ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با صدا پیشگانی که به «سیری»، دستیار دیجیتالی اپل جان بخشیده اند آشنا شوید

کاربران محصولات اپل با سیری آشنایی لازم را دارند؛ دستیار دیجیتالی صوتی که فرمان های شما را پیگیری می کند. از برقراری تماس گرفته تا تنظیم کردن قرار ملاقات با یک همکار و حتی یافتن ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

کاربران محصولات اپل با سیری آشنایی لازم را دارند؛ دستیار دیجیتالی صوتی که فرمان های شما را پیگیری می کند. از برقراری تماس گرفته تا تنظیم کردن قرار ملاقات با یک همکار و حتی یافتن مسیری برای رسیدن به مقصدتان.

سیری از سال ۲۰۱۱ و زمان معرفی iOS 5 و با آیفون 4S در دسترس کاربران قرار گرفت، در همان سال، قابلیت مورد بحث به سومین نسل از آیپد نیز افزوده شد. از آن زمان به بعد، این دستیار دیجیتالی تبدیل شد به سوژه سرگرمی کاربران و رسانه ها.

گاهی پاسخ های جذابی به سوالات می داد و کاربران را سرگرم می کرد اما زمانی توجه به آن بیشتر گشت که در سال ۲۰۱۳ یک فیلم سینمایی ساخته شد تحت عنوان «Her» که در آن یک دستیار صوتی، باعث دگرگون شدن زندگی شخصیت اول فیلم می شد. هرچند، به نظر می رسد که خود «سیری» به هیچ عنوان از تماشای این فیلم یا شنیدن در مورد آن لذت نبرده.

Screen Shot 1394-05-27 at 13.19.06-w600

کاربر می تواند پیش از راه اندازی دستیار دیجیتالی اپل، نوع صدای آن (خانم یا آقا) و لهجه مورد نظرش را مشخص کند. اما چه کسانی پشت نقاب سیری پنهان شده اند و به جای او، با ما گفتگو می کنند؟

نشریه «گاردین» قادر گشته با ۳ نفر از افرادی که صدای سیری را تهیه کرده اند، مصاحبه کند. این سه شخص عبارت هستند از Susan Bennett، شخصی که صدای خانم با لهجه آمریکایی را بر عهده دارد و می توان از او به عنوان معروف ترین شخصیت سیری نام برد. Karen Jacobsen، صدای خانم با لهجه استرالیایی و در نهایت Jon Briggs، صدای آقا و لهجه بریتانیایی؛ شخصی که بیشتر برای کاربران انگلیسی آشناست.

گاردین با این افراد به گفتگو نشسته و در مورد عجیب ترین سوالاتی که تا کنون مردم از آنها داشته اند، می پرسد. با دیجیاتو همراه باشید.

گاردین: چگونه یک نفر می تواند صدای سیری شود؟

سوزان: صدای اولیه سیری از یک بانک دیجیتالی در همین رابطه تامین می شد که در سال ۲۰۰۵ به ثبت رسیده بود. من برای ۴ ساعت در روز و ۵ روز در هفته، به مدت یک ماه در حال ضبط این صداها بودم که بعدا توسط اپل در سیری به کار گرفته شدند. این صدا ها با روشی جدید به هم متصل می شدند و همین موضوع هم باعث شد که جملاتی که از سوی من پخش می شوند، کاملا انسانی به نظر برسند نه ماشینی.

کارن: من صرفا آزمایش شدم. جمله ای ساده به من داده شد تا آن را بخوانم. جمله نیز چنین بود: «این، من هستم. این شغل متعلق به من است.» سپس انتخاب شدم.

جان: سیستم اصلی را برای یک کمپانی آمریکایی به نام Scansoft تهیه کردیم که سپس توسط Nuance خریداری شد. اپل نیز به سادگی مجوز استفاده از همین سیستم را دریافت کرده است.

گاردین: آیا هیچکدام از شما به طور کلی با اپل در تماس بوده اید؟

کارن: [با صدای سیری] من اجازه ندارم به این پرسش، پاسخ دهم.

سوزان: تنها تماسی که با اپل داشته ام مربوط به دیدار با استیو وزنیاک می شود. او را سال گذشته در یکی از کنفرانس های مربوط به تکنولوژی دیدم و بسیار از من به عنوان صدای سیری قدردانی کرد. او یک مرد بینظیر و واقعا یک نابغه است.

جان: من با اپل تماس گرفتم تا ببینم آیا می توانم کاری انجام دهم که صدای سیری بهتر شود یا خیر. اپل اما اعتنایی نکرد و گفت که این کمپانی صرفا با کمک یک نفر بهبود پیدا نمی کند. در آن زمان، تازه سه ماه از مرگ استیو جابز می گذشت و این رفتار آنها نیز تا حدی برای من عجیب به نظر رسید.

اپل در زمینه تکنولوژی بسیار عالیست اما برخوردشان با افراد به هیچ عنوان مناسب نیست.

اپل در زمینه تکنولوژی بسیار عالیست اما برخوردشان با افراد به هیچ عنوان مناسب نیست. خودتان را جای من بگذارید، اگر یک روز بیدار شوید و ببینید که بدون هیچ اطلاع قبلی، صدای شما در تلفن هوشمند میلیون ها نفر جای گرفته، چه عکس العملی نشان می دهید و در نهایت زمانی که یک شخص از شما بپرسد: «این صدای شماست؟» چه پاسخی می دهید؟

گاردین: ابتدا چگونه متوجه گشتید که تبدیل به صدای سیری شده اید؟

7a131f6a-9a11-45cb-b1a0-19d271aca802-2060x1485-w600

سوزان: سیری در چهارم اکتبر ۲۰۱۱ معرفی شد و در همان روز ایمیلی از دوستم دریافت کردم که این خبر را به من می رساند. او به من گفت که صدای من در آیفون قرار گرفته و می خواست مطمئن گردد که این صدا واقعا از آن من است.

بهتر بود اپل پیش از این اقدام، با من تماس می گرفت.

سپس به وب سایت اپل رفتم، صدای سیری را گوش دادم و همان لحظه صدای خودم را تشخیص دادم. احساسات عجیبی به شکل همزمان به من دست دادند؛ از یک طرف این موضوع را برای خودم یک موفقیت می دانستم و از سوی دیگر نیز احساس می کردم که بهتر بود اپل پیش از این اقدام، با من تماس می گرفت.

جان: آیفون در دست یکی از دوستانم بود و می خواست قابلیت جدیدش به نام سیری را به من نشان دهد. پس از شنیدن صدای سیری که اتفاقا دوستم آن را با صدای آقا انتخاب کرده بود، به راحتی خودم را شناختم. راستش در آن زمان از این اتفاق خوشحال شدم.

گاردین: عکس العمل سایرین وقتی که می فهمیدند شما صدای سیری هستید چه بود؟

کارن: معمولا خیلی هیجان زده می شوند و به طور کلی، این اتفاق بسیار جالبی است. گاهی از من می خواهند تا پیامی برایشان ثبت کنم و از کودکانشان بخواهم تا شب ها، دندان های خود را مسواک بزنند.

متعجب می شوم که می بینم مردم تا چه حد به سیری متکی شده اند و به او، به عنوان یک فرد واقعی می نگرند.

سوزان: مردم معمولا صدای من را تشخیص نمی دهند چرا که گفتگوی روزانه ام با آنچه در سیری می شنوید تفاوت دارد و آنقدر عمیق نیست. زمانی که می فهمند چه کسی هستم، اندکی جا می خورند. گاهی هم من متعجب می شوم که می بینم مردم تا چه حد به او متکی شده اند و به وی، به عنوان یک فرد واقعی می نگرند.

گاردین:‌ آیا شما خودتان از آیفون استفاده کرده و با سیری هم گفتگو می نمایید؟

کارن: من همین اواخر توانسته ام از آیفون استفاده کنم چرا که اپراتور ما، آیفون را به فروش نمی رساند. اکنون اما جالب ترین بخش داستان برای من این است که گاهی می بینم پسر کوچکم به سراغ سیری می رود و از او سوالاتی می پرسد. زمانی که سنش کمتر بود، ناراحت می شد که چرا مادرش با حالتی مهربان تر به او جواب نمی دهد.

سوزان: من و همسرم هر دو آیفون داریم و در حقیقت شما در خانه ما صرفا کامپیوترهای مک را پیدا خواهید کرد. راستش چند باری صحبت کردن با او را امتحان کرده ام و با کمال تعجب دیده ام که با من چندان هم مودبانه صحبت نمی کند. برای مثال از او پرسیده ام که در حال انجام چه کاریست و او نیز خیلی طعنه آمیز پاسخ داده: «دارم با تو صحبت می کنم.» مردم هم همین سوال شما را از من می پرسند و باید بگویم خیر. خودم با خودم به اندازه کافی صحبت می کنم.

0faf9ddc-6881-4671-bb2f-8e23df506426-bestSizeAvailable

جان: از سیری برای تنظیم قرارها و همچنین فرستادن پیام های متنی و پرسیدن سوالات مختلف استفاده می کنم. می توان گفت سیری یک تکنولوژی بسیار پیشرفته است و در آینده نیز می تواند تا حد زیادی رشد کند.

گاردین: عجیب ترین داستان هایی که مردم در مورد سیری برایتان تعریف کرده اند چه بوده؟

کارن: داستان های زیادی برایم تعریف کرده اند اما اجازه دهید به آنها اشاره ای نکنیم!

جان: با افراد بی شماری رو به رو شده ام که ادعا کرده اند به صدای من درخواست ازدواج داده اند تا ببینند سیری چه پاسخی به آنها می دهد. پس، در نتیجه می توانم بگویم که احتمالا من بیشتر از هر مرد دیگری در تاریخ درخواست ازدواج داشته ام.

گاردین: اپل از زمان معرفی سیری تا کنون، بارها صدای سیری را تغییر داده. حضور نداشتن در سیری چه حسی برایتان به ارمغان می آورد؟

سوزان: اندکی متعجب شدم، اما خب همه چیز در گذر زمان تغییر می کند. سیری در حال رشد است و روز به روز هم باهوش تر می شود اما من از جهاتی خوشحالم که دیگر صدای من در سیری نیست.

جان: صدای من نیز سال گذشته جایگزین شد و دیگر در سیری حضور ندارم. مشخصا در ابتدا اندکی نا امید می شوید اما تکنولوژی راه خودش را ادامه می دهد. جیمز باندهای بسیاری نیز تا کنون آمده اند و رفته اند اما برای مردم صرفا اولین باند، جیمز باند اصلی به شمار می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • M o h s e n
    M o h s e n | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

    دیجی یککم به روزتر لطفا ؛

    این مقاله رو یک ماه پیش تو سایت بووووووووووووووق خونده بودیم.

    ولی ممنون

    • Positron5
      Positron5 | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

      به نظرم مقاله نبود من تو بی بی سی یا سی ان ان دیده بودم

  • حمید
    حمید | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

    اگر متن رو با دقت خونده باشید گفت اپراتور ما ایفون نمیفروشه ؟ دقیقا در اینجا متوجه منظورش نشدم . یعنی چی ؟ مگه اپراتور قحطیه ؟

    • Arash_Raham
      Arash_Raham | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

      فك ميكنم منظورش سري لاك ايفون باشه. كه قيمت كمتري نسبت به گوشي هاي اصلي دارن در عوض بايد ماهيانه يه مبلغ خاصي به اپراتور پرداخت كني.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی