ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جمع‌بندی

مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [24 مرداد-31 مرداد]

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانس ها و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به گونه ای متفاوت، دنیای بازی را در می نوردیم.

از گوشه کنار این صنعت جذاب اخبار متنوعی هر روز می شنویم که شاید کمتر فرصتی پیش آید در مورد آن ها صحبت کنیم. شرکت های بزرگ و کوچک، افرادی را تحت اختیار می گیرند، بازی هایی تایید می شوند و جنجال های خبری رخ می دهد. شایعات هر روز در گوش ها زمزمه می شود و برخی به حقیقت می پیوندد در حالی که بسیاری دیگر کذب محض هستند.

پست مورد نظر، به آمار فروش و گزارش های مالی شرکت ها خواهد پرداخت و نیم نگاهی بر شیوه مدیریت کمپانی ها در صنعت پر زرق و برق بازی های ویدیویی دارد. اگر می خواهید بیشتر با گوشه و کنار دنیای رنگارنگ ما گیمرها آشنا شوید، بسته جمع بندی هفته را تقدیم تان می کنیم.

نینتندو، مایکروسافت و سونی با کنسول های شان تنها سوژه های خبری ما نیستند. به دنیای بازی سازان مستقل سفر می کنیم و از استودیوهای کوچک شان هم اخباری به اطلاع تان می رسانیم. بازی های موبایل هم در انحصار هفت سنگ و پست های روزانه نیستند. اگر به دنبال تریلر بازی محبوب تان هستید، شاید در این پست آن ها را پیدا کنید و اگر می خواهید بدانید چه بازی هایی در هفته پیش رو منتشر می شوند، ما به شما خواهیم گفت.

در جمع بندی اخبار دنیای بازی، هر هفته مروری بر اخبار مهم صنعت ویدئوگیم در شرق و غرب داریم. البته، همچون گذشته اخبار مهم را سریعا به اطلاع تان خواهیم رساند اما به هر حال یک جمع بندی کلی از هفته ای که گذشت می تواند جامع و کامل باشد.

در ادامه با دیجیاتو و جمع بندی هفته همراه باشید.

بخش اول - مرور مقالات هفته

فلش بک: نیم نگاهی به بازی قدیمی Fahrenheit

FahrenheitCover

شرکت فرانسوی کوانتیک دریم، فعالیت اش را در سال 1997 آغاز نمود و اولین بازی خود، یعنی Omikron: The Nomad Soul، را در سال 1999 میلادی منتشر کرد. Omikron پیرو سبک ماجرایی بود و اگرچه چندان به مذاق برخی منتقدان خوش نیامد، اما گیمرها را شیفته ی خود کرد. بعد از ساخت Omikron، کوانتیک دریم تا سال ها در سکوت خبری به سر برد و این در حالی بود که گیمرها بی صبرانه منتظر معرفی نسخه‌ی دوم بازی موفق این شرکت بودند.

اما کوانتیک دریم در این مدت به کلی اهداف خود را تغییر داده بود. آن ها با مدیریت پروژه ی دیوید کیج، اهداف دیگری در سر داشتند. سال 2002 جرقه های ایده ی جدیدی به وجود آمد و روند تولید بازی فارنهایت شروع شد. نگارش سناریوی بازی توسط خود دیوید کیج صورت گرفت و حدود 1 سال زمان برد.

برای نگارش داستان بازی، از ایده های متعدد و متفاوتی استفاده شد. پیش از هر چیز لازم بود که داستان از طریق نماهای چندگانه (به تقلید از سریال مطرح 24) روایت شود. هم چنین در پروسه ی پدید آمدن داستان، الهاماتی از فیلم هایی چون باشگاه مشت زنی، قلب انجل و هفت گرفته شد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید.

الماس گمشده: مرثیه ای بر مصائب اتان کارتر؛ معرفی بازی The Vanishing of Ethan Carter

maxresdefault21

The Vanishing of Ethan Carter از هر نظر که فکرش را بکنید، خوش ساخت است. گیم پلی بازی با سبک ماجراجویی بی نظیر خود به روایت داستانی می پردازد که شما را در عمق ماجرایی تراژیک فرو خواهد برد.

همانطور که گفته شد، The Vanishing of Ethan Carter یک بازی ماجراجویی است و داشتن معما و داستانی پر رمز و راز از خصلت های اصلی این سبک به شمار می آید. توسعه دهندگان The Vanishing of Ethan Carter نیز تمامی سعی خود را کرده اند تا بتواند با گنجاندن تک تک اصول و مشخصه های این سبک در بازی خود، عنوانی بی نظیر را برای گیمرها به تصویر بکشند.

هنگامی که وارد بازی می شوید، گرافیک مبهوت کننده ی بازی شما را مسحور خود می سازد. به جرات می توان گفت The Vanishing of Ethan Carter یکی از زیباترین بازی های مستقلی است که تا به حال دیده اید.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید.

دریچه: اکشنی فکاهی؛ معرفی بازی Team Fortress 2

Team-Fortress-2-hack

اگر بخواهیم لیستی از ده شوتر آنلاین جذاب تهیه کنیم، مسلما تیم فورترس 2 از صدر نشینان آن خواهد بود. با وجود اینکه تیم فورترس 2 از بازی های شناخته شده در میان گیمرها به حساب می آید، اما رسیدن به این درجه از شهرت، به هیچ وجه کار آسانی برای این عنوان موفق نبوده است.

همانند دوتا، تیم فورترس نیز مادی بود که ریشه ی آن به بازی موفق Quake باز می گشت. تیم توسعه دهنده ی این ماد موفق، پس از نمایش بازی خود در کواک کان 1996، به استخدام کمپانی والو درآمدند و تیم فورترس کلاسیک، در سال 1999 توسط این تیم خلاق، روانه ی بازار بازی های ویدیویی شد.

موفقیت تیم فورترس کلاسیک، والو را برای ساخت نسخه ی دوم بازی ترقیب کرد. اما تیم توسعه دهنده، این بار به دنبال ایده های جذاب تری بودند و می خواستند تا تیم فورترس را از ریشه های ماد گونه ی خود آزاد سازند و آن را به یک بازی صاحب سبک تبدیل کنند.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید.

بررسی بازی Feist؛ تقابل تباهی و زیبایی

Feist

بگذارید از همین ابتدا تکلیف را روشن کنیم؛ Feist داستان خاصی ندارد و درک اکثر مسائل آن، به تخیل گیمر سپرده شده است. البته سازندگان سعی کرده اند که با نمایش چند میان پرده و البته یک جمع بندی ضعیف در انتهای بازی، نقش داستان را پر رنگ تر از آنچه در حقیقت است، نشان دهند. اما مشکلی نیست؛ چرا که Feist چندان هم به عنصر داستان نیاز ندارد.

فصل افتتاحیه یا بخش آغازین بازی بسیار گنگ است. گیمر بدون هیچ مقدمه، موجودات عجیبی را در حال حرکت به سمت راست تصویر مشاهده می کند و گیم پلی با کنترل یک جعبه ی آویزان از درخت شروع می شود. بازی خیلی ساده به شما آموزش می دهد که با استفاده از دکمه های جهت نما قادر به تاب دادن جعبه و انداختن آن خواهید بود.

روایت و پیشبرد داستان Feist، چندان شبیه به بازی های دیگر نیست و نمی توان مطمئن بود که این از نقاط ضعف بازیست یا از نقاط قوت آن؛ چرا که برداشت داستان، کاملا به خود گیمر بستگی دارد. دقیقا بهترین مثال برای آن، بازی Limbo است. از سوی دیگر هم، بعید به نظر نمی رسد که سازندگان الهاماتی از فیلم بلور تاریک گرفته باشند.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید.

چطور سونیک، سگا را در اوایل دهه ی 90 میلادی نجات داد؟

Sonic

در اوایل دهه ی 1990 میلادی، شرکت سگا تنها 6 درصد از سهم بازار آمریکا را در اختیار داشت، در حالی که این رقم برای نینتندو، 94 درصد بود. اما تا اواسط همین دهه، کنسول مگادرایو سگا، با 65 درصد از سهم بازار، به یکی از موفق ترین محصولات صنعت بازی تبدیل شد. چطور این اتفاق افتاد؟

هفته ی اول ماه سپتامبر سال 1990 بود که تبلیغات در تلویزیون آمریکا آغاز شد. از زمان عرضه ی کنسول جنسیس سگا، حدود یک سال می گذشت و عرضه ی بازی هایی چون Altered Beast و Golden Axe باعث شده بود که این دستگاه طرفداران زیادی پیدا کند. جنسیس با بازی های 16 بیتی اش، قدرتمندترین کنسول موجود در بازار بود و این پتانسیل را داشت که با تصاویر پر زرق و برق خود، صنعت گیم را آن طور که می خواهد تغییر دهد. اما اول، باید رقبای خود را کنار می زد و این به آن معنا بود که نینتندو باید شکست داده می شد.

با این حال، نینتندو رقیبی سرسخت بود. Nintendo Entertainment System یا همان NES، موفق ترین کنسول کره ی خاکی بود. سی میلیون آمریکایی، یکی از آن دستگاه ها را در خانه شان داشتند و NES به قدری میان مردم محبوب بود که باعث شد لغت "نینتندو" معنای متفاوتی بیابد. در آن زمان، شما به انجام بازی کامپیوتری نمی پرداختید... بلکه نینتندو بازی می کردید. [چیزی شبیه به لغت "سونی" که در ایران به کنسول های پلی استیشن اطلاق می شد.] در این میان، سگا نقش چندانی نداشت. کنسول نهایی سگا [جنسیس] برای رقابت با NES ساخته شده بود اما نمی توانست کاری از پیش ببرد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید.

ریشه های معنایی لغت "گیمر" به کجا باز می گردد و در آینده چه مفهومی خواهد یافت؟

Gamer

کلمه ی "گیمر" (Gamer) از کجا می آید؟ و در فرهنگی که بازی های کامپیوتری، جزئی از سرگرمی های پر رونق به حساب می آیند و توسط بسیاری از افراد جامعه (و نه تنها یک جامعه ی آماری محدود) مورد استفاده قرار می گیرند، چه آینده ای دارد؟

ژان پیترسون، تاریخ شناس معتبر بازی ها، مطلبی فوق العاده در باب ریشه های این کلمه نگاشته است. به عقیده ی او، استفاده از لفظ گیمر، در بازی های تخته ای و ارتش-محور قرن بیستم رواج داشته داشته است. پیترسون پیش از این هم در سال 2012، کتاب Playing at the World را منتشر کرده که به تفصیل به شرح تاریخچه ی بازی های نقش آفرینی می پردازد.

پیترسون بحث قانع کننده ای مطرح می کند و می گوید، لغت "گیمر" همواره بار معنایی مردانه به دنبال دارد و تا مدت های طولانی، این لغت اساسا به یک مرد گفته می شد. سخن وی درباره ی زمانی نیست که آتاری 2600 و بازی مهاجمین فضا عرضه شدند، بلکه درباره ی دوره ی ویکتوریایی صحبت می کند.

اشاره ی او به بازی های جنگ آزمون (War Games) است. بازی های جنگ آزمون صورتی از سرگرمی های استراتژیک نظامی بود که توسط اچ. جی. ولز طراحی گشت و به عنوان "یک بازی برای پسران... و آن دسته از دختران باهوشی که به بازی ها و کتاب های پسرانه علاقه دارند" شناخته شد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید.

بخش دوم - مرور اخبار هفته

نشست تخصصی بازی های ویدیویی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد

VIDEOGAMES

هفته گذشته، سه شنبه 27 مرداد ماه، نشستی تحت عنوان بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور دکتر ولایتی، ریاست این سازمان برگزار شد.

در این جلسه نمایندگانی از بنیاد ملی بازی های رایانه ای، انستیتو ملی بازی سازی، کارگروه بازی های رایانه ای انجمن صنفی، ستاد مبارزه با بازی های غیر مجاز، شورای عالی فضای مجازی، مرکز رشد، انجمن بازی های الکترونیک وزارت ورزش و تعدادی از بازی سازان شناخته شده ایرانی از جمله حمید عبداللهی ها برگزار شد.

دکتر ولایتی در این جلسه ی یک ساعته به صحبت ها و نظرات فعالان این حوزه پیرامون پیشرفت صنعت بازی های ویدیویی در جهان و مشکلات بازی سازان در ایران گوش فراداد. آن ها معتقدند که مرکز تحقیقات استراتژیک می تواند در پیشرفت صنعت بازی ایران تاثیری جدی داشته باشد.

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، برگزاری این جلسات را مثبت دانست و گفت: «ورود مرکز تحقیقات استراتژیک می تواند به پیشرفت صنعت گیم کمک کند. امید داریم این امر موجب بهبود وضعیت فعلی و تکمیل کننده ی راهی باشد که پیش تر از سوی مراجع مرتبط با بازی، همچون بنیاد ملی و شورای عالی فضای مجازی دنبال شده بود.»

علی اکبر ولایتی در پاسخ به گفته های برخی منتقدین، بازی سازان و فعالان این حوزه گفت: «هدف مرکز تحقیقات استراتژیک بررسی زمینه های مختلف و مطالعه استراتژیک آن ها است تا در نهایت، راهکار و استراتژی درستی اتخاذ شود و امید می رود با چنین نظراتی، مشکلات بازی [سازی] کشور شناسایی شده و یک استراتژی قدرتمند طراحی شود.»

بهترین بازی سال ایران را انتخاب کنید؛ رای گیری مردمی پنجمین جشنواره بازی های رایانه ای آغاز شد

TGF-2

امسال نیز کاربران و علاقه مندان به بازی های ویدیویی ایرانی می توانند با شرکت در نظرسنجی بهترین بازی سال جشنواره بازی های رایانه ای تهران، در انتخاب بازی سال ایران سهیم باشند. تنها چند روز تا برگزاری آیین اختتامیه فرصت باقی مانده و علاقه مندان می توانند تا دوم شهریور ماه نسبت به انتخاب بازی سال اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

عناوین زیر در نظر سنجی حاضرند و اگر مایل باشید می توانید با دریافت آن ها از طریق کافه بازار، مایکت، استیم و یا شبکه توزیع خانگی در نظرسنجی شرکت کنید. شماره هایی که پشت نام هر بازی قرار گرفته، کد مربوط به بازی است و در صورت تمایل با ارسال کد به شماره 20000717 می توانید از آن عنوان حمایت کنید. در انتها نیز به یکی از شرکت کنندگان در این نظر سنجی، به قید قرعه یک کنسول پلی استیشن 4 اهدا می شود.

  1. 41148 اپیزود دوم
  2. شمشیر تاریکی
  3. شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور
  4. قاهر اف 313 - عرضه شده به صورت فیزیکی
  5. دوران افتخار - عرضه شده به صورت فیزیکی
  6. فوتکاردیا
  7. حریم اپیزود اول و دوم
  8. خوش نفس
  9. دوز آنلاین
  10. ماشین جنگی
  11. موتوری
  12. ویراژ
  13. فیتیل ران
  14. جورینو
  15. نکسنام
  16. فوتبال فانتزی
  17. اسپیدآپ ورژن 2
  18. شلیک‌های آتشین
  19. صمد پرواز
  20. هشت خوان
  21. کاکتوس باز
  22. مخی تو

در انتها نیز می توانید اپلیکیشن جشنواره را از طریق لینک زیر دانلود نمایید که حاوی تمامی اطلاعات لازم پیرامون جشنواره است، از بازی های حاضر گرفته تا اطلاعات داوران.

جشنواره بازیهای رایانه ای تهران

جشنواره بازیهای رایانه ای تهران

سازنده: نوآوران ژرف‌اندیش فناوری اطلاعات قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 4.1 مگابایت زبان:

«قهرمان ما» به Steam Greenlight راه یافت

logo post

بازی ایرانی قهرمان ما، که پیش از این در ایران برای رایانه های شخصی یا پی سی منتشر شده بود، پیرامون شهری به نام Big City است. مشخص نیست که چه باعث رخداد این فاجعه در سطح شهر شده اما تمام فاضلاب شهر به حالتی تهدید آمیز موجوداتی خبیث تولید می کند.

جکی، لوله کش بی دست و پایی است که از ابتدا تا انتها کنترل وی را به عهده خواهیم داشت و در نقش او، معماهای محیط را حل می کنیم.

اخیرا سازندگان بازی اقدام به عرضه بازی در شبکه استیم نموده اند و با تایید اولیه، قهرمان ما یا We Need a Hero حالا در مرحله Greenlight یا چراغ سبز قرار دارد. اگر کاربران استیم این بازی را بپسندند، می توانند با یک رای مثبت به آن، در جهت عرضه بازی با استیم اقدام کرده باشند.

لینک صفحه Wee Need a Hero در شبکه استیم

این حلقه می تواند کنترلر جدیدی برای بازی ها باشد

258334.0.0-1

تصویری که در بالا می بینید، یک حلقه هوشمند است و می تواند در آینده ای نزدیک اعجاب انگیز باشد. خیر، این حلقه شما را غیب نخواهد کرد و سائورون و اسمیگل هم به دنبال آن نیستند اما قادر است در کنترل کردن بازی ها به کارتان آید.

پروژه حلقه Talon که یک کنترلر بازی است، توسط شرکت Titanium Falcon در حال برنامه ریزی و ساخت است. دستگاه بلوتوثی مذکور می تواند به کنسول های بازی، تلفن های همراه و تبلت ها یا حتی کامپیوتر و هدست واقعیت مجازی شما وصل شود.

کمپانی تیتانیوم فالکون می گوید سنسورهای این حلقه 9 محوره هستند و در جهات مختلف، فرامین متنوعی صادر می کنند. البته دو دکمه دکمه برای فشردن نیز روی این حلقه تعبیه شده. با توجه به قطر یک انگشت می توان متوجه شد که این حلقه ی جادویی چندان هم بزرگ و زمخت نیست.

این شرکت قصد دارد با جمع آوری مبلغ 300 هزار دلار در کمپین مخصوصی این محصول را به تولید انبوه برساند. اگر از همین حالا به دنبال این محصول هستید، باید تقریبا 100 دلار ناقابل کنار بگذارید. Guo Juan، مدیرعامل شرکت مذکور می گوید این محصول به گونه ای طراحی شده که در هر حالتی می توان از آن استفاده نمود، چه در حالت استراحت، چه زمانی که در اتوبوس هستید و چه زمانی که می دوید، در همه حال می توانید به بازی کردن ادامه دهید.

پرندگان خشمگین از مرز 30 میلیون دانلود عبور کرد

Angry-Birds-30-million-01

اواخر تیر ماه بود که Rovio از انگری بردز 2 پرده برداشت و عدم عرضه ی آن برای ویندوزفون خبرساز شد. با این تفاسیر، نسخه شماره دو انگری بردز اوایل مرداد برای دانلود روی گوگل پلی و اپ استور قرار گرفت و طی 12 ساعت ابتدایی بیش از یک میلیون بار دانلود شد. یک هفته گذشت و این رقم به 10 میلیون رسید و حالا پس از دو هفته، Rovio رسما اعلام می کند که تعداد دفعات دانلود انگری بردز 2 از مرز 30 میلیون هم گذشته است!

همچنین، Rovio با انتشار خبری قابل توجه، اعلام نمود که 10 میلیون از این دانلودها مربوط به کشور چین بوده. طبق گفته های پیشین Rovio، در چین بیش از 700 میلیون کاربر تلفن های هوشمند وجود دارد که بسیاری از آن ها عاشق Angry Birds هستند و همواره به دنبال کشف طبیعت اعتیاد آور این بازی، سری های مختلف آن را دنبال می کنند.

Rovio که در ماه های اخیر با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می کرد، حالا با عرضه ی Angry Birds 2 به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده که در دوران حضور این کمپانی در دنیای بازی های موبایلی، نقطه ی عطفی به حساب می آید.

Angry Birds 2 متشکل از 200 مرحله ی جذاب و اعتیاد آور بوده که در 9 قسمت جدا از هم در بازی گنجانده شده اند. بازی به صورت رایگان عرضه شده و همانند بسیاری از بازی های مدرن امروزی، پرداخت درون برنامه ای برای آن در نظر گرفته شده است.

کارگردان پسر جهنمی: اگر یک بازی ویدیویی دیگر بسازم، جنگ جهانی سوم شروع می شود

GDT-ds1-670x377-constrain1

گیمرمو دل تورو، کارگردانی شناخته شده و خلاق است که عمدتا او را با فیلم های پسر جهنمی، Pan's Labyrinth یا Pacific Rim می شناسیم. او و هیدئو کوجیما، کارگردان سری بازی Metal Gear، در حال حاضر رابطه دوستانه بسیار نزدیکی دارند.

سال گذشته در گیمزکام 2014 بود که این دو از پروژه مشترک شان تحت عنوان Silent Hills پرده برداشتند اما چند ماه بعد، رابطه کوجیما و کونامی، ناشر بازی به تیرگی رفت و سایلنت هیلز نیز به طور کامل کنسل شد. این دومین باری بود که دل تورو اقدام به یک ساخت بازی می کرد و هر دو بار پروژه هایش با شکست روبرو شدند. چند سال پیش، وی با همکاری THQ از inSANE پرده برداشت اما سقوط THQ به از یاد رفتن پروژه inSANE انجامید.

وی در مصاحبه ای با شیک نیوز گفت: «ثابت کردم که نفرین شده ی بازی های ویدیویی ام. به THQ ملحق شدم، THQ ورشکست شد. به کوجیما ملحق شدم، وی دارد از کونامی جدا می شود. من تصمیم ام را گرفتن، صرفا برای از بین نبردن زندگی دیگران، تصمیم گرفتم دیگر هیچ وقت درگیر ساخت یک بازی ویدیویی نشوم. در غیر این صورت اگر با کسی همکاری کنم، احتمالا خانه اش منفجر می شود».

وی در ادامه از کار کردن با هیدئو کوجیما چنین می گوید: «من دوران کارآموزی می گذراندم. چیزهای بسیاری از کوجیما-سان آموختم، البته، از تجربه ای که در THQ داشتم هم بسیار آموختم. نگاه من به روایت تغییر کرد. ما دو سال در THQ کار کردیم، دیوانه وار بود. نقشه ریختیم، اسکرین پلی نوشتیم، خروجی گرفتیم، طرح زدیم. کارهای بسیاری کردیم و آنچه که لازم بود را آموختم. سپس به سراغ کوجیما-سان رفتم، به این خاطر که وی استاد این کار بود و مفتخرم بگویم که ما با هم دوست هستیم و عاشق کار کردن با او هستم. من به یادگیری از او ادامه خواهم داد».

در انتها، دل تورو می گوید: «اگر اقدام به ساخت یک بازی ویدیویی دیگر کنم، جنگ جهانی سوم شروع می شود». دنیاهایی که دل تورو می سازد سرشار از خیال و وهم هستند. دموی P.T. که قسمتی از سایلنت هیلز را نشان می داد، یک اثر برجسته بود که حتی هنوز هم در مورد آن صحبت می شود. جالب است بدانید که دل تورو چند هفته پیش گفته بود با کوجیما برنامه ساخت یک بازی ویدیویی را داریم.

تاریخ برگزاری کنفرانس سونی در هفته گیم پاریس مشخص شد

E3 Gaming And Technology Conference Begins In L.A.

چند هفته پیش گیمزکام آلمان برگزار شد و مایکروسافت توانست نمایشی قابل قبول برای اروپایی ها ارائه دهد. از سوی دیگر نیز الکترونیک آرتز با مایکروسافت همراه شده بود و جو اخبار عمدتا به سوی مایکروسافت بود. سونی تصمیم گرفته بود که در این نمایشگاه حاضر نباشد و خود را برای دو رویداد مهم آخر سال آماده کند: هفته گیم پاریس برای اروپا و PlayStation Experience برای آمریکایی ها.

کنفرانس سونی در هفته گیم پاریس در روز 5 آبان، ساعت 20:30 آغاز خواهد شد و چشم بادامی ها باید اروپایی ها را در این کنفرانس همچنان راضی نگه دارند. بیش از 70 درصد بازار اروپا در اختیار سونی است اما نمایش اخیر مایکروسافت می تواند روی تصمیم گیری ساکنین این قاره تاثیر بسیار بگذارد.

جالب است بدانید سونی تا به حال در هفته ی گیم پاریس برنامه ای اجرا نکرده و این اولین بار است که چنین اتفاقی رخ می دهد. در واقع E3، گیمزکام و توکیو گیم شو حائز اهمیت ترین نمایشگاه های بازی هستند و دلیل بی اهمیتی سونی به گیمزکام مشخص نیست.

رویداد PlayStation Experience نیز در تاریخ 14 و 15 آذر در شهر سانفرانسیسکو برگزار می گردد که طی این فستیوال بزرگ، مردم می توانند با مراجعه به محل برگزاری، جدیدترین بازی های پلی استیشن 4 را امتحان کنند. احتمالا سونی در این رویداد سورپرایزهای کوچک و بزرگی هم در نظر گرفته باشد.

مایکروسافت اروپا: سونی در این منطقه عالی عمل کرده است

Xbox-One-logo-ds1-670x376-constrain1

وقتی در مورد اروپا صحبت می کنیم، شک نکنید که توپ در زمین سونی است و مایکروسافت به سختی از رقابت سنگین در این ناحیه سهم محدودی به دست آورده است. مسئله اینجاست که حتی Graeme Boyd، مدیر بازاریابی اجتماعی ناحیه اروپا نیز کاملا به این مسئله واقف است اما آن ها در تلاش اند تا محبوبیت بیشتری در این قاره پیدا کنند.

بوید در گفتگوی صوتی با The Inner Circle، اعتراف کرد که شیوه رونمایی از اکس باکس وان در ابتدای کار اصلا جالب نبود و مسائلی که در پی آن به وجود آمد، نگاه مردم اروپا به کنسول را تحت تاثیر قرار داد. هنوز هم حتی مردم فکر می کنند اکس باکس وان بدون اینترنت کار نمی کند یا بازی های دست دوم را اجرا نخواهد کرد، در حالی که ویژگی های منفور ذکر شده حتی پیش از عرضه کنسول به بازار منتفی شدند.

وی معتقد است حالا که به صحبت طرفداران گوش داده اند و مسیری را انتخاب کرده اند تا با خواسته آن ها همخوانی داشته باشد، امیدوارند بتوانند پیشرفت خوبی در اروپا حاصل کنند. وی همانند فیل اسپنسر به صف بازی های پیش رو می بالد و می گوید در حال حاضر مایکروسافت بازی های بسیار فوق العاده ای برای انتهای سال آماده کرده که تنها می توانید آن را روی اکس باکس وان بازی کنید.

پس از اعلام خبر شوکه کننده مالکیت 70 الی 90 درصدی سونی بر بازار اروپا، مایکروسافت دست به کار شد و با ارائه طرح های متنوع، اطلاع رسانی بیشتر و نمایش های جذاب تر در خاک اروپا، سعی در جذب کاربران نمود. بوید می گوید موفقیت در اروپا یک شبه ممکن نخواهد بود اما پیشرفت مایکروسافت در این ناحیه به مرور زمان ایجاد خواهد شد. بوید در انتها، باز هم با منشی دوستانه، کار سونی در اروپا را عالی خطاب کرد.

آپدیت جدید اکس باکس وان استریم 60 فریم به ویندوز 10 را امکان پذیر می کند

Xbox-One-760x428-600x337

از زمان عرضه ویندوز 10 در تاریخ 9 مرداد ماه، کاربران اکس باکس وان قادر بودند تا بازی های خود را به صورت 30 فریم و با رزولوشن 720p روی ویندوز استریم کنند. اما از حالا به بعد، اگر دستگاه تان را آپدیت کرده باشید این ارقام به 60 فریم و 1080p ارتقا می یابد.

برای اینکه بتوانید استریم را به راحتی انجام دهید، باید به قسمت تنظیمات اپلیکیشن اکس باکس در ویندوز 10 رفته و در قسمت Game Streaming، کیفیت Video Encoding را روی Very High قرار دهید. در قسمت تنظیمات حالا می توانید حتی اعلان ها را هم خاموش نمایید تا هیچ یک از نوتیفیکیشن های ارسال شده را مشاهده نکنید.

ویژگی دیگر، قیاس اچیومنت های دریافتی با دیگر کاربران و دوستان خود در اپ اکس باکس است. اگر دوست دارید ببینید اچیومنت هایی که دریافت کرده اید را کدام یک از دوستان شما هم گرفته اند، به راحتی می توانید به هاب هر بازی مراجعه کرده و بخش اچیومنت های آن را ببینید. امکان دیگر، نمایش بازی هایی است که دوستان تان اخیرا انجام داده اند نیز هست. یعنی می توانید به سهولت ببینید که چه کسانی اخیرا چه بازی هایی انجام داده اند.

آپدیت این ماه اکس باکس وان چندین و چند ویژگی دیگر نیز به رابط کاربری کنسول افزوده است اما اگر شما هم طی چند هفته گذشته مشکلاتی در زمینه برقراری ارتباط از ویندوز 10 به وسیله اپ اکس باکس داشته اید، احتمالا مشکلات تان برطرف شده است.

برگزاری The Game Awards 2015 تایید شد

the-game-awards-780x414-ds1-670x356-constrain

سال گذشته، مراسم The Game Awards 2014 با حمایت گسترده بازی سازان و سرمایه گذاران برای اولین بار و مستقل از هر شبکه تلویزیونی برگزار شد تا جف کیلی، مجری و برگزار کننده آن بتواند مراسمی به سبک اسکار برای دنیای بازی اجرا کند.

شب گذشته، اکانت رسمی توییتر The Game Awards، برگزاری این مراسم را برای سال 2015 در ماه دسامبر تایید نمود. سال پیش، جف کیلی تاکید کرده بود که قصد دارد این راه را ادامه دهد اما برگزاری مراسمی در این ابعاد، آن هم با بودجه های شخصی چندان کار آسانی نیست. با این حال، حتی شبکه ی تلویزیون اسپایک نیز نتوانسته بود خروجی راضی کننده ای طی سال های پیش به دست آورد و این مسئله کار را سخت تر از پیش کرده بود.

سال گذشته استقبال از این مراسم بسیار عالی بود و نسبت به سال پیشین، 75 درصد مخاطب بیشتری آن را تماشا کردند. مراسم در سبک و سیاقی جذاب برگزار شد و برخلاف سال های قبل که اجرای برنامه تغییراتی به خود دیده بود، این بار دقیقا همان چیزی بود که همه انتظارش را داشتند.

از حضور اسطوره های بازی سازی و موسیقی گرفته تا اجراهای متنوع توسط گروه هایی نظیر Imagine Dragons، توانست حاشیه های جذابی هم برای مراسم چند ساعته ی TGA 2014 فراهم کند. علاوه بر تمامی این موارد، نمایش چند بازی جدید و به اجرا در آمدن تریلرهای جذاب از بازی های بزرگ، به اعتبار آن افزود.

آمازون چند مهره کلیدی استودیو بازی سازی اش را از دست داد

amazon_game_studios_creative_logo

طی چند روز گذشته، شرکت آمازون شاهد خروج تعدادی از کارمندان با سابقه و شناخته شده خود بود. کلینت هاکینگ که یکی از بزرگ ترین مهره های استودیو بازی سازی آمازون بود، نیز به این لیست پیوست و حالا به نظر می رسد که فعالیت استودیوی مذکور روز به روز کمتر می شود.

هاکینگ سابقه کارگردانی عناوینی چون Splinter Cell: Chaos Theory و Far Cry 2 را در یوبیسافت داشت و مدتی هم در شرکت والو کار می کرد. پس از پیوستن او به استودیو بازی سازی آمازون، انتظار می رفت که فعالیت های این غول تجارت الکترونیک در حوزه بازی سازی جدی تر شود اما استعفای وی اخبار خوشی به همراه ندارد.

به گفته کارکنان این استودیو، علاوه بر هاکینگ، دو مهره بزرگ دیگر نیز به دلایل نامعلومی کار را رها کرده و استعفا داده اند. اریک نیلاند، کارگردان روایی و جاناتان همل از کارمندان استودیو سابقه حضور در شرکت هایی نظیر مایکروسافت و کریستال داینامیک را داشته اند. نیلاند به مدت 13 سال در مایکروسافت فعالیت کرده بود و سپس به آمازون پیوست اما گویا این شغل برای وی راضی کننده نبوده.

علت خروج این سه نفر هنوز مشخص نشده، نه خودشان حرفی از آینده زده اند و نه آمازون بیانیه ای داده. در هر صورت، کیم سوییفت، خالق بازی پورتال و تام لئونارد، دیگر همکار وی از دوران والو، هنوز در استودیو حاضرند و احتمالا مسئولیت های سنگین تری هم پیدا کرده اند.

آمازون اوایل سال 2014 اقدام به خرید استودیو Double Helix Games نمود و بازی های متعددی توسعه داد یا حتی نشر آن ها را به عهده گرفت. پس از خرید سرویس توییچ، گمانه زنی ها بر سر آن بود که جف بزوس قصد دارد در آینده ای نزدیک نقشی مهم در صنعت بازی ایفا کند.

ریزر برای تولید هدست واقعیت مجازی از تکنولوژی اینتل بهره می برد

Capture4

ریزر هر چقدر هم که نام بزرگی باشد، در زمینه هدست های واقعیت مجازی اصلا مهره بزرگی نیست و در حد دیگر شرکت ها فعلا در حال تولید نمونه های آزمایشی است، انتظار می رود پلتفرم OSVR درها را به سوی توسعه دهندگان باز بگذارد و استفاده از آن روی هر دستگاهی امکان پذیر باشد. حالا شاهد رونمایی محصول جدیدی از ریزر هستیم: دوربینی 3D همانند کینکت که برای استریم بازی و واقعیت مجازی کاربرد دارد.

دستگاه مذکور که هنوز نامی برای آن برگزیده نشده، براساس تکنولوژی RealSense، تکنولوژی جدید اینتل برای دوربین ها، ساخته شده. در حال حاضر، تکنولوژی RealSense روی لپ تاپ ها مورد استفاده قرار می گیرد و حتی در برخی پهپادها نیز شاهد کاربرد آن هستیم.

کاری که این دستگاه انجام می دهد ساده است. تکنولوژی اینتل به دوربین ها قدرت این را می دهد که عمق تصویر را شناسایی کرده و شخصی که روبروی آن قرار گرفته را تشخیص دهد. این تکنولوژی برای کسانی که علاقه مند به استریم روی شبکه هایی نظیر توییچ هستند بسیار پر کاربرد است، چرا که با حذف عمق صحنه و افزودن افکت های خاص، می توان برنامه ای جذاب ارائه نمود. در واقع RealSense یک پرده سبز اتوماتیک است.

ریزر در پست وبلاگ خود، معرفی محصول فوق را گامی در جهت پیشرفت گیمینگ روی هدست های واقعیت مجازی دانست. دوربین ریزر می تواند سر بازیکن را دنبال نموده، آن را اسکن کرده و درون بازی قرار دهد تا حرکات طبیعی تر شده و کنترل نیز تنوع بیشتری پیدا کند. در واقع HTC و Valve با هدست خود و دوربین های نصب شده در اتاق نیز تلاش می کنند تا به چنین پیشرفتی برسند.

آیا بازی های اولین اکس باکس روی اکس باکس وان اجرا خواهند شد؟ اسپنسر پاسخ می دهد

BC

Backward Compability قابلیت جدیدی است که از سوی مایکروسافت و در E3 امسال، معرفی شد و به کاربران اکس باکس وان اجازه می دهد بازی های اکس باکس 360 را به راحتی روی کنسول جدید خود اجرا کنند.

پروسه ای که طی می شود تا بازی های نسل پیش روی نسل جدید اجرا شوند پیچیده است و در نهایت ورژنی مجازی از اکس باکس 360 روی اکس باکس وان اجرا خواهد شد. با توجه به این که برخی ناشران با این مسئله مخالف هستند، همه ی بازی ها از این قابلیت پشتیبانی نخواهند کرد اما برای اکثر بازی ها مشکل خاصی وجود ندارد.

اما مسئله درباره ی بازی های اولین اکس باکس چگونه است؟ آیا این عناوین هم روی اکس باکس وان قادر به اجرا شدن هستند؟ مایکروسافت این مسئله را رد نمی کند، اما ظاهرا نباید فعلا و در زمانی نزدیک منتظر آن بود.

فیل اسپنسر، مدیر برند اکس باکس مایکروسافت در جواب به همین پرسش در توییتر گفت: «این خواسته ای غیرمنطقی و مسخره نیست. من همین سوال را دائما از تیم توسعه دهنده ی اجرای بازی های 360 بر اکس باکس وان می پرسم. فعلا لازم است که کار روی پلتفرم اکس باکس 360 تمام شود.»

در حالی که چنین قابلیتی نیاز به کار فنی بسیار دارد، سوال اصلی مثل همیشه اینجاست که آیا این ویژگی، ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر؟ در هر صورت بعید نیست که شاهد عرضه ی Backward Compatibility برای بازی های کنسول اصلی باشیم اما احتمالا تا مدت های طولانی چیزی در این باره نخواهیم شنید. لازم به ذکر است که بنابر اعلام مایکروسافت، در هفته ی جاری، لیست بازی های قابل پشتیبانی از این قابلیت، منتشر خواهد شد.

سیستم مورد نیاز برای اجرای PES 2016 منتشر شد

neymar-ds1-670x335-constrain

کم کم به زمان عرضه PES 2016 نزدیک می شویم و امسال، امید می رود که کونامی بتواند اندکی بهتر از سال های گذشته عمل کند. اگر پی سی گیمر هستید و هر ساله PES 2016 را روی کامپیوتر تجربه کرده اید، باید این نوید را به شما بدهیم که PES 2016 فوق العاده بازی سبکی است.

شما حتی می توانید با یک پردازنده Core 2 Duo و یک گیگابایت رم این بازی را اجرا کنید. از نسل جدید کارت های گرافیکی انویدیا بی بهره اید؟ هیچ مسئله ای نیست، چرا که حتی کارت های 10 سال پیش انویدیا هم توان اجرای بازی را دارند.

اگر می خواهید تجربه ای عالی از بازی داشته باشید، توصیه شده که کارت Core i3 و 2 گیگابایت رم برای آن آماده کنید و GeForce 7800 انویدیا نیز کارت گرافیکی ایده آل است. برای نصب آن روی هارد دستگاه خود نیز به 8 گیگابایت فضا نیازمندید.

حداقل سیستم مورد نیاز

  • سیستم عامل: Windows 8.1 / 8 / 7 / Vista SP2
  • پردازنده: Intel Core 2 Duo @ 1.8 GHz. AMD Athlon II X2 240 یا پردازنده ای مشابه
  • مموری: 1GB RAM
  • گرافیک: nVidia GeForce 7800 / ATI Radeon X1300 / Intel HD Graphics 2000 یا بهتر
  • دایرکت اکس: ورژن 9.0c
  • هارد درایو: 8GB
  • کارت صدا: سازگار با DirectX 9.0c

سیستم پیشنهادی

  • سیستم عامل: Windows 8.1 / 8
  • پردازنده: Intel Core i3 530 AMD Phenom II X4 925 یا پردازنده ای مشابه
  • مموری: 2GB RAM
  • گرافیک: nVidia GeForce 7800 / ATI Radeon X1300 / Intel HD Graphics 3000 یا بهتر
  • دایرکت اکس: ورژن 9.0c
  • هارد درایو: 8GB
  • کارت صدا: سازگار با DirectX 9.0c

PES 2016 در تاریخ 15 سپتامبر در آمریکای شمالی و در تاریخ 17 سپتامبر در اروپا برای پی سی، پلی استیشن 4، پلی استیشن 3، اکس باکس وان و اکس باکس 360 عرضه خواهد شد.

آپدیت جدید نرم افزار GeForce Experience انویدیا، به کاربران اجازه ی استریم و بازی دونفره می دهد

geforce-experience-header

کمپانی انویدیا از قابلیت جدیدی برای نرم افزار GeForce Experience خود پرده برداری کرد که به کاربران اجازه می دهد بازی های شان را روی پی سی دوست یا شخص دیگری استریم کرده و به صورت  Co-Op و دونفره بازی کنند. اما لازم نیست که هر دو نفر به بازی دسترسی داشته باشند و تنها کافیست که استریم کننده، بازی مورد نظر را در اختیار داشته باشد.

بنابر گزارش Ars Technica UK، این قابلیت که گیم استریم نام دارد، همراه با نسخه ی جدید GeForce Experience منتشر خواهد شد. گیم استریم اما امکانات اشتراک گذاری بسیار بیشتری دارد: برای مثال کاربران می توانند بازی را روی پی سی دوست شان استریم کرده و آن را تماشا کنند. هم چنین قابلیت دیگری، به کاربر مهمان اجازه می دهد که کنترل بازی میزبان را در دست بگیرد.

گیم استریم انویدیا، شباهت زیادی به سیستم Share Play کنسول پلی استیشن 4 دارد و در حال حاضر، استریم به یک پی سی دیگر، با 60 فریم و رزولوشن 720p انجام خواهد شد. انویدیا به کاربران پیشنهاد کرده که برای استفاده از گیم استریم، باید به سرعت دانلود 6 مگابایت بر ثانیه دسترسی داشته باشند.

برای استریم بازی روی پی سی های معمولی، کاربران به کارت گرافیک GTX 650 یا بالاتر نیاز دارند و کارت گرافیک های قابل پشتیبانی لپتاپ ها نیز به زودی اعلام خواهد شد. با توجه به گزارش Ars Technica، این قابلیت هم چنین از طریق پلاگینی در مرورگر کروم نیز قابل استفاده است.

ویژگی جدید، تنها با بازی هایی که از گیم استریم پشتیبانی کنند قابل استفاده است. اما تا الان، چند صد بازی برای استفاده از قابلیت جدید انویدیا تایید شده اند که از جمله ی آن ها می توان به بازی های جدیدی چون Batman Arkham Knight و Witcher 3: The Wild Hunt اشاره کرد. هم چنین در ماه آینده ی میلادی و پیش از عرضه ی نسخه ی رسمی، نسخه ی بتا و آزمایشی اشتراک گذاری GeForce Experience در دسترس خواهد بود.

لازم به ذکر است که کارت گرافیک GTX 950 به صورت رسمی امروز عرضه خواهد شد و با گیم استریم انویدیا همخوانی کامل خواهد داشت.

آپدیت جدید نسخه ی پی سی Batman: Arkham Knight، در مرحله ی آزمایش است و بزودی عرضه خواهد شد

BAK_Sshot160-Copy

نسخه پی سی بازی Batman Arkham Knight، همراه با مشکلات بسیاری عرضه شد و این مسئله در نهایت سبب گشت تا کمپانی برادران وارنر فروش بازی را متوقف کرده و راک استدی به همراه انویدیا، کار برای رفع مشکلات این نسخه را آغاز نمایند.

اما خبر خوش برای افرادی که بازی را پیش از توقف فروش خریداری کرده و نگه داشته اند، این است که طبق وعده ی قبلی راک استدی، آپدیت جدیدی بزودی برای این نسخه عرضه خواهد شد.

یکی از مسئولین کمپانی برادران وارنر، در انجمن اینترنتی این شرکت نوشت: «ما خوشحالیم که اعلام کنیم، آپدیت جدید بازی بتمن در مرحله ی آزمایش قرار دارد. اگر همه چیز به خوبی انجام شود، انتظار می رود که آپدیت جدید در هفته های آتی انتشار یابد. حتما در دو هفته ی آینده، گزارش های بیشتری از نحوه ی عملکرد این آپدیت در اختیارتان خواهیم گذاشت.»

به نظر می رسد که شاید بتوانیم پیش از پایان ماه آگوست، شاهد عرضه ی آپدیت جدید بازی باشیم. لیست زیر از سوی برادران وارنر منتشر شده و مشکلات رفع شده در این آپدیت را شرح می دهد:

  • کاهش مشکلات افت فریم
  • استفاده ی بهینه از از حافظه و حافظه مجازی
  • افزایش عملکرد روی تمام کارت های گرافیک (نیازمند دریافت آخرین درایوها)
    - حداقل کارت AMD مورد نیاز، Radeon HD 7870 2GB است.
  • تغییرات زیادی در تنظیمات داخل بازی صورت گرفته است:
    - امکان تغییر فریم به 30 یا 60 و یا 90
    - اضافه شدن گزینه هایی برای Motion Blur و Chromatic Aberration و Film Grain
    - اضافه شدن گزینه ی High برای تکسچرها
    - اضافه شدن گزینه ی فیلترگذاری روی تکسچرها
    - اضافه شدن گزینه ای برای بهره گیری از V-Sync تطابق پذیر (فقط برای کارت های گرافیک انویدیا)
    - اضافه شدن سنجش گر برای اطلاع از میزان استفاده از حافظه ی مجازی
    - امکان تنظیم میزان حساسیت ماوس
  • برطرف شدن مشکلات مربوط به باگ تکسچرهای رزولوشن پایین
  • برطرف شدن مشکلات اجرای بازی بر روی HDD

در حالی که برادران وارنر تمرکز خود را به از بین بردن مشکلات معطوف کرده، مشغول به توسعه ی محتویات زیر نیز است:

  • محتویات بسته های الحاقی و سیزن پس
  • آپدیت های اضافی مانند حالت عکس برداری
  • امکان عبور از تصاویر بوت آپ در هنگام ورود به بازی

پیش از این سازندگان بارها اعلام کرده اند که تا زودتر از ماه سپتامبر، نباید منتظر آغاز فروش دوباره ی بازی روی پی سی بود.

برای امتحان کردن آپدیت جدید پلی استیشن 4 ثبت نام کنید

da52b3b3a801a293657d6998a01a7ed3db811b11

در هفته های گذشته، اخباری منتشر شد که نشان می داد، سونی قصد دارد نسخه ی بتای فرمور (FirmWare) جدید پلی استیشن 4 را برای آزمایش به دست کاربران این کنسول بسپارد. حالا کاربران پلی استیشن 4، فرصت آن را دارند تا کمی زودتر از تاریخ مقرر، از به روز رسانی تازه ی سونی استفاده کنند.

اگر از دارندگان پلی استیشن 4 هستید و می خواهید از این آپدیت جدید که در حال حاضر در مرحله بتا به سر می برد، استفاده کنید، می توانید با ثبت نام در صفحه ی مرتبط با آن در وبسایت سونی، این آپدیت جدید را دریافت و آن را روی کنسول خود نصب کنید.

همانطور که گفته شد، این فرمور جدید در حال حاضر مراحل تکمیلی خود را پشت سر می گذارد و طبیعی است که از مشکلات متعددی رنج ببرد. به همین منظور، سونی برای کاربران خود، تنظیماتی را قرار داده تا در صورت بروز مشکل، بتوانند فرمور کنسول را به نسخه ی قبلی باز گردانند.

مایکروسافت نیز از ساختاری شبیه به این سیستم، برای هر دو کنسول خود یعنی اکس باکس 360 و اکس باکس وان، با نام Xbox Preview Program استفاده کرده و کاربران این کنسول ها نیز می توانند از آپدیت های بتا برای دستگاه خود استفاده کنند.

بخش سوم - تریلرهای هفته

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (65 مورد)
  • فقط دیجیاتو
    فقط دیجیاتو | ۳۱ مرداد ۱۳۹۴

    دیجی کامنت درست کردن تعطیل ...با اکانت کامنت دادن تعطیل..حداقل یک انجمنی می تونی ترتیپ بدی که

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی