ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جمع‌بندی

مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [17 مرداد-24 مرداد]

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانس ها و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به گونه ای متفاوت، دنیای بازی را در می نوردیم.

از گوشه کنار این صنعت جذاب اخبار متنوعی هر روز می شنویم که شاید کمتر فرصتی پیش آید در مورد آن ها صحبت کنیم. شرکت های بزرگ و کوچک، افرادی را تحت اختیار می گیرند، بازی هایی تایید می شوند و جنجال های خبری رخ می دهد. شایعات هر روز در گوش ها زمزمه می شود و برخی به حقیقت می پیوندد در حالی که بسیاری دیگر کذب محض هستند.

پست مورد نظر، به آمار فروش و گزارش های مالی شرکت ها خواهد پرداخت و نیم نگاهی بر شیوه مدیریت کمپانی ها در صنعت پر زرق و برق بازی های ویدیویی دارد. اگر می خواهید بیشتر با گوشه و کنار دنیای رنگارنگ ما گیمرها آشنا شوید، بسته جمع بندی هفته را تقدیم تان می کنیم.

نینتندو، مایکروسافت و سونی با کنسول های شان تنها سوژه های خبری ما نیستند. به دنیای بازی سازان مستقل سفر می کنیم و از استودیوهای کوچک شان هم اخباری به اطلاع تان می رسانیم. بازی های موبایل هم در انحصار هفت سنگ و پست های روزانه نیستند. اگر به دنبال تریلر بازی محبوب تان هستید، شاید در این پست آن ها را پیدا کنید و اگر می خواهید بدانید چه بازی هایی در هفته پیش رو منتشر می شوند، ما به شما خواهیم گفت.

در جمع بندی اخبار دنیای بازی، هر هفته مروری بر اخبار مهم صنعت ویدئوگیم در شرق و غرب داریم. البته، همچون گذشته اخبار مهم را سریعا به اطلاع تان خواهیم رساند اما به هر حال یک جمع بندی کلی از هفته ای که گذشت می تواند جامع و کامل باشد.

در ادامه با دیجیاتو و جمع بندی هفته همراه باشید.

بخش اول - مرور مقالات هفته

فلش بک: نیم نگاهی به نسخه ابتدایی بازی Homefront

Homefront1-Copy

Homefront در سال 2011 برای سه پلتفرم پی سی، اکس باکس 360 و پلی استیشن 3 عرضه شد. ساخت بازی به استودیوی Kaos سپرده شده بود که پیش از آن، ساخت بازی نسبتا موفق Frontlines: Fuel of War را با نمره ی 75 از متاکریتیک، در کارنامه ی خود داشتند.

اگرچه استودیوی Kaos به عنوان سازنده ی بازی به شمار می رود اما شرکت خصوصی Digital Extremes نیز مشارکت زیادی در ساخت بازی داشت و در پورت آن بر روی پی سی یاری رساند. از جمله ی دیگر فعالیت های آنان می توان به ساخت بازی های Darkness II و بازی رایگان Warframe اشاره کرد.

داستان Homefront کاملا تخیلی بود اما اشارات زیادی به وقایع حقیقی داشت. سازندگان مشخصا به دنبال ایجاد جو سیاسی تحریک آمیز نسبت به کره شمالی و برخی کشورهای خاورمیانه بودند؛ هرچند که چندان در این زمینه موفق نشدند.

داستان در سال 2027 و در کشور آمریکا به وقوع می پیوست. البته پیش زمینه ی داستانی Homefront به سال 2010 باز می گردد؛ زمانی که درگیری ها میان کره ی شمالی و قدرت های جهانی بالا گرفته است. در داستان، بعد از مرگ کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی، کیم جونگ اون (پسر وی) قدرت را در دست گرفته و دو کشور کره را در راستای ایجاد «جمهوری کبیر کره» متحد می سازد.

برای مطالعه مقاله به صورت کامل کلیک کنید.

الماس گمشده: روایتی از روزگار سخت آمریکا؛ معرفی بازی Gone Home

Gone_Home

این روز ها سبک Adventure یا همان ماجراجویی، دچار تغییر و تحولات بسیاری شده. ژانری که با ساخت Mystery Home آغاز شد و عناوینی مانند Syberia آن را به کمال رساندند، حالا در ساختار بازی های بزرگی همچون The Walking Dead و یا Stanley Parable ظاهر می شود.

کلیک هایی که در گذشته ما را در بر ملا کردن رازهای مختلف یاری می نمودند، اینک جایگاه خود را با قدم زدن و چرخاندن دوربین به اطراف معاوضه و ساختاری تازه را برای این ژانر تعریف کرده اند.

یکی از بازی های این ژانر که در سال 2013 روانه ی بازار بازی های ویدیویی شد، Gone Home بود. توسعه دهندگان این اثر خوش ساخت، توانستند با موضوع خاصی که برای داستان بازی خود انتخاب کرده بودند، نظر بسیاری از گیمرها و همچنین منتقدین را به خود جلب کنند.

برای مطالعه مقاله به صورت کامل کلیک کنید.

دریچه: نبرد پولادین؛ معرفی بازی Warframe

Warframe

ژانر اکشن همیشه سرگرم کننده و هیجان انگیز است. مهم نیست که این ژانر روی پرده ی نقره ای سینما نقش بندد یا به عنوان یک بازی ویدویی روی کنسول ها اجرا شود، مهم آن است که مردم این ژانر را دوست دارند و از آن لذت می برند.

همانطور که گفتیم، بازی های ویدیویی اکشن نیز در میان گیمرها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند و توسعه دهندگان نیز سعی می کنند با عرضه ی عناوینی ارزنده، در صدد برآورده کردن نیاز آن ها برآیند.

تیم Digital Extremes که عناوینی همچون Dark Sector و Darkness 2 را در کارنامه ی کاری خود دارد، در سال 2013 با عرضه ی Warframe به صورت رایگان توانست نظر بسیاری از گیمرها را به سوی خود جلب کنند.

برای مطالعه مقاله به صورت کامل کلیک کنید.

هر آنچه باید درباره ی روند داوری پنجمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران بدانید

POSTER_9001

اگرچه صنعت بازی ایران هنوز آن طور که باید و شاید از لحاظ بین المللی جا نیفتاده، اما در چند سال اخیر گام های بلندی برای تحقق این مهم برداشته شده است. بازیسازان ایرانی روز به روز جای پای خود را در این صنعت ارزشمند محکم و محکم تر می کنند و در تلاش اند که بازارهای خارجی را به تصرف خود در بیاورند.

اگرچه بازی های زیادی ایرانی نتوانسته اند در عرصه ی بین المللی موفق ظاهر شوند، اما حضور آن ها در کنار بازی های متعددی که در بازار داخلی عرضه می شوند، کاری می کند که نیاز به جشنواره ای برای بررسی این بازی ها، بیش از پیش احساس شود.

بنابر روند هرساله، امسال نیز از دهم خرداد، کار پنجمین جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران کلید خورد. بازیسازان و تولید کنندگان فرصت داشتند که آثار خود را تا پایان خرداد به دبیرخانه ی جشنواره بفرستند؛ البته در نهایت و برای سهولت هرچه بیش تر بازیسازان، مهلت ارسال آثار تا 15ام تیرماه تمدید شد.

تا پایان مهلت ارسال آثار، 149 اثر به دبیرخانه فرستاده شد که تعداد 93 بازی و 20 بازینامه توانستند جواز حضور در جشنواره را دریافت کنند. برای استاندارد شدن هرچه بیش تر روند داوری آثار، بازی ها به چند دسته مختلف براساس ژانر مانند سکوبازی، اکشن، اکشن ماجرایی، ورزشی و غیره تقسیم شده و مورد بررسی قرار گرفتند.

داوران کار خود را از 23 تیرماه آغاز کردند. روند داوری در چند مرحله و با برگزاری جلسات گروهی انجام شد و در نهایت 19 مرداد به پایان رسید. نکته ی قابل توجه اینجاست که امسال برای اولین بار، از چند داور خارجی بهره برده شده که نه تنها به جشنواره، رویکردی بین المللی بخشیده، بلکه ارزش کار داوری را نیز تا حد قابل توجهی بالا برده است.

تیم داوری در مجموع از 26 تن از برترین های ایرانی و خارجی تشکیل شده و هر یک از آنان به نسبت توانایی ها و سابقه ی کاری خود، در یک یا چند بخش، نظیر فنی، هنری، طراحی بازی،موسیقی و صداگذاری و بازینامه به داوری می پردازند.

برای مطالعه مقاله به صورت کامل کلیک کنید.

بخش دوم - مرور اخبار هفته

تیم Evil Geniuses برنده بزرگ ترین جایزه بازی های ویدیویی تاریخ شد

1377970092590944068-ds1-670x446-constrain

برای اولین بار در تاریخ 5 ساله ی مسابقات The International، یک تیم آمریکایی، توانست رتبه اول این مسابقات را از آن خود کند در حالی که قهرمان های سال پیش در رتبه های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم جای خوش کرده اند.

این تیم متشکل از سه بازیکن آمریکایی، یک بازیکن کانادایی و یک بازیکن پاکستانی است که هر کدام از این 5 نفر، مبلغی معادل 1.3 میلیون دلار به خانه خواهند برد.

رقم کلی جایزه مبلغی در حدود 18 میلیون دلار بود که بیش از 6.6 میلیون دلار آن به تیم اول اهدا شد. تیم های دوم تا شانزدهم نیز در این جایزه شریک هستند اما به میزان قابل توجهی این رقم کاهش می یابد. در واقع تیم های سیزدهم تا شانزدهم، باید مبلغ 55 هزار دلار را با یکدیگر شریک شوند.

  • مقام اول: Evil Geniuses - $6,616,014
  • مقام دوم: CDEC - $2,848,562
  • مقام سوم: LGD Gaming - $2,205,338
  • مقام چهارم: Vici Gaming - $1,562,114
  • مقام های پنجم و ششم: EHOME ،Virtus.Pro - $1,194,558
  • مقام های هفتم و هشتم: MVP Phoenix ،Team Secret - $827,002
  • مقام های نهم تا دوازدهم: Team Empire ،Cloud9 ،compLexity Gaming ،Invictus Gaming - $220,534
  • مقام های سیزدهم تا شانزدهم: Newbee ،Natus Vincere ،Fnatic ،MVP Hot6ix - $55,133

Natus Vincere (اوکراین) قهرمان سال 2011 در مقام چهاردهم، Invictus Gaming (چین) قهرمان سال 2012 در مقام دوازدهم و Newbee (چین) قهرمان سال 2014 در مقام سیزدهم قرار دارند. Alliance سوئدی، امسال حتی در رده شانزده تیم برنده هم قرار نگرفت و موفق به دریافت رتبه و جایزه ای نشد.

