.

پس از سال ها انتظار عاقبت ویندوز نیز همانند سایر سیستم عامل ها و بدون نیاز به ابزارهای شخص ثالث دارای دسکتاپ های مجازی شده است و این امکان از طریق ویژگی با عنوان Task View در اختیار شما قرار می گیرد. البته شروع کار با قابلیت مورد بحث چندان ساده نیست و شاید در دفعات اول احساسی مشابه اولین تجربه ی استارت اسکرین -یعنی سردرگمی- به شما دست دهد، اما تنها با اندکی صرف زمان و مسلط شدن به زیر و بم موضوع متوجه می شوید که Task View چقدر کاربردیست و تا چه حد می تواند بهره وری تان را افزایش دهد.

برای آنهایی که با دسکتاپ های مجازی آشنایی زیادی ندارند باید بگوییم معمولاً شما تمام نمایشگر تان را با پنجره های مختلفی پر می کنید و تعدادی را نیز مینی مایز می نماید و در نهایت وقتی احساس می کنید که فضای کافی در اختیار ندارید خرید یک مانیتور اضافی را در دستور کار قرار می دهید.

با Task View گویی که چند مانیتور داشته باشید، فقط این نمایشگرها همزمان در دسترس نیستند و باید در مواقع ضرورت بین آنها سوئیچ کنید. هر بار که به سراغ یکی از دسکتاپ های مجازی می روید پنجره ها با همان ترتیبی که قبلاً چیده شده بودند در سرجایشان حاضرند و وقتی هم که از آن دسکتاپ به دسکتاپ دیگری می روید بازهم همین اتفاق تکرار می شود.

task-view2

کنار نوار مرتبط به کورتانا در تسکبار، آیکن ویژه و جدیدی جای گرفته که به Task View مربوط می شود و با کلیک روی آن خواهید توانست دسکتاپ های مجازی تان را مشاهده کنید. وقتی Task View فعال است کلیک کردن دکمه ی مثبت سبب ایجاد یک دسکتاپ تازه می گردد و زدن دکمه های Win+Ctrl+D نیز همین کار را می کند.

باید اعتراف کرد که دسکتاپ های مجازی پیش فرض، سال ها جایشان در ویندوز خالی بوده و قدری دیر به این سیستم عامل آمده اند، ولی به هر حال حضورشان ارزشمند است. البته قابلیت مورد بحث به شکلی کاملاً بی نقص پیاده سازی نشده و اشکالاتی نیز وجود دارند که هر چند کوچک ولی گاه ناخوشایند هستند.

task-view

مثلاً در بخش تنظیمات می توانید انتخاب کنید در تسکبار هر دسکتاپ مجازی تنها اپهای آن دسکتاپ نشان داده شوند و یا همه ی اپهایی که در تمامی دسکتاپ ها باز هستند، اگر گزینه ی اول را انتخاب کنید باز هم در مواقعی که یک برنامه نیازمند توجه شما است ولی در دسکتاپ فعال تان حضور ندارد، آیکنش در تسکبار ظاهر شده و سعی می کند شما را متوجه خودش نماید.

برای نمونه اگر از پیام رسان اسکایپ استفاده کنید و دوستی برای شما پیغامی ارسال نماید، به وضوح این موضوع را لمس خواهید کرد. هدف از دسکتاپ های مجازی به صورت کلی تقسیم بندی فضاهای کاریست و کاربران معمولاً دسکتاپی را به انجام امور شغلی، دسکتاپی را به سرگرمی و دسکتاپی دیگری را نیز به مرور اینترنت تخصیص می دهند، وقتی شما می خواهید اپلیکیشن های دسکتاپ ها مجزا باشند، مسلماً برایتان خوشایند نخواهد بود برنامه ای حریم تعریف شده را بشکند و در جایی که نباید حضور داشته باشد حضور یافته و تمرکزتان را از بین ببرد.

نکته ی بعدی اینکه با فشردن دکمه های ویندوز به همراه کنترل و کلید های نشانگر چپ و راست، قادر خواهید بود تا در بین دسکتاپ های مجازی جا به جا شوید، ولی اگر در یک جهت معین (چپ و یا راست) حرکت کنید عاقبت به انتهای فهرست دسکتاپهایی که ساخته اید می رسید، هر چند در بسیاری دیگر از سیستم عامل ها نیز همین روال در نظر گرفته شده ولی شاید ادامه دار بودن جا به جایی و انتقال از آخرین به اولین دسکتاپ یا برعکسش می توانست تجربه ی بهتر و متفاوتی را ارائه دهد.

خداحافظ اینترنت اکسپلورر، سلام اج

همه ما می دانیم چه شد که مایکروسافت تصمیم گرفت اینترنت اکسپلورر را کنار بگذارد، IE آنقدر بد بود و آنقدر پل های پشت سرش را خراب کرده بود که دیگر تلاش برای جبران ناکامی هایش فایده ای نداشت. برخی اوقات می بایست همه چیز را از اول شروع کنید و اهالی ردموند در رابطه با مرورگر پیش فرض ویندوز ۱۰ همین سیاست را اتخاذ نمودند.

مرورگر تازه ابتدا اسم رمز اسپارتان را یدک می کشید ولی کمی بعد مشخص شد که باید آن را اج خطاب کنیم. رابط کاربری اج بسیار ساده و مینیمال است، طراحان مایکروسافت سعی نموده اند تنها چند آیکن را در آن قرار دهند و یک نوار نیز در وسط صفحه جای گرفته که جستجو و وارد کردن آدرسهای اینترنتی از طریق آن امکان پذیر می شود، در زیر این نوار هم داده ها و اطلاعاتی با قابلیت سفارشی سازی از طریق سایت MSN بارگذاری می گردند. البته رفتار صفحات و تب های جدید از بخش تنظیمات قابل سفارشی سازی است.

edge1

جای افزونه ها در اج خالیست.

آنطوری که شواهد نشان می دهند تایم لاین توسعه ی اج با تایم لاین توسعه ی ویندوز ۱۰ جور در نیامده. مایکروسافت در هر بیلد، اج را بهبود می بخشید و می توانستیم مشاهده کنیم که در هر نسخه همه چیز بهتر شده ولی در زمان عرضه ی ویندوز ۱۰ هنوز جای بعضی از قابلیت ها خالی هستند که یکی از کلیدی ترین آنها به کارگیری افزونه هاست.

توسعه دهندگان باید دیر یا زود قادر شوند افزونه های کروم و فایرفاکس را به اج بیاورند، ولی فعلاً تا پاییز باید صبر نماییم زیرا خود ردموندی ها می گویند در آن تاریخ است که الحاقات سایر مرورگرها در اج قابل بهره برداری خواهند بود.

edge2

اگر به بخش Settings و سپس قسمت تنظیمات پیشرفته ی اج بروید، خواهید دید که این مرورگر به صورت پیش فرض فایل های تحت تکنولوژی فلش در صفحات وب را لود می کند که می توانید این امکان را غیر فعال سازید. گزینه ی Do Not Track Privacy در وضعیت خاموش قرار دارد و پاپ آپ ها هم به صورت دیفالت بلوکه می شوند. مدیریت پسوردها، و موارد متعدد ارزشمند دیگری در بخش تنظیمات پیشرفته وجود دارند و لذا بد نیست پیش از شروع به کار با مرورگر جدید یکبار این گزینه ها را بررسی و سفارشی سازی کنید.

اج را که شانه به شانه با گوگل کروم مقایسه می کردیم، نتیجه در بارگذاری صفحات بسیار نزدیک بهم بود و هر دو زمان مشابهی را برای لود کردن یک صفحه یکسان صرف می نمودند، البته در برخی مواقع اختلاف هایی جزئی در حد چند ثانیه دیده می شد ولی می توان گفت عملکرد کلی آنها برابر بود.

ولی وقتی نوبت به استرس تست رسید، اج با کروم فاصله ای مشهود داشت. بر روی یک کامپیوتر معین هر بار سی تب از سایت های مختلف را به صورت همزمان در دو مرورگر باز کردیم، در چنین وضعیتی اج ۹۸ درصد از پردازنده و ۹۷ درصد از حافظه ی رم را به خود اختصاص داد در حالیکه این ارقام برای کروم به ترتیب برابر با ۵۹ و ۷۹ درصد بودند. اج در بارگذاری تب های متوالی و زیاد ناپایدار می شد و در برخی موارد پاسخگوییش را از دست می داد و در مجموع کروم تحت استرس اندکی پایدار تر بود. اما فراموش نکنیم مایکروسافت هر روز مرورگرش را کامل تر می کند و ابداً بعید نیست ظرف چند ماه آینده اج از رقبا پیشی بگیرد یا فاصله اش بازهم با آنها کمتر شده باشد.

edge3

از اتفاقات خوشایند اینکه کورتانا هم به اج آمده و هر وقت که به آن نیاز داشته باشید در خدمت شماست. مثلاً وقتی یک کلمه را های لایت کنید و با رایت کلیک گزینه ی Ask Cortana یا از کورتانا بپرس را انتخاب نمایید، یک ساید بار از سمت راست ظاهر شده و اطلاعات مرتبط به کلمه برگزیده را ارائه می کند و به جد باید بگوییم این قابلیت در بسیاری مواقع به کار می آید.

دستیار دیجیتالی ویندوز ۱۰ حضوری زیرکانه و موثر هم در نوار آدرس دارد و گه گداری به یاری تان می آید. مثلاً کافیست کلمه ی Weather یا همان آب و هوا را از نوار مذکور سرچ کنید، به محض اینکه کلمه یاد شده کامل گردد، بدون نیاز به باز کردن یک صفحه تازه، وضعیت آب و هوای محلی به شما نمایش داده می شود.

edge4

هنگامیکه یک صفحه را لود می کنید با کلیک نمودن روی آیکنی ستاره مانند در بالای مرورگر قادر خواهید بود آن را به فهرست خواندنی ها یا Reading List بیافزایید، تا بتوانید بعداً به سراغ این فهرست رفته و مقاله های انتخابی تان را دوباره و از سر حوصله مرور کنید.

در اینجا یک نکته منفی هم وجود دارد، آنهم اینکه افزودن مطالب به فهرست یاد شده تنها از طریق همان آیکن ستاره مانند امکان پذیر است و بد نیست مایکروسافت در آینده اینکار را از طریق منوی کلیک راست هم میسر نماید.

edge5

در مراسم معارفه ی اج، اهالی ردموند با هیجان زیادی از قابلیتی با نام Web Note سخن به میان آوردند و اظهار نمودند با این امکان می توانید در صفحات وب حاشیه نویسی کرده، آنها را علامت گذاری و سپس ذخیره و با دیگران به اشتراک بگذارید.

در نگاه اول Web Note بسیار کاربردی به نظر می رسد و با کلیک کردن آیکنی که تصویر یک قلم را در کادری مربع شکل نشان می دهد فعال می گردد، می توان بخش هایی از متون را های لایت کرد، قسمتی را برش زد، یادداشت هایی را افزود و... ، البته اینکه قادر خواهیم گشت در طولانی مدت به این ویژگی عادت کرده و از آن استفاده ببریم، پرسشی است که پاسخ آن به عادات و نیازهای افراد باز می گردد.

edge7

در مرورگر جدید ویندوز ۱۰ امکانی با عنوان Reading Mode یا "مد ویژه خواندن" گنجانده شده که با فعال کردنش از طریق آیکن مخصوص آن در بالای مرورگر آیتم های اضافی در یک صفحه وب همچون تبلیغات و... حذف می شوند و تنها متن اصلی که ارزش خواندن دارد باقی می ماند تا همه ی تمرکز کاربر معطوف آن باشد.

متاسفانه امکان بارگذاری صفحات از ابتدا در Reading Mode وجود ندارد، که البته احتمالاً چنین ویژگی می توانست صدای طراحان وب و خدمات دهندگان اینترنتی را در بیاورد.

اگر بخواهیم جمع بندی در مورد اج صورت دهیم باید بگوییم، بسیاری از قابلیت هایی که در سایر مرورگرهای محبوب وجود داشت به محصول مایکروسافت راه پیدا کرده اند، اوضاع از اینترنت اکسپلورر بسیار بهتر است ولی هنوز کار زیادی تا تکامل باقی مانده و این تکامل باید سریع صورت گیرد در غیر اینصورت سرنوشت شوم IE ممکن است تکرار گردد.

Continuum

ویندوز ۱۰ به نوعی دنباله ای محسوب می شود برای ویندوز هشت. در زمان ویندوز هشت مایکروسافت تلاش داشت تا لایه ای نرم افزاری برای دسته بندی تازه ای از دیوایس ها یعنی دیوایس های هیبریدی پدید آورد، کوششی که صد البته همه می دانیم چندان خوب پیش نرفت.

ردموندی ها از گذشته درس گرفته اند و در پاسخ به شکست قبلی ویژگی به اسم Continuum پدید آورده اند؛ امکانی که حالا قرار است به لطف آن سیستم عاملی مناسب کامپیوترهای شخصی و در عین حال تبلت ها داشته باشیم.

edge8

بزرگترین خرده ای که می توان به Continuum گرفت خلا اپلیکیشن های مناسب نمایشگرهای لمسی است.

وقتی از تبلتی مانند سرفس پرو ۳ استفاده می کنید، هنگامی که آن را از داک کیبردش جدا می نمایید Continuum فعال می شود و منوی استارت به صورت پیش فرض تمام صفحه می گردد و در اصل ظاهری همچون استارت اسکرین ویندوز ۸ پیدا می کند.

اگر در حالت دسکتاپ قرار داشته باشید و چند اپ مناسب ماوس و کیبرد باز باشند، فعال گشتن Continuum سبب می شود آنها به یکباره از نظر محو شوند و حتی آیکن شان هم دیگر در نوار پائین نمایشگر موجود نباشد. این وضعیت در ابتدا کمی گیج کننده است ولی با تسک ویو و سایر راهکارها می توانید بین اپهای باز جابه جا شوید و البته همه ی آنها به صورت تمام صفحه خواهند بود.

یادآور می شویم با رفتن به مسیر Settings>System>Tablet Mode و تغییر گزینه ی Hide app icons به وضعیت off، آیکن اپلیکیشن هایی که فعال هستند، در مد تبلت دیگر مخفی نشده و دوباره در تسکبار نشان داده می شوند.

بزرگترین خرده ای که می توان به Continuum و مد تبلت گرفت خلا اپلیکیشن های مناسب نمایشگرهای لمسی است، که البته مایکروسافت در کنفرانس بیلد ۲۰۱۵ خود نشان داد کاملاً بر این موضوع واقف بوده و همه ی سعی خود را می کند تا آن را برطرف نماید. اما فعلاً چاره ای نداریم با آنچه که موجود است کنار بیاییم تا ببینیم در آینده چه پیش می آید.

One Drive؛ فضای ابری برای همه کاربران ویندوز

با عرضه ویندوز ۸ مایکروسافت سرمایه گذاری وسیع خود بر روی کانسپت ذخیره سازی فایل ها در فضای ابری را آغاز نمود و سعی کرد رفته رفته کاربرانش را به سمت خدمتی به نام وان درایو سوق دهد. در ویندوز ۱۰ وان درایو مستقیماً درون لایه های سیستم عامل حضور دارد و وقتی فایل اکسپلورر را می گشائیم، می توانیم آن را به صورت یک درایو با قابلیت جستجو در ساید بار سمت چپ پنجره مشاهده، فایل ها را مستقیما درونش کپی یا آنها را از آنجا باز خوانی کنیم.

onedrive

یک تغییر اساسی اینکه با حضور مستحکم تر وان درایو در ویندوز، راهکار متفاوتی جهت سینک داده های مرتبط به آن اتخاذ شده. قبلا شاهد آن بودیم که برای فایل های موجود در وان درایو به ما تنها یک PlaceHolder نمایش داده می شد.

placeholderها نمادی از وجود فایل بودند، ولی وقتی بر روی آنها کلیک می کردید فایل اصلی تازه از فضای ابری بازخوانی، بارگذاری و در آخر به نمایش در می آمد. ولی اکنون فایل ها همچون سرویس "دراپ باکس" از ابتدا روی سیستم شما حاضر هستند، هر تغییری در آنها، در نمونه ای که بر روی فضای ابری وجود دارد نیز ذخیره سازی می شود و اگر دگرگونی در فایل موجود بر سرورهای وان درایو رخ دهد، این دگرگونی در نسخه ی لوکال ذخیره شده در کامپیوتر کاربر نیز اعمال خواهد شد.

احتمالاً هر روزی که بگذرد شاهد اپلیکیشن های بیشتری خواهیم بود که به شکل پیش فرض ذخیره سازی خروجی خود در وان درایو را توصیه می کنند و در آینده با دسترسی افراد به پهنای باند بهتر و زیادتر سرویس کلاود مایکروسافت حرف های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

اپلیکیشن ها و فروشگاه اپلیکیشن های ویندوز

اگر بخواهیم صادق باشیم در قیاس با فروشگاه های ویژه ی اپلیکیشن های اندروید و iOS، آنچه که مایکروسافت برای ویندوز تدارک دیده هنوز جای کار بسیاری دارد و تعداد عناوین نیز در آن بسیار کمتر است.

اهالی ردموند در بالای استور خود و در هدری بزرگ تصاویری چشم گیر از اپ های برگزیده را به نمایش در می آورند و با کمی اسکرول به سمت پایین تر قادر خواهید بود فهرستی از اپلیکیشن های رایگان و غیر رایگان برتر را ببینید و به مجموعه ها و دسته بندی های مختلف از پیش تنظیم شده دسترسی پیدا کنید.

اپلیکیشن ها، بازی ها، موسیقی، شوهای تلویزیونی و فیلم ها حالا همگی در یک فروشگاه واحد گرد آمده اند و برای آینده این هدف دنبال می شود که توسعه دهندگان اپهایی را بسازند که بتوانند بر روی گستره وسیعی از ابزارها همچون کامپیوترهای شخصی، موبایل ها، تبلت ها، کنسول های بازی، هالولنز و... اجرا شوند.

ms-store

خبر خوب برای ما کاربران ایرانی اینکه حداقل در بازه ی زمانی نگارش این بررسی، استور مایکروسافت با شناسه های اینترنتی (IP) کشورمان تداخلی نداشت و به راحتی قادر بودیم آن را بارگذاری و اپلیکیشن هایش را دانلود کنیم. اما وقتی تنظیمات بخش Region را بر روی ایران و زبان را بر روی Persian قرار دادیم استور از دسترس خارج شد.

بدین ترتیب فعلا تنظیمات پیش فرض کفاف نیازمان را می دهند، مگر اینکه الزامی در تغییر تنظیمات مربوط به قسمت Region داشته باشید.

store 2

مجموعه ی آفیس فراگیر را با یک جستجوی ساده پیدا کرده و به رایگان دانلود کنید.

در درون استور مایکروسافت هنوز مشخص نشده که کدام اپلیکیشن فراگیر است و کدام فراگیر نیست، ولی احتمالاً این کمبود به زودی برطرف خواهد گشت. برخی از داده های ضروری که معمولاً کاربران به آنها توجه می کنند نیز از قلم افتاده اند، برای مثال مشخص نیست هر اپ چند بار دانلود شده و یا نصبش چه مجوزهای دسترسی را در اختیار آن قرار می دهد. علاوه بر اینها هر اپ را می توانید بر روی ۱۰ دیوایس تحت آخرین نسخه ی ویندوز نصب کنید.

شاید پیش از ورود به استور با خود بیاندیشید مایکروسافت اپ های موبایل Word، اکسل و پاورپوینت را در جای جای فروشگاهش تبلیغ کرده باشد، ولی در پاسخ باید بگوییم علیرغم کارایی مطلوب این اپها خبری از تبلیغات گسترده برایشان نیست، ولی باز هم می توانید مجموعه ی آفیس فراگیر را با یک جستجوی ساده پیدا کرده و به رایگان دانلود کنید.

اگر قدری بیشتر در فروشگاه ردموندی ها گشت و گذار نمایید به یقین بازهم اپ های جالبی خواهید یافت، ولی همانگونه که قبلاً هم گفتیم شکاف اپلیکیشنی با سایر پلتفرمهای موبایلی هنوز پاشنه ی آشیل دیوایس های هیبریدی است و باید امیدوار باشیم این نقطه ضعف زودتر برطرف گردد.

در کل امید می رود رفته رفته استور از همه ی جهات بهتر شده، اپهای فراگیر جایگاه خود را یافته و اندک اندک توسعه دهندگان تنوع محصولات ارائه گشته را بالا ببرند. به یقین مایکروسافت هم با رویکرد های جدیدش در همین راستا گام برخواهد داشت و از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد، زیرا راز یک پلتفرم موفق در متنوع بودن محصولات نرم افزاری مرتبطش خلاصه می گردد.

Photos؛ اپلیکیشنی قدرتمند، فراگیر و کاربردی

photos

اپلیکیشن Photos را به یقین می توان یکی از اولین و قدرتمندترین اپ های یونیورسال دانست که حالا امکان بارگذاری تصاویر از روی فضای ابری وان درایو را نیز دارد.

اگر نگاهی به بخش تنظیمات این اپلیکیشن بیاندازید، مشاهده خواهید نمود که قادر است به صورت خودکار رنگ و نور عکس هایتان را بهبود بخشد و البته خاموش کردن گزینه ی مرتبط سبب می شود بهبودهای قابل انجام دیگر نمایش داده نشوند. Photos می تواند فایل ها تکراری را تشخیص داده و از حضور چند باره شان در آرشیو کاربر جلوگیری کند و در آخر هم این امکان را دارد تا برایش معین نمایید همواره عکس ها را از منبعی مشخص بارگذاری کند.

photos 2

چنانچه یک تصویر را در اپ مورد بحث بگشایید جدای از گزینه های بهبود خودکار، اسلاید شو و... در صورتیکه روی دکمه ی Edit کلیک کنید، تنظیمات مختلف و متعددی با هدف بهینه سازی عکس در اختیارتان قرار می گیرد و قادر خواهید بود اصلاحات اولیه مثل چرخاندن و از بین بردن قرمزی چشم ها را اعمال کنید، سپس فیلتر های مختلفی را پیاده سازی نمایید، بعد رنگ و نور و کنتراست و... را ویرایش کنید و در نهایت با جلوه های موجود در فوکوس تغییراتی پدید آورید.

امکانات ویرایشی و یا آرشیو سازی Photos به پای ابزاری همانند لایت روم ادوبی نمی رسند، اما مطمئناً نیازهای اولیه بسیاری از کاربران که نمی خواهند هزینه ای برای نرم افزارهای حرفه ای مدیریت تصاویر بپردازند را برطرف خواهند کرد. علاوه بر این از یادتان نرود با یک اپ فراگیر طرف هستید که با قابلیت هایی مشابه در گستره ی متنوعی از دیوایس ها حضور خواهد داشت.

اپلیکیشن اکس باکس؛ مکانی برای اجتماع گیمرها

اپلیکیشن اکس باکس در ویندوز ۱۰ برای گیمرها ساخته شده و دریچه ای به سوی سرگرمی هایی است که مایکروسافت روی ویندوز ارائه می دهد.

جالب این است که اپ اکس باکس، بازی های ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸ را که به سرویس لایو مایکروسافت متصل بودند را هم پشتیبانی می کند، این مسئله حتی در مورد بازی هایی که روی اکس باکس ۳۶۰ یا اکس باکس اول انجام داده اید نیز صادق است. اگر روی پلتفرم های پیشین مایکروسافت عنوانی را خریداری کرده بودید، حالا با اتصال به این شبکه، نه تنها لیست آن بازی ها را، بلکه لیست اچیومنت های کسب شده را هم می توانید مشاهده نمایید.

windows-10-xbox-

برخلاف تصویر پس زمینه ای که در وبسایت Xbox.com نمایش داده می شود، اپلیکیشن اکس باکس بیشتر شبیه به یک شبکه اجتماعی با تایم لاین مخصوص به خود است که بخش اعظمی از صفحه را به خود اختصاص داده. اینجا می توانید با دوستان تان گفتگو کنید، ویدیوهای گیم پلی بازی های خود را به اشتراک بگذارید و اچیومنت های تان را دنبال نمایید. همچنین، امکان «دنبال کردن» بازی ها و گیمرها در این شبکه وجود دارد.

اپلیکیشن اکس باکس در نهایت می تواند به چیزی شبیه Twitch بدل گردد، اما محبوب ترین ویژگی برنامه جدید مایکروسافت، امکان استریم بازی ها از کنسول اکس باکس وان به پی سی های دارای ویندوز ۱۰ است. بنابراین اگر نمایشگر مخصوصی برای کنسول خود در اختیار ندارید، می توانید بازی های کنسول را از طریق شبکه، روی کامپیوتر خود استریم کنید.

برای استریم بازی ها، اکس باکس وان و پی سی، لازم و ملزوم یکدیگر هستند و باید هر دو روشن باشند. داخل اپلیکیشن، نوار سمت چپ را دنبال کنید تا گزینه Connect را بیابید، سپس از درون شبکه، اکس باکس وان را بیابید. بعد به سادگی هر چه تمام قادر می شوید بازی را اجرا نموده یا حتی رابط کاربری اکس باکس وان را روی پی سی ببینید. در حال حاضر، ماوس و کیبرد برای اجرا بازی ها غیر قابل استفاده اند و باید حتما کنترلر اکس باکس وان یا اکس باکس ۳۶۰ در اختیار داشته باشید.

تجربه ای که از استریم دریافت خواهید کرد، بسیار به شرایط محیطی وابسته است. هر چقدر به روتر نزدیک تر باشید، تصاویر با سرعت و نظم بیشتری از کنسول به پی سی می رسند. برای دریافت تصاویر بهتر، می توانید از اتصال کابلی به مودم بهره ببرید. فراموش نکنید که لازم است اکس باکس و اپ، هر دو در یک شبکه داخلی حضور داشته باشند. اگر چنین مشکلاتی را برطرف کنید، می توانید به راحتی کیفیتی که از اکس باکس می گیرید را روی پی سی مشاهده کنید، حتی زمانی که به انجام بازی های سریع می پردازید.

Groove Music؛ اندکی تحرک و هیجان برای اهالی موسیقی

اگرچه مایکروسافت دیگر تمایلی به این ندارد که اپلیکیشن موزیک خود را Xbox Music خطاب کند اما این اپ تقریبا از زمان ویندوز ۸ تا الان تغییر خاصی جز تغییر نام نداشته. وقتی اپ موزیک را اجرا کنید، از شما درخواست می شود که ابتدا حساب کاربری مخصوصی بسازید و وارد آن شوید، یا از اشتراک مایکروسافت خود استفاده نمایید. محل اسقرار و لیست موسیقی های تان را مشخص می کنید و به سرعت بارگذاری انجام می شود.

اگر قطعه ای را درون اشتراک وان درایو خود آپلود کرده باشید، آن آهنگ هم به اپلیکیشن اضافه خواهد شد. داده هایی مثل نام خواننده و تصویر آلبوم نیز از طریق اینترنت دانلود می شوند.

groove music

متاسفانه اپ موزیک هم از همان فرمول سادگی در عین زیبایی ضربه می خورد. اطلاعاتی که برنامه در اختیار کاربر قرار می دهد اگرچه کاربردی هستند اما کافی نیستند. نه اشعار و ترانه ها، نه توضیحاتی در مورد خواننده و نه حتی لینکی به Bing Video. واضح است که ویندوز ۸ حداقل در این یک مورد از ویندوز ۱۰ هنوز جلوتر است.

اپلیکیشن فیلم و تلویزیون

همانند موزیک، اپلیکیشن Movies & TV هم بیش از حد خالی از امکانات و برهنه به نظر می رسد. در بخش سمت چپ فقط ۴ گزینه را می توانید مشاهده کنید: Video ،TV ،Movies و Downloads. طبیعتا، بخش دانلود زمانی کارایی دارد که فایلی در حال دانلود باشد. بخش های TV و Video هم تنها در صورتی پر خواهند بود که شما محتوایی از استور مایکروسافت خریداری کرده باشید.

movies

بدتر از همه اینکه هیچ راهی برای تنظیم و دسته بندی ویدیوها وجود ندارد. اپ به شما ابدا اجازه نمی دهد که داده های ویدیو را اصلاح کنید و حتی نمی گذارد یک فولدر جداگانه ایجاد کنید. چنین مواردی واقعا از بدیهی ترین امکانات مورد نیاز یک اپلیکیشن قابل قبول هستند که از ویندوز ۱۰ نباید انتظار داشته باشید. خوشبختانه، اپ مذکور از یک سری کدک های مدرن مخصوص استریم استفاده می کند که مایکروسافت هنوز در مورد آن ها اطلاعاتی منتشر نکرده.

movie store

تنها بخش کم عیب و نقص در این قسمت، استور مایکروسافت به حساب می آید؛ فروشگاهی مجازی که قادرید از طریق آن فیلم ها و محتواهای مربوطه را خریداری، کرایه و دانلود نمایید. هر چند که برای کاربران ایرانی استفاده از این فروشگاه ابداً آسان نیست و دردسرهای رایجی که همه ی ما از آنها آگاه هستیم را در پی دارد.

 Mail و Calendar؛ دو اپلیکیشن کارآمد، رایگان و مناسب فارسی زبانان

مایکروسافت در ویندوز ۸ دو ابزار Mail و Calendar را به کاربران خود معرفی کرد، تا آن دسته ای که از دیوایس های هیبریدی استفاده می نمایند در نمایشگرهای تاچ نیز بتوانند به راحتی ایمیل های خودشان را مدیریت کرده و قرارها و برنامه هایشان را در یک تقویم بگنجانند. اگرچه، کاربران ماوس و کیبرد به دست هم از این دو اپ استقبال چندان بدی صورت ندادند.

mail

"میل" همه ی کارهایی که یک اپلیکیشن ایمیل باید انجام دهد مانند ارسال و دریافت به همراه امکان مرور فایل های ضمیمه، مدیریت نامه ها و آرشیو کردنشان را به خوبی به سرانجام می رساند. پشتیبانی آن از زبان فارسی و متون راست به چپ نسبتاً معقول است و می تواند با سرویس های مختلف و متعددی همچون یاهو میل، Gmail و... نیز در ارتباط باشد.

یک نکته و بهبود مهم اینکه در گذشته و در برخی مواقع سینک شدن اپلیکیشن مورد بحث با اشتراک های اکسچنجی که به آنها متصل بود دچار وقفه هایی می شد و ایمیل هایی قدری قدیمی تر بارگذاری نمی شدند، حالا Mail در این زمینه هم عملکردی کاملاً صحیح و بدون نقص دارد.

persian calendar

اپلیکیشن Calendar از تقویم هجری شمسی پشتیبانی می کند.

دو اپلیکیشن میل و تقویم کاملاً به هم وصل هستند و با کلیک بر روی آیکنی که در پایین هر یک از آنها تعبیه شده می توانید دیگری را اجرا کنید. Calendar دستخوش تغییر بزرگی برای جهانیان نیست ولی برای کاربران ایرانی یک اتفاق مهم در آن افتاده است.

اگر در قسمت تنظیمات یا کنترل پنل با جستجو کردن به سراغ بخش Region بروید و در زبانه ی Formats از منوی Format گزینه ی Persian را انتخاب نمایید، پس از اوکی کردن کادر مذکور ،خواهید دید ویندوز تاریخ و زمان را بر اساس تقویم هجری شمسی نمایش می دهد و اپلیکیشن Calendar هم از همین روند پیروی می نماید.

Region Settings

در درون اپ یاد شده می توان تقویم های سرویسهای مختلف و رویدادهایشان را داشت، به راحتی یک رویداد جدید را با جزئیات و یادآور افزود، مجموعه ای از Event ها را فیلتر نمود و روزهای پیش رو را در نماهایی ماهیانه و هفتگی ملاحظه کرد.

حرف آخر اینکه هر دو اپ فوق الذکر بناست تا در دسته ی اپهای فراگیر باشند پس بنابراین حضور آنها بر روی سایر محصولات مایکروسافتی-ویندوزی نیز مسئله ی حائز اهمیتی است.

جمع بندی

141022REDMackieWin10Sec

همانطوری که در لابه لای این بررسی نیز اشاره کردیم مایکروسافت پیش از ورود به عرصه های دیگر تخصص و شگرد اصلی اش خلق نرم افزارهایی بی همتا و به کمال رسیده بوده است.

ویندوز ۱۰ بازگشت غول تکنولوژی ساکن ردموند به روزهای اوج خودش را روایت می کند و نوید آینده ای روشن را می دهد. آینده ای که در آن شما می توانید مجموعه ی متنوعی از سخت افزارها و ابزارهای گوناگون را داشته باشید، در حالیکه همگی آنها بر پلتفرمی واحد سوار هستند و با یکدیگر در ارتباط.

وقتی کاری را تمام نشده بر روی یک دیوایس رها می کنید، قادر خواهید بود ادامه اش را در دیوایسی دیگر و بلافاصله آغاز نموده و آنچه مدنظر دارید را به سرانجام برسانید.

رفته رفته اپلیکیشن ها نیز از قید و بند محدودیت به گجتی مشخص رها شده و در گجت های گوناگونی حضور می یابند. این راهکاریست که ردموندی ها برای از بین بردن شکاف اپلیکیشنی پلتفرم خود با سایر پلتفرم های رقبا اتخاذ نموده اند و به موفقیت رسیدن آن دور از دسترس جلوه نمی کند.

بازگشت منوی استارت یادآور شکوه گذشته ی ویندوز به حساب می آید، در حالیکه می توان دید این بازگشت چقدر دقیق و حساب شده بوده، Continuum بناست تا رده ی محصولات هیبریدی را به اوج برساند و حضور کورتانا نشان از آینده نگری مایکروسافت دارد.

استور، مرورگر اج و اندکی از بخش های دیگر هنوز نیازمند تکامل هستند و البته تعلل در این روند تکاملی می تواند چالش برانگیز باشد. آنچه که بیش از همیشه خوشحال کننده است در آغوش گرفته شدن مجدد کاربران و حتی توسعه دهندگان و شنیده شدن خواسته ها و نقدهایشان است.

ویندوز ۱۰ بسیاری از درخواست های جامعه ی خود را برآورده کرده، اشتباهات ویندوز ۸ را جبران نموده و از این به بعد هر روز به شکلی پویا در حال تکامل خواهد بود و لذا می توان از همین امروز لبخند رضایت را بر روی چهره ی کاربران این محصول تصور نمود. اغراق نیست اگر بگوییم ویندوز ۱۰ محصولی کاملا کارآمد است با رویکردهایی بسیار آینده نگرانه، آینده ای که در آن شما (کاربران) حرف اول را خواهید زد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Ali
    Ali | ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

    ویندوز دوباره متولد شد
    این همه تغییر در یک سال مدیریت ساتیا
    خداییش استیو بالمر تونست تو این همه سال که مدیر مایکروسافت بود این کارارو انجام بده
    نه دیگه اون بیشتر روی نرم افزار ها تمرکز داشت

  • sepehr
    sepehr | ۹ مرداد ۱۳۹۴

    بسیار بسیار ممنون از دیجیاتو و مجموعه حرفه ایش
    امیدوارم زودترتحریما برداشته بشه تا مجموعه هایی مثل شما تو دنیا خودشون رو مطرح کنن

  • محسن
    محسن | ۸ مرداد ۱۳۹۴

    بابا دیگه چقدر صبر کنم کی می خواد بیاد بازار بخرمش لطفا بگین اومده بازار ایران یا نه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی