ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققین به دستاوردی تازه پیرامون خنثی نمودن سلول های سرطانی رسیده اند

فارغ از رشد بی رویه، بافت های سرطانی تفاوت زیادی با سلول های عادی بدن ندارند. به همین دلیل است که شیمی درمانی نمی تواند چندان راه موثری برای درمان سرطان باشد. با این وجود ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

فارغ از رشد بی رویه، بافت های سرطانی تفاوت زیادی با سلول های عادی بدن ندارند. به همین دلیل است که شیمی درمانی نمی تواند چندان راه موثری برای درمان سرطان باشد. با این وجود تیمی از محققین کلینیک Mayo مکانیزمی جدید یافته اند که می تواند رشد سریع سلول ها را متوقف کرده آن هایی که تولید شده اند را از بین ببرند.

وقتی سلول ها پیر شده و آماده مردن می شوند، معمولا دیگر تقسیم انجام نمی دهند. این پروسه توسط «پردازنده های بیولوژیکی» یا microRNA ها کنترل می شوند. در واقع زمانی که به میزان کافی پروتئین PLEKHA7 به سلول داده می شود، سلول دیگر تولید کردن را کنار می گذارد اما سلول های سرطانی هیچ کدام به میزان کافی این سلول را دریافت نمی کنند و نتیجه کمبود پروتئین مذکور هم می شود یک تومور.

محققین کلینیک Mayo با تزریق میزان کافی از microRNA به درون تومور، سطح PLEKHA7 را بالا برده اند و تولید سلول های سرطانی توقف یافته است. کریس باکال، متخصص انستیتویی در لندن به تلگراف گفت: «این یک اکتشاف غیرمنتظره بود. سلول های معمولی همدیگر را لمس کرده و اتصالات را به وجود می آورند. سپس تکثیر را متوقف کرده و اگر راهی باشد که پروسه را برگرداند، می توان از رشد تومورها جلوگیری نمود.»

این متود در برابر چند مدل وخیم سرطانی نتیجه اعجاب انگیزی داشته اما پژوهشگران می گویند این راه به طور قطع سرطان را سریعا از بین نخواهد برد و هنوز ناشناخته های بیولوژیکی بسیاری وجود دارد که در مورد آن ها کسی چیزی نمی داند. و مانند همیشه، هنوز تا رسیدن به فرمی جدید از درمان سرطان راه بسیاری در پیش داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mahdi008
    Mahdi008 | ۵ شهریور ۱۳۹۴

    تکنولوژی رو باید اینجا استفاده کنند و در این زمینه پیشرفت کنند

    به امید روزی که هیچ انسانی عزیزانش رو بخاطر سرطان از دست نده و همه ی انسان ها (چه سیاه پوست چه سفید پوست و ...) در خوبی و خوشی زندگی کنند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی