ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ضعف معماری x86 در پردازنده های قدیمی اینتل امنیت کامپیوتر شما را به خطر انداخته است

در صورتی که کامپیوتری قدیمی دارید که از پردازنده های اینتل استفاده می کند، بهتر است در بهره گیری از آن تجدید نظر نمایید. یک محقق امنیت به نام Chris Domas، اخیرا آسیب پذیری جدیدی را ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

در صورتی که کامپیوتری قدیمی دارید که از پردازنده های اینتل استفاده می کند، بهتر است در بهره گیری از آن تجدید نظر نمایید. یک محقق امنیت به نام Chris Domas، اخیرا آسیب پذیری جدیدی را کشف نموده که در معماری x86 پردازنده های ساخته شده از سوی اینتل در سال های ۱۹۹۷ الی ۲۰۱۰ قابل مشاهده است.

در واقع می توان گفت نمونه های پیش از نسل Sandy Bridge، همه با مشکل آسیب پذیری امنیتی دست به گریبان هستند و شخص حمله کننده به راحتی می تواند نرم افزار مخرب rootkit را در «System Management Mode » نصب نماید و به لایه های اصلی فریم ور دسترسی پیدا کند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

باید اشاره کرد که این آسیب پذیری از آنچه به نظر می رسد، بدتر است. نه تنها شخص حمله کننده می تواند به لایه های اصلی فریم ور شما دسترسی پیدا کند و کنترل سیستم عامل را از دست شما خارج نماید، بلکه می تواند به وسلیه نصب یک rootkit (نرم افزار مخربی که از سوی هکر در کامپیوتر قربانی نصب می شود و کنترل امور را به دست هکر می دهد) نفوذ خود را به سخت افزار کامپیوتر کشانده و باعث شود حتی با پاکسازی کامل هارد درایو خود نیز نتوانید کنترل را به خود برگردانده و سیستم را پاکسازی کنید. صرفا پس از نصب دوباره ی سیستم عامل، هکر قادر است دوباره همان دسترسی های قبلی خود را داشته باشد.

dsc00690-100598922-large

آقای Domas اذعان داشته که اکنون صرفا آزمایشات خود را روی پردازنده های ساخته شده از شرکت اینتل انجام داده و نمونه های مشابه که از سوی AMD و بر مبنای معماری x86 توسعه یافته اند نیز به شکل تئوری باید مشمول همین ایرادات باشند. جالب اینکه اینتل حاضر نشده در خصوص این مشکلات اظهار نظری داشته باشد اما Domas می گوید که با مقامات این شرکت تماس داشته و آنها از ضعف امنیتی محصولاتشان آگاه هستند. وی همچنین اذعان داشته که کمپانی مورد بحث، بروز رسانی های نرم افزاری را برای برخی از مدل های پردازنده ارائه داده اما همه ی آنها را نمی توان به شکل نرم افزاری بروز رسانی کرد.

به جهت سخت افزاری بودن مشکل و نقص در طراحی معماری پردازنده، به نظر می رسد که از میان برداشتن و همچنین دفاع در برابر حملات بسیار سخت و یا تا حدی غیر ممکن باشد اما در هر صورت، به شکل تئوری می توان امیدوار بود که با ارائه یک پچ نرم افزاری برای BIOS مادربرد، بشود مشکل را حد کرد.

حال باید دید آن تولید کنندگانی که مادربردهایی را دست کم ۵ سال پیش به بازار فرستاده اند، آیا برای رفع این مشکل یاری خواهند رساند یا خیر. البته به اطرافیان خود هم که نگاه کنید، مشخصا تعداد بسیار کمی از آنها تا کنون تجربه بروز رسانی BIOS مادربرد خود را داشته اند. راهکار نهایی، به نظر تعویض کامل کامپیوتر قدیمی می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • احسان
    احسان | ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

    به نظر میرسه یه اسیب پذیری کوچیک تو سیستم عامل رو بزرگ نشون دادن تا محصولاتشونو بفروشن

  • امین
    امین | ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

    احتمالا خود شرکت های تراشه ساز با مایکروسافت این شایعه رو راه انداختن. چه دقیق حتما باید بعد سندی بریج به اینور باشه تا مشکلی برامون پیش نیاد.

  • سعید
    سعید | ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

    سری prescott اینتل دیگه خود باید به خودکفایی رسیده باشند در زمینه واردات و صادرات ویروس...

  • Great M
    Great M | ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

    من که کلا تو کامپیوترام با ویروس ها هم زیستی دارم,حالا بیام کامپیوتر قدیمی رو عوض کنم که چی

مطالب پیشنهادی