ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: بلوری پلیر Asus Impresario SBW-S1 PRO

دغدغه یک عاشق فیلم این است که بتواند درون فیلم قرار بگیرد و بهترین تصویر و صدا را تجربه کند؛ همینطور یک عاشق موسیقی، دوست دارد غرق شود در دریای بی کران موسیقی. اما فراهم ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰

دغدغه یک عاشق فیلم این است که بتواند درون فیلم قرار بگیرد و بهترین تصویر و صدا را تجربه کند؛ همینطور یک عاشق موسیقی، دوست دارد غرق شود در دریای بی کران موسیقی. اما فراهم کردن چنین شرایطی چندان کار ساده ای نیست. باید کلی تجهیزات مختلف تهیه کنید؛ از کارت صدا و دستگاه پخش گرفته تا تلویزیون یا نمایشگر با کیفیت و سیستم صوتی چند کاناله. هزینه زیاد این ها یک طرف و نیاز به کسب اطلاعات کامل برای داشتن انتخاب مناسب از طرف دیگر، این کار را بسیار دشوار می نمایند. پس راه حل چیست؟

یادتان باشد، تنها یک قانون کلی وجود دارد: هیچ وقت یک قانون کلی برای همه کارها وجود ندارد. در مورد سیستم های صوتی و تصویری هم که مسأله خیلی خاصی محسوب می شوند، طبیعتاً همینطور است. اما ایسوس سعی کرده کمی کار را برایتان آسان تر کند. بلوری پلیر چند کاره جدید ایسوس که Impresario SBW S1 PRO نام دارد، یک راهکار چند منظوره است که علاوه بر قابلیت پخش و رایت روی بلوری، یک کارت صدای حرفه ای و امپلیفایر قدرتمند هدفون نیز هست که اگر هنوز دیسک ها و تجهیزات آنالوگ را به اینترنت و تجهیزات دیجیتال ترجیح می دهید، می تواند یک دستگاه بسیار کاربردی برایتان باشد.

همچنین افرادی که به صورت حرفه ای در زمینه صوت و تصویر فعالیت می کنند، تجهیزات آنالوگ را ترجیح می دهند که چنین محصولی می تواند در حد کارهای مصرفی [و نه برای تولید محتوا]، برای این دسته بسیار مفید واقع شود. در ادامه مطلب، این بلوری پلیر چند کاره متفاوت ایسوس را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم چند مرده حلاج است.

با دیجیاتو همراه باشید.

ماهیت بلوری پلیر چندکاره ایسوس چیست؟

Impresario، قرار است نقش یک مرکز مدیریت چند رسانه ای را برای شما ایفا کند و واسطه ای باشد برای اتصال و کنترل تجهیزات صوتی و تصویری شما. از یک طرف بلوری می خواند و رایت می کند، از یک طرف به سیستم صوتی چند کاناله یا هدفون متصل است و از طرف دیگر، می تواند میزبان پردازش های صوتی در نرم افزارهای آهنگسازی و تدوین ویدیو باشد. این دستگاه مخصوص کامپیوتر و رایانه های رو میزی طراحی شده است.

طراحی و درگاه ها

asus blueray (2)

ایسوس در دستگاه بلوری جدیدش، طراحی مدرن را با طراحی سنتی سیستم های آنالوگ تلفیق کرده که زیبایی چشم نوازی را پدید آورده است. جالب تر از همه اینجاست که ایسوس توانسته تمامی امکانات یاد شده را در چنین دستگاه کوچکی جای دهد. Impresario در عین داشتن دکمه ها و درگاه های فراوان، طراحی خلوت و ساده ای دارد.

بالای دستگاه با یک روکش فلزی طلایی رنگ پوشانده شده و اطراف بدنه از جنس پلاستیک است. البته کیفیت ساخت Impresario واقعاً عالی است و هیچ نگرانی از این بابت نخواهید داشت. ضمن این که بدنه آن به گونه ای طراحی شده که وزن بسیار کمی دارد؛ یک پخش کننده و رایتر بلوری، یک کارت صدا و یک امپلیفایر هدفون، همه در کنار هم تنها 850 گرم.

asus blueray (3)

ابعاد این بلوری پلیر برابر 210x168 میلی متر است و ضخامت آن به 5 سانتی متر می رسد که متعادل است. اما برسیم به دکمه ها و درگاه ها. در جلوی دستگاه، محل ورود دیسک، دکمه چرخان کنترل صدا، خروجی هدفون و دکمه های Eject و پاور است. دکمه چرخان صدا، حالتی مثل دستگاه های آنالوگ دارد که کار کردن با آن را بسیار لذت بخش می کند هر چند بسته به سیستم مورد استفاده، می تواند صدا را به صورت دیجیتال یا آنالوگ تغییر دهد.

asus blueray (6)

در پشت دستگاه، ورودی آداپتور، خروجی های آنالوگ صدا (برای اسپیکرها و سابووفر به طور جداگانه)، خروجی دیجیتال TOSLINK، رابط USB برای اتصال به کامپیوتر و دکمه تغییر Gain قرار دارند.

خروجی های آنالوگ برای وصل کردن کارت صدا به سیستم صوتی است که از سیستم های 2، 5.1 و 7.1 کاناله به همراه صدای فراگیر مجازی (Virtual Surround) پشتیبانی می کند. در صورت تمایل نیز می توانید از خروجی دیجیتال TOSLINK با رابط S/PIDF استفاده کنید.

asus blueray (8)

یکی از ویژگی های بسیار خوب این دستگاه، داشتن دکمه تغییر Gain است. کارت صدای این دستگاه دارای کمپرسور داخلی است و می توانید میزان Gain صدا را به صورت آنالوگ با این دکمه تغییر دهید و حجم و عمق صدا را تنظیم نمایید. هر چند این کمپرسور تنها دارای تو حالت Low و High است، اما وجود آن روی چنین سیستمی برای عاشقان موسیقی یک نعمت محسوب می شود.

مزیت بلوری پلیر Impresario، داشتن درگاه های مختلف و البته حرفه ای است که برای استفاده از آن ها، حتماً نیاز به سیستم صوتی حرفه هم خواهید داشت. هر چند کاربران معمولی هم می توانند اسپیکر معمولی دو کاناله خود را به جک 3.5 میلی متری هدفون وصل کنند اما طبیعتاً آنطور که باید، خروجی نمی گیرند. بنابراین این دستگاه را باید به کاربران حرفه ای محدود کرد.

از آن که نام حرفه ای روی این دستگاه است، انتظار داشتیم علاوه بر درگاه های صورتی یاد شده، جک 6.5 میلی متری نیز برای هدفون های رده بالا و سیستم هایی که از این درگاه بهره می برند، وجود داشته باشد که نبود آن را می توان یک نقص به شمار آورد.

یک مورد دیگر هم وجود دارد که البته عیب نیست اما وجودش می توانست Impresario را به یک دستگاه کامل و بی نقص تبدیل کند و آن، امپلیفایر میکروفن است. در این صورت، این دستگاه می توانست نقش یک کارت صدای حرفه را هم برای استودیوهای آهنگسازی خانگی ایفا کند.

سیستم بلوری

asus blueray (5)

برای شروع، کافی است دستگاه را با آداپتور 12 ولتی آن به برق بزنید و از طریق USB، آن را به کامپیوتر وصل کنید تا درایو بلوری آماده استفاده گردد. همین سادگی راه اندازی و استفاده از دستگاه، یک امتیاز بزرگ محسوب می شود. نکته دیگر این که دستگاه در همه زمینه ها کارکردی بی نقص از خود نشان می دهد و به هیچ مشکلی در حین کار کردن با آن بر نخواهید خورد. این بلوری قدرت خواندن و رایت کردن بلوری از 2x تا 8x را بسته به نوع بلوری و کاربری آن دارد. برای دی وی دی و سی دی نیز به ترتیب تا سرعت 8x و 24x پشتیبانی می کند.

حداقل سیستم مورد نیاز برای استفاده از این بلوری، ویندوز 7 یا مک OS X 10.6 به بالا، 2 گیگابایت رم، پردازنده Intel Core 2 Duo E6750 به بالا و گرافیک Intel HD است. برای بعد از نصب، ایسوس چند نرم افزار را برای آماده سازی سینمای خانگی شما همراه با این دستگاه ارائه کرده است. این نرم افزارها که شامل Power2Go 8 ،PowerDVD 12 with Magic Cinema  و InstantBurn 5 هستند، از طرف شرکت Cyberlink عرضه شده اند و امکان بهره برداری از حداکثر کیفیت صدا و تصویر را برای شما فراهم می کنند.

asus blueray (4)

این بلوری پلیر کاملاً بدون صدا کار می کند و علاوه بر پشتیبانی از دیسک های بلوری معمولی تا 128 گیگابایت (بلوری ایکس لارج - BDXL)، از دیسک های بلوری سه بعدی نیز پشتیبانی به عمل می آورد. بنابراین گزینه ای ایده آل برای گرفتن نسخه پشتیبان از فایل هایتان روی دیسک به شمار می رود. هر چند دیسک های بلوری 128 گیگابایتی گران هستند. نرم افزار PowerBackup 2.5 نیز برای گرفتن پشتیبان از فایل های شما به همراه این دستگاه عرضه شده است.

اگر قصد داشته باشید دیسکی که رایت می کنید را قفل گذاری کنید، این دستگاه می تواند آن را با رمز نگاری 256 بیت امن سازد. از دیگر ویژگی های بلوری پلیر Impresario، قابلیت کنترل از طریق اپلیکیشن موبایل آن است که برای اندروید و iOS عرضه شده و یک ریموت کنترل کامل برای دستگاه پخش شما است. برای به روز رسانی Frimware دستگاه نیز می توانید آخرین درایورهای موجود را از سایت ایسوس دانلود کنید.

سیستم صوتی

asus blueray (13)

بلوری پلیر Impresario از یک کارت صدای حرفه ای Xonar با پردازنده C-Media 6631A بهره می برد و می تواند تا بلندی صدای 114 دسی بل را تولید کند که البته به قدرت اسپیکرهای شما هم بستگی دارد. این کارت صدا محدوده صوتی 10 هرتز تا 48 کیلو هرتز را پوشش می دهد و برای تولید صدای آنالوگ، به چیپ مبدل دیجیتال به آنالوگ Cirrus Logic CS4398 مجهز است.

این کارت صدا علاوه بر صدای 16 بیت، از صدای 24 بیت نیز پشتیبانی می کند و می تواند کیفیت فوق العاده ای ارائه کند. رابط نرم افزاری این کارت صدا، درایور صوتی Xonar است که از طریق دیسک همراه محصول روی کامپیوتر نصب می شود. لازم به ذکر است که کارت صداهای Xonar از بهترین های دنیا در زمینه پخش محتوا محسوب می شوند و امتحان خود را پس داده اند.

latency
تأخیر صدای بسیار کم 4 میلی ثانیه با استفاده از درایور Asus S1 ASIO

 

از دیگر ویژگی های آن، قدرت فوق العاده اش در کاهش تأخیر صوتی است به طوری که می تواند تأخیر صدا را حداکثر تا 4 میلی ثانیه کاهش دهد. این قابلیت، آن را برای استفاده در نرم افزارهای آهنگسازی و پخش و اجرای زنده، ایده آل می سازد. لازم به ذکر است که استفاده از این قابلیت ها تنها در کامپیوتر امکان پذیر است.

3_product_3

کارت صدای بلوری پلیر جدید ایسوس، دارای اپلیفایر هدفون نیز هست که تا 600 اُهم را پوشش می دهد. این عدد به معنی پوشش گستره صوتی بسیار وسیعی است و می توانید در صورت استفاده از هدفون مناسب، کوچکترین جزئیات صدا را هم بشنوید. خوشبختانه امپدانس 600 اهمی این امپلیفایر، طیف گسترده ای از حرفه ای ترین هدفون های دنیا را پوشش می دهد و هیچ مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

بنچمارک

Untitled

سیستم صوتی قدرتمند این دستگاه، در بنچمارک ها نیز عملکرد خوب خود را نشان می دهد. پاسخ دهی فرکانس با دقت بالایی انجام می گیرد، سطح نویز بسیار پایین است و گستره دینامیکی بالایی را پوشش می دهد.

noise
بنچمارک نویز - سطح نویز در حد منفی 115 دسی بل است که از نظر شنیداری به صفر میل می کند.

 

dynamic
بنچمارک گستره صوتی - محدوده دینامیکی صدا حدود 115 دسی بل است که به معنی تولید صدایی بلند و پوشش محدوده صوتی گسترده است.

 

فرکانس
نمودار پاسخ گویی فرکانس - دو خط مربوط به کانال چپ و راست به صفر میل می کنند که یعنی صداها با دقت زیادی بازتولید می شوند و نزدیک به صدای واقعیشان شنیده می شوند.

جمع بندی

asus blueray (11)

بلوری پلیر چند کاره Impresario SBW-S1 PRO بدون شک یک دستگاه فوق العاده است که می تواند تا حد زیادی، نیازهای یک کاربر حرفه ای را برطرف کند. سیستم صوتی آنالوگ و پشتیبانی از سیستم 7.1 کاناله با صدای فراگیر مجازی از قابلیت های صوتی ویژه این دستگاه هستند. قابلیت خواندن و نوشتن روی بلوری، کارت صدای حرفه ای Xonar که یکی از بهترین ها است، و امپلیفایر با امپدانس 600 اهمی آن نیز حرفی برای گفتن باقی نمی گذارند. جای تعجب نیست که این دستگاه در سال 2014 جایزه بهترین نوآوری را نیز کسب کرده است.

این دستگاه با قیمت 279 دلار به بازار عرضه شده و قیمت مناسب آن در کنار چنین مشخصات خوب و امکانات وسیعی، ارزش خریدی فراتر از قیمت آن به Impresario SBW-S1 PRO می دهد. فقط فراموش نکنید که برای بهره برداری شایسته از این دستگاه باید سیستم صوتی مناسبی داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • رضا
    رضا | ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

    چیز باحالیه لابد قیمتشم تو مایه های 1000000 هست ؟

  • عماد
    عماد | ۲۸ شهریور ۱۳۹۴

    از کجا می تونیم بخرم اینو؟

  • علی
    علی | ۲۸ شهریور ۱۳۹۴

    طراحیش ادم و یاد قرون وسطی میندازه:)

  • AK_007
    AK_007 | ۲۸ شهریور ۱۳۹۴

    به عنوان کسی که ازلاعاتش کم هستش:
    ماهیت امپلی فایر چیه؟
    چه استفاده ای داره؟
    و همچنین بلوری؟
    ممنون میشم پاسخ بدید...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی