ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استراتژی سازندگان موبایل های اندرویدی در سال ۲۰۱۵؛ کدام شرکت حرکتی رو به جلو دارد؟

سال ۲۰۱۵ تمام شده است؛ اگرچه تاریخ همچنان باید چند ماه را تا پایان این سال ورق بزند اما برای سازندگان موبایل های اندرویدی، ارائه پرچمدارها به پایان رسیده. در ماه هایی که گذشت شاهد ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

سال ۲۰۱۵ تمام شده است؛ اگرچه تاریخ همچنان باید چند ماه را تا پایان این سال ورق بزند اما برای سازندگان موبایل های اندرویدی، ارائه پرچمدارها به پایان رسیده.

در ماه هایی که گذشت شاهد ارائه پرچمدارهایی از شرکت های مختلف بودیم؛ شرکت هایی که گاه سیاست های خود را به شکل کلی دست خوش تغییر نمودند و برخی از آنها، راه خود را، چه درست یا چه غلط، ادامه دادند و شاهد هیچ نوع از دگرگونی در رویکردهای آنها نبودیم.

برخی به سراغ تغییر نرم افزار رفتند و برخی هم به دگرش طراحی قناعت ورزیدند. در این میان اما کدام سازنده راهی درست را در پیش گرفته و کدام به سوی تباهی می رود؟ پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، بیایید رویکرد شرکت های بزرگ حاضر در دنیای اندروید را در سالی که تا کنون گذشته، مورد بررسی قرار دهیم. با دیجیاتو همراه باشید.

سامسونگ

یکی از بزرگترین مثال ها برای «تغییر» در سال جاری، سامسونگ است. رابط کاربری سامسونگ را به علت سنگینی بیش از اندازه آن، می توان به شکل تمام قد نا مناسب دانست. این شرکت در سال جاری تلاش زیادی برای بهبود این اوضاع نکرده و اگرچه پیش از این گفته بود که قصد دارد از نرم افزارهای زائد بکاهد، اما هنوز هم شاهد آن هستیم که در موبایل های این شرکت که از ۴ گیگابایت رم برخوردارند، کمتر از دو گیگابایت در اختیار کاربر قرار می گیرد.

در بحث طراحی ظاهر دستگاه ولی این شرکت در گلکسی اس ۶ و همچنین نوت ۵ از زبان طراحی جدیدی بهره برد و بالاخره به انتقادات پایان داد. از طرف دیگر موبایل های برتر این سازنده همواره مجهز به بهترین سخت افزار بوده اند و از این جهت، می توان سامسونگ را یک پیشتاز دانست.

"اما"...

سامسونگ با تغییر گسترده ای که در طراحی داد، نوعی از «فلسفه کاربری» که پیشتر خودش برای کابران جا انداخته بود را زیر پا گذاشت. اکنون کاربرانی که پرچمدار سامسونگ را تهیه می کنند نه می توانند باتری آن را تعویض نمایند و نه خبری از افزایش فضای ذخیره سازی با کارت های حافظه جانبی در میان است و با مقاومت در برابر آب هم که باید خداحافظی کرد. این در حالیست که گلکسی اس ۶، از عمر باتری بسیار نامناسبی نیز بهره می برد.


HTC

شرکت تایوانی یکی از بهترین مثال ها برای مقاومت در برابر تغییر است. همانگونه که بارها اخبار مختلف در خصوص این برند را برایتان گزارش نموده ایم، اوضاع مالی اچ تی سی به هیچ عنوان مناسب نیست و بیشتر این مشکلات از جایی شروع شدند که برای چند سال متوالی، پرچمدارن این شرکت با کد One که قادر بودند بیشترین سود را برایش به دست آورند، با ظاهری تکراری از راه رسیدند و همین موضوع باعث شد تا در نهایت شاهد بی میلی طرفداران موبایل های اندرویدی به داشتن یک تلفن همراه با برچسب HTC باشیم.

شرکت مورد بحث اگرچه از رابط کاربری قابل قبولی در تلفن های هوشمندش استفاده می کند و تجربه ای مناسب را در اختیار کاربر قرار می دهد اما عدم تمایز نسخه سال گذشته با سال جاری، باعث می شود طرفداران خود این برند هم نیازی به خرید نمونه تازه تر پیدا نکنند.


موتورولا

این شرکت با تلفن های هوشمند خوش قیمتی که از سال های گذشته توسعه آنها را آغاز کرده، تلاش دارد این فلسفه را در ذهن کاربران جای دهد که مشخصات سخت افزاری بی نظیر چندان هم مهم نیستند، بلکه این تجربه کاربریست که اهمیت دارد.

کاربران موتورولا می توانند به خوبی تلفن های هوشمند خود را قبل از خریداری کردن، سفارشی نمایند و از طرف دیگر، رابط کاربری نیز نزدیکی زیادی به اندروید خالص دارد که همین موضوع، باعث سرعت پیدا کردن بروز رسانی های نرم افزاری شده و همچنین سبب می شود تا با سخت افزاری متوسط، کاربر بتواند از موبایل خود انتظار عملکردی سریع همچون یک پرچمدار داشته باشد.

در سال ۲۰۱۵، موتورولا همین فلسفه کاری را ادامه داد و آن را چند قدم جلو تر نیز برد. «Moto G» اکنون در برابر آب مقاوم شده و این برای تلفن هوشمندی که قیمتی معادل ۲۰۰ دلار دارد، تحسین برانگیز است.

در بخش موبایل های پیشرفته تر نیز این شرکت Moto X Style را معرفی کرد که اکنون بنا به خواسته کاربران، از نمایشگری بزرگتر از نسل قبلی بهره برده و همچنین با رزولوشن 2K تصاویر را در برابر چشمان کاربر قرار می دهد.

"اما"...

موتورولا در سال جاری سیاست خود را به شکل قابل توجهی بهبود بخشیده اما هنوز برخی از مشکلات را می توان در موبایل هایش دید. برای مثال دوربین به کار رفته در تلفن های هوشمند این سازنده هیچگاه مناسب برای کاربران حرفه ای نبوده اند و صرفا توانسته اند جمع بسیار اندکی را راضی کنند. این بار باید دید دوربین چگونه خواهد بود و آیا موتورولا می تواند طرفداران موبایل های خوش قیمت را راضی کند یا خیر.

یکی دیگر از «اما» هایی که می توان آن را در مورد اسمارت فون های این شرکت به کار برد، عدم استفاده از سنسور های بیومتریک نظیر حسگر اثر انگشت است که گویا موتورولا همچنان تصمیمی برای استفاده از آنها در موبایل هایش ندارد.


LG

در حالی که شرکت سامسونگ تلاش کرد تغییرات بسیار گسترده ای را به موبایل های برتر امسالش بیاورد، شرکت هموطن آن یعنی ال جی، نمونه ای توسعه یافته از G3 را معرفی کرد؛ موبایلی که نمی توانست آنچنان که باید و شاید طرفداران پلتفرم اندروید را متقاعد به خرید خود کند.

از طرفی، ال جی به رویکرد سامسونگ نگاه کرد و ضعف های آن را دید، سپس تصمیم گرفت تمرکز ویژه خود را روی بهبود همان ضعف ها قرار دهد. با استفاده از سیاست باتری قابل تعویض و همچنین استفاده از کارت حافظه، این شرکت تلاش کرد تا با درب هایی از جنس چرم، ضعف در طراحی پلاستیکی را تا حدی بپوشاند.

"اما"...

رابط کاربری G4 را می توان بزرگ ترین مشکل آن دانست. رنگ بندی منوها، افکت های تصویری به کار رفته در آن و به طور کلی پوسته ای که این شرکت روی اندروید کشیده را می توان به معنای واقعی کلمه بد دانست. این در حالیست که شرکت یاد شده نامی چندان درخشان نیز در زمینه بروز رسانی های نرم افزاری به موقع در موبایل هایش ندارد.


سونی

شرکت ژاپنی در سال جاری همچون اچ تی سی و ال جی، تلاشی قابل تقدیر برای تغییر سیاست های پیشین خود نکرده است. این شرکت البته اولین تلفن هوشمند با نمایشگر 4K جهان را معرفی کرده و سعی خود را نموده تا بهبود های فراوانی را در خانواده اکسپریا Z5 جای دهد.

دوربین در موبایل های این سازنده همواره جزء برترین ها بوده اند و به طور کلی، زمانی که تلفن های هوشمند اخیر این شرکت را در دست می گیرید، احساس خواهید کرد که با کیفیتی بسیار بالا طرف هستید.

"اما"...

تجربه کاربری و ظاهر موبایل های این شرکت، در سال های اخیر تقریبا یکسان باقی مانده اند و این در حالیست که خریداران کنونی، تمایز می خواهند، حتی اگر بهترین ها را داشته باشند. رابط کاربری و ظاهر تکراری اسمارت فون های سونی، برای افرادی که طرفدار اینگونه طراحی نیستند، از موارد منفی به شمار می روند.


بقیه سازندگان

می توان به شرکت های مختلفی اشاره کرد؛ ZTE تلفن هوشمند Axon را دارد، وان پلاس با نسخه دوم موبایل خود آمده تا در قلب کسانی جای گیرد که طرفدار برندهای نا آشنا اما با تجربه کاربری مناسب هستند، هوآوی می کوشد تا با تکنولوژی های مختلفی که آنها را در Mate S به کار برده، توجه ها را به سوی خود جلب کند.

حتی اکنون می توان به «آلکاتل» نیز اشاره داشت که با تغییر رویکردش در سال جاری و معرفی تلفن هوشمند Idol 3، طراحی و سخت افزار قابل قبول را در کنار قیمت مناسب جای داده است.

چه سازندگانی در جاده موفقیت گام بر می دارند؟

پاسخ به این سوال، می تواند از دیدگاه هر شخص متفاوت باشد. در صورتی که روی کاغذ به تغییر استراتژی های نگاه کنیم، خواهیم دید که سامسونگ بیشترین تغییرات را در رویکردهایش اعمال نموده اما آمار مالی این شرکت حکایت از سالی نه چندان موفق برایش می دهد. همچنان باید صبر کرد و دید در نهایت، سرنوشت این شرکت چگونه خواهد بود.

موتورولا سیاست های قبلی خود را بهبود بخشیده و تلاش کرده امسال حضوری قدرتمند در میان سایر رقبا داشته باشد. LG را می توان جایی در میانه دانست که البته برای این شرکت و تلاش هایی که پیش از این انجام داده بود، جایگاهی چندان مناسب نیست. ال جی هنوز تا رسیدن به جایگاهی که HTC در آن است، راه بسیار زیادی در پیش دارد اما بر کسی پوشیده نیست که تلفن هوشمند G4، محصولی موفق برای کره ای ها نبوده. حال شاید در ماه آینده و پس از معرفی نکسوس 5X، اوضاع شرکت مورد بحث اندکی بهبود پیدا کند.

سونی نیز اکنون اوضاعی مشابه با LG دارد و باید دید خانواده اکسپریا Z5 از کاربران چگونه بازخوردی دریافت می کنند. در صورت دریافت بازخورد مثبت از مشتریان، سونی را می توان دوباره یکی از بازیگران بزرگ این میدان دانست.

در انتهای خط اما به HTC می رسیم که در سال جاری عملکردی بسیار نا امید کننده داشته. البته در ماه آینده این شرکت نیز قرار است از پرچمدار بعدی خود رونمایی به عمل آورد و شاید بتوان امیدوار بود که با جا به جایی درست مهره ها توسط مدیر عامل جدید اچ تی سی، شاهد بازگشت آن به میدان رقابت باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (73 مورد)
  • BOZORG
    BOZORG | ۲۴ شهریور ۱۳۹۴

    بهترین گوشی های حال حاضر اندرویدی چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری و رابط کاربری + galaxy s6 edge و sony xperia Z5 Premium هستن و بقیه گوشی ها با وجود پیشرفت های چشمگیر نتوانستن هم از پس منتقدین و هم مردم بر بیایند. بنچ مارک ها در این رابطه شاهدین عینی هستن D:

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی