ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساندار پیچای و Google Now؛ دستیار صوتی این غول جستجو به کدام سو می رود؟

چندی پیش لری پیج که حالا سمت مدیرعاملی شرکت مادر تخصصی آلفابت را در اختیار دارد اعلام کرد که جای خود را به ساندار پیچای می دهد و حالا اوست که بر مسند مدیرعاملی گوگل ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

چندی پیش لری پیج که حالا سمت مدیرعاملی شرکت مادر تخصصی آلفابت را در اختیار دارد اعلام کرد که جای خود را به ساندار پیچای می دهد و حالا اوست که بر مسند مدیرعاملی گوگل تکیه زده.

پیش از اعلام این خبر مهم، اگر از اغلب کارکنان گوگل که خود را شایسته جانشینی پیج می دیدند سوال می کردید که چه کسی بهترین گزینه برای تصدی این پست است، آنها از ساندار پیچای نام می بردند و برای این گفته خود نیز دلایل خوبی داشتند.

این مدیر جوان مدت هاست که نایب رئیس ارشد اندروید، کروم و اپلیکیشن های گوگل بوده است و همین چند وقت پیش هم عنوان «تزار» تمامی محصولات عمده این کمپانی از جمله تبلیغات، جستجو، تحقیق، گوگل پلاس، نقشه ها، بخش تجاری و زیرساخت ها را دریافت نمود.

وی کارهای فوق العاده ای را در سال های گذشته روی اندروید انجام داده و به همین دلیل است که بسیاری او را شایسته دریافت چنین پستی می دانند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

یکی از بزرگ ترین دستاوردهایی که اندروید از زمان عرضه نخستین خود شاهد بوده، افزوده شدن Google Now است؛ همان طرح بزرگ گوگل برای عرضه اطلاعات مورد نیاز کاربران به آنها در زمان نیاز.

این سرویس در مراسم Google I/O سال 2012 در کنار Jelly Bean رونمایی شد و در آن دوران پشتیبانی و حمایت کامل پیج را از خود کرده بود. در واقع بسیاری باور داشتند که این سرویس رابطه نزدیکی با دیدگاه آن دوران پیج در رابطه با آینده و پردازش بدون نقص و هوشمند دارد و حتی یکی از کارکنان سابق این شرکت مدعی شد که پیج پس از راه اندازی این سرویس تمامی جلسات خود را با کمک آن مدیریت خواهد کرد.

okay-google-now-voice-commands-840x473

اما طولی نکشید که پیج از این پروژه فاصله گرفت و ترجیح داد که تمرکزش را روی تصویری بزرگ تر قرار دهد. در همین دوران بود که براساس اعلام منابع متعدد، آمیت سنگال نایب رئیس ارشد بخش سرچ این شرکت خواستار آن شد که Google Now را به دپارتمان خود انتقال داده و از واحد اندروید خارج نماید.

اما براساس اعلام همین منابع، چندین تن از مهندسان گوگل با این درخواست مخالفت کردند چراکه دنبال نمودن این پروژه در داخل واحد اندروید عقلانی تر به نظر می آمد تا هر بخش دیگری.

به طور کلی Now نوعی دستیار موبایل است که برای جمع مشخصی از کاربران بهینه سازی شده و به همین خاطر منطقی تر آن است که در داخل واحد اندروید دنبال گردد.

در هر حال، پیچای با درخواست سینگال برای انتقال Now به یک واحد جدید مخالفت کرد. حوالی همین دوران بود که درآمد واحد سرچ با افزایش کاربرد اپلیکیشن های موبایل، مرتبا کم و کمتر شد تا اینکه گوگل تصمیم گرفت امکان سرچ اپلیکیشن ها را از طریق Now فراهم نماید و از این طریق برخی از سود از دست رفته اش را باز یابد.

این اقدام نگرانی جمعی از مهندسان را به دنبال داشت و پیچای نیز در پاسخ به نگرانی های مطروحه اینطور اظهار داشت.

در نظر داشته باشید که من وظایف زیادی را بر عهده دارم و فعلا کروم و اندروید اولویت های اصلی ام را تشکیل می دهند و باید بگویم که متاسفانه Now در میان این اولویت ها قرار ندارد. من نمی توانم برای تحقق خواسته های شما در این رابطه با دیگر قسمت ها درگیر شوم.

اما Now on Tap جدیدترین قابلیت افزوده شده به Google Now است که چندی پیش در جریان کنفرانس I/O رونمایی شد. این قابلیت قرار است که در زمان عرضه عمومی نسخه 6 اندروید مارشمالو به آن افزوده گردد و می تواند اطلاعات مورد نیاز شما را زمانی که مشغول به انجام کار دیگری روی صفحه موبایل خود هستید آن هم بدون نیاز به خروج از آن برنامه یا اپلیکیشن در اختیارتان قرار دهد.

برای استفاده از این امکان کافیست که انگشت خود را برای مدت طولانی تری روی دکمه هوم نگه دارید تا گوگل آنچه در آن لحظه روی نمایشگر موبایل شما نشان داده می شود را اسکن کرده و اطلاعات مرتبطی که تصور می کند به دنبالش می گردید در اختیارتان قرار دهد.

با این کار، سرچ از طریق این موتور جستجو نیز ساده تر می شود و این همان چیزی است که گوگل بیش از سایر موارد دوست دارد محقق گردد.

اهمیت Now on Tap برای اندروید بر هیچ کسی پوشیده نیست و با وجود آنکه این امکان برای افزوده شدن به دستگاه های اندرویدی سراسر دنیا آماده شده، باید بگوییم که گوگل تنها شرکتی نیست که قرار است این تحول نرم افزاری قابل توجه را رقم بزند.

تنها چهار روز پیش، مایکروسافت اعلام کرد که اپلیکیشن بینگ آن برای اندروید یک آپدیت قابل توجه را دریافت می کند و آن به روز رسانی هم قابلیت های تازه ای را برای دستگاه های اندرویدی به ارمغان خواهد آورد.

قابلیت جدید که از آن تحت عنوان Snapshots یاد گردیده عملکردی شبیه به Now on Tap دارد یعنی با فشردن طولانی مدت دکمه هوم صفحه ای پیش روی کاربر گشوه می شود که اطلاعات مورد نیاز وی را بدون آنکه مجبور به ترک اپ مورد استفاده اش باشد در اختیارش قرار خواهد داد.

البته این را هم باید اضافه نماییم مایکروسافت تنها شرکتی نیست که به این حوزه ورود پیدا کرده و اخیرا اپل هم قابلیت تازه ای به نام Proactive Assistant را به iOS9 افزوده که در واقع اطلاعات مورد نظر کاربران را در زمان نیاز، در اختیارشان قرار می دهد.

marshmallow-statue

اما رقابت تنها مانع گوگل برای پیشبرد اهدافش از توسعه Now نیست. براساس اعلام منابع متعدد با تغییر کارایی این برنامه به جستجو و ایجاد رقابت های بیشتر در این حوزه، اکثر اعضای اصلی توسعه دهنده این سرویس تیم آن را ترک کرده اند.

در واقع برخی از کارکنان از پیشرفت این سرویس احساس ناامیدی کردند و این تصور در بسیاری از آنها به وجود آمد که پیچای مانند پیج برای آن اهمیت قائل نیست.

علاوه بر این، براساس اعلام منابع دیگر، دو تن از خالقان اصلی Now این شرکت را در ماه مارس ترک کردند و چندین نفر از مهندسان گوگل نیز در همان برهه، ترک شغل خود را گفتند.

این منابع همچنین اعلام کردند: «مشاهده اینکه محصول محبوبشان به سمت و سویی دیگر در حرکت است بسیار ناخوشایند بود». آنها در ادامه گفتند که «گوگل یک شرکت بزرگ است و این، روش کاری شرکت های بزرگ مانند آن است.»

اینکه عموم کاربران دیدگاهی مشابه به مهندسان سابق پروژه Now دارند یا خیر مساله ای نامعلوم است اما بر هیچکس پوشیده نیست که گوگل در حال تغییر است و همواره نیز همین رویه را دنبال می کند.

با این همه، این تغییرات بزرگ موانع خاص خود را خواهند داشت که البته برای شرکت بزرگی مانند گوگل این موانع پیچیده تر هم خواهند بود. روشن است که سال های آتی برای پیچای و گوگل بسیار کلیدی خواهند بود و گوگلی که امروز مقابلروی ما قرار دارد احتمالا متفاوت از چیزی خواهد بود که 5 سال آینده خواهیم دید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • mooda
    mooda | ۵ شهریور ۱۳۹۴


    علاوه بر این، براساس اعلام منابع دیگر، دو تن از خالقان اصلی Now این شرکت را در ماه مارس ترک کردند و چندین نفر از مهندسان گوگل نیز در همان برهه، ترک شغل خود را گفتند.

    چطوری خودشونو راضی می کنند که از گوگل خارج بشند؟؟؟

  • m. masoud
    m. masoud | ۵ شهریور ۱۳۹۴

    چه رقابتی شده بین دستیارای صوتی. فیسبوکم وارد شد

  • Mahdi008
    Mahdi008 | ۵ شهریور ۱۳۹۴

    امیدوارم که روز به روز این تکنولوژی ها پیشرفت کنن چون هر پیشرفتی به سود ما کاربرا ست

    --------------------------------------------------------------------
    دوستان فیلم her رو دیدید؟ هر وقت با یه دستیار صوتی کار میکنم
    حس اون فیلم بهم دست میده . اگر ندیدید حتما ببینید واقعا فیلم قشنگیه.

  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۵ شهریور ۱۳۹۴

    با اومدن اندروید و ios و ویندوز بعدی خوب میشه یه مقایسه هم بین دستیار های صوتی بذارین.من که از هیچ کدومشون فعلا خوشم نیومده.همشون یه جور خنگن.تنها خوبی ای که از کورتانا دیدم اینه که وقتی ازش در مورد شخصی سوال می کنین می تونین توی سوال های بعدی در مورد اون شخص از ضمیر استفاده کنید که توی now نمیشه.مثلا میگین how old is brad pitt؟ بعد می تونین توی سوال بعدی به جای اسم بگین he
    یه سری چیزای بامزه هم به کورتانا اضافه کردن که می تونه جالب باشه.هرچند این قابلیت حداکثر می تونه یه مدت کوتاه سرگرمتون کنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی