ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با هرمس آشنا شوید؛ این ربات واکنش هایی به سرعت و دقت انسان دارد

ساخت ربات های انسان نما به چابکی و دقت بشر، آنقدر سخت و پیچیده به شمار می رود که علارغم پیشرفت های شگرف رباتیک و تلاش های فراوان، هنوز چندان محقق نشده است. اما حالا محققین دانشگاه ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰

ساخت ربات های انسان نما به چابکی و دقت بشر، آنقدر سخت و پیچیده به شمار می رود که علارغم پیشرفت های شگرف رباتیک و تلاش های فراوان، هنوز چندان محقق نشده است.

اما حالا محققین دانشگاه MIT تصمیم گرفته اند روش میان بری را برای رسیدن به این هدف امتحان کنند؛ ساخت رباتی که برای انجام هرکاری مثل حیوان دست آموز به صاحب خود متکی است.

برای درک بهتر نحوه عملکرد این ربات می توانید پهپادهای نظامی را تصور کنید که توسط یک خلبان در محلی دوردست و از مکانی امن کنترل می شوند.

چنین رباتی می تواند به جاهایی مثل داخل رآکتورهای هسته ای که برای انسان مقدور نیست رفته و به انجام تعمیرات بپردازد، یا حتی می توان از آن برای نجات افرادی استفاده کرد که در شرایط مرگبار گیر افتاده اند و دسترسی به آنها بسیار خطر آفرین است.

برای آشنایی بیشتر با این ربات که هرمس نام دارد در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

همانطور که گفته شد ربات دانشگاه MIT برای انجام عملکردهای خود بطور کامل به انسان وابسته است. اپراتور برای کنترل ربات از یک لباس مخصوص به همراه عینکی استفاده می کند که در آن تصاویر از زاویه دید ربات به نمایش در می آیند.

این لباس البته به شکل دو طرفه عمل کرده و فشارهای وارد شده به ربات را به اپراتور منتقل می کند تا شخص بتواند آن را خنثی کرده و تعادل ربات را حفظ کند.

بطور مثال اگر شخص کنترل کننده حس کند ربات به دلیل ناهموار بودن زمین در حال افتادن است می تواند با خم کردن خود در جهت مخالف از سقوط آن روی زمین جلوگیری کند.

همین مکانیزم است که باعث شده محققین این پروژه بتوانند ربات مکانیکی بسازنده که قادر باشد عکس العمل هایی با دقت و سرعت مشابه انسان از خود نشان دهد، آن هم در حالی که از نظر فناوری سالها با محقق شدن چنین ایده ای فاصله داریم.

توانایی های چنین رباتی حتی از بهترین نمونه های کاملا خودکار مثل اطلس توسعه یافته توسط دارپا هم بیشتر است، چرا که در ساخت آن دقت و ذهنیت انسان با قدرت فرا انسانی ماشین ترکیب شده و همین امروز انجام کارهایی را ممکن می کند که فناوری هنوز با محقق آن سالها فاصله دارد.

در پایان می توانید ویدیوی عملکرد ربات هرمس دانشگاه MIT را مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ♥♥♥--من گرافن را دوست دارم---♥♥♥
    ♥♥♥--من گرافن را دوست دارم---♥♥♥ | ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

    خوشم نیومد خیلی ابتدایی بود .در مقایسه با سایر ربات های موجود عرض میکنم عزیزان طرفدار حقوق ربات ها آوار نشن رو سر من...!

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

    تو میگرفتی دستت هرمس...
    منم کفش و کمر و کلام سبز و قرمز...
    :(

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

    سلام هرمس
    دیروز یه نمونشو دیدن که میتونست حرکات انسان رو کپی کنه اما فقط یه بازو بود برای پینگ پنگ بازی کردن
    حالا نمیدونم این هوش مصنوعی داره خودش یا اینکه حرکاتو کپی میکنه

مطالب پیشنهادی