نمایشی هنرمندانه در برابر دوربین؛ ماجرای کاربری که حمله جعلی پلیس به خانه اش را استریم کرد

Swatted

در حال حاضر چند وقتی می شود که پدیده ای به نام Getting Swatted در برخی شبکه های اجتماعی نظیر Twitch، به وجود آمده است. Getting Swatted به حالتی گفته می شود که یک هکر به صورت ناشناس با پلیس ارتباط برقرار می کند و جنایت یا جرمی را که از سوی استریمر به وقوع نپیوسته است را گزارش می کند. در نهایت هم پلیس به اشتباه وارد خانه ی شخص مورد نظر می شود و ببینندگان می توانند همه ی اتفاقات را به وضوح مشاهده کنند.

Trick2g یکی از کاربران شناخته شده ی بازی League of Legends در سایت توییچ محسوب می شود که کاربران او را به خاطر شخصیت متفاوت و رفتارهای جالب توجه اش می شناسند و چندی پیش به شوخی و برای غافلگیری بازدیدکنندگان، این عمل را پیاده کرد.

Trick2g علاوه بر کارهای دلقک آمیزی که انجام می دهد، مادی برای مشترکین خود پدید آورده و با قرار دادن کاربرهای ضعیف در بازی و مقابل یکدیگر، به بررسی نقاط ضعف آن ها در پیشبرد بازی می پردازد. این عمل علاوه بر اینکه به ارتقای بازی کاربران ضعیف کمک می کند، جنبه ی سرگرم کنندگی هم دارد؛ چرا که Trick2g بدش نمی آید که گاهی اشتباهات بازیکنان را مورد تمسخر قرار دهد.

در طول سال ها، Trick2g به یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین کاربران توییچ تبدیل شده است و استریم های وی، به سرعت ده ها هزار نفر را به خود جذب می کند.

اما Trick2g چندی پیش به خاطر پیاده سازی ورژن دوربین مخفی Getting Swatted از شبکه ی توییچ بن شد.

در زیر می توانید ویدیوی جعلی سوات شدن از سوی Trick2g را مشاهده کنید:

درست بعد از اتمام استریم و نمایش، گروه Team2g بیانیه ای منتشر کرد:

جدی گرفتن بخش پایانی استریم کار بسیار سختی بود، Trick داشت می خندید، شخصی که نقش پلیس را ایفا می کرد تغییر چهره نداده بود و همان فردی بود که دیروز در تمام طول استریم، دوربین ها را راه اندازی و به عمل استریم کمک می کرد. شوخی به گونه ای برنامه ریزی شده بود که در ساعت 3 بعد از ظهر و هنگام بخش پایانی استریم انجام شود. اگر درست به قضیه فکر کنید متوجه می شوید که هیچ نیروی پلیسی تا اتمام استریم صبر نمی کند و در هر لحظه که بتواند وارد عمل می شود.

ما لازم نیست که همیشه دیدگاه سیاسی درستی داشته باشیم تا بتوانیم شوخی کنیم. لازم نیست که فقط چون یک فرد از شوخی خاصی خوشش نمی آید ما هم این حقیقت را که آن مسئله برایمان خنده دار است را پنهان کنیم.

درست بعد از پایان استریم، Trick2g از شبکه ی توییچ بن شد اما طرفداران وی، در مقام دفاع برآمدند و خاطر نشان کردند که این مسئله تنها یک شوخی ساده بوده است. هم چنین برخی دیگر از طرفداران، با استفاده از هشتگ FreeTrick، در توییتر به فعالیت پرداختند.

در ابتدا اعلام شده بود که Trick2g به مدت 4 ماه از فعالیت در توییچ محروم خواهد بود اما ظاهرا فعالیت طرفداران وی تاثیر خود را گذاشت و بعد از تنها یک روز، محرومیت او برداشته شد.

تعداد بازدیدکنندگان و بهترین بازی نمایشگاه گیمزکام مشخص شد

gamescom_2015_entrance-600x400

مسئولان نمایشگاه گیمزکام، امروز گزارشی از آمار کلی این نمایشگاه منتشر کردند که حاوی اطلاعات جالبیست. از آغاز روز پنجم آگوست تا پایان نهم همین ماه، 345.000 نفر از 96 کشور مختلف از نمایشگاه بازدید کردند که در نوع خود رکورد به حساب می آید.

این در حالیست که سال گذشته چیزی در حدود 335.000 نفر از نمایشگاه بازدید به عمل آورده بودند. لازم به ذکر است که با افزایش نرخ 5 درصدی نسبت به سال پیش، 33.200 تولیدکننده ی محتوا، در نمایشگاه حاضر بودند.

806 کمپانی از 45 کشور مختلف نیز در نمایشگاه حضور داشتند تا محصولات خود را به نمایش بگذارند و این خود نشان دهنده ی نرخ رشد 14 درصدی نسبت به گیمزکام 2014 است. از میان تمام شرکت های تولید کننده، 65 درصد از آن ها جز تولید کنندگان خارجی دسته بندی می شوند.

جالب است بدانید گیمزکام امسال در مساحتی به اندازه ی 193.000 متر مربع برگزار شد و 30.000 متر مربع فضای بیشتری در اختیار ناشران و توسعه دهندگان قرار داد. بازی محبوب Star Wars Battlefront ساخته ی شرکت الکترونیک آرتز نیز از سوی دیگر، با کسب 4 جایزه ی بهترین بازی گیمزکام، بهترین بازی کنسول پلی استیشن 4، بهترین بازی پی سی و بهترین بازی آنلاین، برنده ی نمایشگاه به شمار می رود و عنوان «مورد انتظارترین بازی خریداران» را از آن خود کرد.

نمایشگاه گیمزکام 2016 بین 17 تا 21 آگوست سال آینده ی میلادی برگزار خواهد شد.

ورژن جدیدی از فیفا برای اندروید و iOS در راه است

You-can-decide-how-your-team-celebrates-a-goal

الکترونیک آرتز قصد دارد تا در تاریخ 31 شهریور، بازی EA Sports FIFA را برای سیستم عامل های اندروید و iOS منتشر کند. این شبیه ساز فوتبال پیش از این نیز به صورت منطقه ای برای iOS عرضه شده و ورژن ناکامل آن در دسترس اپلی ها قرار داشته.

تا پیش از این، فیفاهایی که توسط الکترونیک آرتز برای سیستم عامل های موبایل منتشر می شد کیفیت گیم پلی بالایی نداشتند و کاربران نمی توانستند همانند کنسول یا پی سی به انجام فوتبال بپردازند که ضعف سخت افزار و نبود امکانات کافی دو دلیل عمده هستند.

EA Sports FIFA گیم پلی نسبتا کاملی دارد و سعی شده تا تجربه کاربری قوی تری نسبت به گذشته ارائه دهند. همچنین گرافیک بازی نیز با سخت افزارهای کنونی هم تراز شده تا شاهد یکی از جذاب ترین فوتبال های موبایلی باشیم، آن هم به صورت کاملا رایگان. البته اگر علاقه داشته باشید می توانید با پرداخت مبالغی واقعی، شرایط را اندکی به سود خود تغییر دهید و یا موارد اضافه ای خریداری کنید.

همانند نسخه های دسکتاپی و کنسولی، در EA Sports FIFA می توانید تیم خودتان را بچینید و پس از آن وارد تورنومنت های بزرگ شوید تا دیگر تیم ها را به چالش بکشید. مهم ترین نگرانی در ارتباط با کنترل بازی است که الکترونیک آرتز با تنظیم جدید دکمه ها، وعده مسابقات سریع و جذابی را داده است.

رزیدنت اویل 2 به طور کامل بازسازی می شود

gammasquadresidentevil2

ساعاتی پیش، کپکام از بازسازی نسخه ی دوم سری رزیدنت اویل برای پی سی، پلی استیشن 4 و اکس باکس وان، به تهیه کنندگی Yoshiaki Hirabyashi خبر داد.

Yoshiaki Hirabyashi که بازسازی نسخه ی اول نیز به او سپرده شده بود، در این باره گفت: «این بسیار عالی است که نظرات مثبت طرفداران را پس از انتشار این خبر می بینیم و باید بگویم که تیم کپکام ژاپن، قدردان این لطف آن ها خواهد بود و تمامی ما نهایت سعی خود را برای به سر انجام رساندن هر چه بهتر این پروژه انجام خواهیم داد.»

امروز صبح، Yoshiaki Hirabyashi این خبر را در فیسبوک رسمی رزیدنت اویل، به نمایش درآورد و افزود: «تیم مسئول بازسازی، همچنان نظرات و بازخوردهای هواداران نسبت به بازی را دنبال می کند و در تلاش است تا به صورت مداوم طرفداران را از مراحل ساخت بازی مطلع سازد.»

در اوایل این ماه، خبری به بیرون راه پیدا کرد که به بازسازی رزیدنت اویل 2 توسط یکی از طرفداران بازی، با استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 4، اشاره می کرد. این خبر سر و صدای زیادی را با خود به همراه آورد و شاید همین عامل باعث شد تا کپکام به فکر بازسازی این بازی بی نظیر بیافتد.

دموی PES 2016 برای کنسول ها به صورت رایگان منتشر شد

PES-2016-1fsfsdf

اگر یکی از کنسول های پلی استیشن 4، پلی استیشن 3، اکس باکس وان و اکس باکس 360 را دارید، همین حالا با مراجعه به فروشگاه آنلاین کنسول خود، نسبت به دانلود نسخه دموی PES 2016 به صورت رایگان اقدام کنید.

پستی که در پلی استیشن استور منتشر شده می گوید: «دمو را همین حالا دانلود کنید تا تغییرات پایه ای گیم پلی که در PES 2016 اعمال شده و قرار است استانداردها را یک بار دیگر در بازی های فوتبال بالا ببرد تجربه کنید».

دموی منتشر شده به بازیکنان اجازه می دهد تا ویژگی های کنترل یک به یک در دریبل ها و همچنین سیستم پیشرفته برخوردها حین تکل را تجربه کنند. یک مدل هوش مصنوعی جدید نیز در بازی گنجانده شده که نسبت به هوش مصنوعی قبلی باهوش تر است.

7 تیم یوونتوس، آ اس رم، بایرن مونیخ، کورینتیانس، پالمیراس، برزیل و فرانسه در این دمو قابل بازی هستند. گفتنی است که بازی ها 7 الی 10 دقیقه ای خواهد بود و زمان و وضعیت آب و هوایی مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته شده.

اگر همچنان به انجام PES 2014 می پردازید باید بدانید که در تاریخ 17 نوامبر، سرورهای بازی خاموش شده و تمام تمرکز روی نسخه های 2015 و 2016 خواهد رفت. PES 2016 در تاریخ 15 سپتامبر برای کنسول های نامبرده و پی سی عرضه می شود.

لیست داروهای ممنوع برای مصرف در مسابقات بازی های ویدیویی ESL اعلام شد

counter_strike_go-600x308

چندی پیش در دیجیاتو خواندیم که بازیکنان حرفه ای کانتر استرایک، حین شرکت در مسابقات از دارویی به نام ادرال استفاده می کردند تا میزان دقت و حساسیت خود را بالا ببرند. بازیکنان رسما نسبت به این موضوع اعتراف کردند و گفتند :«ما همه مان ادرال مصرف کرده بودیم».

در همین راستا، برگزار کنندگان مسابقات ESL قوانین جالبی برای بازیکنان وضع کرده اند که محدودیت هایی در زمینه مصرف داروها و مواد مخدر ایجاد نموده است. در ابتدا قرار بود تست ادرار و عرق از بازیکنان گرفته شود و با چسباندن برچسب روی پوست به دوپینگی بودن یا نبودن بازیکن پی ببرند اما در عوض به سراغ تست بزاق رفتند که هم دقیق تر است و هم سریع تر.

استفاده از هروئین، کوکایین، متادون، آمفتامین ها، متامفتامین، استروید و مدل های خاصی از انسولین در هر صورت ممنوع است و در جریان برگزاری مسابقات، بازیکنان به هیچ وجه نمی توانند ماری جوانا مصرف کنند. در صورت استفاده از مواد مذکور، تست بزاق سریعا همه اطلاعات را به کمیته ضد دوپینگ خواهد داد و بازیکنان از جایزه محروم می شوند.

اگر بازیکنان برای استفاده از دارویی خاص معذوریت داشته باشند، باید با ارائه نامه ای معتبر از سوی پزشک یا آزمایشگاه مربوطه، عدم سلامت خود را تایید کنند. در این صورت، مصرف هرگونه دارویی که توسط پزشک تایید شده باشد بی مانع است.

لیست کامل مواد مخدر و داروها را می توانید از طریق این لینک مشاهده کنید. انتظار می رود که این قوانین در آینده ای نزدیک به تمامی مسابقات بازی های ویدیویی تعمیم داده شود و برگزاری این اتفاقات جدی تر انجام گیرد. بازی های ویدیویی به جایی رسیده اند که برنده شدن در یک تورنومنت می تواند شما را میلیونر کند.

آمار ماه جولای NPD؛ بازار در استثمار سونی و برادران وارنر

NPD1

خبرهای خوش زیادی در آمار خرده فروشی NPD ماه جولای وجود دارد، خصوصا وقتی که پای سخت افزار وسط باشد؛ چرا که ارزش این صنعت با افزایش 6 درصدی به رقم 202.1 میلیون دلار رسیده است.

این رشد شاید چندان چشمگیر نباشد اما نسبت به عملکرد کنسول های پلی استیشن 3 و اکس باکس 360، قابل تحسین است. تحلیلگر NPD، لیام کالاهان، معتقد است که سرعت کم فروش کنسول های نسل هفتمی، رقم فروش سخت افزار را تا 56 درصد کاهش داد، اما کنسول های جدید به خوبی ضعف های پدران خود را جبران می کنند.

کالاهان می گوید: «بعد از گذشت 21 ماه، مجموع فروش کنسول های اکس باکس وان و پلی استیشن 4 نزدیک به 50 درصد بیشتر از مجموع فروش پلی استیشن 3 و اکس باکس 360 در همین بازه ی زمانیست.»

پلی استیشن 4 با معرفی باندل بازی Batman: Arkham Knight همچنان در صدر فروش سخت افزار به سر می برد. مایکروسافت هم از سوی دیگر چندان ناراحت نیست؛ زیرا اگرچه جایگاه دوم را تصاحب کرده اما فروش اکس باکس وان سال به سال تا 44 درصد افزایش می یابد و اکس باکس لایو هم با افزایش 22 درصدی کاربر فعال مواجه شده است.

وضعیت نینتندو هم از ابتدای سال میلادی تا به امروز، نشان دهنده ی افزایش 10 درصدی فروش کنسول Wii U و افزایش 35 درصدی فروش 3DS نسبت به همین بازه ی زمانی در 2014 است. خلاصه اینکه برای هر سه کمپانی بزرگ تولید کننده ی سخت افزار، خبرهای خوشی وجود دارد.

نرم افزار

NPD3

حتی با وجود این که فروش کلی نرم افزار حتی 1 درصد هم افزایش نیافته و بر رقم 178.5 میلیون دلار باقی مانده، اما کنسول های نسل هشتم (یعنی پلی استیشن 4 و اکس باکس وان) رشد 63 درصدی سالانه را تجربه می کنند.

فروش نرم افزارهای مربوط به نسل هفتم همچنان در حال سقوط است، البته نرم افزارهای کنسول اکس باکس 360 بعد از پلی استیشن 4، بیشترین فروش فیزیکی را در اختیار داشتند. دلیل این امر را می توان معرفی قابلیت Backward Compatibilty از سوی مایکروسافت و در E3 امسال دانست. کاهان معتقد است: «خریداران احتمالا با خرید بازی های اکس باکس 360 و آگاهی از این امر که می توان آن ها را با اکس باکس وان اجرا نمود، احساس امنیت بیشتری می کنند.»

همان طور که در جدول پایین می توان مشاهده کرد، کمپانی برادران وارنر به روند موفقیت آمیز خود ادامه می دهد. هرچند که نسخه ی جدید بتمن به رده ی دوم جدول سقوط کرده اما آمار NPD حاکی از آن است که با در نظرگیری باندل های سخت افزاری، بتمن همچنان در جایگاه اول قرار دارد. به علاوه این ها، بازی اول جدول، یعنی Lego: Jurassic World، هم از سوی برادران وارنر عرضه شده است. ضمن اینکه بازی دیگر برادران وارنر، یعنی بازی Mortal Kombat را نیز نباید از یاد برد که در رده ی هشتم جدول جای گرفته است.

کالاهان می گوید: «برادران وارنر با رشد 200 درصدی، بهترین ناشر امسال به شمار می رود.»

اگرچه این موضوع در جدول قابل مشاهده نیست، اما نینتندو هم اعلام کرده که بازی Splatoon به فروش خوب خود ادامه می دهد و در سه ماه گذشته، 85000 نسخه از آن به فروش رفته. در مجموع و تا روز 30 ژوئن، 1.6 میلیون نسخه از این بازی به بازار عرضه شده که "نزدیک به 540000" عدد از آن‌ ها، به فروش رفته اند.

در زیر می توانید جدول مربوط به میزان فروش بازی ها (نسخه فیزیکی) را مشاهده کنید. فروش بیشتر از آن پلتفرمی است که ابتدا جلوی نام بازی آمده و پلتفرم آخر هم کمترین فروش را برای بازی به ارمغان آورده است.

1. LEGO: Jurassic World - Xbox 360, 3DS, PS3, Xbox One, Wii U, PS4, Vita
2. Batman: Arkham Knight - PS4, Xbox One, PC
3. Minecraft - Xbox 360, PS3, Xbox One, PS4
4. Grand Theft Auto V - PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3, PC
5. Rory Mcilroy PGA Tour - PS4, Xbox One
6. The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited - Xbox One, PS4, PC
7. Destiny - Xbox One, PS4, Xbox 360, PS3
8. Mortal Kombat X - PS4, Xbox One
9. FIFA 15 - PS4, Xbox 360, Xbox One, PS3, Wii, Vita, 3DS
10. Call of Duty: Advanced Warfare - PS4, Xbox One, Xbox 360, PS3, PC

آمار عمومی

ps4_vs_xbox_one

برای آن دسته از افرادی که به دنبال اعداد و ارقام هستند باید گفت مجموع در آمد این صنعت با افزایش 6 درصدی، از 513.3 میلیون دلار در جولای 2014 به 541.9 میلیون دلار رسیده است.

فروش سخت افزار با افزایش 2 درصدی به 202.1 میلیون دلار رسیده در حالی که این آمار برای نرم افزار بر رقم 178.5 میلیون دلار ثابت باقی مانده است. درآمد حاصل از لوازم جانبی نیز با رشد 17 درصدی سال به سال به 161.3 میلیون دلار رسیده است.

در نظر داشته باشید که آمار گروه NPD فقط شامل آمریکای شمالی و بازی های فیزیکی است. یعنی نسخه های دیجیتالی عملا از آمار حذف شده اند که خود آماری چند ده میلیون دلاری است. بنابراین، گرچه گروه NPD یکی از معتبرترین سازمان های ممکن است اما آمار آن به طور قطع نشان دهنده حقایق بازا نیست.

پروژکتور پلی استیشن 4 رونمایی شد

projector1

سونی در گیمزکام آلمان حضور چندان موثری نداشت و تصمیم گرفت میدان رقابت را کامل تقدیم رقیب شماره یک خود، مایکروسافت کند. اما با این حال ژاپنی ها یک تکنولوژی جدید برای معرفی در خاک آلمان ها داشتند. پروژکتور پلی استیشن 4 که هم قیمت کنسول نیز هست، می تواند به نوعی جای خالی قابلیت استریم بازی از کنسول به ویندوز را برای پلی استیشن بازها پر کند.

MPCL1 یک مینی پروژکتور ساده برای کنسول پلی استیشن 4 است و تصویر کنسول را روی هر سطحی که دوست داشته باشید باز می تاباند. با اتصال یک سر کابل HDMI به کنسول و یک سر دیگر به پروژکتور، این دستگاه کار خود را به سادگی انجام می دهد. البته اگر مایل باشید، این دستگاه می تواند از طریق شبکه داخلی وای-فای ویدیو نیز استریم کند.

پروژکتور MPCL1 به طرز حیرت آوری کوچک طراحی شده و برای مواقعی که تلویزیون در دسترس تان نیست یا می خواهید بازی خود را برای جمعیت کثیری پخش کنید کاربرد دارد. 120 اینچ با رزولوشن 1920 در 720 برای شما کافی است؟ اینطور نیست؟

قدرت روشنایی این دستگاه 32 لومن است که در برابر پروژکتور فوق حرفه ای دیگر سونی با قدرت 2 هزار لومن ناچیز باشد اما فراموش نکنید که این دستگاه 350 دلار قیمت دارد و دستگاه های ثانی 50 هزار دلار! تنها تفاوت میان کاربران اکس باکس وان و پلی استیشن 4 آن است که طرفداران سونی اگر بخواهند قابلیت استریم را داشته باشند، باید 350 دلار اضافه (برابر با پول یک کنسول) بپردازند در حالی که اکس باکسی ها به لطف آپدیت رایگان ویندوز 10، بدون هیچ زحمتی می توانند استریم کنند.

ماینکرفت ۲ به این زودی ها ساخته نخواهد شد

minecraft-100434984-large

پس از اینکه مایکروسافت بازی ماینکرفت و استودیو Mojang، سازنده آن را با مبلغ 2.5 میلیارد دلار خریداری کرد، صحبت های بسیاری مطرح بود که ردموندی ها قرار است چگونه ماینکرفت را از آنچه که امروز هست بزرگ تر کنند. دست کم حالا می دانیم که ماینکرفت به یکی از پایه های ثابت ویندوز 10 و البته هدست واقعیت افزوده هولولنز تبدیل شده اما آینده آن به عنوان یک سرگرمی جامع چه خواهد شد؟ آیا ادامه ای برای آن ساخته خواهد شد یا همین حالا هم به اندازه کافی کامل هست که تا سال ها چیز جدیدی بر اساس آن ساخته نشود؟

مدیرعامل شرکت موجانگ، Jonas Matensson می گوید هنوز در دفتر شرکت ایده ساخت ادامه این عنوان مطرح نشده: «اول از همه، در حال حاضر هیچ صحبتی در مورد ماینکرفت 2 انجام نشده. نمی توانم به شما قول دهم که هیچ وقت ماینکرفت 2 ساخته نخواهد شد اما برای آینده ای قابل پیش بینی چنین اتفاقی رخ نخواهد داد».

وی می گوید به جای آنکه روی ساخت عنوانی کاملا متفاوت از ماینکرفت فکر کنیم، ترجیح می دهیم بازی کنونی را تا حد امکان با آپدیت های ادامه دار بزرگ و بزرگ تر نماییم. برای مثال، نسخه ویندوز 10 که اخیرا عرضه شد یا حتی نسخه ویندوزفون که پس از خریده شدن شرکت توسط مایکروسافت منتظر آن بودیم.

Martensson می گوید: «همچنین، ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که خلاقیت جامعه ماینکرفت بازها هنوز زنده است، بنابراین می توانیم به تمامی کاربران مان اجازه دهیم تا پلاگین ها یا مادهایی برای بازی بسازند. فکر می کنم جامعه ماینکرفت بازها تا 5 سال آینده بازی را به جایی خواهند رساند که باید باشد».

ژوئن سال 2014، میزان فروش ماینکرفت به 54 میلیون واحد رسید اما ماه پیش مطلع شدیم که تنها فروش نسخه پی سی و مک از مرز 20 میلیون گذشته. روند رو به رشد ماینکرفت و حمایت های مایکروسافت می تواند این بازی را طی سال های آتی حتی به پرفروش ترین بازی تاریخ نیز تبدیل کند.

پلتفرم Smach Zero، استیم بوی سابق اواخر سال 2016 به بازار عرضه می شود

steamboy-ds1-670x377-constrain

از زمانی که استیم ماشین ها و سیستم عامل استیم معرفی شده اند زمان زیادی می گذرد. اما در نهایت قرار است پایان امسال با حجم انبوهی از استیم ماشین ها و استیم کنترلرها روبرو شویم و با آغاز سال آینده، این رقم رو به افزایش خواهد گذاشت.

اما یکی از جاه طلبانه ترین و جذاب ترین پروژه هایی که بر اساس سیستم عامل و طرح جدید والو بنا شد، سال گذشته با نام استیم بوی معرفی گشت. این دستگاه اگرچه در حد یک پی سی قدرتمند نیست اما می توانید برخی از بازی های عرضه شده روی استیم را روی تنظیمات قابل توجهی اجرا کند.

استیم بوی که حالا به Smach Zero تغییر نام داده در واقع یک کامپیوتر دستی با قدرتی اندک است. سیستم عامل استیم را روی خود دارد و همانند یک کامپیوتر عمل می کند اما با این تفاوت که ماوس و کیبوردی وجود ندارد و کنترلر در حاشیه نمایشگر گنجانده شده.

اگر از علاقه مندان به خرید چنین محصولی هستید، از 10 نوامبر امسال پیش فروش آن آغاز خواهد شد و تا سه ماهه پایانی سال 2016 این دستگاه به دست تان خواهد رسید. توجه داشته باشید که این کامپیوتر جیبی با اتصال 3G، چهار گیگابایت رم، 32 گیگابایت فضای داخلی و نمایشگر لمسی 5 اینچی، تنها 299 دلار قیمت دارد.

قیمت پلی استیشن پلاس در اروپا و انگلیس افزایش می یابد

plus

کمپانی سونی تایید کرد که هزینه ی عضویت سرویس پلاس کنسول پلی استیشن، در اروپا و انگلیس افزایش می یابد. البته این تغییر قیمت، تنها سرویس های یک ماهه و سه ماهه را تحت تاثیر قرار می دهد و قیمت عضویت سالانه بدون تغییر باقی می ماند.

سونی هنوز مشخص نکرده که قیمت تا چه حد افزایش می یابد اما بنابر گزارش وبسایت Push Square، قیمت سرویس سه ماهه از 11.99 پوند به 14.99 پوند تغییر خواهد کرد. سونی اما تایید کرده که میزان افزایش قیمت ها در هر بازار، نسبت به دیگری متفاوت خواهد بود.

براساس گزارشی که اواخر هفته ی گذشته منتشر شد، شعبه ی انگلیس بخش سرگرمی های کامپیوتری سونی، اعلامیه ای در این راستا منتشر کرده است:

«ما به دنبال این هستیم که بهترین سرویس و جالب ترین بازی ها را در اختیار مشتری هایمان قرار دهیم. به همین منظور، از اول سپتامبر، قیمت سرویس های یک ماهه و سه ماهه ی پلاس، دستخوش تغییر خواهد شد. ما هم چنان به توجه به سرویس پلاس ادامه می دهیم تا مطمئن شویم که گیمرها به بهترین بازی ها و کیفیت ممکن دسترسی دارند.»

سونی هنوز کاملا میزان تغییر قیمت در بخش های مختلف اروپا یا انگلیس را مشخص نکرده است. هم چنین آن ها صحبتی از تاثیر افزایش قیمت بر کاربران آمریکایی به میان نیاورده اند. شرکت سونی پیش از این، در اواخر سال 2014، قیمت پلاس را تا 51 درصد در آفریقای جنوبی افزایش داد.

گزارش مالی Take Two خبر از سوددهی این شرکت می دهد

Take-Two

بنابر گزارش مالی منتشر شده از سوی شرکت Take Two، در سه ماهه ی آخر سال مالی 2015، نرخ درآمد این شرکت با افزایش 142 درصدی، به 366.4 میلیون دلار رسیده است. این در حالیست که میزان درآمد شرکت، در همین بازه ی زمانی سال گذشته، 151.6 میلیون دلار بود.

این میزان درآمد، سود 34.2 میلیون دلاری برای تیک تو به همراه داشته که با توجه به ضرر 11.2 میلیون دلاری سال گذشته، رقم قابل توجهی به شمار می رود.

تیک تو اعلام کرده است که بیشترین درآمد آن ها از سه ماهه ی اخیر، با فروش بازی های GTA V ،GTA Online ،NBA 2K15 ،Borderlands: The Handsome Collection و WWE 2K15 به دست آمده است.

درآمد حاصل از محتوای دیجیتالی، روز به روز سود بیشتری برای شرکت های بازیسازی کسب می کند و تیک تو نیز از قاعده مستثنی نیست. این شرکت با رشد 139 درصدی، در مجموع 254 میلیون دلار از محتوای دیجیتالی درآمد کسب کرده است. فرنچایزهای GTA ،NBA 2K ،Borderlands ،WWE 2K و Evolve بیشترین تاثیر را در فروش دیجیتالی داشته اند.

تیک تو در گزارش مالی خود، بخشی به نام «هزینه های متناوب مصرف کننده» قرار داده که گردش مالی مجازی، بسته های الحاقی و بازی های آنلاین را شامل می شود و نسبت به سال پیش 47 درصد رشد داشته است. این بخش در کل، 36 درصد از فروش دیجیتالی و 25 درصد از درآمد نهایی را در بر می گیرد.

در کنار همه ی این مسائل، این شرکت هم چنین اعلام کرده است که 54 میلیون واحد از نسخه ی پنجم بازی GTA به بازار عرضه شده و فرنچایز Civilization نیز، در کل 31 میلیون نسخه تا به امروز فروخته است.

بخش سوم - تریلرهای هفته

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • نت بیز
    نت بیز | ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

    سامسونگ به درد نمیخوره زود میسوزونه میللنگ میزنه. سونی بهتره.

  • تایسون
    تایسون | ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

    نظرات این آقای divan greedy انقد آماتور و مسخره ست که توهین را هم چاشنیش میکنه! مگه بچه 5ساله ای که انقد فش میدی! جالب اینجاست که حرف از شعور هم میزنه این بشر! لابد جایی که زندگی میکنی شعور یه جور دیگه تعریف شده!

    • Divan Greedy (아이유)
      Divan Greedy (아이유) | ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

      خخخخ اره من اماتورم که دارم با 3 تا فن متعصب سونی بحث می کنم ، همه اینجا منو می شناسن هم می دونن از چه دستگاه ها و سیستم عامل هایی استفاده می کنم / چه فحشی دادم دقیقن ؟؟ دوستت گفت شعور سونی رو نشون می ده که می یاد معذرت خواهی می کنه و تعظیم می کنه و ... منم بهش گفتم اینکه کسی بیاد به بازی های تحسین شده ای مثل ori و sunset رو مسخره کنی شعور پایین فن های سونی رو نشون می ده ، می خوای ایراد بگیری با دلیل و منطق بگو نه اینکه بیایی از روی شکم به عنوان شاهکاری مثل ori بدون دلیل توهین کنی

    • Divan Greedy (아이유)
      Divan Greedy (아이유) | ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

      اره راست می گی اگر جایی که من بودم و شعور جور دیگه ای تعریف شده بود الان باید hublot رو فحش بارون می کردم / خدا رو شکر کسی کامنت های پایین ترت رو بخونه کاملن متوجه می شه کی توهین کرده کی نکرده

  • parsa
    parsa | ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

    resident evil بی نظیره
    خدا کنه خوب در بیاد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی