ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دوران نوجوانی 11 فرد موفق و ثروتمند دنیا چگونه گذشت؟

بسیاری از بزرگان دنیای امروز ما، کار و تلاش شان را از دوران نوجوانی آغاز کردند. برخی با خواندن کتاب و پرورش قوه تخیل خود، و برخی هم با فعالیت در مشاغل مختلف توانستند دورانی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

بسیاری از بزرگان دنیای امروز ما، کار و تلاش شان را از دوران نوجوانی آغاز کردند. برخی با خواندن کتاب و پرورش قوه تخیل خود، و برخی هم با فعالیت در مشاغل مختلف توانستند دورانی پر رونق برای خود رقم بزنند و آماده ی آینده ای پر فراز و نشیب شوند.

برخی مثل بیل گیتس، کد نویسی را از همان سنین آغاز کردند و برخی هم مثل وارن بافت، موفق ترین سرمایه دار جهان، در سن 16 سالگی 53 هزار دلار (معادل دلار کنونی) درآمد داشتند. برخی هم مثل جف بزوس، موسس و مدیرعامل آمازون، صرفا کارگری ساده بودند.

شما در دوران نوجوانی خود چه کرده اید؟ شاید بعد از خواندن سرگذشت بعضی از این افراد شناخته شده، امید بیشتری به خودتان پیدا کنید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

bill-gates-was-falling-in-love-with-computers
بیل پیش از اینکه وارد کالج شود در مدرسه ای بسیار معتبر شروع به درس خواندن کرد و در همان سنین متوجه علاقه خود به علوم کامپیوتر، کدنویسی و دیجیتالی کردن بازی دوز شد. گیتس و Paul Allen، دیگر موسس مایکروسافت، در سن 15 سالگی وارد تجارت و کار شدند و برنامه ای برای تشخیص میزان ترافیک در منطقه طراحی کردند. پس از مدرسه، وی به دانشگاه هاروارد رفت اما تحصیل را رها کرد تا به صورت تمام وقت روی موفقیت مایکروسافت کار کند و همین باعث شد که وی ثروتمندترین مرد جهان شود.
warren-buffett-had-multiple-revenue-streams
وارن بافِت، درآمدزایی را از سنین کودکی آغاز کرد و نهایتا به جایی رسید که با تاسیس Berkshire Hathaway به یکی از موفق ترین سرمایه داران جهان بدل گشت. براساس برآوردی که خودش ارائه داده، اگر دلار کنونی را هم تراز با دلار دوران کودکی اش در نظر بگیریم، بافت تا 16 سالگی موفق به کسب درآمد 53 هزار دلاری شده بود. وی روزنامه رسان Washington Post بود و در همان دوران شروع به فروختن توپ گلف، تمبر و بسیاری موارد دیگر شد. وی از کار کردن در دست پایین ترین مشاغل هیچ واهمه ای نداشت.
oprah-winfrey-worked-for-a-local-radio-station
کاریزمای شخصیت اپرا وینفری سبب شد تا وی در دوران تحصیل به محبوب ترین و دوست داشتنی ترین دختر مدرسه تبدیل شود. علاقه اش به سخنوری و صحبت کردن در نهایت سبب شد تا به تیم سخنرانی مدرسه بپیوندد و بعد از آن کار در رادیو را آغاز کند. در سن 19 سالگی از یک تلویزیون محلی تماسی دریافت کرد و دانشگاه را رها کرد تا به طور کامل مشغول به کار شود. ریسک بزرگی بود اما جواب داد.
mark-zuckerberg-was-writing-computer-programs
مارک زاکربرگ کارش را با کد نویسی آغاز کرد و در سن 12 سالگی برای دفتر کار پدرش یک برنامه پیام رسان نوشت. چند سال بعد یک سرویس استریم موسیقی برای خود نوشت که نظر AOL و مایکروسافت را جلب کرد اما کار کردن برای شرکت های دیگر را نپذیرفت. سال دوم دانشگاه بود که ایده فیسبوک به ذهن اش رسید و سریعا آن را اجرا کرد، همان سال هم از هاروارد بیرون آمد تا زندگی خود را وقف فیسبوک کند و شکی نیست که تصمیم درستی بوده.
elon-musk-was-making-his-own-video-games
ایلان ماسک دوست داشتنی، مدیرعامل تسلا و SpaceX اولین بار وقتی که ده سال سن داشت یک کامپیوتر خرید. وقتی که 12 سال بیشتر نداشت، کدهایی برای یک بازی کامپیوتری نوشت اما هیچ وقت آن را به یک بازی کامل تبدیل نکرد (در حقیقت یک کارمند گوگل، امسال پروژه ناقص ماسک را کامل نمود). دوران مدرسه را در آفریقای جنوبی (جایی که در آن به دنیا آمد) گذراند و سپس به کانادا مهاجرت کرد.
mark-cuban-got-his-start-selling-garbage-bags
مارک کیوبان، موسس Dallas Mavericks کار خود را با فروش کیسه زباله آغاز نمود. وی زنگ در خانه ها را در 12 سالگی می زد و به مردم کیسه زباله می فروخت، آن هم با سود 3 دلاری. اما این فقط شروع کار و تجارت میلیون دلاری کیوبان بود.
jeff-bezos-spent-his-summers-castrating-bulls-in-texas
از 4 تا 16 سالگی، تابستان های جف بزوس در مزرعه و دامداری پدربزرگ اش می گذشت. از تعمیر آسیاب های بادی گرفته تا اخته کردن گاوهای وحشی. زمانی هم که دست از اخته کردن گاوها کشید، شروع به کباب کردن آن ها در مک دونالد کرد. پس از کار برای مک دونالد، بزوس و دوست اش تصمیم به راه اندازی انستیتو DREAM، کمپی 10 روزه و آموزشی برای کودکان، گرفتند.
richard-branson-started-his-first-business-when-he-was-17
وقتی ریچارد برنسون 17 سال داشت، مجله ای به نام Student راه اندازی کرد در همان شماره اول به میزان 8 هزار دلار درآمد کسب کرد. تلاش و پشت کار وی در نهایت سبب شد تا برنسون حالا عهده دار Virgin Groups باشد و به بیش از 400 شرکت بزرگ دنیا سرویس ارائه دهد.
carl-icahn-used-poker-winnings-to-pay-for-college-housing
کارل ایکان در دوران نوجوانی ابدا درآمدی نداشت و پول تو جیبی اش را حتی زمانی که در پرینستون درس می خواند از پدرش می گرفت. یک بار که برای انجام کاری در کلاب مشغول شد، متوجه استعداد خود در بازی پوکر شد. وی از این طریق هر تابستان مبلغی در حدود دو هزار دلار در می آورد و حالا وی 24 میلیارد دلار درآمد دارد.
phil-knight-was-a-student-athlete
فیل نایت در دوران نوجوانی یک دونده بود و تمرینات جدی داشت. دقیقا به همین دلیل بود که به کفش های با کیفیت بسیار اهمیت می داد و عاشق آن ها بود. در سال 1964، زمانی که برای دویدن و مسابقه دادن بیش از حد پیر شده بود، شرکت خود را تحت عنوان Blue Ribbon Sports تاسیس کرد که امروز آن را با نام نایکی می شناسیم.
janet-yellen-was-her-high-schools-valedictorian
جنت یلن که ریاست بانک مرکزی آمریکا را بر عهده دارد در دوران نوجوانی ریاضی دان برجسته ای میان هم دوره های خود بود. در سال 1963 در بالاترین رتبه، فارغ التحصیل و به عنوان دانشور کلاس معرفی شد. وی سردبیر روزنامه مدرسه نیز بود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (41 مورد)
  • علی مرادی
    علی مرادی | ۱۴ مهر ۱۳۹۴

    ببینید دوستان برای موفقیت اول از همه خود شخص مهمه.اما اوضاع اجتماعی و فرهنگی هم نقش مهمی دارند.متاسفانه در کشور ما زیر ساخت ها خراب هستند;و باز هم متاسفانه این روند رو به بهبود که نیست هیچ,رو به بدتر شدن هم هست.در این کشور هم میشه موفق بود و کسی این رو انکار نمیکنه,اما نه در مقیاسی که افرادی مثل گیتس و جابز و تیلور سوییفت و اوباما و...موفق شدند.ایرانی های موفق زیادند,اما کسانی که موفقیتشون فرامرزی باشه انگشت شمار هستند و اگر سرگذشت همون ها رو هم بخونید,یا در کشور دیگری به دنیا اومدند و یا در سنین پایین مهاجرت کردند.در کشور ما برای هر چیزی پیش نیازی هست,مثلا برای وارد شدن در عرصه ی سیاست باید خودت و تا حدود زیادی خونوادت پیشینه ی مذهبی قوی داشته باشند.شاهد گفته من هم زندگی نامه ی سران کشوری هست که خیلی هاش رو خودم خوندم.یا برای ورود به موسیقی تا حدودی باید پشتوانه ی مالی داشت,چون اینجا کسانی که کارشون کشف استعداد باشه نیستند و مسابقه و برنامه هایی برای کشف استعداد (مثل امریکن ایدل و امریکاز گات تلنت و...) نیست.و حتی بعد از هنرمند شدن هم باز باید یک شغل دیگه داشت و نمیشه از موسیقی پول در آورد و به ثروت های نجومی هنرمندان غربی رسید.من خودم نوزده سالم هست و به نظرم با اینکه خود شخص خیلی مهم هست اما شرایط اجتماعی هم بسیار حائز اهمیت هست.دلایل بسیار زیاد دیگری هم هست که متاسفانه در حوصله ی این کامنت نمیگنجه.پیروز باشید.

  • Apple co
    Apple co | ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

    یه چیزی رو من فهمیدم و اونم اینه که افرادی که توی خانواده های ثروتمند بزرگ میشن البته نه همشون ،‌ در واقع در آینده یک فرد عذر میخوام ولی معتاد و نا موفق میشن ، اما بلعکس افرادی که زندگی سختی داشتند ، در آینده بسیار موفق خواهند شد که بازم البته نه همشون . ممنونم از پست خوبتون ، ولی پس استیو حابز و یا تیم کوک و یا مدیر عامل مایکروسافت و گوگل پس چی شد ؟

    • pejman
      pejman | ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

      دوست عزیز، البته بیل گیتس در خانواده ی ثروتمندی زندگی میکرده.

      • Ali Noee
        Ali Noee | ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

        پسرم بیل گیتس تو یه خانواده معمولی بزرگ شده باباش و مامانش فرهنگی بودن

        • Apple co
          Apple co | ۱۳ دی ۱۳۹۴

          دوسته عزیز ،‌ همه میدونن که بیل گیتس توی یک خانواده ی بسیار مرفه و با وضع مالی بسیار عالی بزرگ شده.
          ویکی پدیا و سایت های خارجی معتبر رو خواهشا دنبال کنید.
          به صراحت ذکر شده که بیل گیتس در یک خانواده ی بسیار ثروتمند بوده ( مخصوصا در ویکی پدیا ).
          حتما هم فارسی و هم اینگیلیسی ویکی پدیا که مربوط میشه به بیل گیتس رو مطالعه کنید.

      • Apple co
        Apple co | ۱۳ دی ۱۳۹۴

        بله ، کاملا درسته ، شاید یک پنجم ثروت بیل گیتش از خانوادش باشه. وگرنه درآمدش خیلی نباید با استیو جابز در اون زمان فرقی داشته باشه و البته خوب اپل اقلا اون زمان که اصلا استیو جابز دنبال پولش نبود. الان اپل خیلی بیشتر به پول اهمیت میده ،‌ ولی در کل حرف شما کاملا درسته.

  • آقا حسین
    آقا حسین | ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

    وضعیت فرهنگی و عرف جامعه امریکا نسبت به ایران خیلی متفاوته و اینکه سرمایه داران اونجا در نوجوانی چه کرده اند خیلی ملاک مناسبی برای ایران نیست . یکی از چیزهایی که در امریکا چجا افتاده اینه که بعد از 14 سالگی شخص جذب بازار کار می شه و بدون در نظر گرفتن سطح شغل ، مشغول به کار می شوند . خیلی از فروشگاه های مک دونالد توسط همین نوجوانها می چرخند . بنظرم سری به سرمایه داران و افراد موفق ایرانی بزنید و ببینید در نوجوانی چه می کرده اند . افراد پیشنهادی من :
    - حسین هدایتی
    - صادق محصولی
    - مهرداد بذرپاش
    - پرفسور سمیعی
    - پرفسور حسابی
    - موسس دیجی کالا

    • goylard
      goylard | ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

      تا صحبت از كار آفرين ميشه اينجا همه ياد"موسس ديجيكالا" ميفتن.
      بابا بسه. اونا فقط اومدن يه كپى ناقص از آمازون كردن و واقعا هم خدمات بدى دارن

  • عقيل
    عقيل | ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

    خواهش ميكنم كمي راجع به آدمهاي موفق در ايران خودمان بگيد. در زمانهاي گذشته كساني مثل خيامي هاي ناسيونال؛ آزمايش؛ ارج،چاي شهرزاد؛ و........خيلي هاي ديگر داشتيم كه من نمي دانم.و امروز متاسفانه جاي آنها كساني مثل بابك زنجاني ها و ....گرفته اند كه از راه نادرست پول بدست آورده اند. بنابراين نظام است كه فرصت هارا ميدهد و تضمين ميكند و انسان ها ي نخبه و متفكر هستند كه از فرصت ها استفاده ميكنند و صددرصد موفق و پولدار ميشوند. براي پولدار شدن نبايد ترسيد فقط شهامت درست فكركردن و كاركردن و تلاش را پيشه كنيم و بس.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی