ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گلکسی S7 و حذف برآمدگی ماژول دوربین؛ سامسونگ در پی ظاهری زیبا یا ریسکی بزرگ؟

با گوشه چشمی بر ماژول دوربین برآمده اکثریت موبایل های امروزی و تلاش شرکت های سازنده برای جای دادن مگاپیکسل های بالاتر در بدنه باریک تلفن های هوشمند، سامسونگ سنسور جدیدی را توسعه داده و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

با گوشه چشمی بر ماژول دوربین برآمده اکثریت موبایل های امروزی و تلاش شرکت های سازنده برای جای دادن مگاپیکسل های بالاتر در بدنه باریک تلفن های هوشمند، سامسونگ سنسور جدیدی را توسعه داده و تولید انبوهش را نیز آغاز کرده که قابلیت ثبت تصاویر با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل را داراست و در بدنه های ظریف تلفن های همراه امروزی جای می گیرد، بدون اینکه باعث شود ماژول دوربین از بدنه اصلی خارج شود.

شرکت کره ای سنسور جدیدش را به نحوی ساخته که به هیچ عنوان کیفیتی پایین تر از نمونه های قبلی سنسورها نداشته باشد. تا اینجای کار و بر روی کاغذ، همه چیز عالی به نظر می رسد اما طرفداران سامسونگ و خط تولید پرچمدارانش بهتر است امیدوار باشند که شرکت کره ای، هیچگاه تصمیم نگیرد تا از چیپ جدید خود در پرچمدار بعدی اش استفاده کند. چرا؟ با دیجیاتو همراه باشید.

همان کیفیت، با اندازه ای کوچک تر

دوربین همه گلکسی اس ۶ های سامسونگ از سنسورهای ساخته شده توسط سونی بهره نمی گیرند و در این میان سامسونگ از چیپ های دوربین خانگی خود نیز در پرچمدارش استفاده کرده. حال سنسور S5K3P3 از راه رسیده که باز هم از همان تکنولوژی ایزوسل شرکت کره ای بهره مند است.

در نمونه های قبلی، سنسورها از گام پیکسلی ۱.۱۲ میکرون برخوردار بودند اما سامسونگ قادر گشته تا این اندازه را کاهش داده و گام پیکسلی را به ۱.۰ میکرون برساند. کاهشی که باعث شده تا طول و عرض سنسور جدید ۱۱ درصد کمتر شود و بر همین اساس، سازندگان بتوانند ضخامت ماژول های دوربین را تا ۲۰ درصد کاهش دهند. از سوی دیگر به واسطه فناوری ISOCELL، سامسونگ قادر است تا معماری ثبت پیکسل ها را تغییر داده و در محیط های کم نور نیز تصاویری مناسب به ثبت برساند.

اکنون اگرچه چیپ جدید نیز به فناوری ایزوسل مجهز است اما به واسطه اندازه کوچک ترش، نور کمتری را نیز دریافت می کند.

16Mp-image-sensor-16x9-crop-w600

سامسونگ مدعی است که سازندگان تلفن های هوشمند با استفاده از این سنسور می توانند ماژول های دوربینی را تولید کنند که به طور کلی، ارتفاعی برابر با ۵ میلیمتر داشته باشند. همین تکنولوژی باعث می گردد تا سازندگان قادر گردند موبایل هایی بسازند که دیگر خبری از دوربین برآمده و ورم کرده در آنها نباشد و با این وجود، صرفا ضخامتی برابر با ۵ میلیمتر داشته باشند، حتی زمانی که با یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی به دست مشتری می رسند.

آیا استفاده از چیپ جدید ایده بدی است؟

گلکسی اس ۶ اکنون واقعا یکی از بهترین دوربین ها را در میان تلفن های هوشمند امروزی داراست و از طرف دیگر، هنوز برخی معتقد هستند که ۱۶ مگاپیکسل، بیش از نیاز کاربران بوده و کسی به این رزولوشن نیازی پیدا نمی کند. جدا از پیشرفت های سامسونگ در زمینه تولید سنسورهای دوربین برای موبایل، هنوز عده زیادی معتقد هستند که پیکسل های بزرگ تر، برابر با ثبت تصاویر با کیفیت ترند. این ادعا را وان پلاس با دومین تلفن هوشمند خود به اثبات رسانده. جایی که دوربین ۱۳ مگاپیکسلی وان پلاس ۲ می تواند تصاویری با جزییات بیشتر از دوربین گلکسی اس ۶ را به ثبت برساند.

دوربین وان پلاس ۲ از گام پیکسلی ۱.۵ میکرون بهره می برد؛ سنسوری که اندازه ای بزرگ تر از سنسور به کار گرفته شده در پرچمدار سامسونگ دارد.

چیپ S5K3P3، کیفیت فعلی سنسور های پیشین را در اندازه ای کوچک تر حفظ کرده اما نمی تواند آن را ارتقا دهد.

چیپ S5K3P3، کیفیت فعلی سنسورهای پیشین را در اندازه ای کوچک تر حفظ کرده اما نمی تواند آن را ارتقا دهد. حال چه کسی را می توانید پیدا کنید که بخواهد یک موبایل سامسونگ را با کیفیت دوربینی که تا سال آینده جا می ماند، بخرد؟ یکی از عوامل بالای فروش تلفن های همراه شرکت کره ای، کیفیت دوربین بی نظیرشان بوده؛ آن هم در بدنه ای تقریبا باریک. سامسونگ قادر نیست حق باخت در بازی کیفیت دوربین را برای خود قائل شود و اگر خواهان فروش بالاست، همواره باید در زمینه ثبت تصاویر، یکی از بهترین ها باشد.

به بخش فنی ماجرا که نگاه کنید، اکنون کره ای ها دو انتخاب پیش روی خود دارند. اول اینکه همچنان به توسعه سنسورهای دوربین قبلی ادامه داده، مگاپیکسل و کیفیت را نیز ارتقا دهند و یا بر فناوری ISOCELL تکیه کرده و با پایین آوردن مگاپیکسل ها، کیفیت کلی را دستخوش تحول نمایند.

البته باید در نظر گرفت که استفاده از فناوری ایزوسل به تنهایی، عاملی برای متحول شدن نحوه به ثبت رسیدن تصاویر نخواهد بود و هنوز سامسونگ جای زیادی برای پیشرفت در این زمینه دارد. به این دو تصویر توجه کنید که هر دو با گلکسی اس ۶ به ثبت رسیده اند. البته دو نمونه متفاوت از گلکسی اس ۶ که یکی از سنسور خود سامسونگ و دیگری از سنسور ساخته شده توسط سونی بهره گرفته است.

Samsung-vs.-Sony-05

Samsung-vs.-Sony-01

اگرچه یک طراحی کاملا صاف و بدون دوربین برآمده، زیباست اما زمانی که یک کاربر بخواهد هزینه ای زیاد برای داشتن یک پرچمدار را صرف کند، انتظار کیفیت «بهتر» را دارد نه کیفیتی «مشابه» با نمونه های قبلی.

چیپ دوربین جدید سامسونگ برای کدام موبایل ها مناسب است؟

همانطور که در بیانیه خبری شرکت کره ای آمده، سنسور S5K3P3 به سازندگان اجازه می دهد تا «طراحی زیبا و متفاوت» را تجربه کنند. از طرفی همانگونه که گفتیم، چیپ جدید کیفیت را بالاتر نمی برد، پس نمی توان چندان انتظار داشت که از آن در یک پرچمدار استفاده شود چرا که کاربران انتظار کیفیت «ارتقا یافته» را در یک موبایل گران قیمت دارند. می رسیم به تلفن های همراه کوچک و ارزان تر؛ شاید گلکسی اس ۶ مینی.

موبایلی که قیمتی تعدیل یافته تر از نمونه اصلی دارد و بسیار هم عالیست اگر دوربینش برآمده نباشد. از طرفی، خریدار هم خوشحال خواهد شد تا همان کیفیت دوربین گلکسی اس ۶ را بدون دوربینی ورم کرده تجربه کند.

سامسونگ یک چیپ عالی توسعه داده اما نمی توان انتظار داشت که همین چیپ، در پرچمداران سال آینده به کار گرفته شود. اگر غول کره ای بخواهد سنسور فعلی را صرفا برای ساخت موبایلی زیباتر، در گلکسی اس ۷ مورد استفاده قرار دهد، اشتباهی بزرگ را مرتکب گشته و جایگاه والای خود در امر کیفیت برتر دوربین را نیز به واسطه پیشرفت های مکرر سونی در زمینه ساخت سنسور دوربین، از دست خواهد داد.

لازم به ذکر است که سامسونگ سنسور S5K3P3 را اکنون به شکل انبوه تولید کرده و سازندگان نیز می توانند آن را خریداری نمایند. مشخصا اینکه بدانیم کدام کمپانی در ابتدای کار به سراغ استفاده از این چیپست می رود نیز در نوع خود جالب خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • محمد
    محمد | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

    منکه خیلی دوست دارم این برآمدگی رو.
    یه جذابیت برام . گرچه اگر حذفش کنه بهتر میشه.

  • emad
    emad | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

    طرفدار های سونی بهتر یک نگاه به فروش پرچمدار های سامسونگ و سونی بکنن یا به میزان سوددهی بخش موبایلشون بعد بیان نظر بدن. در هر صورت مردم که احمق نیستن میان بهترین انتخاب میکنن

    • Moazez
      Moazez | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

      فروش مربوط به بخشه تجارت و بازاریابیه. کیفیت و تکنولوژی مربوط به خود محصوله. مثلا یکی میخواد اسمارت فون درجه یک بخره نمیره بگه آقا کدوم برند بیشتر از همه سود کرده و سهامش سود بشتری میده میشه یه گوشی ازش بمن بدید؟!!! میره مشخصاتو نگاه میکنه و بعد انتخاب میکنه. مثلا همه میدونن z3+ از s6 بهتره. دیگه طرف نمیره چون سامسونگ بازاریابیش قویه s6 رو برداره چون طبق مشخصات z3+ بهتره. البته هستن کسایی که مغز تهی دارن و طبق مقدار سهام یا سود شرکتا محصول میخرن.

  • تایسون
    تایسون | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

    اینجا بحث مهندسی مطرح میشه. چیزی که ژاپن را از دنیا کنده همین مهندسی نابشونه. به سیاست های سونی موبایل ایراد میگیرم ولی هیچوقت به خودم اجازه ندادم راجبه مهندسینش صحبت کنم. فوق العاده اند. چینش قطعات انقد تمیزه که فقط میخوای بشینی نگاشون کنی.. ضخامت، بزل، ضد آبی، لوله های خنک کننده، جک هندزفری و پورت usb بدون درپوش و.....

  • Mr reza
    Mr reza | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

    دغدغه سامسونگ،خاطرات سونی بازار

  • saeid
    saeid | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

    اگه سامسونگ بتونه به سونی برسه خیلی خوبه.

    • Naser_Shariatpanah
      Naser_Shariatpanah | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

      دوست عزیز خیلی چیزا عوض شده , دیگه سونی تو تکنولوژی خدایی نمیکنه ، هر روز تکنولوژی داره پیشرفت میکنه دیگه مثل قدیم نیست
      تحقیقات نواوری پیشرفت و... حرف اول رو میزنند
      سونی غیر ابازار بازی در همه بازارها در حال باختن است و خیلیا را باخته
      استراتژی و راهیرد اشتباه هر شرکتی را میتونه نابود کنه وکرده
      سونی
      ناسیونال پاناسونیک
      jvc
      فیلیپس
      گودمنس
      و...
      کجا هستن امروز ؟

      • BOZORG# از این ادمای تو خالی پر سر و صدا حالم ...
        BOZORG# از این ادمای تو خالی پر سر و صدا حالم ... | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

        داداش چی داری میگی؟ سونی باخته؟ اون برند هایی که گفتین اصلا ایران نمیان داداش من .
        سونی در بخش سنسور موبایل فرمان روای بلامنازع هست با سهم 43 درصدی. بماند که هنوز سونی از سنسور های خمیده موبایل استفاده نکرده . تمام شرکت ها از جمله خود سامسونگ . اپل . ال جی و بیشتر شرکت های چینی از سنسور های سونی استفاده میکنن

        • Aryan_Alone
          Aryan_Alone | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

          منم موافقم
          شرکت سونی واقعا از همه نظر بی نظیره
          از نظر تلویزیون و..... از دید من حرف اول رو میزنه
          تو بحث موبایل هم سامسونگ هست که داره فقط پسرفت میکنه
          طراحی تقلبی
          دوربین بیش از حد برجسته و هزاران چیز دیگه
          سونی اگر بخواد که نمیخواد ، میتونه در بخش موبایل بره اول
          میتونه یه سیستم عامل اختصاصی و با یک پردازنده ی اختصاصی بزنه و بره صدر نشین شه . میدونم کار سختیه اما باید یه فکری بکنن ک بخوان فروش رو ببرن بالا

          آندروید دیگه خیلی بد شده
          تمامی شرکت های جهان چ کوچک چ بزرگ به جز اپل از و لومیا از آندروید استفاده میکنن و همین باعث شده که ارزش آندروید بیاد پایین
          آیفون 6 لنزش سونی بود
          نوت 4 اسنپ دراگون لنزش سونی بود
          جی 3 سونی بود
          جی 4 رو نمیدونم
          و....
          اول دانش داشته باش بعد بیا صحبت کن :|

          • احمدM2
            احمدM2 | ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

            مهم اینه که سامسونگ تو اولین تولید ماژول دوربینش به سونی که به قول شما پیر این کار هست رسید و سندش هم همون نوت4 و اس6 هست
            در ضمن چرا نمیگی
            سنسور اس5 تماما ایزوسل سامسونگه
            نوت 4 اگزینوس ایزوسله
            اس6 نصفش ایزوسله
            فقط یه طرف رو میبینی؟؟؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی