ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی برای نخستین بار سبزیجات کشت شده خود را میل می کنند

فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی قرار است که از فردا یک وعده غذایی ویژه و خاص داشته باشند. کاهوی قرمز رومایین یکی از مواردی است که در منوی غذای این فضانوردان قرار خواهد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی قرار است که از فردا یک وعده غذایی ویژه و خاص داشته باشند. کاهوی قرمز رومایین یکی از مواردی است که در منوی غذای این فضانوردان قرار خواهد گرفت و زمانی که ساکنین این ایستگاه نخستین قطعه از این کاهوها را میل کنند، آن لحظه نخستین باری خواهد بود که غذاهای پرورش یافته در ایستگاه مذکور را خواهند خورد.

ممکن است تعجب کنید که تا سال ها هیچگونه سبزیجاتی در ایستگاه فضایی کشت نشده بود اما اگر یکی از فیلم های علمی و تخیلی فضایی را هم دیده باشید احتمالا می دانید که هر سفینه فضایی برای پشتیبانی از ساکنانش به حجم بالایی از گازهای گلخانه ای نیاز دارد.

یکی از انواع این گازها به نام لادا از سال 2002 میلادی تاکنون به ایستگاه فضایی انتقال داده شده و تا سال ها از آن برای مطالعه در مورد رشد گیاهان در گرانش صفر استفاده گردید اما تا به امروز فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی از محصولات کشت یافته خود استفاده نکرده اند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

براساس اعلام ناسا، اسکات کلی در تاریخ 8 جولای اقدام به کاشت یکی از انواع کاهو کرد و 33 روز بعد از آبیاری مستمر محصول آن را برداشت نمود.

اما کل فرایند پیچیده تر از کاشتن تعدادی بذر و مصرف کردن آنها پس از رشدشان است. همانطور که می دانید در ایستگاه فضایی خبری از خاک نیست و فضانوردان باید از نوعی سیستم رشد گیاهی به نام Veggie برای این منظور استفاده نمایند.

در این سیستم از «قرص» بذرهای پیش آماده استفاده می شود و نور مورد نیازشان نیز از لامپ های LED قرمز و آبی رنگ تامین می گردد. فضانوردان در سال 2014 موفق شدند که با استفاده از همین سیستم، گیاهانی را در ایستگاه فضایی پرورش دهند اما مجبور بودند که آنها را برای تست به سطح زمین بیاورند.

1378266225633308564

در واقع ناسا باید مطمئن می شد که مصرف این گیاهان ضرری برای انسان ندارد چراکه هوای باز موجود در محیط ایستگاه می توانست به راحتی آلودگی ها را به گیاهان انتقال دهد.

حالا که گیاهان کشت یافته در فضا تایید ناسا را دریافت کرده اند، همه کاری که فضانوردان باید قبل از مصرف این گیاهان انجام دهند آن است که با استفاده از مواد ضدعفونی کننده، این گیاهان را قبل از مصرف آلودگی زدایی کنند.

ناسا اعلام داشته که با این دستاورد علاوه بر اینکه به یک منبع غذایی برای سفرهای دراز مدت فضایی دست یافته، قادر خواهد بود که نیاز به غذاهای بسته بندی شده را حداکثر ظرف دو تا سه سال آینده به کلی رفع نماید و مساله دیگر اینکه سبزیجات اهمیت بسیار بالایی در حفظ سلامت فضانوردان دارند.

از طرف دیگر پروش دادن میوه ها و سبزیجات تازه می تواند در تامین سلامت روحی فضانوردان نیز موثر باشد و در کنار آن، در سفرهای طولانی مدت نیز زمین و زیبایی هایش را به یاد آنها بیاورد.

نکته دیگر اینکه ارزش یک وعده غذای تازه و خوب به مراتب بیشتر از چندین ماه مصرف غذاهای بسته بندی شده است. ناسا اعلام داشته که اثرات مصرف این مواد غذایی و همچنین اثرات روحی پروش دادن آنها روی فضاوردان را به دقت تحت نظر گرفته تا مشخص نماید که پیش از حرکت آنها به سمت مریخ چه تاثیراتی رویشان خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سجاد
    سجاد | ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

    میگم خب اونجا که جاذبه نیست، گیاها راحت تر میتونن رشد کنن برن بالا. :-)

    • حمید
      حمید | ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

      آخه مشکل توی تشخیص جهت بالاست! نمیفهمن بالا کجاس، رشد نمیکنن!

  • m. masoud
    m. masoud | ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

    کاهوی فضایی
    جای ببعی خالی :)

مطالب پیشنهادی